Att ladda mobilen på ett skonsamt sätt?

Permalänk
Medlem

Att ladda mobilen på ett skonsamt sätt?

Har precis köpt en Samsung Galaxy A23 5G - 64 GB 4GB och till den en 25 watts laddare. Har inte fått laddaren än så jag har hunnit börja tänka på hur stor skillnad det är att ladda med fullt kräm eller att ta det lite lugnt över natten med min gamla laddare på 5W som följde med till min A10:a som nu får bli min reservlur. Jag menar, pallar min nya telefon att snabbladdas varje gång med min nya laddare och att batteriet ändå får en livslängd som det på min gamla telefon har haft som faktiskt nu efter 4 - 5 år fortfarande är i riktigt gott skick? Kanske jag ändå har bäst i att fortsätta ladda med min gamla laddare och bara snabbladda i nödfall för att också få min nya A23:a att räcka lika länge som A10:an gjort?

Permalänk
Medlem
Skrivet av nobbens:

Har precis köpt en Samsung Galaxy A23 5G - 64 GB 4GB och till den en 25 watts laddare. Har inte fått laddaren än så jag har hunnit börja tänka på hur stor skillnad det är att ladda med fullt kräm eller att ta det lite lugnt över natten med min gamla laddare på 5W som följde med till min A10:a som nu får bli min reservlur. Jag menar, pallar min nya telefon att snabbladdas varje gång med min nya laddare och att batteriet ändå får en livslängd som det på min gamla telefon har haft som faktiskt nu efter 4 - 5 år fortfarande är i riktigt gott skick? Kanske jag ändå har bäst i att fortsätta ladda med min gamla laddare och bara snabbladda i nödfall för att också få min nya A23:a att räcka lika länge som A10:an gjort?

Batterier gillar inte värme. Det är skonsammare för batteriet att inte snabbladda. Om du laddar över natten finns det ingen anledning till att snabbladda så jag skulle använda en långsam laddare. Det är så jag gör. Laddar med en jätte gammal Samsung laddare som bara ger 1A som max

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk

jag kör också en gammal antik laddare från början på 2000 talet med 5V 750mA tar i runda slängar 6-8h att ladda min p20 lite (3000mAh) att ladda från typ 10% till 100%

kan köra den medföljande 15w snabbladdaren och ladda lika mycket på typ 1h.

min p20 är från typ 2018 eller nått och den håller fortfarande batteriet rätt ok har väl tappat typ halva batteritiden på alla dessa år och då har jag typ använt snabbladdaren kanske en eller två gånger under dess livstid och kör från typ 10% till 100% en gång om dan över nätterna.

så jag håller med ovanstående behöver du inte "snabbladda" så undvik det då det nästan garanterat sliter betydligt mindre på batteriet i längden.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

Batterier gillar inte värme. Det är skonsammare för batteriet att inte snabbladda. Om du laddar över natten finns det ingen anledning till att snabbladda så jag skulle använda en långsam laddare. Det är så jag gör. Laddar med en jätte gammal Samsung laddare som bara ger 1A som max

Jaha där ser man. Min oro var alltså berättigad. Ändå sa teknikern hos Samsung att det var denna 25 watts laddare jag skulle ha till min telefon. Det kan väl ändå inte vara för att de vill sälja nya oftare eller är nyare telefoners batterier av bättre kvalité än de som nu har några år på nacken, så de ändå pallar att laddas med större effekt?

En fråga till - jag har en laptop ASUS VIVOBOOK S14 S432FA-EB055T som har en USB 3.1 Gen 1 Type C port med 5 Gbit/s i överföringshastighet. Därifrån kan jag väl ändå ladda mobilen utan att det blir för varmt för batteriet?

Permalänk
Medlem
Skrivet av nobbens:

Jaha där ser man. Min oro var alltså berättigad. Ändå sa teknikern hos Samsung att det var denna 25 watts laddare jag skulle ha till min telefon. Det kan väl ändå inte vara för att de vill sälja nya oftare eller är nyare telefoners batterier av bättre kvalité än de som nu har några år på nacken, så de ändå pallar att laddas med större effekt?

En fråga till - jag har en laptop ASUS VIVOBOOK S14 S432FA-EB055T som har en USB 3.1 Gen 1 Type C port med 5 Gbit/s i överföringshastighet. Därifrån kan jag väl ändå ladda mobilen utan att det blir för varmt för batteriet?

Hittar inte vad den laptopen ger ut på usb c men brukar vara kanske runt 10W.

Sen tål nya batterier högre Watt och 25w är förhållandevis lågt idag. Men vill man behålla mobilen 4-5 utan att byta batteri så kan det så klart finnas en liten vinst med att ladda långsamt.

Jag följde den här guiden för min Galaxy, ingen snabbladdning på natten.
https://youtu.be/oJXmV1H4hEM

Permalänk
Skrivet av Chibariku:

Hittar inte vad den laptopen ger ut på usb c men brukar vara kanske runt 10W.

Sen tål nya batterier högre Watt och 25w är förhållandevis lågt idag. Men vill man behålla mobilen 4-5 utan att byta batteri så kan det så klart finnas en liten vinst med att ladda långsamt.

Jag följde den här guiden för min Galaxy, ingen snabbladdning på natten.
https://youtu.be/oJXmV1H4hEM

usb-c 3.1 gen 1 är samma som 3.0 fast med usb-c kontakt

nu mer omdöpt igen till 3.2 gen 1x1.

och strömbegränsad till 1A så 5W

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rouge of Darkness:

usb-c 3.1 gen 1 är samma som 3.0 fast med usb-c kontakt

nu mer omdöpt igen till 3.2 gen 1x1.

och strömbegränsad till 1A så 5W

Tack för jag hittade heller inte i manualen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chibariku:

Hittar inte vad den laptopen ger ut på usb c men brukar vara kanske runt 10W.

Sen tål nya batterier högre Watt och 25w är förhållandevis lågt idag. Men vill man behålla mobilen 4-5 utan att byta batteri så kan det så klart finnas en liten vinst med att ladda långsamt.

Jag följde den här guiden för min Galaxy, ingen snabbladdning på natten.
https://youtu.be/oJXmV1H4hEM

He he såg hela videon och på slutet sa han just det jag tänkte på under hela videon. Nu när jag ändå har köpt en laddare med mer effekt och också har min gamla kvar så behöver jag inte det där programmet.

Det kanske ändå inte är så stor vinst i att ladda med 5W istället för med 25W. Undrar hur mycket man egentligen tjänar i batterihållbarhetslängd om man kontinuerligt laddar med 5W istället för med 25W? Kan det vara så mycket som 100%? Är det lägre kanske bara 25%, ja då är det nog inte lönt att hålla på å spara.

Permalänk
Medlem

Konklution... kanske...? = )

Har du tid att ladda långsamt? kör på det..
Kommer batteriet ge upp innan du är sugen på att köpa en ny lur.. vilken andledning det än må vara?

Frågor bara du kan svara på.. = )

Visa signatur

42? Seven and a half million years and all you can come up with is 42?!
► FD Define R2 | Win10Pro | i7-3770K | Hyper212+ SP120PWM | P8P67 PRO | CML8GX3M2A1600C9 | 1080 Ti | AX750 | Asus VG27WQ | Eizo S2100 | HP Z24n |► OnePlus 6 |

Permalänk

Haha folk här är ju för roliga varför skulle nya telefoner har stöd för snabbladdning och 15w+ input om deras batterier inte var byggda för att tåla värme? Nej du ska inte använda någon gammal antik laddare som förstör ditt uttag i telefonen pga slitage
Kolla upp vad telefonen är speccad för och köp en laddare därefter
Snabbladdaren ligger inte och trycker någon ström som genererar värme när telefonen laddat till 100%
Det är inte som att resterande komponenter i telefonen är bygga för att hålla i 10 år

smiley fail
Visa signatur

citera för svar
Glassbilen spelar bara när det är helt slut på glass

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hassel fd Jompenleet:

Haha folk här är ju för roliga varför skulle nya telefoner har stöd för snabbladdning och 15w+ input om deras batterier inte var byggda för att tåla värme? Nej du ska inte använda någon gammal antik laddare som förstör ditt uttag i telefonen pga slitage
Kolla upp vad telefonen är speccad för och köp en laddare därefter
Snabbladdaren ligger inte och trycker någon ström som genererar värme när telefonen laddat till 100%
Det är inte som att resterande komponenter i telefonen är bygga för att hålla i 10 år

Det är för att telefonen/batteriet blir varm under laddning och batterier gillar inte värme. Min Xiaomi telefon (som jag dock ska byta ut) blev så varm så jag kunde knappt hålla telefonen sist jag snabbladdade den. En äldre laddare förstör inte något.

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Sötast
Skrivet av Hassel fd Jompenleet:

Haha folk här är ju för roliga varför skulle nya telefoner har stöd för snabbladdning och 15w+ input om deras batterier inte var byggda för att tåla värme? Nej du ska inte använda någon gammal antik laddare som förstör ditt uttag i telefonen pga slitage
Kolla upp vad telefonen är speccad för och köp en laddare därefter
Snabbladdaren ligger inte och trycker någon ström som genererar värme när telefonen laddat till 100%
Det är inte som att resterande komponenter i telefonen är bygga för att hålla i 10 år

Haha, du är för rolig

Mobiltillverkarnas levebröd är att sälja samma produkt till konsumenter år efter år och batteri är en av huvudnycklarna för att detta skall ske.

Tillverkaren är så enormt vänlig och kundälskande (we care about YOU!) så att de låter dig snabbladda ett pyttelitet batteri som direkt tar skada av detta. Sedan bygger de in batteriet på ett sådant vis att det stoppar 99% av alla kunder att byta själv, sedan så erbjuder de kunderna att byta batteri helt (till ett "bra pris!" cause we care about YOU!) and so the circle repeats.

Om du verkligen tror att slit och släng produkter är speccade för att hålla länge och vara dig trogen har har du svalt all marknadsföring utan att ens andas mellan tuggorna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av nobbens:

He he såg hela videon och på slutet sa han just det jag tänkte på under hela videon. Nu när jag ändå har köpt en laddare med mer effekt och också har min gamla kvar så behöver jag inte det där programmet.

Det kanske ändå inte är så stor vinst i att ladda med 5W istället för med 25W. Undrar hur mycket man egentligen tjänar i batterihållbarhetslängd om man kontinuerligt laddar med 5W istället för med 25W? Kan det vara så mycket som 100%? Är det lägre kanske bara 25%, ja då är det nog inte lönt att hålla på å spara.

Normalt för ett mobilbatteri är att tappa till ca 80% efter ca 500 laddningscykler, en laddningscykel är när man laddat 100% kapacitet, t ex 2 laddningar 50-100%. snabbladdning kanske eventuellt skulle droppa någon extra procentenhet där till 77-78%. Har aldig sett någon bra data dock utan har bara fortsatt på magkänsla sen min gamla Sony från 2017 automatiskt anpassade laddningshastigheten till alarmklockan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hassel fd Jompenleet:

Haha folk här är ju för roliga varför skulle nya telefoner har stöd för snabbladdning och 15w+ input om deras batterier inte var byggda för att tåla värme? Nej du ska inte använda någon gammal antik laddare som förstör ditt uttag i telefonen pga slitage
Kolla upp vad telefonen är speccad för och köp en laddare därefter
Snabbladdaren ligger inte och trycker någon ström som genererar värme när telefonen laddat till 100%
Det är inte som att resterande komponenter i telefonen är bygga för att hålla i 10 år

Du ska inte skriva med sådan säkerhet att du får det att låta som fakta när du inte verkar ha en aning om hur litiumjonbatterier åldras och tar "skada".

Ja, telefonen "tål värme" i den mån av att den inte exploderar efter tre snabbladdningar. Men snabbladdning förkortar livslängden på din telefons batteri, och ju lägre C-rate du laddar ett batteri med desto bättre, generellt sett.

Varför (och hur?) skulle en äldre laddare "förstöra" en telefons laddkontakt? Det är samma kabel som används. Resterande delar av telefonens hårdvara håller ~10+ år utan problem, om den inte utsätts för fysiska skador så klart.

Nej, snabbladda ska man inte vara rädd för om man behöver göra det. Men låt gärna bli att göra det varje dag och laddar du över natten så använd en 5W (5V, 1A) laddare istället.

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Medlem

Det borde väl inte vara någon fara när vissa kinestelefoner laddar i 100w+ ?

laddar alltid min S22a med original Samsung 15w QI laddare och har inte märkt av någon försämring på batteriet, köptes vid lansering.

Plågar min telefon totalt med spotify, youtube e.tc. hela dagarna och jobbar varmt och dammigt.

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oliver91:

Det borde väl inte vara någon fara när vissa kinestelefoner laddar i 100w+ ?

laddar alltid min S22a med original Samsung 15w QI laddare och har inte märkt av någon försämring på batteriet, köptes vid lansering.

Plågar min telefon totalt med spotify, youtube e.tc. hela dagarna och jobbar varmt och dammigt.

Alla Li-jon batterier är inte skapade lika. Det är alltid avvägningar mellan C-värde, kapacitet, livslängd, vikt, volym, arbetstempersturer och så vidare.

För övrigt tillämpar väl kinserna en väldigt dålig "standard" av snabbladdning där dom vrider upp strömstyrkan istället för spänningen, vilket både orsakar mer värme och kräver tjockare kablar.

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Medlem
Skrivet av NodCommander:

Alla Li-jon batterier är inte skapade lika. Det är alltid avvägningar mellan C-värde, kapacitet, livslängd, vikt, volym, arbetstempersturer och så vidare.

För övrigt tillämpar väl kinserna en väldigt dålig "standard" av snabbladdning där dom vrider upp strömstyrkan istället för spänningen, vilket både orsakar mer värme och kräver tjockare kablar.

Det är väl alltid 5V som gäller överallt?

Tack för alla svaren!

Det är dock en sak till jag undrar över och det är vid första laddningen eller rättare andra. Skall jag låta batteriet bli helt tomt innan jag laddar på andra laddningen (har hört det ska vara bra) och sen när det är gjort när ska man ladda - vid 10% kvar eller 20% osv eller har det absolut ingen betydelse om man så skulle ladda fullt när batteriet bara förbrukat 15% och alltså står på 85%?

Har alltid sett till att min förra lur fått gå ner till minst 30% innan jag laddade på nytt och det har ju visat sig vara en bra metod då mitt batteri faktiskt fortfarande är riktigt bra efter bortåt 5 års laddande, eller har det absolut ingen betydelse?

Permalänk
Medlem
Skrivet av nobbens:

Det är väl alltid 5V som gäller överallt?

Nej, det är inte så USB-PD fungerar.

https://en.wikipedia.org/wiki/USB_hardware#USB_Power_Delivery

Permalänk
Medlem

Allt jag kan säga är att jag är inne på sjätte året med min Oneplus 5T och har snabbladdat i princip varje dag sen jag köpte den.

Permalänk
Medlem
Skrivet av nobbens:

Det är väl alltid 5V som gäller överallt?

Tack för alla svaren!

Det är dock en sak till jag undrar över och det är vid första laddningen eller rättare andra. Skall jag låta batteriet bli helt tomt innan jag laddar på andra laddningen (har hört det ska vara bra) och sen när det är gjort när ska man ladda - vid 10% kvar eller 20% osv eller har det absolut ingen betydelse om man så skulle ladda fullt när batteriet bara förbrukat 15% och alltså står på 85%?

Har alltid sett till att min förra lur fått gå ner till minst 30% innan jag laddade på nytt och det har ju visat sig vara en bra metod då mitt batteri faktiskt fortfarande är riktigt bra efter bortåt 5 års laddande, eller har det absolut ingen betydelse?

Du behöver inte laddar ur det. Det sliter mer på batteriet att ladda ur det än att ladda oftare. Du behöver inte ladda ur det helt, det var bara nödvändigt förr i tiden när man hade annan batteriteknik än det som används nu för tiden

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk

Jag ser det lite som att köpa en 500hk bil och knappt vara när gaspedalen som det sliter mer på bilen.

Det jag rekommenderar är istället sunt förnuft, man behöver inte snabbladda jämnt eller konstant ladda. Men att hålla på att jåla som vissa gör så blir resultatet att de i praktiken har en väldigt dålig enhet. T.ex vissa laddar bara till 80%, det resulterar i att de har 20% lägre kapacitet och då får en sämre enhet.

När batteriet är dåligt så går det att byta och jag tolkar som om detta bara ska bli enklare ty EU vill detta.
*edit*
Läste för snabbt. Samsung Galaxy A23 5G - 64 GB
Den gör man sig av med efter batteriet är dålig om 4år eller så.. Om man såklart inte byter själv.

Permalänk

hörni. det är en telefon för 3000kr. jag hade aldrig någonsin besvärat mig med att skona batteriet på en sådan telefon faktiskt. låter bara extremt besvärligt

min iphone 11 (2019) har 85% batterihälsa kvar, och då använder jag telefonen extremt många timmar om dagen. snittar runt 6-7 timmar skärmtid om dagen......

Visa signatur

är alla stockholmare inkompetenta?

Permalänk
Rekordmedlem

Ladda så långsamt som är praktiskt möjligt, är man tvungen att ha ett fullt batteri snabbt så snabbladda men behövs det inta ladda långsamt, behöver man inte ladda fullt så låt bli det också.
Dataportar för usb 1-2 ska klara 500mA och usb 3 ska klara 900 mA, de kan klara högre strömmar men ladda från en dataport och helst usb1-2 och inte nån laddport med pd eller usb c port så blir det lägsta möjliga effekt om man inte har nån laddare med garanterat låg utström och använd bara snabbladdare om det är tvunget och inte som den normala laddaren.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Min telefon styr det ganska bra själv, har en Xiaomi 12 Pro som har batteri optimering, använder den 120w laddare som ingår. Laddar jag under dagen snabbladdar telefonen upp till 80 på typ 20-30 min, laddar jag under natten så tar det längre tid eftersom den kan min "rutin" misstänker att den planerar att vara färdigladdad när mitt larm går på morgonen.

Visa signatur

Win 10 PRO | I9 9900K | Asus Z390-F | Asus DUAL 4070| Deepcool Captain 240 RGB | Corsair Vengeance 32GB RGB PRO

Permalänk

Jag har ställt in i Samsung så att den endast laddas till 85 %.
Upptäckt också att det inte går att ladda med under 2.1 A laddare och en snabbladdare nästan är ett måste om det inte ska ta fem timmar...

Inställningar - Batteri och enhetsvård - klicka på grafen "Batteri" - Fler batteriinställningar - Skydda batteriet

Visa signatur

Intel i5 6600K | Be Quiet, Pure Rock! | Asus Z170 Pro Gaming | Asus GTX 1070 Strix Gaming | HyperX 16 GB (2x8GB) DDR4 2133MHz Fury Black | Samsung 850 Evo 250GB | Skärm: Samsung S27D390H | Chassi: Fractal Design Define R4 Black
Spelnick: Jernhand

Permalänk
Medlem
Skrivet av gothenburg:

Jag har ställt in i Samsung så att den endast laddas till 85 %.
Upptäckt också att det inte går att ladda med under 2.1 A laddare och en snabbladdare nästan är ett måste om det inte ska ta fem timmar...

Inställningar - Batteri och enhetsvård - klicka på grafen "Batteri" - Fler batteriinställningar - Skydda batteriet

För mig har det gått att använda laddare som är på lägre än 2.1A till Samsung telefoner. Jag stänger också av snabbladdning på Samsung telefoner.

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av HickeHiskelig:

min iphone 11 (2019) har 85% batterihälsa kvar, och då använder jag telefonen extremt många timmar om dagen. snittar runt 6-7 timmar skärmtid om dagen......

Min iPhone 13 Mini som jag köpte i början av januari 2022 har 86% batterihälsa. Snittet under 10 dagar är 1:50 tim skärmtid per dag och jag använder sällan mer än 50% av batteri per dag, aldrig över 75%. Däremot ligger den alltid på laddning när jag sover på Apples Magsafe-laddare.

Kanske är det trådlösa laddningen som gör det värre? Ingen aning.

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Medlem

Snigelladdning är ju det mest skonsamma i längden för batteriet, och är vad jag körde på i dom första 2½ åren med min iPhone 11 innan jag gick över till en Anker Powerport III (II?) Nano då tanken var att uppdatera mobilen egentligen förra året vid 13 serien. Slutade istället med att jag fortsatte köra med telefonen och får se om det blir en uppdatering till 15.

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av RVX:

Snigelladdning är ju det mest skonsamma i längden för batteriet, och är vad jag körde på i dom första 2½ åren med min iPhone 11 innan jag gick över till en Anker Powerport III (II?) Nano då tanken var att uppdatera mobilen egentligen förra året vid 13 serien. Slutade istället med att jag fortsatte köra med telefonen och får se om det blir en uppdatering till 15.

Farligt att bara återupprepa gammalt som hörts.
De empiriska studier jag sett säger faktiskt motsatsen.

Långsam laddning över lång tid innebär att batteriets temperatur förhöjs över en längre tid och samtidigt ska laddas. Det som framkommit är att så länge temperaturen inte överskrider temperaturen där elektrolyten bryts ned så är det viktigast att minimera arean under laddning-tidsgrafen.

Oftast är det skadligare för batteriet att använda mobilen samtidigt som man laddar den än att faktiskt snabbladda med mobilen med avstängd skärm.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

Farligt att bara återupprepa gammalt som hörts.
De empiriska studier jag sett säger faktiskt motsatsen.

Långsam laddning över lång tid innebär att batteriets temperatur förhöjs över en längre tid och samtidigt ska laddas. Det som framkommit är att så länge temperaturen inte överskrider temperaturen där elektrolyten bryts ned så är det viktigast att minimera arean under laddning-tidsgrafen.

Oftast är det skadligare för batteriet att använda mobilen samtidigt som man laddar den än att faktiskt snabbladda med mobilen med avstängd skärm.

Skulle ha lagt till av vad jag hört...
Kan mycket väl vara gammal myt, men nyfiken på vilka studier det är du läst? För egen del så känns det säkrare att hellre köra sakta. Sen vart det som det vart med den andra laddaren man köpte.
Sen är det väl kanske skillnad på dom 30w laddare som finns vs dom extrema laddarna som Xiamoi och liknande jag kommit ut med som laddar i 120 och snart vad, 200w?

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X