BIOS password.. Nu sitter jag i skiten!

Permalänk
Medlem

BIOS password.. Nu sitter jag i skiten!

Hej...

Jag har haft ett bios lösenord på min Lenovo laptop.
Bestämde mig för att ta bort det men i BIOS settings så hittade jag inget alternativ att ändra från enable till disable.
Försökte med +/- som det står att man skall använda för att byta värde.

Tänker att det kanske innebär att jag kan ändra lösenordet till ingenting.
Vilket går att göra, men nu ber den om ett lösenord ändå och det funkar inte att trycka enter (har också provat mitt tidigare lösen).

Det här måste vara det dummaste jag varit med om.
Jag har så jävla mycket jobb i den här datorn och måste komma åt den snarast.

Finns det något jag kan göra eller är det CMOS som gäller?
Vad kan lösenordet vara tror ni? Kan inte göra specialtecken när jag ska skriva in lösenordet btw så det går inte att testa.
Om jag kunde veta vad det var kanske jag kunde skicka in det på något annat sätt..

Fyfan vilken ångest.

Permalänk
Medlem

Här har vi en snubbe som gjort exakt samma sak.
https://forums.lenovo.com/t5/ThinkPad-Tablets/Cant-login-afte...

Vilken bra support han fick..

Permalänk
Medlem

Fan, verkar vara lite svårare än att bara dra ut batteriet..
https://www.reddit.com/r/thinkpad/comments/xxu11z/t440_bios_p...

Permalänk
Medlem

Skruva ur disken och hämta datan / clona.
Antar att det inte är någon form av Lenovo kryptering av disken.

Vill också ta tillfället att säga att BIOS lösen är urlöjliga.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lennings:

Hej...

Jag har haft ett bios lösenord på min Lenovo laptop.
Bestämde mig för att ta bort det men i BIOS settings så hittade jag inget alternativ att ändra från enable till disable.
Försökte med +/- som det står att man skall använda för att byta värde.

Tänker att det kanske innebär att jag kan ändra lösenordet till ingenting.
Vilket går att göra, men nu ber den om ett lösenord ändå och det funkar inte att trycka enter (har också provat mitt tidigare lösen).

Det här måste vara det dummaste jag varit med om.
Jag har så jävla mycket jobb i den här datorn och måste komma åt den snarast.

Finns det något jag kan göra eller är det CMOS som gäller?
Vad kan lösenordet vara tror ni? Kan inte göra specialtecken när jag ska skriva in lösenordet btw så det går inte att testa.
Om jag kunde veta vad det var kanske jag kunde skicka in det på något annat sätt..

Fyfan vilken ångest.

Hej!

Tack för din fråga, ditt lösenord är mest troligt:
+- , +-+--+--+ eller nåt däremellan. Försök föreställa dig hur du tryckte, när du tryckte +/-combon.

Lycka till!
/Lenopo support

Visa signatur

__________________
| ASUS Z99 | 4790K | 8GB DDR3 | Noctua DH-14 | Chieftec Dragon Miditower (15 år gammalt!) | Samsung 250 GB SSD Evo | MSI GTX 980 Gaming | Zalman ZM1000-HP |

Permalänk
Medlem

Bara en fråga,du skriver att du har mängder med jobb på datorn?
Vad hade du gjort om hårddisken pajjat? Datorn blivit stulen? Vad hände med backup?

Jag hade plockat ur disken och kopplat till annan dator antingen stationär eller via nån usb adapter av rätt gränssnitt

Permalänk
Medlem
Skrivet av walp:

Hej!

Tack för din fråga, ditt lösenord är mest troligt:
+- , +-+--+--+ eller nåt däremellan. Försök föreställa dig hur du tryckte, när du tryckte +/-combon.

Lycka till!
/Lenopo support

Nej alltså lösenordet är satt till "blank".
Jag tryckte bara på enter.

edit: haha

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lennings:

Hej...

Jag har haft ett bios lösenord på min Lenovo laptop.
Bestämde mig för att ta bort det men i BIOS settings så hittade jag inget alternativ att ändra från enable till disable.
Försökte med +/- som det står att man skall använda för att byta värde.

Tänker att det kanske innebär att jag kan ändra lösenordet till ingenting.
Vilket går att göra, men nu ber den om ett lösenord ändå och det funkar inte att trycka enter (har också provat mitt tidigare lösen).

Det här måste vara det dummaste jag varit med om.
Jag har så jävla mycket jobb i den här datorn och måste komma åt den snarast.

Finns det något jag kan göra eller är det CMOS som gäller?
Vad kan lösenordet vara tror ni? Kan inte göra specialtecken när jag ska skriva in lösenordet btw så det går inte att testa.
Om jag kunde veta vad det var kanske jag kunde skicka in det på något annat sätt..

Fyfan vilken ångest.

På ThinkPads nyare än T430 sitter BIOS lösenordet i ett chip på datorn så att ta bort alla batterier hjälper inte. Måste löda bort chipet och byta/nollställa chipet och löda tillbaka det.

Skrivet av Sinery:

Vill också ta tillfället att säga att BIOS lösen är urlöjliga.

Varför?

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem

Jobbade med support i tidernas begynnelse. På ett ställe när De skulle ta i bruk en ny dator skapade dom ett lösenord i BIOS. Problemet var att dom valt ett mycket obscent lösenord som dom sen ville ta bort. Jag lyckades inte heller, så det fick dom behålla.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

Om den krypterar disken riskeras dataförlust.
Om den inte gör det skyddas inte data mot hardware access.
Avsätt så kommer hardware access kompromissa datorn då man kan installera onda USB saker etc.

Vad ska det skydda om egentligen?
Förhindra anställda från att pilla i bios?
Varför?

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

På ThinkPads nyare än T430 sitter BIOS lösenordet i ett chip på datorn så att ta bort alla batterier hjälper inte. Måste löda bort chipet och byta/nollställa chipet och löda tillbaka det.
Varför?

Jag har T440 och det funkade att rycka CMOS.
Kom på att exakt det här har hänt förut en gång.

Dvs det går inte att disabla BIOS pw, provar sätta det till null och blir utelåst.
Gissar på att det endast går att använda den här metoden om det är just null.

Permalänk

Möjligtvis att det går att flasha BIOS via UEFI där man kan ange ett blankt lösenord i installationsprocessen för att återställa lösenordet.
Men i regel, krävs det ett BIOS password så brukar jag sätta just "password"

Visa signatur

citera för svar
Glassbilen spelar bara när det är helt slut på glass

Permalänk

Hej ,

Testa denna sida som arbetar med att få fram BIOS-lösenord :
https://bios-pw.org/

Använt den själv vid ett par tillfällen