Permalänk
Medlem

World Cup Soccer 94 - Flipper

Tänkte dela med mig om mitt projekt. Det är ett klassiskt flipperspel från 1994. Tror de flesta svenskar har någon relation till VM 94 vilket gör detta projektet extra kul. Detta projektet är kanske inte vad ni brukar se här men hoppas kunna dela med mig om detta extremt roliga projekt.

Jag har alltid hållit på med datorer. Från C64 och Amiga. Sen PC och även Raspberry. I min ungdom kunde man besöka spelhallen på Liseberg och förundras över spel med grafik som inte gick att få hemma. Bland alla spel fanns även flipperspelen. Det var något magiskt med dem. Både det att det var helt analoga samtidigt som det fanns så mycket elektronik i. Att ha ett hemma var givetvis helt otänkbart. Pinball Dreams gick dock varmt på min dator och sen dess har jag alltid haft en speciell relation till just flipper.

Flipperspel hade sin storhetstid på 80-talet. I slutet av 90-talet var intresset svalt och man kunde köpa ett spel som Adams Family för några tusenlappar. Sedan hände något och en del började samla på sig spel. Priserna stack iväg och ett Adams kanske är värt 100k idag.

För något år sedan hittade jag ett spel på Blocket i uselt skick. Det var isärplockat och delar låg håller om buller. Förra ägaren hade gett upp då det var för mycket jobb. Jag såg framför mig ett väldigt utmanande projekt. Ett spel kan bestå av 4000 delar och det finns ingen manual som i Lego hur man skall sätta ihop allt. Det var bara att starta från början. Ambitionen var att spelet skulle bli i toppskick.

Besök galleriet här

Visa signatur

Freddan

Permalänk
Medlem

Wow! Häftigt, ser otroligt kul ut!

Visa signatur

AMD 7800X3D | ASUS TUF X670E-PLUS | Corsair Vengeance DDR5 32GB EXPO | ASUS TUF 4090 OC 24GB |
Noctua NH-U12A | Corsair 4000D | Corsair AX1200W | Steelseries Apex 7 | Steelseries Sensei Ten | ASUS VG35VQ

https://github.com/Mariusz89B

Permalänk
Medlem

Min granne Thomas, initialer TRA, hmmm

Stort grattis till ett episkt projekt, riktigt starkt jobbat att se det igenom!

Permalänk
Medlem

Är det Thomas, den Thomas?

Visa signatur

Ryzen 5600x (Noctua NH-D15) || Kingston Fury 32GB 3600MHz
ASUS Prime X470 PRO || ASUS GeForce RTX 3080 Tuf OC
Fractal Design Define S (6x chassifläktar) || Corsair RM750X v2
FURY Renegade 2TB || WD Blue 1TB M.2 || LG C2 42" + XB271HUA

Permalänk
Medlem

Finns bara en Thomas väl? Han var dessutom riktigt bra på flipper.

Visa signatur

Freddan

Permalänk
Medlem

Grymt, ett av de bättre brädorna, körde detta i en flipper hall för ett tag sen, väldigt kul även om man inte gillar fotboll 🙂.

Kul läsning och bra bilder!
5/5

Visa signatur

| i9 10900K AllCore @5GHz | Gigabyte 3080 Vision OC @1845MHz (0.9v) | HyperX 32GB DDR4 @3600 MHz | LG 32'' @165Hz G-Sync | Samsung 970 Evo Plus M2 1TB | Asus ROG Strix Z490-F | Corsair RM750x | Noctua NH-D15 Cromax | FrDesign R7 | Soundblaster AE-5 | LG CX 65" | Nintendo Switch | PS5 Disc Ed. | RetroPie | One+ CE | Amiga 500 |

Permalänk
Medlem

Häftigt!

Visa signatur

*5600|B350M-A|32GB|A750|GX750W|Core V21|280AIO|1TB+2TB.

AMD Ryzen 5(Zen3) @4891|Asus Prime|Corsair 2x16 RGB PRO 3200C16 @3800C18|Intel Arc LE @2740MHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 3.0x2 Kingston A1000 1500/1000 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Samsung 1TB i RAID 0.

Permalänk
Medlem

Vågar man fråga om tid och ungefärlig budget?

Fantastiskt fint arbete, och kul att du förbättrar de sakerna som behöver det

Permalänk
Medlem

Aa inspirerande o riktigt grymt jobbat 🤟

Permalänk
Medlem

Riktigt häftigt och grymt jobbat!
Alltid velat ha ett flipperspel hemma samt en jukebox så lite smått avundsjuk är man.
5/5 toasters 😃

Permalänk
Medlem

Riktigt snyggt!

Permalänk
Medlem

Helt underbart projekt. Själv uppvuxen med flipperspel tyvärr har priserna stuckit raketuppskjutning de senaste decennierna…. Man kanske skulle ta sig Ann ett renoveringsobjekt,
Hur är möjligheterna att hitta reservdelar till de äldre spelen, tänker mest på på de programmerade kretsarna?

Permalänk
Musikälskare

Händig? Trollkarl

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB DDR5 Vengeance ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Hedersmedlem

Herr Ravellis närvaro i detta galleri ger betyget 6 av 5. Bravissimo!

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM ||
|| Självutnämnd Silverstone FT02-riddare ||
|| Silverstone FT02B-WRI "Limited Edition" No. 0743 & 0640 ||
|| Sweclockers officiella FT02-tråd ||

Permalänk
Medlem

Imponerande att köra hela projektet i mål! Lätt att man tappar sugen när det är så mycket, men du verkar ha tålamodet. Hoppas det inte blev för dyrt med allt du behövde köpa/få lackat.

Permalänk
Medlem

Har ett gammalt STTNG, skulle inte våga mig på att plocka isär det. Kanske när jag gått i pension...

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Har bränt enormt många 5kr på det spelet. En riktig klassiker, just för att det faktiskt är så pass lätt till skillnad från många spel av den eran.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem

sjukt snyggt jobbat 5 av 5! tror nog dem flesta drömt om att ha ett flipperspel i hemmet

Permalänk

Grymt jobb!

Skrivet av mpat:

Har bränt enormt många 5kr på det spelet. En riktig klassiker, just för att det faktiskt är så pass lätt till skillnad från många spel av den eran.

Detta. Har själv aldrig varit någon större flipper-entusiast men just World Cup '94 var sjukt kul!

Permalänk
Permalänk
Medlem

Fantastiskt! Häftigt med Ravellis signatur

Permalänk

Imponerande. Gissar sjukt många arbetstimmar bakom det där..

Visa signatur

Dator: MB: Gigabyte Z390 M GAMING mATX | CPU: Intel Core i9 9900K 3.6 GHz (Haswell) | RAM: Corsair 16GB (KIT) 3200Mhz Vengeance LPX | Grafikkort: ASUS GeForce RTX 3060 12GB PHOENIX V2 (LHR) | Chassi: Fractal Design Mini | PSU: Corsair RM750X 750W v2 | Optisk: ASUS BW-12B1ST Blu-Ray/DVD brännare | CPU-kylare: Noctua NH-U12S | Operativ: Windows 11 | Scanner: Canon Canoscan 9000F
Övrigt: Nintendo Switch, NES Mini, SNES Mini, Nintendo New 3DS, NES, Famicom AV, Famicom Disk System, PS3, PS5, AppleTV 4K, Synology NAS DS923+ (32GB), iPhone 14 Pro 128GB, LG OLED 55C2,

Permalänk

Vi hade flera pinball maskiner på ungdomsgården när jag växte upp, bland annat World Cup '94, bra skit!

Visa signatur

Intel i5 - 750 @ 2,67 GHz | Gigabyte P55-UD3 | 12GB Corsair XMS3 Vengeance @ 1600 MHz | MSI GTX560Ti 448-cores | Fractal Design Define R3 Black | Steelseries Siberia V2 Limited Edition

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Vågar man fråga om tid och ungefärlig budget?

Fantastiskt fint arbete, och kul att du förbättrar de sakerna som behöver det

Jag tror jag lagt kanske 200 timmar på det. Finns nog de som hade gjort det snabbare. Runt 20 000:- i delar tror jag. Men då var det ju lite extra saker som ljudkort och shaker.

Skrivet av Ture72:

Helt underbart projekt. Själv uppvuxen med flipperspel tyvärr har priserna stuckit raketuppskjutning de senaste decennierna…. Man kanske skulle ta sig Ann ett renoveringsobjekt,
Hur är möjligheterna att hitta reservdelar till de äldre spelen, tänker mest på på de programmerade kretsarna?

Det har blivit svårt att hitta renoveringsobjekt nu med. Det finns idag möjligheter att köpa 3d printade reservdelar samt även nya kretskort så det är nog en del av förklaringen att priserna ökat. Bara en som sak att man kan hitta nya ramper har ju gjort att en del spel går att rädda.

Visa signatur

Freddan

Permalänk
Medlem

Vilken rolig läsning! Spännande med ett sånt projekt. Vad var det som var svårast med bygget?

Visa signatur

På Internet sedan 1997.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sarato:

Vilken rolig läsning! Spännande med ett sånt projekt. Vad var det som var svårast med bygget?

Fanns ju många svåra saker men att felsöka kablage, hitta reservdelar och anpassa budgeten var nog svårast. Hade man haft obegränsat med pengar hade det varit enklare. Vissa delar går bara att beställa från USA och det är riktigt dyrt.

Visa signatur

Freddan

Permalänk
Medlem

Mitt gamla favoritflipper. Fantastiskt bra jobb!

Permalänk
Medlem
Skrivet av planet4:

Jag tror jag lagt kanske 200 timmar på det. Finns nog de som hade gjort det snabbare. Runt 20 000:- i delar tror jag. Men då var det ju lite extra saker som ljudkort och shaker.

Det har blivit svårt att hitta renoveringsobjekt nu med. Det finns idag möjligheter att köpa 3d printade reservdelar samt även nya kretskort så det är nog en del av förklaringen att priserna ökat. Bara en som sak att man kan hitta nya ramper har ju gjort att en del spel går att rädda.

Inte lika galet som jag trodde, snyggt jobbat!

Permalänk
Medlem

Häftigt. 1994 — 2024 .. Det blir fest med denna nästa år 🥳 ⚽️ 🎉

Visa signatur

Primär Torrent Compact, Prime 650 Platinum, Prime Z790 mATX, i5-13600K, U12A, 32GB 3200, 1080Ti, 2xNVMe + SSD, Predator X38: Time Spy 11430, GPU 10939, CPU 15340
Sekundär i5-8400, Asus B360 mATX, 16GB, Asus 1070, 970 + 860 Evo, 750W PSU

http://rec.elmor.se/review.php?user=570

Permalänk
Medlem

Riktigt kul att få ta del av ditt projekt, tusen tack för att du delar med dig <3
Och vad bra det blev, grymt jobbat.

Visa signatur

Define R4 | Asus z97-Pro Gamer| 4790K ~ 4.6Ghz | Gainward 1080 Phoenix | Corsair Vengeance 2x8GB 1600MHz | Phanteks PH-TC14PE | EVGA SuperNova G2 750W | Samsung 850 Evo 256gb