Säkerhetskopiering - bibehålla exakt kopia av lagringsmedia

Permalänk
Medlem

Säkerhetskopiering - bibehålla exakt kopia av lagringsmedia

Hej,

Har lite funderingar kring lagring och säkerhetskopiering av filer och foton. Min tanke är att regelbundet föra över bilder/filer från min laptop (Macbook Air M1) och mobil till en extern SSD som kommer utgöra min primära "långtidslagring". SSD:n kommer förvaras i mitt hem och ibland även tas med då jag är på resande fot. Sedan har jag en extern HDD som jag har tänkt förvara utanför mitt hem som jag har tänkt ska utgöra en exakt kopia av den externa SSD:n. I dagsläget är min totala lagrade volym mindre än 200GB och består mestadels av bilder tagna med mobiltelefon.

Min första fråga är om det finns något enkelt sätt att skapa och bibehålla en exakt kopia av min externa SSD på min externa HDD? Jag tänker att jag i framtiden kommer lägga till, radera och flytta filer på min SSD och att jag exempelvis halvårsvis kommer vilja uppdatera min HDD till att se likadan ut som min SSD.

Min andra fråga är detta är ett rimligt tillvägagångssätt för säkerhetskopiering i liten skala? Finns det någon best practice för enkel säkerhetskopiering av små volymer?

Tack på förhand!

Permalänk
Geeks
SweClockers

Det finns oändliga många metoder för att säkerhetskopiera. Enklast är ju att använda Apple Icloud för detta och särskilt om du inte har några mer avancerade behov utan bara vill ha en extra kopia, ifall olyckan skulle vara framme. Sannolikt även mycket säkrare än att manuellt skapa kopior på egen hand.

Du har även Time Machine inbyggd i Mac OS, som om jag minns rätt kan användas för att skapa kopior av hela systemet till valfri lagringsenhet.

Visa signatur

» Kontakta oss » SweClockers på Facebook » SweClockers på Youtube » Blips of SweClockers (Spotify)
» Pappa till Moderskeppet » SweClockers chefredaktör 2007–2015

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dimestam:

Det finns oändliga många metoder för att säkerhetskopiera. Enklast är ju att använda Apple Icloud för detta och särskilt om du inte har några mer avancerade behov utan bara vill ha en extra kopia, ifall olyckan skulle vara framme. Sannolikt även mycket säkrare än att manuellt skapa kopior på egen hand.

Du har även Time Machine inbyggd i Mac OS, som om jag minns rätt kan användas för att skapa kopior av hela systemet till valfri lagringsenhet.

Jag tror att det är just de där oändliga metoderna som gör mig fundersam. Apple iCloud använder jag redan för mina bilder på mobilen. Time Machine tror jag inte är speciellt aktuellt för mig då jag har väldigt lite av betydelse lagrat på min dator, mycket av det material jag vill ha kopierat är filer/bilder från tidigare datorer och mobiltelefoner.

Permalänk
Medlem

Om HDDn är lika stor eller större än din SSD kan du göra en exakt kopia (klon av disk) med dd

sudo dd if=<från-enhet> of=<till-enhet> bs=4M conv=sync

Ett annat alternativ är rsync

Permalänk
Medlem

Med 'dd if=<från-enhet> of=<till-enhet> ibs=10240k obs=4k conv=sparse status=progress' kan diskimagen packas lite mer effektivt på filsystem som stöder sparse-filer (ext4, BTRFS, NTFS etc.)

- flaggan 'sync' behövs inte i de flesta fallen då 'dd' synkar datat och väntar tills det är färdigt innan den avslutas.

Med 'sparse' blir diskimagens fysiska storlek oftast betydligt mindre i upptagen diskplats på den mottagande disken då alla områden med bara '0' kommer inte att skrivas fysiskt på den mottagande disken utan bara noteras i metadatat och återgenerera dessa tomma sektorer 'on the fly' när filen läses igen.

Sparar man dessutom imagen på en filsystem som kan komprimera filer i en mapp (läs BTRFS, har inte provat i NTFS då jag skyr den som pesten då det är så lätt att förlora hela filsystemet utan förvarning och mycket svårräddat när det sker) så kan platsbesparingen bli avsevärd utan att det påverkar innehållet i de kopierade diskimagefilerna.

Lagring på SSD/NVMe är tacksamma då med windows TRIM när filer raderas så är större delen av den lediga utrymmet i filsystemet alltid nollställd och därmed blir sparse-segment när man kopierar dessa till en diskimage-fil. TRIM körs också i vissa Linux-distrubitioner men då 1 ggr i veckan med fstrim. Kan vara lämpligt att köra fstrim för att bli av med en del bös som annars tar plats innan man gör diskimagen.

Med 'ls -lash' så ser man imagens verkliga platsförbrukning (1 kolumnen) före ev. kompression och dess skenbara (apparenta) storlek (6' kolumnen), dvs. den storleken som filen listas med med normal 'ls -la' vilket inte alltid är samma sak som hur mycket plats på disken det tar.

rsync är filspegling - inte att det gör diskimage med exakt avbild av en lagring.