Permalänk

Pluggdator (upp till 7000 kr)

Hej!
Brorsan ska plugga till hösten och behöver en laptop. Den ska ha bra batteritid och vara välbyggd (”och det skadar inte om den kan spela minecraft”).

Jag föreslog själv en begagnad MacBook men han vill inte ha Mac eller köpa begagnat så det får bli PC. Är inte särskilt insatt i windowslaptops själv så jag vänder mig hit.

Vad har ni för tips? Bra deals, viktiga specs? Ge mig all er kunskap!

Permalänk
Medlem

Min bedömning är att 7000 inte räcker till en ny PC med bra batteritid och hög byggkvalitet

Permalänk
Medlem

Det här är nog det närmaste du kommer med en ny laptop:
https://www.power.se/datorer/datorer/barbar-dator/lenovo-yoga...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Icecrystal:

Det här är nog det närmaste du kommer med en ny laptop:
https://www.power.se/datorer/datorer/barbar-dator/lenovo-yoga...

för vanligt plugg, inga specialla program, är det mer än vad som behövs. Jag har en 3200u/4gb som klarar av surf och minecraft för 2000kr, det behövs inte 16gb ram och 1440p skärm. nytt kan man hitta något bättre för 4-5k

Permalänk

Tack för inputen hör ni. Ska vidarebefordra det

Permalänk
Medlem
Skrivet av rwkk:

för vanligt plugg, inga specialla program, är det mer än vad som behövs. Jag har en 3200u/4gb som klarar av surf och minecraft för 2000kr, det behövs inte 16gb ram och 1440p skärm. nytt kan man hitta något bättre för 4-5k

4GB? På Windows? Kör du Windows 7 kanske?
Visst blir det lite billigare med 8GB RAM (som är det minsta som säljs idag), men begränsningarna det kommer med i Windows 11 (som alla datorer idag skeppas med) gör att det inte riktigt är värt det. Kör iOS eller Linux om du vill klara dig på 8GB RAM.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Lenovo är hästlängder bättre

7520U = Zen 2 baserad CPU typ 4 år gammal nu
Batteri bara 40Wh ett ganska litet batteri Lenovo Yoga Slim har ett 65Wh batteri
Skärmen är väsentligt sämre täcker bara 60% av sRGB en av billigare IPS panelerna som tillhör budget segmentet

Edit Budget alternativ med 8GB RAM 15,6" laptop med 12:e Gen du bör kunna uppgradera RAM minnet senare ifall du vill batteriet är ett 50Wh batteri

Visa signatur

i5 10600K, Z490 Tomahawk, Corsair RMX750, GTX 1060 6GB