BRF - Från låst fiber till öppet nät

Permalänk
Medlem
Skrivet av RaW D Coy:

Det är nog ganska svårt att ändra på detta som du då säger utöver ändringar på priser och tjänster så lär folket behöva byta ut routrar (om inte tele2 gav dessa gratis) och tv boxar.

Jag har lyckats få lite mer information kring fastigheten.
Det kommer nog vara svårt att övertyga föreningen och dess medlemmar att gå över till någon form av öppenfiber från Tele2 gruppavtals erbjudandet som är aktivt i dagsläget.
De dom erbjuder i dagsläget är:
500/500+tv = 0kr/mån
600/600+tv = 0kr/mån
1000/1000+tv = 499kr/mån

Frågan är om Bahnhof har någon expertis kring att erbjuda bra BRF Gruppavtal? Jag vet att de har sjukt bra priser på vissa uppkopplingar. jag betalar i dagsläget 346kr för 10 Gbit/s (även då det var ett villa erbjudande) och lägenheten är inte långt ifrån dock på annat fibernät.
Jag hade velat pitcha Bahnhof till föreningen i framtiden. Men som sagt behöver nog ha bra info från Bahnhof på vad deras erbjudanden är kanske måste involvera brf för att få rätt slutsatser för erbjudandena.

Det är missvisande det du säger för kostnaden är givetvis inte 0 kronor idag. Föreningen betalar för det men det är inbakat.

Jag har själv bahnhof i min förening. 99kr per lgh för 1000/1000, ingen tv.

Visa signatur

CPU: Ryzen 5600xGPU: 1080 TI ROG Strix RAM:2x16GB G.skill Trident @ 3600MHz MoBo: Asus B550FPSU: Corsair SF750
En resa till Nordkorea
2 dagar i Tjernobyl

Permalänk
Medlem

Kan bara säga lycka till, visseligen annan kategori men jag vet hur jag har fått kämpa i min bostadsrättsförening för att få dom att nu äntligen diskutera laddstolpar.

Personer som tar på sig sådana här projekt brukar tycka det är kul att diskutera, men att dra projekten ända i hamn och ansvara att det blir klart i praktiken är det få som slutför.

Enligt min uppfattning så går det heller inte att jämföra prisnivå mellan privat/företag heller och jag förmodar att en bostadsrättsförening hamnar under företag då dom har organisationsnummer som köper tjänsten och inte slutkunden. Större åtagande/risk för leverantören alltså högre individuell prisnivå.

Börja med att ta på dig ansvaret från styrelsen så det faktiskt blir ditt och du kan representera dom, ring sedan och jämför då säljaren förmodligen behöver räkna på antal boende och uppstartskostnaderna det innebär.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av maDa:

Sen tycker jag inte pris är allt. Man vill gärna undvika en del piss-operatörer som saknar eget nät och IP-adresser.

Ställer du kravet att alla ska ha egen publik IP i förfrågan så får du det i erbjudandet, även från piss-operatörerna

Sen kan jag tipsa om Halebop bredband, det är i praktiken Telia som bjuder under sig själva. Lite sämre supportvägar och kringtjänster men annars är det samma lika.

Visa signatur

Det kan aldrig bli fel med mekanisk destruktion

Permalänk
Medlem

Vill tipsa om Obenetwork som är sjukt smidiga att ha att göra med, och i alla fall i Stockholm så kommer de ut och erbjuder hjälp med installation till alla som vill ha det, gratis, vilket var väldigt uppskattat i min förra förening.
Även Stockholms Stadsnät levererar en bra tjänst till ett bra pris.

Bägge erbjuder 1000/1000 som standard, det är egentligen bara de stora som fortfarande erbjuder lägre hastigheter för att kunna sälja på dyra uppgraderingar.

Visa signatur

RIPE LIR

Permalänk
Medlem

När jag bodde i BRF hade vi allt bundet till Viasat (Allente) och allt vi kunde göra var att uppgradera hastighet och kanalpaket, försökte förgäves rösta bort detta (då jag ville bli av med kanalpaketet) men alla var så nöjda och priset var som sagt otroligt lågt, tror vi pröjsade strax under 150kr i månaden för 100/100 och då har jag samma idag för 399kr från bahnhof (halmstad stadsnät som tar ut hutlösa avgifter)

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av fm_buli:

Enligt min uppfattning så går det heller inte att jämföra prisnivå mellan privat/företag heller och jag förmodar att en bostadsrättsförening hamnar under företag då dom har organisationsnummer som köper tjänsten och inte slutkunden. Större åtagande/risk för leverantören alltså högre individuell prisnivå.

Nej. Som redan nämnts av många här i tråden kostar en gruppanslutning av bredband till alla i föreningen runt en hundralapp per månad och lägenhet från de flesta operatörer. I min förening har vi motsvarande från Ownit inbakat i månadsavgiften.

Bor i relativt nybyggd bostadsrätt (2007) och när jag flyttade in (2009) fanns endast Comhem. Samfälligheten vi är en del av hade dock redan dragit fram fiber till alla fastigheter, lediga rör fanns förberett från undercentral till lägenheterna och färdigdraget Ethernet inom varje lägenhet. Ramavtal mellan Ownit och samfälligheten fanns redan och andra föreningar i området hade hoppat på detta, så jag gick givetvis med i styrelsen och såg till att även vi gick med. Minns inte vad vi fick betala i installationsavgift för kabeldragning mellan undercentral och lägenheterna men det betalade nog för sig själv inom max ett år med tanke på vad varje hushåll fick betala till Comhem för sin uppkoppling innan.

Visa signatur

Mostly Harmless