Logitech rymmer datorplatsen i en låda

Permalänk
Melding Plague

Logitech rymmer datorplatsen i en låda

Casa är namnet på en diskret låda med tangentbord, mus och stativ för den bärbara datorn, som ska underlätta hemarbete för den utan fast datorplats.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Finns nog en marknad. Unga som bor trångt eller yrkesmänniskor som jobbar hemmifrån ibland men har inte behov av flera skärmar.

Visa signatur

| CPU: Intel i7 7700k | RAM: Crucial DDR4 OC @2400mhz 16GB (2x8GB) | GPU: EVGA GeForce RTX 2080 XC GAMING| Mobo: MSI H110I Pro | SSD: Crucial BX200 240GB 2.5" SSD | SSD2: Samsung 850 EVO 500GB 2.5" SSD | Nätagg: be quiet! SFX L Power 600W | Kylare: NZXT Kraken X62 | Chassi: Fractal Design Nano S | OS: Windows 10 Pro

Permalänk
Medlem

Snyggt! Kan absolut tänka mig att målgruppen är stor för denna typ av produkt, och som inte heller avskräcks av prislappen.

Namnet "Casa" kan dessutom inte bli mer 'chic' (classic chic, hehe). Man kan ge sig fan på att produktledningen/marknadsteamet jobbat i flera månader för att enas om Casa.

Permalänk
Medlem

Så man ersätter laptopens trånga lilla tangentbord och opraktisk pekplatta mot ett trångt litet tangentbord och en opraktisk pekplatta?
Visst ergonomin blir bättre, men för personlig del känns det ganska ovärt. Vill ha mus o en större tangentbordslayout om det ska vara värt besväret.

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem

Eller så investerar man i ett vettigt tangentbord, mus och skärm hemma. Mus o tangentbord är ju sedan om man är lite smart möjliga att lägga i en ryggsäck med datorn och ta med sig....

Jobba på en laptop utan skärm är ju bara äckligt. Gör man ju bara om det inte finns möjlighet att komma åt en vettig skärm.

Permalänk
Medlem

Sitta och skriva på det där "tangentbordet" känns som en arbetsmiljömässig katastrof.

Visa signatur

Asus B550E-Gaming / Ryzen 5900X stock / Corsair Vengeance 32GB 3600 MHz CL18 /
ASUS TUF 4080 Gaming OC / Samsung 980 PRO 2TB PCI-Ev4 + 2TB WD Black NVME PCI-Ev3 / Corsair RM850x v2 / Acer Predator XB273UGX 1440p 270 Hz G-Sync / Phantek P500A / Arctic Cooling LF II 240mm / Evo 4 / Sennheiser IE 300 / Rode NT1-A
Synology 1621+ 6*16 / 1513+ 5*8 / LG CX 65" / XBox Series X
Ownit > Bahnhof

Permalänk

Min känsla är lite åt hållet:
En datanörd år 2003. Jobbade med minst 2st ibland ibland 3st 17" eller 19" skärmar. Några rika hade större skärmar. Laptoppens skärm användes endast när inget bättre fanns.
Eliteusers år 2023, sitter och jobbar från deras 13" skärmar och har inte det minsta problem med att kunna se när allt är öppet på skärmen samtidigt.
Så konceptet kommer säkert säljas bra. Jag själv fördrar det gamla sättet att man kopplar in ens laptop till extern skärm. Men det är bara se på hur dessa unga exjobbare ofta jobbar från laptoppens skärm fast en ledig stor skärm står bredvid. Och inse att man själv är en gammal gubbe som vill jobba på ett gammalt sätt.

Permalänk
Testpilot
Skrivet av Roger W:

Så man ersätter laptopens trånga lilla tangentbord och opraktisk pekplatta mot ett trångt litet tangentbord och en opraktisk pekplatta?
Visst ergonomin blir bättre, men för personlig del känns det ganska ovärt. Vill ha mus o en större tangentbordslayout om det ska vara värt besväret.

Skrivet av Toarulle:

Eller så investerar man i ett vettigt tangentbord, mus och skärm hemma. Mus o tangentbord är ju sedan om man är lite smart möjliga att lägga i en ryggsäck med datorn och ta med sig....

Jobba på en laptop utan skärm är ju bara äckligt. Gör man ju bara om det inte finns möjlighet att komma åt en vettig skärm.

Skrivet av KroesusSork:

Sitta och skriva på det där "tangentbordet" känns som en arbetsmiljömässig katastrof.

Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Min känsla är lite år hållet:
En datanörd år 2003. Jobbade med minst 2 ibland ibland 3st 17" eller 19" skärmar. Några rika hade större skärmar. Laptopens skärm användes endast när inget bättre fanns.
Eliteusers år 2023, sitter och jobbar från deras 13" skärmar och har inte det minsta problem med att kunna se och ha allt öppet på skärmen samtidigt.
Så konceptet kommer säkert säljas bra. Jag själv fördrar det gamla sättet att man kopplar in ens laptop till extern skärm. Men det är bara se på hur dessa unga exjobbare ofta jobbar från laptoppens skärm fast en ledig stor skärm står bredvid och se att man själv är en gammal gubbe som vill jobba på ett gammalt sätt.

Tror inte du (eller jag) tillhör målgruppen för denna typ av produkt 😁

Däremot kan jag klart se t.ex. ett gäng väninnor vars hem ser ut som en mode-tidning snegla på detta. Skulle aldrig komma på tal för dem att ha en avsedd plats för en dator, glöm bök med större saker än deras Macbook.

Men en lösning som detta gör det smidigt och enkelt att få till bättre ergonomi, samtidigt som arbetsstationen enkelt plockas med vidare till högskolan eller jobbet. Tror absolut de skulle överväga 'Casa' om det kommer till Sverige och jag visade dem det!

Visa signatur

R < ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MT/s | RTX 3070 >

G < R9 5900X | 32GB 3200 MT/s | ROG RTX 3090 Ti >

B < Katana X | Leobog Hi75 | Basilisk Ultimate >

Permalänk
Avstängd

Prislappen känns för saftig, men tydligen ska allt kosta enorm mycket de första månaderna för att sedan få ett normalt pris.

Visa signatur

XFX Merc 7900XT|R5 5600X|MSI MPG B550|32GB 3600mhz.

32" 1440P@240Hz, 1000R.

Permalänk
Medlem

Jag trodde att touchpaden var en telefon först! Kan tänka mig detta kittet till min iPad Pro.

Just nu kör jag med MX Keys och en Razer Viper Mini när jag dockar paddan till en extern skärm med USB-C hubb.

Permalänk
Medlem

Jag antar att det är en vettig produkt för de som vill sitta lite mer ergonomiskt vid köksbordet hemma och inte har inte plats till någon annan typ av arbetsplats (att få upp skärmen hjälper ju rejält för ergonomin, även om produkten är långt ifrån 100% ergonomisk). Annars, ifall man har plats för en fast installation kan man köpa tangentbord + mus + skärm för samma peng och är definitivt att föredra... Jag vet i dagsläget att min svägerska har ett laptopstativ för ~200kr och ett logitech K400 för 299kr... Det erbjuder exakt samma funktionalitet, och då känns det svårt att motivera en premiumkostnad på 2000kr extra. (Sedan förstår jag inte en annan sak, varför erbjuda en trackpad istället för en mus?)

Har man nackproblem, arbetar i co-working miljöer utan fast arbetsplats, då kan jag se fördelen. Men det är ju en ytterst nischad produkt, och ett exceptionellt högt pris för lite extra plast.

Visa signatur

Motorola 68020 @ 42Mhz, AGA Grafik, 2MB RAM, 8MB Fast RAM, 2GB eMMC

Permalänk
Medlem

Jag vet flera som sitter vid köksbordet med laptopen när de jobbar hemifrån. Det är folk som är helt ointresserade av datorer och inte har en fast plats för datorn eftersom de bara har en laptop som de typ förvarar i nån låda. Dessa personer kanske kan tänkas ha en dylik lösning.. Men vete tusan om ergonomin blir nämnvärt bättre. Tror nog det är enklare och smidigare att bara ha en trådlös mus och köra med laptopens tangentbord.

Permalänk
Medlem

Föredrar man så extern skärm och fullstort tangentbord så är det varsågod att göra så. Det finns oändligt med lösningar för detta. Denna produkt är för de som vill ha något annat.

Skrivet av KroesusSork:

Sitta och skriva på det där "tangentbordet" känns som en arbetsmiljömässig katastrof.

Hur så? Om du inte desperat behöver ett numeriskt tangentbord så lär det väl i stort sett vara samma upplevelse?

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X | 32 GB Corsair Vengeance 3200 MHz | ASUS TUF Geforce RTX 3080

Permalänk
Medlem

Heh... Lustigt med reklambilder som visar denna produkt användas hemma (där man i regel har plats för en mer ergonomisk lösning som inte pajar handleder och nacke). Det hade väl varit smartare att visa detta på ett tåg eller på en aktivitetsbaserad arbetsplats, där man flyttar runt mycket...

Pluspoäng för rätt Enter-knapp, men stora minuspoäng för piltangenter för Hober.

Visa signatur

Lead 3D Artist, Sweden
Xeon Gold 6246R, 2x Nvidia RTX A5000 24 GB + NVLink, 384 GB ECC RAM

Permalänk
Medlem

Skippa touchen och sätt en vårta i tangentbordet! extremt mycket bättre lösning! =o

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem
Skrivet av CGI:

hemma (där man i regel har plats för en mer ergonomisk lösning som inte pajar handleder och nacke).

I princip alla som är ointresserade av datorer (dvs troligen de flesta) kör laptop och gömmer undan den när den inte används. Vet bara ett fåtal i min närhet som ens har ett skrivbord. De flesta använder laptopen vid köksbordet, i soffan etc. Helt otänkbart i mitt hem, men jag är nog inte tänkt klientel för den där lådan heller..

Permalänk
Medlem
Skrivet av norrby89:

Skippa touchen och sätt en vårta i tangentbordet! extremt mycket bättre lösning! =o

Hur löser du gestures samt vänster-/högerklick?

Tycker inte att Trackpoint är så användbart i iPadOS/macOS.

Permalänk
Medlem

Stora problemet jag ser är att du måste just köra touchpad och det tangentbordet, ingen möjlighet att byta till mus, då får den inte plats, eller om man behöver numpad eller ergonomiskt. Eller för den delen om någon del går sönder i kitet

Nej dum idé och byggd för att man ska låsa ner sig

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eismannen:

I princip alla som är ointresserade av datorer (dvs troligen de flesta) kör laptop och gömmer undan den när den inte används. Vet bara ett fåtal i min närhet som ens har ett skrivbord. De flesta använder laptopen vid köksbordet, i soffan etc. Helt otänkbart i mitt hem, men jag är nog inte tänkt klientel för den där lådan heller..

Ja tar jag bort de som aktivt spelar datorspel så känner jag ingen under 40 som har ett skrivbord.

Permalänk
Medlem
Skrivet av KroesusSork:

Sitta och skriva på det där "tangentbordet" känns som en arbetsmiljömässig katastrof.

Vad är det för fel på det tangentbordet? Ser ju både bekvämt o snyggt ut. Touchpaden däremot var ett väldigt konstigt val.

Skrivet av norrby89:

Skippa touchen och sätt en vårta i tangentbordet! extremt mycket bättre lösning! =o

Skrivet av walkir:

Hur löser du gestures samt vänster-/högerklick?

Tycker inte att Trackpoint är så användbart i iPadOS/macOS.

Jag rockar ett sånt här, älskar det! Att ha en trackpoint med extra musknappar på tangentbordet trots att jag har en bra mus är ett väldigt praktiskt komplement när man behöver skriva o musa om vartannat o vill slippa flytta högerhanden fram o tillbaka stup i kvarten. Dessutom är ju laptoptangentbord dom lätt skönaste att skriva på imo, plus att det inte låter som ett tröskverk när man skriver

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yatagarasu:

Tror inte du (eller jag) tillhör målgruppen för denna typ av produkt 😁

Däremot kan jag klart se t.ex. ett gäng väninnor vars hem ser ut som en mode-tidning snegla på detta. Skulle aldrig komma på tal för dem att ha en avsedd plats för en dator, glöm bök med större saker än deras Macbook.

Men en lösning som detta gör det smidigt och enkelt att få till bättre ergonomi, samtidigt som arbetsstationen enkelt plockas med vidare till högskolan eller jobbet. Tror absolut de skulle överväga 'Casa' om det kommer till Sverige och jag visade dem det!

Har också sagda typ i bekantskapskretsen, men ser inte riktigt vad de skulle vinna på det heller. Istället för att bara plocka fram laptopen från sitt gömställe och köra, blir det mycket mer bökande med ett flertal attiraljer. Laptopen i sig själv är good enough, och lätt att plocka fram/stuva undan, särskilt så om man inte har någon dedikerad kontorsplats - vilket ju sagda kategori människor aldrig har - utan sitter vid köksbordet eller vardagsrumssoffan utan något naturligt ställe att förvara grejerna i närheten.

Som tidigare konstaterat byter man dessutom bara en pekplatta mot en pekplatta och ett kompakttangentbord mot ett kompakttangentbord. Det finns inget uppenbart större lyft.

Inredningstidningsmänniskor brukar utöver det ha en uttryckt vilja att minimera mängden osexiga bruksföremål hemma.

Visst, kan väl tänka mig att en och annan skulle kunna trilla dit i nån slags vision om förbättring, men gissningsvis ligger det bortglömt i en låda och samlar damm någon månad senare även hos dem.

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Medlem
Skrivet av kaput:

Visst, kan väl tänka mig att en och annan skulle kunna trilla dit i nån slags vision om förbättring, men gissningsvis ligger det bortglömt i en låda och samlar damm någon månad senare även hos dem.

Väl elaborerat, håller med om hela inlägget

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Snusfri
Skrivet av norrby89:

Skippa touchen och sätt en vårta i tangentbordet! extremt mycket bättre lösning! =o

Ord!
Ett någorlunda större keeb med en nipple skulle vara en mycket bättre lösning imho.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem

Synd att man inte kan köpa CASA TOUCH löst.

Visa signatur

13900K - NH D15 - Maximus Z790 Hero - 32gb G-Skill 7200Mhz - Intel 900P 480Gb -Kingston Renegade 2Tb -Samsung 980 PRO 2TB - Samsung 980 PRO 1TB - Gigabyte RTX 4090 GAMING OC - AX 1600i - Phanteks P600s -Alienware AW3423DW - Beyerdynamic T5 MK III - Creative Sound Blaster GC7 - ROG Strix SCAR 16 (2023) - G634JZ-NM015W.

Permalänk
Medlem

Åt skogen för kass ergonomi, så inte en chans i helsike.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Datavetare

Ni som klagar på dålig ergonomi: har ni testat ett fristående kompakt tangentbord likt Logitech Casa eller Apple Magic Keyboard? D.v.s. kompakt men fortfarande bra byggkvalité (utgår från att Logitech Casa har vettig byggkvalité givet prislappen, men svårt att veta utan att testa).

Håller med om att det finns negativa delar med ergonomin när man skriver direkt på laptop-tangentbordet, med en bra skärm är det egentligen bara ett stort problem: höjden på skärmen är i praktiken aldrig optimal, den sitter för lågt om man ska ha tangentbordet i en vettig höjd. Det problemet löser man med separat tangentbord.

Ett annat problem är att höjden mellan bordsskiva och tangentbordet kan vara ett problem med bärbara, kanske mer på 13" och mindre än större bärbara där handloven kan vila på datorn. Tangentbord likt Logitech Casa (som ändå känns lite onödigt tjock i nedre kant) och Magic Keyboard löser även det problemet då de är så pass låga att de är trevliga att använda utan extra handlovsstöd.

Personligen föredrar jag tangentbord av den typen man har här. Finns goda anledningar att lära sig minska användning av både piltangenter och mus. En är att det finns nästan alltid snabbare sätt att göra saker via snabbkommandon. En annan är att när man väl behöver använda musen är den närmare tillhands då man varken har piltangentsektionen eller numpad mellan mus och tangentbord.

Passar självklart inte alla, men finns rätt många som i praktiken aldrig använder numpad-delen. Finns också de som föredrar "scissors switches". Har blivit så van med den typen av tangentbord att det nu går betydligt långsammare att skriva på "normala" PC-tangentbord (60% fungerar OK-ish).

Extern skärm är i majoriteten av fallen ett klart lyft, men det en rätt skrymmande pryl så åter igen något som inte passar för alla. Men även om man har en extern skärm blir ju ett ställ användbart så skärmen på den bärbara kan fungera som extraskärm.

Samma med "stor tochpad", visa gillar det men passar knappast alla (har testat och gillar det inte, föredrar "vanlig" mus som då hellre får vara mindre om den ska vara portabel).

Skrivet av _genki:

Jag antar att det är en vettig produkt för de som vill sitta lite mer ergonomiskt vid köksbordet hemma och inte har inte plats till någon annan typ av arbetsplats (att få upp skärmen hjälper ju rejält för ergonomin, även om produkten är långt ifrån 100% ergonomisk). Annars, ifall man har plats för en fast installation kan man köpa tangentbord + mus + skärm för samma peng och är definitivt att föredra... Jag vet i dagsläget att min svägerska har ett laptopstativ för ~200kr och ett logitech K400 för 299kr... Det erbjuder exakt samma funktionalitet, och då känns det svårt att motivera en premiumkostnad på 2000kr extra. (Sedan förstår jag inte en annan sak, varför erbjuda en trackpad istället för en mus?)

Har man nackproblem, arbetar i co-working miljöer utan fast arbetsplats, då kan jag se fördelen. Men det är ju en ytterst nischad produkt, och ett exceptionellt högt pris för lite extra plast.

Beror väl på definitionen av "samma" kanske...

"The whole thing [K400] is built from a cheap-feeling plastic, from the keycaps to the frame to the mouse buttons. The plastic finish is slightly rough, and it's not especially sturdy, with the keyboard flexing under even a bit of pressure."

Passar säker för en del, men för andra spelar det ingen roll om det kostar 300 eller ens 100 kr. Men en sådan nivå på kvalité blir det mer värde att sätta eld på pengarna än att dras med produkten.

Tangentbord i 1000-2000 kr nivån är i normalfallet på en helt annan nivå än plastskräpet man hittar för under 500 kr. Rimligen gäller det även Logitech Casa, annars är det en rätt poänglös produkt givet priset.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem

Snyggt, med bakgrundsbelysning, möjlighet att skippa trådlöst och köra med kabel samt N-key rollover så hade jag köpt ett 😉

Permalänk

2500:- för ett laptopställ, ett tangentbord, och en mus? Aj.

Visa signatur

NetSurfer



Permalänk
Medlem
Skrivet av NetSurfer:

2500:- för ett laptopställ, ett tangentbord, och en mus? Aj.

Apple Magic Keyboard + Magic Trackpad har ungefär samma prislapp.

Ett vanligt laptopställ går lätt på 500:-

Permalänk
Medlem
Skrivet av _genki:

Jag antar att det är en vettig produkt för de som vill sitta lite mer ergonomiskt vid köksbordet hemma och inte har inte plats till någon annan typ av arbetsplats (att få upp skärmen hjälper ju rejält för ergonomin, även om produkten är långt ifrån 100% ergonomisk). Annars, ifall man har plats för en fast installation kan man köpa tangentbord + mus + skärm för samma peng och är definitivt att föredra... Jag vet i dagsläget att min svägerska har ett laptopstativ för ~200kr och ett logitech K400 för 299kr... Det erbjuder exakt samma funktionalitet, och då känns det svårt att motivera en premiumkostnad på 2000kr extra. (Sedan förstår jag inte en annan sak, varför erbjuda en trackpad istället för en mus?)

Har man nackproblem, arbetar i co-working miljöer utan fast arbetsplats, då kan jag se fördelen. Men det är ju en ytterst nischad produkt, och ett exceptionellt högt pris för lite extra plast.

K400 slängde jag iväg till Myrorna under mina studentdagar där pengarna var knapra. Precis så illa var det, 299:- för ett tangentbord, trackpad PLUS Logitech Unifying... Låter det för bra så är det för bra för att vara sant.

Köpte därefter ett Logitech K830, ur samma urarmade studentkassa. Visst, kostade närmare 1000:-, men jag skriver på precis samma tangentbord just nu, i detta inlägg.

Tl;dr, går inte att jämföra plastgafflar med metallgafflar

Visa signatur

Gamingrig | Intel Core i7-6700K @ 4.2 GHz | Nvidia GeForce GTX 980 Ti | ASUS ROG Maximus VIII Formula | 16GB 2133MHz HyperX DDR4 | SSD: Samsung 850 Pro 512GB + Intel 535 480GB + Samsung 840 Pro 256GB | HDD: 2x WD Black 2TB + 2x WD Green 4TB | Creative Sound Blaster ZxR+Sennheiser HD650 | Corsair RM1000 | Corsair H100i V2 | Phanteks P400S Tempered glass | Asus ROG Swift 1440p 165Hz + Asus 1440p PLS | Retina Macbook Pro | i7-3820QM | 8GB RAM | MS Surface Pro 3&4 | Intel i5 | 8GB RAM | 256GB SSD |