Windows 365 för konsumenter kan släppas i höst

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Allexz:

Detta borde kunna bli stort, sålänge de levererar tjänsten via mobilapp.... inte windows phone då, utan via android och ios.

Docka mobilen och gör en "dex" som är riktigt bra för svensson så att de kan ha sina dator-behov direkt i mobilen så kan de äntligen slänga både stationär och laptop, med tanke på att så många redan nöjer sig med bara telefon så borde det kunna gå bra.

Sluten cirkel, kunden behöver då endast en onedrive sub för lagring, en office sub för dokumenten och en sub för desktop... samt en sub för att kunna spela. Eller en "Microsoft 365" subscription som innehåller alla delar för hela 33% mindre än vad delarna kostar separat!

I mitt perspektiv så är det ju deprimerande som in i helvete men skon passar nog de flesta normala ^^

Tja, problemet är ju att en skärm med tillhörande mus och tangentbord är ganska skrymmande. Många föredrar nog en laptop över det, även om man kan slippa själva datorn och bara koppla in telefonen. Men en Chromebook som kan remota till en Windows-maskin för Office och så kan ju funka förstås.

Permalänk
Medlem

Jag minns fortfarande hur konsumenter blev pålurade Windows RT.

Det här är något som jag är rädd kommer att åstadkomma ännu mer skada. Vanliga användare har tillräckligt svårt med filer som hamnat i OneDrive av misstag.

Det här ger bara Microsoft mer oinskränkt makt över användarna, på deras bekostnad.
Det är inte bara helt fel väg att gå. Det är ren ondska.

Visa signatur

För övrigt anser jag att tobak ska förbjudas.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Viceroy:

När nådde vi peaken? Var det med Windows 7?

Ja Windows 7 var ju det bästa — tills man hade använt Windows 10 i 2-3 veckor.

I princip alla andra klagomål relaterar till telemetrin som integrerades, som praktiskt taget fungerar som en gratis systemadministratör som kontinuerligt utför underhåll och löser problem utan att användaren behöver kunna någonting. Jämför gärna med den näst intill helt värdelösa felsökningsdialogen som är alternativet i Windows 7.

Problemet är att ett antal personers paranoia fått oproportionerligt stor spridning i förhållande till de få instanser som förklarat något om skillnaderna (som egentligen kom på Windows 8-tiden), vilket antagligen är ett Windows-problem på så sätt att väldigt få vet något om vad som händer under GUI:t.

Skulle vara intressant med en siffra på hur många som tagit sönder sina W10-installationer med olika ”anti-spionage-hack” baserat på högljudda kännare av rökverken med 0% tobak.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SweRobby:

Microsoft är för mig ett bolag som perfekt symboliserar corporate bullshit. De har ingen som helst kontakt med sina kunders behov och tror att de är too big to fail. Både I programvara och hårdvara lever de i en värld där de inte kan göra fel. Varenda idé som de har haft hittills för Windows 11 är något som har gjort mig besviken. Jag hoppas att de blir nästa bolag som får smaka på kakan som Twitter och Reddit har fått bita i och att något annat bolag reser flaggan.

Det känns som att tiden för en ny uppstickare i OS-klimatet är kommen. Och jag tror inte att det är en Linux distro då de är för make it yourself för gemene man. Vi behöver ett bolag i OS-världen som inser att bolag-kund relationen är lika viktig som produkt-kund relationen.

Deras hårdvara är ju så sjukt nice dock. Bara hörlurarna har ju den extremt fina funktionen med volymratt! Plus deras datorer är så fint byggda att man blir trött när man sätter sig vid en Asus eller Lenovo-laptop ... Enda som ligger i samma genre är Apple med sina Mac-datorer! Sen hur kan du klankan er på tabbar i Anteckningar, Filhanteraren och en hel del av numera bättre nåbara inställningar för ljud osv? Allt med Windows 11 är inte en besvikelse, om man tar bort känsloargumentationen och "det man är van vid". Sätt dig ner, utan att ta med dig ditt svarta moln och se vad Windows 11 gör bättre än Windows 10 och det skämtet till OS som heter Windows 7 (Det var guld då, men idag är det ett skämt i jämförelse).

Skrivet av Viceroy:

Vilken värdelös tidsålder vi lever i. När nådde vi peaken? Var det med Windows 7?

Nej. När Windows 7 kom, gissa vad folk som du skrev då? "när nådde vi peaken? Var det med Windows Xp?" Samma visa varenda jävla gång Microsoft kommer med en ny OS-version. Alla dessa gubbar som sitter och vurmar för att fortsätta veva ner rutorna med en vev liksom. Det är inte bättre förr. Man minns det man vill minnas och romantiserar det förgångna. Därför man oftast aldrig ska provspela gamla spel igen eller sitta i sin gamla bil som familjen hade. Man blir väldigt oftast oerhört besviken.

Ta ett steg framåt och ibland sidledes, men aldrig, aldrig gå bakåt.

Skrivet av Sveklockarn:

Ja Windows 7 var ju det bästa — tills man hade använt Windows 10 i 2-3 veckor.

I princip alla andra klagomål relaterar till telemetrin som integrerades, som praktiskt taget fungerar som en gratis systemadministratör som kontinuerligt utför underhåll och löser problem utan att användaren behöver kunna någonting. Jämför gärna med den näst intill helt värdelösa felsökningsdialogen som är alternativet i Windows 7.

Problemet är att ett antal personers paranoia fått oproportionerligt stor spridning i förhållande till de få instanser som förklarat något om skillnaderna (som egentligen kom på Windows 8-tiden), vilket antagligen är ett Windows-problem på så sätt att väldigt få vet något om vad som händer under GUI:t.

Skulle vara intressant med en siffra på hur många som tagit sönder sina W10-installationer med olika ”anti-spionage-hack” baserat på högljudda kännare av rökverken med 0% tobak.

This. Så sjukt sant! Det roliga är att dom som tagit sönder sina Windows 10 och 11-installationer, klagar sen på OSet fast det är deras egna fel att saker inte lirar som det ska ... Synd bara att dom som behöver höra det du skrev, inte förstår att dom behöver höra det.

Visa signatur

Dator 1: ROG STRIX B560-F | Intel i7-11700K | GeForce RTX 3080 FE | 32GB DDR4-3200 | 2+1TB
Dator 2: Asus P7H55D-M Pro | Intel i5 650 | Onboard GPU | 16GB DDR3-1333 | 32TB
Dator 3: ASRock E350M1 | AMD E-35 | Onboard GPU | 4GB DDR3-1333 | 32TB
Dator 4: Asus E45M1-I Deluxe | AMD E-450 | Onboard GPU | 8 GB DDR3-1333 | 16TB
Dator 5: Gigabyte H55N-USB3 | Intel i3 530 | Onboard GPU | 4GB DDR3-1066 | 1TB

Permalänk
Medlem

Komplett med ’always online’ krav säkert

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Komplett med ’always online’ krav säkert

Haha, men hur tänkte du nu? "Datorn" kommer ju befinna sig på Internet, hur hade du tänkte att du skulle ansluta till den utan att vara online? Är ditt Microsoft-hat så starkt att du inte längre kan tänka logiskt när det kommer till dom?

Visa signatur

Dator 1: ROG STRIX B560-F | Intel i7-11700K | GeForce RTX 3080 FE | 32GB DDR4-3200 | 2+1TB
Dator 2: Asus P7H55D-M Pro | Intel i5 650 | Onboard GPU | 16GB DDR3-1333 | 32TB
Dator 3: ASRock E350M1 | AMD E-35 | Onboard GPU | 4GB DDR3-1333 | 32TB
Dator 4: Asus E45M1-I Deluxe | AMD E-450 | Onboard GPU | 8 GB DDR3-1333 | 16TB
Dator 5: Gigabyte H55N-USB3 | Intel i3 530 | Onboard GPU | 4GB DDR3-1066 | 1TB

Permalänk
Medlem

Så länge folk går med på att inte ha ett privatliv ser jag inga större hinder för dylika tjänster.

Permalänk
Medlem

"You'll own nothing and be happy"

Visa signatur

Ny dator: Acer Predator Orion 5000 (RTX 3080)
[ I7 3770K @ 4.6Ghz | Asus 980 Ti 6GB | 16GB | Asus P8Z77-V PRO | Samsung 830 128GB | Corsair H100 | Cooler Master HAF X | Corsair AX 850W | Samsung DVD±RW ] [ Sony AF9 65" | Sony WF-1000XM3 | HTC Vive | Huawei P40 Pro | PS4 Pro | PS3 Slim | PS2 chippad | PS Vita | DS Lite | SNES Mini ]

Permalänk
Medlem

Man märker att medelåldern på Sweclockers stiger och folk börjat klaga. Tycker detta är i linje med samhällets utveckling Inga nackdelar med att erbjuda en molntjänst för de som behöver högre prestanda då och då eller för de som vanligtvis klarar sig med en surfplatta men ibland behöver tillgång till Windows.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Viceroy:

Vilken värdelös tidsålder vi lever i. När nådde vi peaken? Var det med Windows 7?

Windows 2000, tror det var efter det som dom tog bort att filändelser visades som default och världen fick en hel uppsjö virus som spreds via e-post för att folk trodde att filen AnnaKournikovaNude.jpg.exe var en jpeg fil eftersom .exe inte syntes. Jag förstår fortfarande inte det draget, någon som har en bra anledning till varför man tog bort det?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

Ja Windows 7 var ju det bästa — tills man hade använt Windows 10 i 2-3 veckor.

Problemet är att ett antal personers paranoia fått oproportionerligt stor spridning i förhållande till de få instanser som förklarat något om skillnaderna (som egentligen kom på Windows 8-tiden), vilket antagligen är ett Windows-problem på så sätt att väldigt få vet något om vad som händer under GUI:t.

Skrivet av car2ns:

Allt med Windows 11 är inte en besvikelse, om man tar bort känsloargumentationen och "det man är van vid". Sätt dig ner, utan att ta med dig ditt svarta moln och se vad Windows 11 gör bättre än Windows 10 och det skämtet till OS som heter Windows 7 (Det var guld då, men idag är det ett skämt i jämförelse).

Jag har använt Windows 11 i över sex månader och rotat runt ordentligt under den tiden. Jag förvånas av er som pratar om skillnaderna under huven mellan OS:en men som ändå försvarar 11.

För det första så har 11 varit kantat av prestandaproblem som påverkat både proffs och gamers så pass mycket att det inte är hållbart. Som en person som arbetar med ljud *och* spelar är Windows 11 efter sex månader fortfarande helt obrukbart pga den instabila prestandan och den enormt mycket högre DPC latency som detta OS medför. Det är ett ofärdigt, buggigt OS och kommer sannolikt att vara det i några år till.

För det andra så innebär de flesta nyheter inbakning av funktioner som användare i behov av dem redan har ordnat via annan programvara sedan långt innan Windows 10 kom till världen. Det finns inga essentiella positiva nyheter under huven i 11 som inte hade kunnat läggas till i 10 via vanliga uppdateringar. *Ingenting* hade behövts förändras i framkant. Det heter Windows 11 för att det kommer med ett nytt UI och nya idéer, varav molnet snart är en del av kakan. Samma idé som de hade med Metro.

Här är en översikt av skillnaderna mellan 10 och 11. Vad exakt är det som ni menar är guldet som alla andra missar?

Windows har sett ut som det gör i så många decennier för att det fungerar. Så varför vara glad över något som inte faktiskt gör saken bättre? Det nya UI är förenklat på ett sådant sätt att det tar fler klick att åstadkomma basala funktioner än tidigare. Vad är det vi ska hurra för? Det är som att de har designat ett UI som ska vara lättare för barn/seniorer att förstå. Det är en *bra* sak att lära sig komplexiteten som den gamla kontrollpanelen medförde och är något som dagens barn förmodligen skulle kunna lära sig lätt som en plätt. Sedan Windows 8 har Microsoft gjort allt de kan för att försöka dölja sin egna skapelse och simplifiera något som inte behöver simplifieras.

Skrivet av car2ns:

Sen hur kan du klankan er på tabbar i Anteckningar, Filhanteraren och en hel del av numera bättre nåbara inställningar för ljud osv?

Är det ärligt talat så här enkelt att imponera på människor? Om du har en rätt till att blåsa av konfetti för de högst subjektivt användbara "positiva nyheter" som 11 erbjuder så har väl andra människor rätt att klaga på de många problem som det också har medfört? Sätt dig ner, utan att ta med dig ditt vita moln, och se vad Windows 11 gör sämre än Windows 10.

Skrivet av car2ns:

Ta ett steg framåt och ibland sidledes, men aldrig, aldrig gå bakåt.

Så du använde alltså Windows 8 med Metro-gränssnittet tills Windows 10 släpptes bara för att det var nyare än Windows 7? Pics or it didn't happen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av car2ns:

Haha, men hur tänkte du nu? "Datorn" kommer ju befinna sig på Internet, hur hade du tänkte att du skulle ansluta till den utan att vara online? Är ditt Microsoft-hat så starkt att du inte längre kan tänka logiskt när det kommer till dom?

Jag har inga bra svar på det… tror jag tänkte windows as a service, men lokalt… måste nog vakna innan jag läser artiklar på semestern

Tack för rättelsen

Permalänk
Medlem
Skrivet av SweRobby:

Jag har använt Windows 11 i över sex månader och rotat runt ordentligt under den tiden. Jag förvånas av er som pratar om skillnaderna under huven mellan OS:en men som ändå försvarar 11.

För det första så har 11 varit kantat av prestandaproblem som påverkat både proffs och gamers så pass mycket att det inte är hållbart. Som en person som arbetar med ljud *och* spelar är Windows 11 efter sex månader fortfarande helt obrukbart pga den instabila prestandan och den enormt mycket högre DPC latency som detta OS medför. Det är ett ofärdigt, buggigt OS och kommer sannolikt att vara det i några år till.

För det andra så innebär de flesta nyheter inbakning av funktioner som användare i behov av dem redan har ordnat via annan programvara sedan långt innan Windows 10 kom till världen. Det finns inga essentiella positiva nyheter under huven i 11 som inte hade kunnat läggas till i 10 via vanliga uppdateringar. *Ingenting* hade behövts förändras i framkant. Det heter Windows 11 för att det kommer med ett nytt UI och nya idéer, varav molnet snart är en del av kakan. Samma idé som de hade med Metro.

Här är en översikt av skillnaderna mellan 10 och 11. Vad exakt är det som ni menar är guldet som alla andra missar?

Windows har sett ut som det gör i så många decennier för att det fungerar. Så varför vara glad över något som inte faktiskt gör saken bättre? Det nya UI är förenklat på ett sådant sätt att det tar fler klick att åstadkomma basala funktioner än tidigare. Vad är det vi ska hurra för? Det är som att de har designat ett UI som ska vara lättare för barn/seniorer att förstå. Det är en *bra* sak att lära sig komplexiteten som den gamla kontrollpanelen medförde och är något som dagens barn förmodligen skulle kunna lära sig lätt som en plätt. Sedan Windows 8 har Microsoft gjort allt de kan för att försöka dölja sin egna skapelse och simplifiera något som inte behöver simplifieras.

Är det ärligt talat så här enkelt att imponera på människor? Om du har en rätt till att blåsa av konfetti för de högst subjektivt användbara "positiva nyheter" som 11 erbjuder så har väl andra människor rätt att klaga på de många problem som det också har medfört? Sätt dig ner, utan att ta med dig ditt vita moln, och se vad Windows 11 gör sämre än Windows 10.

Så du använde alltså Windows 8 med Metro-gränssnittet tills Windows 10 släpptes bara för att det var nyare än Windows 7? Pics or it didn't happen.

"helt obrukbart"? Men hur kan då jag sitta med Windows 11 och spela alla spel jag även spelade på Windows 10 utan problem? Förstår inte folk som du som drar till med "katastrofala" ord när det inte är sant i verkliga världen. Vad är det exakt för problem du stött på under dina 6 månader med Windows 11? Har det med drivrutiner att göra? För isf är det ju inte Windows eller Microsofts fel liksom. Hoppas du ger mig svar, är verkligen nyfiken.

Du missar en viktig sak. Nytt OS innebär att man tar ett steg framåt i utvecklingen, det är inte hållbart att hela tiden uppdatera befintlig struktur i all oändligheten. Rent krasst är det ju inte så värst stor skillnad på Windows 11 och Windows 95, eller hur? Hade du hellre tyckt dom skulle låta Windows 95 få leva i all oändlighet men bara ha massa SPs till idag? Ohållbart, uppenbarligen.
Windows 11 är snyggare och mer modernt och passar in mer i designspråket år 2023, har bättre mer logiska placeringar av inställningar och har funktioner som man saknat i Windows 10 och bakåt. Absolut att saker som tabbar i anteckningar etc hade kunnat vara en uppdatering till Windows 10. Men det gör inte Windows 11 onödig eller att det är dumt att det kom till 11:an. Så du menar att det är onödigt med vissa funktioner i Windows 11 för att användare som du, redan dragit in dom funktionerna i Windows 10? Hehe, okej, ja men så kan man väl också se på det. Eller så släpper Microsoft en officiell version av funktionen i ett nyare OS (och/eller som en uppdatering till nuvarande senaste OS). Det låter bättre, tycker jag.

Du tar allt så svart och vit, jag är inte imponerad av tabbar, utan det gjorde mig glad att äntligen finns det. Äntligen kan man ha en ruta för filhantering och inte flera st. Precis som när tabbar till webbläsare kom till Chrome Firefox etc, det imponerande inte på mig, utan det var äntligen, fan va bra osv. Inte gav folk skit till Google eller Firefox när det kom, varför ge skit till Microsoft när dom inför samma förfarandet på filhantering och Anteckningar? Förstår inte tankevurpan du gör där. Eller nu antar jag faktiskt; du kanske gav Google och Firefox skit för att dom införde tabbar också? Om inte; varför är det skillnad på när Microsoft inför något och när Google och/eller Firefox inför något?

Mina erfarenheter så gör inte Windows 11 något sämre än Windows 10. Antingen bättre eller lika dåligt. Vad exakt är sämre som Windows 11 gör som Windows 10 gör bättre? Är genuint nyfiken och vill gärna veta vad jag isf missat och som inte jag stött på i hur jag använder mina datorer, både privat och i jobbet.

Ja, jag använde Windows 8 och sen 8.1 som förfinade bland annat startmeny-knappen. Sen gick jag över till Windows 10 när publika betan släpptes och aldrig tittat tillbaka. Min mamma satt liksom med 8 och 8.1 till och med ... Min enda issue med 8 och 8.1 var och är samma med både 10 och till 11:an (har blivit mindre av ett problem med 11:an dock) är att dom har kvar Kontrollpanelen. Lägg in ALLT under "Inställningar/Settings" och skrota Kontrollpanelen en gång för alla.
Jag har använt samtliga Windows sen 3.11 och haft mest problem med Windows 95 och 98. Då menar jag 98 och inte 98SE som var rena räddningen på den tiden och problem med 98SE var obefintliga i jämförelse med 98:an.
Övriga har det varit en del problem med såklart, som sig bör med all mjukvara, men inte som förstörde vardagen eller avskräckte mig från att dagligen använda det. Vista som brukar vara skräckexemplet hade jag inte problem med, som många andra verkade ha.
Har tyvärr inte bilder, önskar jag hade det, för vill själv minnas mina datorer och hur mitt skrivbord/pojkrum sett ut genom åren! Du får ta mig på mitt ord helt enkelt. Har goda minnen av mina år med Windows!

Visa signatur

Dator 1: ROG STRIX B560-F | Intel i7-11700K | GeForce RTX 3080 FE | 32GB DDR4-3200 | 2+1TB
Dator 2: Asus P7H55D-M Pro | Intel i5 650 | Onboard GPU | 16GB DDR3-1333 | 32TB
Dator 3: ASRock E350M1 | AMD E-35 | Onboard GPU | 4GB DDR3-1333 | 32TB
Dator 4: Asus E45M1-I Deluxe | AMD E-450 | Onboard GPU | 8 GB DDR3-1333 | 16TB
Dator 5: Gigabyte H55N-USB3 | Intel i3 530 | Onboard GPU | 4GB DDR3-1066 | 1TB

Permalänk
Medlem

Eh.. Va? Hela poängen med att hyra är väl att kunna ha saker man inte har råd att köpa, Så varför så snålt utrustat paket? Vem nappar på det?

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av xpanterx:

"You'll own nothing and be happy"

"Eat ze bytes."

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Ozzed:

Eh.. Va? Hela poängen med att hyra är väl att kunna ha saker man inte har råd att köpa, Så varför så snålt utrustat paket? Vem nappar på det?

Den som inte behöver mer? Det står att det där är grundversionen.

Poängen med denna är att du kan ta med dig din dator överallt. En terminalserver i ny skrud där Microsoft förhoppningsvis har en komplett backup om du råkar kryptera den eller något annat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av car2ns:

"helt obrukbart"? Men hur kan då jag sitta med Windows 11 och spela alla spel jag även spelade på Windows 10 utan problem? Förstår inte folk som du som drar till med "katastrofala" ord när det inte är sant i verkliga världen. Vad är det exakt för problem du stött på under dina 6 månader med Windows 11? Har det med drivrutiner att göra? För isf är det ju inte Windows eller Microsofts fel liksom. Hoppas du ger mig svar, är verkligen nyfiken.

Du missar en viktig sak. Nytt OS innebär att man tar ett steg framåt i utvecklingen, det är inte hållbart att hela tiden uppdatera befintlig struktur i all oändligheten. Rent krasst är det ju inte så värst stor skillnad på Windows 11 och Windows 95, eller hur? Hade du hellre tyckt dom skulle låta Windows 95 få leva i all oändlighet men bara ha massa SPs till idag? Ohållbart, uppenbarligen.
Windows 11 är snyggare och mer modernt och passar in mer i designspråket år 2023, har bättre mer logiska placeringar av inställningar och har funktioner som man saknat i Windows 10 och bakåt. Absolut att saker som tabbar i anteckningar etc hade kunnat vara en uppdatering till Windows 10. Men det gör inte Windows 11 onödig eller att det är dumt att det kom till 11:an. Så du menar att det är onödigt med vissa funktioner i Windows 11 för att användare som du, redan dragit in dom funktionerna i Windows 10? Hehe, okej, ja men så kan man väl också se på det. Eller så släpper Microsoft en officiell version av funktionen i ett nyare OS (och/eller som en uppdatering till nuvarande senaste OS). Det låter bättre, tycker jag.

Du tar allt så svart och vit, jag är inte imponerad av tabbar, utan det gjorde mig glad att äntligen finns det. Äntligen kan man ha en ruta för filhantering och inte flera st. Precis som när tabbar till webbläsare kom till Chrome Firefox etc, det imponerande inte på mig, utan det var äntligen, fan va bra osv. Inte gav folk skit till Google eller Firefox när det kom, varför ge skit till Microsoft när dom inför samma förfarandet på filhantering och Anteckningar? Förstår inte tankevurpan du gör där. Eller nu antar jag faktiskt; du kanske gav Google och Firefox skit för att dom införde tabbar också? Om inte; varför är det skillnad på när Microsoft inför något och när Google och/eller Firefox inför något?

Mina erfarenheter så gör inte Windows 11 något sämre än Windows 10. Antingen bättre eller lika dåligt. Vad exakt är sämre som Windows 11 gör som Windows 10 gör bättre? Är genuint nyfiken och vill gärna veta vad jag isf missat och som inte jag stött på i hur jag använder mina datorer, både privat och i jobbet.

Ja, jag använde Windows 8 och sen 8.1 som förfinade bland annat startmeny-knappen. Sen gick jag över till Windows 10 när publika betan släpptes och aldrig tittat tillbaka. Min mamma satt liksom med 8 och 8.1 till och med ... Min enda issue med 8 och 8.1 var och är samma med både 10 och till 11:an (har blivit mindre av ett problem med 11:an dock) är att dom har kvar Kontrollpanelen. Lägg in ALLT under "Inställningar/Settings" och skrota Kontrollpanelen en gång för alla.
Jag har använt samtliga Windows sen 3.11 och haft mest problem med Windows 95 och 98. Då menar jag 98 och inte 98SE som var rena räddningen på den tiden och problem med 98SE var obefintliga i jämförelse med 98:an.
Övriga har det varit en del problem med såklart, som sig bör med all mjukvara, men inte som förstörde vardagen eller avskräckte mig från att dagligen använda det. Vista som brukar vara skräckexemplet hade jag inte problem med, som många andra verkade ha.
Har tyvärr inte bilder, önskar jag hade det, för vill själv minnas mina datorer och hur mitt skrivbord/pojkrum sett ut genom åren! Du får ta mig på mitt ord helt enkelt. Har goda minnen av mina år med Windows!

Han har inte påstått att win 11 är obrukbart för dig, men är obrukbart för honom som jobbar ljud.

Win 95/98 är fundamentalt skilda från från win 11, gör bättre liknelser, säg att win 2000 inte har så stor skillnad från win 11. Din kommentar gör bara att det låter som att du tror att det är UI:t som är det viktiga och inte den underliggande strukturen.

Han klankade inte heller ner på ms för tabbar i anteckningar eller filhanteraren. Han klankade ner på dig för att du tog upp det som en stor grej.

Nej nyare är inte alltid bättre ibland är det bara ett sätt för att få oss att betala för programvara igen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av NodCommander:

Peak Peek Windows.

There, fixed it for ya

Visa signatur

Att förespråka Mac på Swec är som att förespråka hybridbilar på en raggarträff i Mora.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nr42:

Han har inte påstått att win 11 är obrukbart för dig, men är obrukbart för honom som jobbar ljud.

Win 95/98 är fundamentalt skilda från från win 11, gör bättre liknelser, säg att win 2000 inte har så stor skillnad från win 11. Din kommentar gör bara att det låter som att du tror att det är UI:t som är det viktiga och inte den underliggande strukturen.

Han klankade inte heller ner på ms för tabbar i anteckningar eller filhanteraren. Han klankade ner på dig för att du tog upp det som en stor grej.

Nej nyare är inte alltid bättre ibland är det bara ett sätt för att få oss att betala för programvara igen.

Det vet jag också, men jag är nyfiken vad som gör att Windows 11 är obrukbar för honom och jag tog upp att det lirar kalas för mig. Skilj dom åt, det är två olika saker. Jag vet att han inte påstått att Windows 11 är obrukbart för mig ... Jag har svårt att tro att det skulle vara helt obrukbart när jag vet att folk sitter med det och både lirar och mixar samt producerar ljud. Därav min genuint nyfikna fråga.

Det vet jag också, tog det som ett exempel på hans jämförelse med att det är så små skillander på WIndows 10 och 11 att det inte är värt att uppgradera. Du tolkar det jag skrev lite fel, jag vet att det är extremt mycket som är skillnad på Windows till Windows. Min jämförelse var för att dra paralleller till att han tycker Windows 11 är onödigt, då användare redan har lagt till funktioner som finns där i sina Windows 10 med tredjepartverktyg.

Jag förstod det också, därför jag förtydligade hur jag menade. Jag tog aldrig upp det som en stor grej, utan som ett exempel (av tre som jag skrev) på saker som är bra i Windows 11.

Nej, nyare är inte alltid 100% bättre. Däremot ska man inte leva kvar i det gamla när det gäller OS och mjukvara överlag. Bara säkerhetsmässigt är det hål i huvudet att sitta med gamla version.
Nytt OS från Microsoft är ju idag en gratis uppgradering via Windows Update, så förklara gärna hur det är för att vi ska betala mer i just detta fallet? Jag har inte betalat för Windows 11.
Plus du vet väl att Microsoft är ett vinstdrivande bolag. Dom lever för att vi ska ge dom pengar för produkter och/eller tjänster. Varför är det dåligt?

Visa signatur

Dator 1: ROG STRIX B560-F | Intel i7-11700K | GeForce RTX 3080 FE | 32GB DDR4-3200 | 2+1TB
Dator 2: Asus P7H55D-M Pro | Intel i5 650 | Onboard GPU | 16GB DDR3-1333 | 32TB
Dator 3: ASRock E350M1 | AMD E-35 | Onboard GPU | 4GB DDR3-1333 | 32TB
Dator 4: Asus E45M1-I Deluxe | AMD E-450 | Onboard GPU | 8 GB DDR3-1333 | 16TB
Dator 5: Gigabyte H55N-USB3 | Intel i3 530 | Onboard GPU | 4GB DDR3-1066 | 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

Du har helt rätt om att Linux aldrig kommer få den rollen

Hur vet du det?

Visa signatur

AMD R9 5900X | Asus Strix X470-F | 32GB G-Skill @ 3,6GHz | RTX 3090Ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nr42:

Windows 2000, tror det var efter det som dom tog bort att filändelser visades som default och världen fick en hel uppsjö virus som spreds via e-post för att folk trodde att filen AnnaKournikovaNude.jpg.exe var en jpeg fil eftersom .exe inte syntes. Jag förstår fortfarande inte det draget, någon som har en bra anledning till varför man tog bort det?

Vet inte men troligen form före funktion som de ofta är, särskilt i dagens läge.

Att visa filändelserna är bland det första man gör när man installerat Windows.

Visa signatur

There is always a price to pay for convenient

Permalänk
Medlem
Skrivet av BMac:

Den som inte behöver mer? Det står att det där är grundversionen.

Poängen med denna är att du kan ta med dig din dator överallt. En terminalserver i ny skrud där Microsoft förhoppningsvis har en komplett backup om du råkar kryptera den eller något annat.

Möjligen. Men den som inte behöver mer kan ju köpa billigast möjliga Acer-laptop och tjäna in kostnaden på typ ett halvår. Men det kanske är det som är meningen? Att kapitalisera på att folk inte kan räkna.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Ozzed:

Möjligen. Men den som inte behöver mer kan ju köpa billigast möjliga Acer-laptop och tjäna in kostnaden på typ ett halvår. Men det kanske är det som är meningen? Att kapitalisera på att folk inte kan räkna.

Jag har också lite svårt att se målgruppen här. För företag, skolor och liknande finns det förstås stora fördelar med denna typ av lösningar, det var ju vad man försökte få till med tunna klienter för typ 25 år sedan liksom (och jag ser väldigt mycket fram emot när jag får bestämma över min jobbdator helt så kan IT-avdelningen fokusera på att paja molnmiljön istället för användarnas miljöer), men för hemanvändare känns det mer tveksamt.

Men de kan ju komma med någon smart affärsmodell som gör det till en bra lösning för användaren. Säg en jättebillig prenumeration där Windows på din egna dator ingår, kanske med lite OneDrive och så, men också ett visst antal timmar med Office exempelvis som man då kommer åt via en molndator och RDP. Jag tror inte folk är villiga att betala för bara en "molndator" utan snarare som en bonus tillsammans med andra saker som man är mer villig att betala för. Lite som molnspelandet i GamePass.

Permalänk
Medlem
Skrivet av car2ns:

Det vet jag också, men jag är nyfiken vad som gör att Windows 11 är obrukbar för honom och jag tog upp att det lirar kalas för mig. Skilj dom åt, det är två olika saker. Jag vet att han inte påstått att Windows 11 är obrukbart för mig ... Jag har svårt att tro att det skulle vara helt obrukbart när jag vet att folk sitter med det och både lirar och mixar samt producerar ljud. Därav min genuint nyfikna fråga.

Nej det du gjorde var att försöka förlöjliga hans argument med ett "Allt fungerar bra för mig, du är bara dålig".

Skrivet av car2ns:

Det vet jag också, tog det som ett exempel på hans jämförelse med att det är så små skillander på WIndows 10 och 11 att det inte är värt att uppgradera. Du tolkar det jag skrev lite fel, jag vet att det är extremt mycket som är skillnad på Windows till Windows. Min jämförelse var för att dra paralleller till att han tycker Windows 11 är onödigt, då användare redan har lagt till funktioner som finns där i sina Windows 10 med tredjepartverktyg.

Nej du byggde en halmdocka och attackerade den. Om du hade sagt win 2000 istället så hade halmdockan inte varit så illa då win 2000 byggde på NT och inte DOS, dock hade jag också kunnat argumentera för att det inte riktigt hade behövts nya versioner som win xp, vista, 7 osv.
Dina paralleller fungerar inte heller då allt du nämner bara är kosmetika och lätt hade kunna göras med en uppdatering.

Skrivet av car2ns:

Jag förstod det också, därför jag förtydligade hur jag menade. Jag tog aldrig upp det som en stor grej, utan som ett exempel (av tre som jag skrev) på saker som är bra i Windows 11.

Och som han skrev så är dom sakerna betydelselösa, särskilt för en versionsuppdatering.
Han länkade även en lista med lite "uppgraderingar" i win 11, men det bemödade du dig inte att svara på.

Skrivet av car2ns:

Nej, nyare är inte alltid 100% bättre. Däremot ska man inte leva kvar i det gamla när det gäller OS och mjukvara överlag. Bara säkerhetsmässigt är det hål i huvudet att sitta med gamla version.

Säkerhetsmässigt är det ju bara dåligt för att Microsoft slutar med säkerhetsuppdateringar till äldre windows versioner, annars hade det väl inte varit något problem, eller?

Skrivet av car2ns:

Nytt OS från Microsoft är ju idag en gratis uppgradering via Windows Update, så förklara gärna hur det är för att vi ska betala mer i just detta fallet? Jag har inte betalat för Windows 11.

Jag körde win 10 men min dator kan inte uppgraderas till win 11 då jag inte uppfyller vissa krav. Nu brydde jag mig dock aldrig om att testa men jag antar att ny dator hade gjort att jag hade behövt köpa nytt windows, jag kan definitivt ha fel här. Dock är det ju inte bara med pengar man betalar, Ibland betalar man ju genom att dom får visa reklam.

Skrivet av car2ns:

Plus du vet väl att Microsoft är ett vinstdrivande bolag. Dom lever för att vi ska ge dom pengar för produkter och/eller tjänster. Varför är det dåligt?

Om man faktiskt gör en uppdatering som är något och inte bara tabbar i olika program och lite nytt UI och faktiskt gagnar användarna så är det inte dåligt med en ny version.

Så vad är det som är en så fundamental skillnad med win 11 kontra 10 att det faktiskt kräver en helt ny version? Det jag har sett är bara kosmetika och problemen man kommer få med uppdateringar om man sitter kvar på 10.

Permalänk
Medlem
Skrivet av smkr:

Vet inte men troligen form före funktion som de ofta är, särskilt i dagens läge.

Att visa filändelserna är bland det första man gör när man installerat Windows.

Precis, vi gör det, för vi vet att det är viktigt. Dock var det väldigt många i världen som inte gjorde det och världen blev sämre för det, så varför ändrades det?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Ozzed:

Möjligen. Men den som inte behöver mer kan ju köpa billigast möjliga Acer-laptop och tjäna in kostnaden på typ ett halvår. Men det kanske är det som är meningen? Att kapitalisera på att folk inte kan räkna.

En Acerlaptop måste du släpa med dig, Microsofts lösning måste du inte.

Jag säger inte att det är bra, men för vissa kan det verka lockande att öppna sin maskin närhelst, varhelst och (eh) hurhelst de vill.
Hurhelst är ett fint ord.

Permalänk
Medlem

Om det fungerar bra och har en rimlig prislapp, varför inte? Skönt att ha samma Windows med dina filer och inställningar överallt ju.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av snajk:

Jag har också lite svårt att se målgruppen här. För företag, skolor och liknande finns det förstås stora fördelar med denna typ av lösningar, det var ju vad man försökte få till med tunna klienter för typ 25 år sedan liksom...

Detta är bara en fortsättning på samma tema. Man kan bädda in det hur man vill. Webbaserade applikationer, publicerade applikationer eller hela skrivbord. Det är i grunden samma sak som tunna klienter "för 25 år sedan". Bara lite mer förfinat.

Massor av kunder vill gärna ha hela skrivbordet i ett fönster (RDS) fortfarande. Mest för att enkelt se var de faktiskt jobbar. Företag vill gärna ha det så att de har kontroll över var informationen befinner sig. Administratören gillar det då de slipper bry sig om "datorkunniga" användare som tror sig förstå det stora hela i företagets IT-miljö - det gör de inte alls på långa vägar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Eh.. Va? Hela poängen med att hyra är väl att kunna ha saker man inte har råd att köpa, Så varför så snålt utrustat paket? Vem nappar på det?

Dem som inte kan hantera inkomster och utgifter på ett förnuftigt sätt. Att köpa på kredit och hyra är alltid dyrare i längden än att man sparar sina pengar och sedan köper och äger det man har råd med. Jag kan tänka mig att Microsoft kommer sälja riktigt billiga skräp datorer med 6 månader gratis abonnemang av 365 och sedan binda upp användarna i dyra avtal som kommer kosta dem skjortan därefter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BMac:

En Acerlaptop måste du släpa med dig, Microsofts lösning måste du inte.

Jag säger inte att det är bra, men för vissa kan det verka lockande att öppna sin maskin närhelst, varhelst och (eh) hurhelst de vill.
Hurhelst är ett fint ord.

Tänker du att man har maskinen i telefonen då och därför kan öppna den varhelst och hurhelst de vill?

Hurhelst är ett toppenord