Intel Arrow Lake uppges få 50 procent mer L2‑cacheminne

Permalänk
Melding Plague

Intel Arrow Lake uppges få 50 procent mer L2‑cacheminne

Enligt en hårdvaruläckare kan nästa års stora processorsläpp från Intel få ett rejält tillskott i mängden cacheminne, vilket kan ge ett positivt avtryck på bland annat spelprestanda.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Motsvarar det TSMC 2nm i transistordensitet, någon som vet ?

Visa signatur

Phanteks P400s | Asus B-350 Strix |Ryzen 1600X @4 Ghz
G.skill 16GB 3.6Ghz CL16 Trident Z RGB | FD Celsius S36
Samsung 960EVO 500GB |Corsair RM750x | Asus Vega 56 Strix

Permalänk
Medlem

Cache is king som de säger. Min gamla i7 5575c med sina 128 MB L4 cache presterar fint i spel än idag med sina ynka 4 kärnor. Grafikkortet flaskhalsar dock rejält...
Men nalkas dags för uppgradering så får nog bli det när Arrow lake kommer.

Visa signatur

Primär Dator: Asus Sabertooth Z97 Mark 2/USB 3.1 | Intel Core I7 5775C | 32GB RAM (DDR3 1600MHz) | Nvidia Geforce GTX 1070 (Asus Strix) | Corsair HX750i 750W | Fractal Design Define R5 | 3,5TB SSD + 3TB HDD + 64TB NAS + 36 TB Backup | Asus Xonar Essence STX II | Win10 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pzyber:

Cache is king som de säger. Min gamla i7 5575c med sina 128 MB L4 cache presterar fint i spel än idag med sina ynka 4 kärnor. Grafikkortet flaskhalsar dock rejält...
Men nalkas dags för uppgradering så får nog bli det när Arrow lake kommer.

Hade varit intressant att se om din processor klarade av Warzone då det spelet är notoriskt känt för att slakta CPU:er till frukost. För min 6600K klarade inte av det.

Visa signatur

12900K | 32GB 6000 DDR5 | 3090 FE | PG259QN |

Permalänk
Avstängd
Skrivet av RekiN:

Hade varit intressant att se om din processor klarade av Warzone då det spelet är notoriskt känt för att slakta CPU:er till frukost. För min 6600K klarade inte av det.

Vad menas med klarade inte av, på vilket sätt?

Dold text
Permalänk
Medlem
Skrivet av Nozomi:

Vad menas med klarade inte av, på vilket sätt?

Den presterade katastrofalt på grund av 4 kärnor och 4 trådar jämfört med de 8 trådarna per kärna i videon du länkade.

Visa signatur

12900K | 32GB 6000 DDR5 | 3090 FE | PG259QN |

Permalänk
Avstängd
Skrivet av RekiN:

Den presterade katastrofalt på grund av 4 kärnor och 4 trådar jämfört med de 8 trådarna per kärna i videon du länkade.

Dold text
Permalänk
Medlem
Skrivet av Nozomi:

Precis. Läs kommentarerna i videon du länkade från folk med samma specc hade också 1070 då. Det är inte en rolig upplevelse.

Kan tilläggas att jag testade i Warzone 1.0 också, inte nya 2.0.

Visa signatur

12900K | 32GB 6000 DDR5 | 3090 FE | PG259QN |

Permalänk
Avstängd
Skrivet av RekiN:

Precis. Läs kommentarerna i videon du länkade från folk med samma specc hade också 1070 då. Det är inte en rolig upplevelse.

Kan tilläggas att jag testade i Warzone 1.0 också, inte nya 2.0.

Blir svårt att testa warzone 1 då. Finns inte kvar tyvärr.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nozomi:

Blir svårt att testa warzone 1 då. Finns inte kvar tyvärr.

Behöver testa i senaste versionen av WZ2.0 också då varje säsong lägger mer och mer på CPU.

Visa signatur

Ryzen 5950X | RTX 4090 TUF | 32GB 3600CL16 | Asus ROG Strix B550-F
Asus PG42UQ | Icemat v1 | Logitech G502X | Ducky Premier MX Blue

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pzyber:

Cache is king som de säger. Min gamla i7 5575c med sina 128 MB L4 cache presterar fint i spel än idag med sina ynka 4 kärnor. Grafikkortet flaskhalsar dock rejält...
Men nalkas dags för uppgradering så får nog bli det när Arrow lake kommer.

Bytte just från i7-5775C @ 4GHz till 7800X3D, och det var ju så dags - jag hade skjutit upp det alltför länge. Det är till och med så att Shadowplay fungerar bättre nu, för att inte tala om alla framedrops i exempelvis PUBG som nu är puts väck. Med det sagt så är 5775C fortfarande väldigt bra för sin ålder - se slutsatsen i denna Anandtech-artikel.

Jag är nu i full rulle med att hitta en stabil undervoltning, trevligt pill.

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D | RTX 3070 | 2x32GB DDR5-5600 | B650M Pro RS WiFi
Define R5 Blackout | Noctua NH-U14S | EVGA G2 SuperNOVA 850W
G502 Proteus Spectrum | Vortex Pok3r RGB

Permalänk
Medlem

Problemet med dagens processorer är inte beräkningskapaciteten, det är att mata cpu'n med tillräckligt med data så denna kan nog bli en rapp liten rackare.
Undra vad den hade presterat om man dubbla istället för att öka med 50% L2 och självklart öka L1 så den inte blir full på 1 sec. hoppas dom inte är dumsnåla.

Visa signatur

"Resistance is futile."

- Georg Ohm

Permalänk
Medlem
Skrivet av RekiN:

Hade varit intressant att se om din processor klarade av Warzone då det spelet är notoriskt känt för att slakta CPU:er till frukost. För min 6600K klarade inte av det.

Just Warzone har jag inte testat men går ju alltid att ordna.

Skrivet av zetruz:

Bytte just från i7-5775C @ 4GHz till 7800X3D, och det var ju så dags - jag hade skjutit upp det alltför länge. Det är till och med så att Shadowplay fungerar bättre nu, för att inte tala om alla framedrops i exempelvis PUBG som nu är puts väck. Med det sagt så är 5775C fortfarande väldigt bra för sin ålder - se slutsatsen i denna Anandtech-artikel.

Jag är nu i full rulle med att hitta en stabil undervoltning, trevligt pill.

Intressant artikel, och jo samma här, gått och dragit på det bra länge nu. Framedrops i pubg har jag klarat mig från dock

Visa signatur

Primär Dator: Asus Sabertooth Z97 Mark 2/USB 3.1 | Intel Core I7 5775C | 32GB RAM (DDR3 1600MHz) | Nvidia Geforce GTX 1070 (Asus Strix) | Corsair HX750i 750W | Fractal Design Define R5 | 3,5TB SSD + 3TB HDD + 64TB NAS + 36 TB Backup | Asus Xonar Essence STX II | Win10 Pro

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Selmalagerlöf:

Problemet med dagens processorer är inte beräkningskapaciteten, det är att mata cpu'n med tillräckligt med data så denna kan nog bli en rapp liten rackare.
Undra vad den hade presterat om man dubbla istället för att öka med 50% L2 och självklart öka L1 så den inte blir full på 1 sec. hoppas dom inte är dumsnåla.

Som med det mesta är det en avvägning.

Ett "problem" med cache, d.v.s. SRAM, är att det är en av de saker som tyvärr inte skalar speciellt bra med nodkrympningar längre. Så framåt "kostar" mer cache allt mer jämfört med förbättringar av mikroarkitektur (logik skalar fortfarande enligt förväntning).

Ett annat problem med större cache är att latens och storlek står i motsatsförhållanden. Ju större cache, ju högre latens.

På ett par generationer har Intel gått från 256 kB L2$ till 2 MB L2$, latensen har samtidigt ökat från 12 cykler till 16 cykler.

Positiva är ändå att kapaciteten ökat med x8 medan latensen "bara" ökat med 33 %. Delvis kan man få lägre latens genom att slänga mer effekt på en cache, så den spaken finns också.

Högre latens går att "gömma" upp till en viss storlek, det genom att bygga ut mikroarkitekturen så den fixar att ha fler instruktioner "in-flight".

En stor cache "på låg nivå" har två huvudfördelar: en minnesförfrågan som hanteras av L1$ levereras snabbare och drar mindre ström än en som hanteras av L2$, samma gäller sedan för varje nivå där RAM drar mest ström och är långsammast.

Typiskt vill man ha väldigt låg latens på L1$. Då AMD/Intel designar för väldigt hög frekvens så är det därför svårt för dem att skruva upp storlek på L1$ speciellt mycket (latensen räknat i cykler skulle dra iväg). Apple som designar för <4 GHz kan komma undan med en betydligt större L1$.

Fördelen med att göra L1$ större är att fler fall ser en prestandaökning av större L1$ jämfört med större L2$, som i sin tur ser fler fall av prestandaökning jämfört med större L3$.

Men sen finns alltid undantag: just spel verkar gilla en väldigt stor cache, även om det handlar om L3$ eller till och med L4$ som i 5775C. De flesta saker verkar dock nästan helt opåverkade av stor LLC, långt fler saker såg en vinst av att L2$ ökades från 1,25 MB till 2 MB i "stora" kärnan och 2 MB till 4 MB i 4-kärnekluster av "små kärnor" mellan Alder Lake och Raptor Lake.

Så detta är väldigt mycket en avvägning, tydligen tror Intel det är mer värt att fortsätta öka L2$.

Framåt verkar Intels "tile-based" design, som startar med Meteor Lake och följs Arrow Lake, ha just en speciell "tile" som enbart innehåller SRAM och som man tror kommer kunna användas som L4$: Adamantine. Vi lär få se hur de tänker använda detta...

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem

@Yoshman: Kan TSMCs SRAM-stacking ("3D V-Cache" på AMDiska) användas även för L1 och/eller L2, eller måste det av sin natur vara längre ifrån kärnorna än så? Som jag förstår det så gör väl 3D-effekten att latensökningen är ytterst liten jämfört med hur mycket kapacitet du tjänar?
Och TSMC kan väl skala upp stackningen flertalet gånger om AMD vill det om jag minns rätt - det blir ju en kostnadsökning, men i och med detta bör du väl rimligtvis till och med kunna få ned latensen och samtidigt få högre kapacitet?

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D | RTX 3070 | 2x32GB DDR5-5600 | B650M Pro RS WiFi
Define R5 Blackout | Noctua NH-U14S | EVGA G2 SuperNOVA 850W
G502 Proteus Spectrum | Vortex Pok3r RGB

Permalänk
Datavetare
Skrivet av zetruz:

@Yoshman: Kan TSMCs SRAM-stacking ("3D V-Cache" på AMDiska) användas även för L1 och/eller L2, eller måste det av sin natur vara längre ifrån kärnorna än så? Som jag förstår det så gör väl 3D-effekten att latensökningen är ytterst liten jämfört med hur mycket kapacitet du tjänar?
Och TSMC kan väl skala upp stackningen flertalet gånger om AMD vill det om jag minns rätt - det blir ju en kostnadsökning, men i och med detta bör du väl rimligtvis till och med kunna få ned latensen och samtidigt få högre kapacitet?

Det går bra att använda sådan SRAM som LLC (Last Level Cache, L3$ eller L4$ beroende på design). Verkar vara just något åt det hållet Intels cache-tile kommer fungera.

Men L2$ och framförallt L1$ måste vara väldigt tight integrerad med ALUs. Även om 3D V-cache är snabb jämfört med t.ex. Intels separata eDRAM för L4$ är den betydligt långsammare än L2$ hos Intel/AMD.

Ett annat stort problem är att SRAM på en "annan krets" drar klart mer ström jämfört med en helt integrerad cache. Det är fortfarande långt bättre än RAM, men går inte att komma ned på nivån man har hos integrerat L2$ och än mindre L1$.

L1$ har massa andra egenskaper som gör den exceptionellt dyr jämfört med högre nivåer, bl.a. kan L1$ normalt hantera långt fler samtida anrop jämfört med högre nivåer och det gör den väsentligt mer komplex per byte cacheutrymme. Det är helt orealistiskt att ha så mycket "ledningar" (traces) till en extern krets (dyrt och energikrävande).

Slutligen: L1$ måste hållas på 3-4 cyklers latens, är helt orealistiskt att fixa det på speciellt stor cache. Dagens LLC har minst en faktor 10 större latens.

TL;DR "nej, det går inte"

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem

@Yoshman: Jättebra svar, tackar snällast!

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D | RTX 3070 | 2x32GB DDR5-5600 | B650M Pro RS WiFi
Define R5 Blackout | Noctua NH-U14S | EVGA G2 SuperNOVA 850W
G502 Proteus Spectrum | Vortex Pok3r RGB

Permalänk
Medlem

Så 7800x3d på black friday eller dessa processorer? Vart är oraklen?

Visa signatur

Ryzen 7800X3D, be quiet! pure rock 2, RTX 4070 Ti Super, Corsair 32GB 6000MHz CL36, Corsair TX850M