BRF - Från låst fiber till öppet nät

Permalänk

BRF - Från låst fiber till öppet nät

Hej, jag kollade upp en fastighet via bredbandsval.se och fick svaret "Grattis! Det finns redan ett avtal med Tele2 på adressen. Kontakta Tele2 och fastighetsägaren för att komma igång."

Har någon någon expertis kring att byta nätverksleverantör för lägenheter som är låsta på detta sätt?
Är det något man måste rösta om på årsstämman hos föreningen? Har någon lyckats göra en sådan ändring?

Visa signatur

Ryzen 7950X3D [Cools with EKWB 2x 360mm XE/SE] | Asus Extreme X670E | ASUS RTX 4090 TUF EKWB WB | Corsair HX1500i | G.Skill Neo 64GB 6000MHz (2x32GB) | MP700 Gen5 2TB NVME | 980/950/970 NVME 1TB/512GB/2TB | 6x 512GB 850PRO | 4x512GB NVME WD Black | 4x1TB NVME Raid 0 - 4x18TB Raid 10 Qnap (+Backblaze Backup) | LianLi O11 Dynamic XL | Main Screen: Samsung Neo G9 240Hz Ultra-Wide | AUX: LG IPS7 27" (x2) | LG CX 55" G-sync | 10 Gbit/s ISP (Bahnhof) Connection | Copyright©1996-2023 RaW-D-Coy Inc.™ All rights reserved ®

Permalänk
Medlem
Skrivet av RaW D Coy:

Hej, jag kollade upp en fastighet via bredbandsval.se och fick svaret "Grattis! Det finns redan ett avtal med Tele2 på adressen. Kontakta Tele2 och fastighetsägaren för att komma igång."

Har någon någon expertis kring att byta nätverksleverantör för lägenheter som är låsta på detta sätt?
Är det något man måste rösta om på årsstämman hos föreningen? Har någon lyckats göra en sådan ändring?

Börja med att kolla om det är ett tidigare Comhem-hus. Då lär fastighetsnätet vara coaxial och bundet till Tele2.

Permalänk
Medlem
Skrivet av RaW D Coy:

Hej, jag kollade upp en fastighet via bredbandsval.se och fick svaret "Grattis! Det finns redan ett avtal med Tele2 på adressen. Kontakta Tele2 och fastighetsägaren för att komma igång."

Har någon någon expertis kring att byta nätverksleverantör för lägenheter som är låsta på detta sätt?
Är det något man måste rösta om på årsstämman hos föreningen? Har någon lyckats göra en sådan ändring?

Klart du kan skicka in en motion till årsstämman .
Är nog rätt svårt att få folk att rösta för ett öppet nät kontra en gruppanslutning som oftast blir mycket billigare.
Det är ju oftast en viss avtalslängd på de ingångna avtalen också.

Permalänk
Medlem
Skrivet av RaW D Coy:

Hej, jag kollade upp en fastighet via bredbandsval.se och fick svaret "Grattis! Det finns redan ett avtal med Tele2 på adressen. Kontakta Tele2 och fastighetsägaren för att komma igång."

Har någon någon expertis kring att byta nätverksleverantör för lägenheter som är låsta på detta sätt?
Är det något man måste rösta om på årsstämman hos föreningen? Har någon lyckats göra en sådan ändring?

Skrivet av jimjans:

Klart du kan skicka in en motion till årsstämman .
Är nog rätt svårt att få folk att rösta för ett öppet nät kontra en gruppanslutning som oftast blir mycket billigare.
Det är ju oftast en viss avtalslängd på de ingångna avtalen också.

Ja, om det är en fiberlösning redan och man har ett gruppavtal med bra pris så känns det närmast kontraproduktivt att försöka ändra på det.
Den allra tydligaste skillnaden för medlemmarna blir ju i det läget att de kommer behöva betala ett högre pris om de ska ha bredband i fortsättningen.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Skrivet av Hubertus:

Börja med att kolla om det är ett tidigare Comhem-hus. Då lär fastighetsnätet vara coaxial och bundet till Tele2.

Tele2 supporten sa:
Adressen har FiberLAN så den behöver absolut inte vara låst till Tele2 om nu BRF väljer att byta.

Skrivet av jimjans:

Klart du kan skicka in en motion till årsstämman .
Är nog rätt svårt att få folk att rösta för ett öppet nät kontra en gruppanslutning som oftast blir mycket billigare.
Det är ju oftast en viss avtalslängd på de ingångna avtalen också.

Ja jag tror det nog också svårt att förhandla till det när man får 600/600+tv gratis. Men kanske får förhandla att få avtal med Bahnhof istället kanske om de kan erbjuda något liknande.

Frågade tele2 om BRF kontraktet just nu: "Jag kan inte se att det finns ett planerat slutdatum på kontraktet. Det ser ut som att adressen har haft tjänster hos oss sedan minst 2015."

Visa signatur

Ryzen 7950X3D [Cools with EKWB 2x 360mm XE/SE] | Asus Extreme X670E | ASUS RTX 4090 TUF EKWB WB | Corsair HX1500i | G.Skill Neo 64GB 6000MHz (2x32GB) | MP700 Gen5 2TB NVME | 980/950/970 NVME 1TB/512GB/2TB | 6x 512GB 850PRO | 4x512GB NVME WD Black | 4x1TB NVME Raid 0 - 4x18TB Raid 10 Qnap (+Backblaze Backup) | LianLi O11 Dynamic XL | Main Screen: Samsung Neo G9 240Hz Ultra-Wide | AUX: LG IPS7 27" (x2) | LG CX 55" G-sync | 10 Gbit/s ISP (Bahnhof) Connection | Copyright©1996-2023 RaW-D-Coy Inc.™ All rights reserved ®

Permalänk
Medlem
Skrivet av RaW D Coy:

Ja jag tror det nog också svårt att förhandla till det när man får 600/600+tv gratis. Men kanske får förhandla att få avtal med Bahnhof istället kanske om de kan erbjuda något liknande.

Jag tror det viktigaste att formulera redan nu är "varför". Varför är det bra för föreningen och merparten av dess medlemmar att göra detta byte? Kan du inte svara på den frågan på ett bra sätt blir det nog svårt att få igenom. För de allra flesta är svaret på den frågan pengar. Så länge man har en okej stabil tjänst med bra hastighet bryr sig dom flesta inte om så mycket mer.

Visa signatur

SPELA: 13900K - Gaming X Trio 4090
LEVA: OnePlus 12 - MacBook Air M2 13"
PLÅTA: Canon C70, R3, 1DX mkII, BMPCC6K
LYSSNA: KRK Rokit RP8 G4, Beyerdynamic DT 1990 PRO
FLYGA: DJI FPV, Avata

Permalänk
Medlem

Bahnhof har sällan något att erbjuda när det kommer till TV-utbud. Troligen så har man ett ganska fördelaktigt gruppavtal med Tele2.

Med undantag för coax så är Tele2 bra. Bra peering och publika IP-adresser.

Permalänk
Medlem

Du får fråga rätt part, du får fråga styrelsen hur långt avtal de har och om de är beredda att säga upp avtalet och ansluta till annat nät.

Permalänk
Medlem

Ja varför byta?
Klart man kan byta om det blir snabbare och billigare och enklare, men då ska alla ha ny TV-box och ny router så det blir ju en del krångel.
Om du har något bra alternativ så kan du ju börja med att kontakta styrelsen för att se om de tycker att det verkar vettigt, så vet du om du ska lägga mer tid på det eller inte.

Öppet nät är dessutom alltid dyrare, blir upprörd när jag ser hur mycket reklam Globalconnect gör för att låsa in BRFer i sitt "öppna nät", det är definitivt något som jag tittar på när jag letar lägenhet.

Visa signatur

RIPE LIR

Permalänk
Skrivet av tomle:

Ja varför byta?
Klart man kan byta om det blir snabbare och billigare och enklare, men då ska alla ha ny TV-box och ny router så det blir ju en del krångel.
Om du har något bra alternativ så kan du ju börja med att kontakta styrelsen för att se om de tycker att det verkar vettigt, så vet du om du ska lägga mer tid på det eller inte.

Öppet nät är dessutom alltid dyrare, blir upprörd när jag ser hur mycket reklam Globalconnect gör för att låsa in BRFer i sitt "öppna nät", det är definitivt något som jag tittar på när jag letar lägenhet.

Det är nog ganska svårt att ändra på detta som du då säger utöver ändringar på priser och tjänster så lär folket behöva byta ut routrar (om inte tele2 gav dessa gratis) och tv boxar.

Jag har lyckats få lite mer information kring fastigheten.
Det kommer nog vara svårt att övertyga föreningen och dess medlemmar att gå över till någon form av öppenfiber från Tele2 gruppavtals erbjudandet som är aktivt i dagsläget.
De dom erbjuder i dagsläget är:
500/500+tv = 0kr/mån
600/600+tv = 0kr/mån
1000/1000+tv = 499kr/mån

Frågan är om Bahnhof har någon expertis kring att erbjuda bra BRF Gruppavtal? Jag vet att de har sjukt bra priser på vissa uppkopplingar. jag betalar i dagsläget 346kr för 10 Gbit/s (även då det var ett villa erbjudande) och lägenheten är inte långt ifrån dock på annat fibernät.
Jag hade velat pitcha Bahnhof till föreningen i framtiden. Men som sagt behöver nog ha bra info från Bahnhof på vad deras erbjudanden är kanske måste involvera brf för att få rätt slutsatser för erbjudandena.

Visa signatur

Ryzen 7950X3D [Cools with EKWB 2x 360mm XE/SE] | Asus Extreme X670E | ASUS RTX 4090 TUF EKWB WB | Corsair HX1500i | G.Skill Neo 64GB 6000MHz (2x32GB) | MP700 Gen5 2TB NVME | 980/950/970 NVME 1TB/512GB/2TB | 6x 512GB 850PRO | 4x512GB NVME WD Black | 4x1TB NVME Raid 0 - 4x18TB Raid 10 Qnap (+Backblaze Backup) | LianLi O11 Dynamic XL | Main Screen: Samsung Neo G9 240Hz Ultra-Wide | AUX: LG IPS7 27" (x2) | LG CX 55" G-sync | 10 Gbit/s ISP (Bahnhof) Connection | Copyright©1996-2023 RaW-D-Coy Inc.™ All rights reserved ®

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av RaW D Coy:

Hej, jag kollade upp en fastighet via bredbandsval.se och fick svaret "Grattis! Det finns redan ett avtal med Tele2 på adressen. Kontakta Tele2 och fastighetsägaren för att komma igång."

Har någon någon expertis kring att byta nätverksleverantör för lägenheter som är låsta på detta sätt?
Är det något man måste rösta om på årsstämman hos föreningen? Har någon lyckats göra en sådan ändring?

Prata med din styrelse istället genom att ta upp ämnet på årstämman, få med dig hela föreningen. Så enkelt är det. Men du ska också veta och motivera starkt varför.
Betalar du för anslutningen utöver din egna månadsavgift eller är det "allt i ett"? Om det redan är allt i ett kommer du betalal för två abbonnemang

Permalänk
Medlem
Skrivet av RaW D Coy:

Det är nog ganska svårt att ändra på detta som du då säger utöver ändringar på priser och tjänster så lär folket behöva byta ut routrar (om inte tele2 gav dessa gratis) och tv boxar.

Jag har lyckats få lite mer information kring fastigheten.
Det kommer nog vara svårt att övertyga föreningen och dess medlemmar att gå över till någon form av öppenfiber från Tele2 gruppavtals erbjudandet som är aktivt i dagsläget.
De dom erbjuder i dagsläget är:
500/500+tv = 0kr/mån
600/600+tv = 0kr/mån
1000/1000+tv = 499kr/mån

Frågan är om Bahnhof har någon expertis kring att erbjuda bra BRF Gruppavtal? Jag vet att de har sjukt bra priser på vissa uppkopplingar. jag betalar i dagsläget 346kr för 10 Gbit/s (även då det var ett villa erbjudande) och lägenheten är inte långt ifrån dock på annat fibernät.
Jag hade velat pitcha Bahnhof till föreningen i framtiden. Men som sagt behöver nog ha bra info från Bahnhof på vad deras erbjudanden är kanske måste involvera brf för att få rätt slutsatser för erbjudandena.

De kan förmodligen komma med ett bra erbjudande angående gruppavtal för bredband, frågan är nog mer vad de har att komma med om även TV är viktigt. Skulle förvänta mig att det snarare är där skon klämmer isf...

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem

Låter som ett kanon gruppavtal faktiskt.

Vad i hela fridens namn medlemmarna med 10 Gigabit utan TV till?

Permalänk
Skrivet av evil penguin:

De kan förmodligen komma med ett bra erbjudande angående gruppavtal för bredband, frågan är nog mer vad de har att komma med om även TV är viktigt. Skulle förvänta mig att det snarare är där skon klämmer isf...

Hm ja det är nog något jag behöver checka närmare på

Skrivet av maDa:

Låter som ett kanon gruppavtal faktiskt.

Vad i hela fridens namn medlemmarna med 10 Gigabit utan TV till?

haha nä det var mer av ett exempel på att det borde kunde erbjuda samma om inte bättre priser för samma om inte bättre hastigheter.

Visa signatur

Ryzen 7950X3D [Cools with EKWB 2x 360mm XE/SE] | Asus Extreme X670E | ASUS RTX 4090 TUF EKWB WB | Corsair HX1500i | G.Skill Neo 64GB 6000MHz (2x32GB) | MP700 Gen5 2TB NVME | 980/950/970 NVME 1TB/512GB/2TB | 6x 512GB 850PRO | 4x512GB NVME WD Black | 4x1TB NVME Raid 0 - 4x18TB Raid 10 Qnap (+Backblaze Backup) | LianLi O11 Dynamic XL | Main Screen: Samsung Neo G9 240Hz Ultra-Wide | AUX: LG IPS7 27" (x2) | LG CX 55" G-sync | 10 Gbit/s ISP (Bahnhof) Connection | Copyright©1996-2023 RaW-D-Coy Inc.™ All rights reserved ®

Permalänk
Medlem
Skrivet av RaW D Coy:

Ja jag tror det nog också svårt att förhandla till det när man får 600/600+tv gratis.

Garanterat att det inte är gratis för föreningen och att hyresgästerna betalar det på hyran istället till föreningen. Väljer föreningen en annan leverantör kan dom få det billigare men hyresgästerna betalar samma summa på hyran.

Visa signatur

Amd 2500+ AQXEA 0330 @ 2200mhz 220x10 | 2x256mb-1x512mb PC3200 | Powercolor x800Pro ViVo @ XT PE
Celeron 800 @ 920mhz 115x8 | 512mb PC 133 | Geforce 2 200MX

Permalänk
Medlem
Skrivet av Maskaren:

Garanterat att det inte är gratis för föreningen och att hyresgästerna betalar det på hyran istället till föreningen. Väljer föreningen en annan leverantör kan dom få det billigare men hyresgästerna betalar samma summa på hyran.

Nej, det blir ju inte magiskt gratis...
Men om det nu handlar om en BRF, och föreningen på det viset minskar sina utgifter så öppnar det ju principiellt för sänkning av avgiften. I dessa tider blir det väl dock förmodligen snarare frågan om "minskad höjning"...

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av RaW D Coy:

Jag har lyckats få lite mer information kring fastigheten.
Det kommer nog vara svårt att övertyga föreningen och dess medlemmar att gå över till någon form av öppenfiber från Tele2 gruppavtals erbjudandet som är aktivt i dagsläget.
De dom erbjuder i dagsläget är:
500/500+tv = 0kr/mån
600/600+tv = 0kr/mån
1000/1000+tv = 499kr/mån

Frågan är om Bahnhof har någon expertis kring att erbjuda bra BRF Gruppavtal? Jag vet att de har sjukt bra priser på vissa uppkopplingar. jag betalar i dagsläget 346kr för 10 Gbit/s (även då det var ett villa erbjudande) och lägenheten är inte långt ifrån dock på annat fibernät.
Jag hade velat pitcha Bahnhof till föreningen i framtiden. Men som sagt behöver nog ha bra info från Bahnhof på vad deras erbjudanden är kanske måste involvera brf för att få rätt slutsatser för erbjudandena.

I en offert för gruppavtal som jag såg strax innan sommaren erbjöd Bahnhof 1000/1000 för 89 kr/månad per lägenhet (eller 117 kr/månad per lägenhet om man vill ha deras router) om bundet i 36 månader. Billigare om man band sig längre. Det är exklusive TV. Något pris för 10 Gbit/s nämndes inte, trots att fastigheten ligger inom deras tjänsteområde för denna tjänst.

ObeNetwork hade en intressant prismodell annars, där hastigheten inte verkar påverka månadspriset nämvärt (också under 100-lappen) så länge föreningen betalar en engångssumma för den dyrare switchen om man vill ha mer än 1 Gbit/s. Init7 i Schweiz verkar köra någon liknande prismodell.

Observera att priserna ovan enbart indikerar ungefärlig storleksordning. Exakt pris beror sannolikt på storlek på föreningen, stad, etc.

Visa signatur

Antec P280 | Corsair RM750x | ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero | Ryzen 9 5900X | G.Skill Trident Z RGB 3200MHz CL14 @3600MHz CL16 2x16GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | WD SN850 1TB | Samsung 970 Pro 1TB | Samsung 860 Pro 1TB | Samsung 850 Pro 1TB | Samsung PM863a 3.84TB | Sound Blaster Z | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Medlem

Alla priser beror på antal lägenheter så en större förening får ner kostnaden per lägenhet/medlem eftersom man är fler som delar på fasta kostnader som switch och fiber till fastigheten.
Men de flesta erbjuder idag 1000/1000 och ett avtal på 36 månader.

Visa signatur

RIPE LIR

Permalänk
Medlem
Skrivet av RaW D Coy:

Frågan är om Bahnhof har någon expertis kring att erbjuda bra BRF Gruppavtal? Jag vet att de har sjukt bra priser på vissa uppkopplingar. jag betalar i dagsläget 346kr för 10 Gbit/s (även då det var ett villa erbjudande) och lägenheten är inte långt ifrån dock på annat fibernät.
Jag hade velat pitcha Bahnhof till föreningen i framtiden. Men som sagt behöver nog ha bra info från Bahnhof på vad deras erbjudanden är kanske måste involvera brf för att få rätt slutsatser för erbjudandena.

Bahnhof lär inte vilja prata med dig om du inte representerar föreningen. De har självklart personer som ansvarar för föreningar och andra som vill bygga nät/ansluta sig.

Går inte att säga i rent generella termer eftersom det finns olika förutsättningar i olika fastigheter och olika områden.

Har ni bytt folk i styrelsen kanske ingen har insyn i det nuvarande avtalet ens, först måste någon vara insatt i fastighetsnät och nuvarande avtal innan det blir tal om att ta in offerter för nyanslutning till annat nät.

Permalänk
Medlem

Så för att du anser dig behöva 10 GBit tycker du det är rimligt att föreningen skall dra igång ett stort projekt med leverantörsbyte som för säkerligen 99% av medlemmarna i bästa fall inte kommer innebära någon direkt skillnad för dem men mer troligt ge högre kostnader och massa bök med till exempel byte av utrustning?

Visa signatur

Mostly Harmless

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mayhem SWE:

Så för att du anser dig behöva 10 GBit tycker du det är rimligt att föreningen skall dra igång ett stort projekt med leverantörsbyte som för säkerligen 99% av medlemmarna i bästa fall inte kommer innebära någon direkt skillnad för dem men mer troligt ge högre kostnader och massa bök med till exempel byte av utrustning?

Förstår hur du tänker men beroende på hur gammalt avtalet de har är så kan priset föreningen betalar för bredbandet gå ner rejält. Priset i stadsnät må ha stått still eller ökat, men priserna som erbjuds i gruppavtal har sänkts signifikant under samma period.

Har avtalet förhandlats om mer i närtid och priset är konkurrenskraftigt så är det ju långt ifrån säkert att det är värt besväret dock. Man måste ju också se till att andra tillhörande tjänster är likvärdiga också, inte bara se till sina egna behov.

Visa signatur

Antec P280 | Corsair RM750x | ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero | Ryzen 9 5900X | G.Skill Trident Z RGB 3200MHz CL14 @3600MHz CL16 2x16GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | WD SN850 1TB | Samsung 970 Pro 1TB | Samsung 860 Pro 1TB | Samsung 850 Pro 1TB | Samsung PM863a 3.84TB | Sound Blaster Z | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Medlem

Det som kostar är:

- Fiber i marken
- IP-adresser (alltså publik IPv4 address)
- Switchport & mediakonverterare
- Internationell kapacitet och peering

När det blir "öppet" så får du kila in "kommunikationsoperatör" i listan. Samt att alla avtal blir kortare och därav månadsavgifter dyrare. Vid 10Gbit så blir kostnaden för switchport flerfaldigt mycket dyrare.

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av blunden:

Förstår hur du tänker men beroende på hur gammalt avtalet de har är så kan priset föreningen betalar för bredbandet gå ner rejält.

Har du insikt i föreningens avtal och kostnad? Har du också koll på vad leverantörer kan ge för priser med just din förening?

Permalänk
Medlem
Skrivet av tcntad:

Har du insikt i föreningens avtal och kostnad? Har du också koll på vad leverantörer kan ge för priser med just din förening?

Jag är inte trådskaparen, så jag vet inte varför du frågar mig? Om frågan trots allt var riktad till mig så är svaret ja, det råkar jag faktiskt ha (för min egen förening).

Visa signatur

Antec P280 | Corsair RM750x | ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero | Ryzen 9 5900X | G.Skill Trident Z RGB 3200MHz CL14 @3600MHz CL16 2x16GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | WD SN850 1TB | Samsung 970 Pro 1TB | Samsung 860 Pro 1TB | Samsung 850 Pro 1TB | Samsung PM863a 3.84TB | Sound Blaster Z | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av blunden:

Jag är inte trådskaparen, så jag vet inte varför du frågar mig? Om frågan trots allt var riktad till mig så är svaret ja, det råkar jag faktiskt ha (för min egen förening).

Jo frågan var riktad mot dig
Du råkar ju ha insikt i din förening av naturliga skäl liksom jag har det i min men jag menar ju på att man kan inte veta vad föreningen har för avtal, kostnader, etc med en operatör

Permalänk
Hedersmedlem

Om du vill ha annan leverantör kan du fråga styrelsen om du får dra egen fiber. När jag flyttade in i mitt hus fanns bara Combort i lägenheterna men i huset var det fiber indraget. Bahnhof fixade villa/lägenhetsfiber åt mig. Nu ska jag byta till annan leverantör, fortfarande inga problem.

Det fanns några andra intresserade grannar men inte tillräckligt många och inte tillräckligt intresserade för att köra något annat än Combort som gruppavtal.

Visa signatur

yayaya I am Lorde yayaya

Permalänk
Medlem
Skrivet av tcntad:

Jo frågan var riktad mot dig
Du råkar ju ha insikt i din förening av naturliga skäl liksom jag har det i min men jag menar ju på att man kan inte veta vad föreningen har för avtal, kostnader, etc med en operatör

Haha, ok. Nej precis, det behöver man givetvis ta reda på genom att engagera sig i föreningen rörande dessa frågor.

Visa signatur

Antec P280 | Corsair RM750x | ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero | Ryzen 9 5900X | G.Skill Trident Z RGB 3200MHz CL14 @3600MHz CL16 2x16GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | WD SN850 1TB | Samsung 970 Pro 1TB | Samsung 860 Pro 1TB | Samsung 850 Pro 1TB | Samsung PM863a 3.84TB | Sound Blaster Z | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av blunden:

Förstår hur du tänker men beroende på hur gammalt avtalet de har är så kan priset föreningen betalar för bredbandet gå ner rejält. Priset i stadsnät må ha stått still eller ökat, men priserna som erbjuds i gruppavtal har sänkts signifikant under samma period.

Har avtalet förhandlats om mer i närtid och priset är konkurrenskraftigt så är det ju långt ifrån säkert att det är värt besväret dock. Man måste ju också se till att andra tillhörande tjänster är likvärdiga också, inte bara se till sina egna behov.

Det här är din öppning, TS. Om avtalet är från 2015(?) kan det finnas rejäla pengar att spara genom att omförhandla det nu. Vi gjorde det förra året, slutade med 10ggr högre hastighet och en halvering av avgiften föreningen betalar per medlem. Tv ingår som innan.

  1. Fråga styrelsen vad föreningen betalar för bredband+tv idag

  2. Föreslå att leda en arbetsgrupp som ser över avtalet och tar in offerter från andra leverantörer

  3. Lobba för att den operatören du gillar är det bästa sen skivat smör

Bahnhofs erbjudande var ett av de billigare, men vi valde en annan som hade aningen bättre tv-erbjudande.

Visa signatur

Det kan aldrig bli fel med mekanisk destruktion

Permalänk
Medlem

Sen tycker jag inte pris är allt. Man vill gärna undvika en del piss-operatörer som saknar eget nät och IP-adresser.

Permalänk
Medlem
Skrivet av RaW D Coy:

Hej, jag kollade upp en fastighet via bredbandsval.se och fick svaret "Grattis! Det finns redan ett avtal med Tele2 på adressen. Kontakta Tele2 och fastighetsägaren för att komma igång."

Har någon någon expertis kring att byta nätverksleverantör för lägenheter som är låsta på detta sätt?
Är det något man måste rösta om på årsstämman hos föreningen? Har någon lyckats göra en sådan ändring?

Kolla upp med styrelsen. Många styrelser älskar när medlemmar faktiskt vill hjälpa till. Många tror ju att det är hyreslägenheter man bor i och styrelsen är anställda personer vars ända syfte är att jobba med föreningen.

Vi upphandlade nyligen nya tjänster och det är svårt att komma ner i pris om man inte tittar på helheten. Att bara köpa hastighet, utan tv gör att folk som inte bryr sig om 1Gbit+ blir irriterade när inte Discovery går på rätt kanal / ingår.

Men iaf, vi fick ner vårt pris på vårt abbonenmang (telia) så alla vart nöjda plus att vi sparade 40 kronor från tidigare. (gick från 220kronor (100Mbit tv lagom) till 180 kronor (1 Gbit och tv lagom).

Sen är det bra om man erbjuder sig att hitta bättre avtal också hjälper till med hela transformationen till ny leverantör. Eftersom det kräver en massa jobb för styrelsen. (Vi fick dubbla pallar med utrustning från Telia. Så vi fick lägga obsent massa tid på att skicka tillbaka det). Sen efter det så hörde bara 50% av medlemmarna av sig efter kommunikationen om ny utrustning. Resterande medlemmar vill ha privat support från styrelsen. (Självklart fanns där avtal med telia om sånt, men sånt vill inte alla beblanda sig med).

Edit:
Styrelsen behöver ge information om nuvarande avtalslängd, och byte av leverantör (om det inte fördyrar) skall inte kräva nått beslut i nån stämma. Om funktionen funnits innan och den är likvärdig / bättre så kan styrelsen ta det beslutet. Men ni kan kolla i era stadgar om det är nått som är dit skrivet kring hur ni hanterar avtal.