Gamers Nexus: The Problem with Linus Tech Tips, Accuracy, Ethics, & Responsibility.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MaxieTheHatter:

Fast du läser om videon här på sweclockers som varken är gamers nexus eller linus tech tips.

Oavsett vad man har för åsikt om ämnet så kan man ju inte förneka att detta sannolikt kommer att ge Gamers Nexus en hel del nya tittare.

Att de har stängt av reklam på sin video ser bra ut, men de får publicitet oavsett.

Edit:
Jag såg själv videon på youtubes första sida, också det en plats som inte är LTTs youtube kanal.
Detta kombinerat med både titel och thumbnail som är click bait.

Det var sarkasm. Jag hade redan tittat på videon innan jag läste artikeln på swec.

LTT-tittare är notoriskt fientliga till allt och alla som kritiserar LTT (denna tråd har en del praktexempel), så det är ju ganska naivt att tro att någon skulle få för sig att kritisera LTT för att locka till sig deras tittare.

Och om GN nu skulle lyckas "konvertera" några LTT-tittare, vad är problemet? Lyckas man frälsa tidigare okritiska LTT-tittare så förtjänar man lite nya tittare. En mindre naiv LTT-tittare skulle jag påstå gör världen till en bättre plats.

Men jag tvivlar på att demografin för LTT har så jättestor overlap med GN-tittare, eller att GN skulle locka en inbiten LTT-tittare särskilt mycket. Extremt olika format.

Visa signatur

Nada.

Permalänk
Medlem

Jag kunde inte låta bli.

Permalänk

Faktumet att han cosplayar som Steve Jobs gör det hela ännu bättre xd

Permalänk
Medlem

Vad är det man säger, "tala är silver, men tiga är guld"?

Gick precis in på Youtube för att avsubba till LTT bara för att inse att jag redan har avsubbat vid något tidigare tillfälle, haha.

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Medlem

Know what's worse? His fans will hear this and think - I don't care he's entertaining. It's just drama, it's a one time thing, yeah they were incompetent but ultimately their heart is in the right place. LOOK they're basically top gear, don't you guys like top gear? That's why you shouldn't unsub. It's just entertainment guys don't take it too seriously.

Något av detta som låter bekant i denna nyhetstråd?
Källa

Visa signatur

Nada.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lambdan:

Hoppas denna film får mycket uppmärksamhet. LTT behöver tryckas ner. Speciellt Billet Labs situationen var bara... what??! Han ville inte betala $500 för att göra om testerna? $500 är typ 50 kr på deras skala.

Ja och sen när LTT's egna personal säger själva också att de önskar de kunde ta det lite lugnare... inte bra.

Meeeen som Steve nämner på slutet så är communityn vädigt LTT biased och kommer försvara allt. Jag märkte det själv när jag skickade filmen till en kompis som jag vet gillar Linus... han var inte glad och tyckte att Steve inte vet vad han pratar om.

Som en robot som är förprogrammerad i ett visst läge. Vi har på tok för många med den inställningen i samhället. Suck!

Visa signatur

If you follow the herd you are going to have to step through a lot of manure. Have the courage to trust in yourself and follow your own path.

Permalänk
Skrivet av Jumpcut:

Om man redovisar vad en anklagande part säger så redovisar man även vad den anklagade parten har att säga (alternativt "vi har sökt LTT som inte vill kommentera"), det är god journalistisk sed.

Att då först anklaga någon (oavsett om det är korrekt) för dålig journalistik och sedan inte själv följa god journalistisk sed blir lite pinsamt.

Saken är att ingen av dem är journalister. De är Youtube hoxor, de vill ha likes ergo pengar. Inget mer, inget mindre. Dock en kan vara ärlig. Eller bägge, men av fel skäl. Man kan göra fel. Men var då ärlig om det.

Om hundra år kommer någon komma ihåg dessa personer.

Seriösa journalister kommer historien ihåg från Hemingway till senare eller tidigare. Eller inte!

Var är balans och skolgång....Stackars Svea rike.

Ledsen inte riktad per ditt inlägg per se. Orkade bara inte skrolla genom ex inlägg. Ditt var intressant att svara på och ge min åsikt och hade bäring mitt sett att se det.

Vällmott.

Permalänk
Skrivet av gothia_se:

Saken är att ingen av dem är journalister. De är Youtube hoxor, de vill ha likes ergo pengar. Inget mer, inget mindre. Dock en kan vara ärlig. Eller bägge, men av fel skäl. Man kan göra fel. Men var då ärlig om det.

Om hundra år kommer någon komma ihåg dessa personer.

Seriösa journalister kommer historien ihåg från Hemingway till senare eller tidigare. Eller inte!

Var är balans och skolgång....Stackars Svea rike.

Ledsen inte riktad per ditt inlägg per se. Orkade bara inte skrolla genom ex inlägg. Ditt var intressant att svara på och ge min åsikt och hade bäring mitt sett att se det.

Vällmott.

Hade allt handlat om pengar hade ju inte GN byggt en "hemi-anechoic chamber" för 2.7 miljoner kronor för att få bättre ljudtester.

Permalänk
Skrivet av CrimsonEyed:

Hade allt handlat om pengar hade ju inte GN byggt en "hemi-anechoic chamber" för 2.7 miljoner kronor för att få bättre ljudtester.

Nej självklart inte. Men mitt större påstående var att de inte är är journalister. Så man får ta det som det är, tillvis del handlar det om pengar. Men man kan lägga pengar för att göra ett bra arbete. Och de för ett bra arbete men de är inte journalister. Så varför se dem som så. Det är min fråga.

Permalänk
Medlem
Skrivet av CreativeX:

GN är som en lyxbil där tillverkaren fokuserar på detaljer och kvalité jämfört mot LTT.

Då är LTT en TVR (engelsk liten biltillverkare kända för sin dåliga kvalite och som gått i konkurs)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ortovox:

Då är LTT en TVR (engelsk liten biltillverkare kända för sin dåliga kvalite och som gått i konkurs)

TVR är "still going strong".
Eller iaf. håller sig flytande.

Klart OT dock.

Permalänk
Medlem

Den som äger prototypen idag borde ju kunna få en del pengar om den säljs vidare.

Permalänk
Medlem

LMG har letat efter köparen. Men Billet Labs har inte längre nytta av blocket då de har gått vidare på annat sätt, efter att ha utgått från att LTT inte kommer skicka tillbaka något. Inklusive ett 3090Ti som de också ska ha skickat med.

- https://www.reddit.com/r/LinusTechTips/comments/15rxni4/our_p...

Visa signatur

Nostalgi; hittade första PC-spelet jag hade i min ägo, Totalt Mosade Frukter. Någon annan som känner igen detta reklamspel för Yoggi från ~1998?

Permalänk
Medlem

I denna soppa verkar det som alla har fallerat i olika grader så klart.

Varken Billet LABS

Gamers Nexus

eller LMG/LTT
kommer helskinnaned ur detta,

Men de som har klantat till det mest är vanligt folk som försöker spinna detta till något det ej är bara för att spy galla på de som de tycker illa om eller är avundsjuka på.

Saklig kritik på forum är bra och givande men att läsa inlägg och titta på videos på ett sätt som hade fått Fan som läste bibeln att undra hur det är ställt med den kognitiva förmågan kan vi nog all vara utan.

Nä denna cirkus har bara förlorare

Visa signatur

En Planka med Ryzen 3900X gör nu fler saker än vad mina tidigare (I7-4790K+i7-860) Gjorde tillsammans och jag kan samtidigt spela utan problem.

Teknisk utveckling är väldigt roligt!

Permalänk
Medlem

Jag har ogillat GN's raljerande jargong ett tag. Jag tyckte den inledande videon från dem/Steve var övervägande intressant och innehöll en hel del saklig kritik. Men efter dagens uppföljning så avsubbade jag.

Visa signatur

Kan en del om trä
Ctrl-Shift-N

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bobiri:

Fattar ej varför de olika kanalerna bryr sig om vad någon annan gör. Sköt ditt och håll käft kan jag tycka. Båda är väletablerade kanaler som kör sitt spår.

Kasta skit fram och tillbaka för någon ej gör som du tycker är ruskigt barnsligt.

Poängen är ju att oseriösa "testare" ger hela branschen ett dåligt rykte. Speciellt när det gäller några som är så pass stora som LTT.
Hur många gånger har man inte sett tex, Intel vs AMD, eller Nvidia tester som fanboi's länkar i forumen som ibland är helt konstiga staplar, från nån obskyr shill site. Att man utger sig för att vara seriösa testare och sedan medvetet publicerar felaktig data bara för att man inte har tid att göra om det, eller fixa felen,,, Då är man inte seriös. Att sedan motargumenten från Linus sida handlar om semantik och vad andra tycker om dom, visar ju bara att Linus bryr sig inte om att visa korrekt information till sina tittare, utan bryr sig bara om att få ut så många videos som möjligt och hur dom uppfattas av andra.

nä, att fejka att man är en seriös kanal som testar grejor, och sedan inte tar sig tid att göra ett ordentligt jobb, utan publicerar vad som helst, medvetet! ,,, det är ruskigt barnsligt.
dags för Linus att växa upp lite. LTT är ett storbolag nu, det är dags att börja agera därefter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hellscreame:

I denna soppa verkar det som alla har fallerat i olika grader så klart.

Varken Billet LABS

Gamers Nexus

eller LMG/LTT
kommer helskinnaned ur detta,

Men de som har klantat till det mest är vanligt folk som försöker spinna detta till något det ej är bara för att spy galla på de som de tycker illa om eller är avundsjuka på.

Saklig kritik på forum är bra och givande men att läsa inlägg och titta på videos på ett sätt som hade fått Fan som läste bibeln att undra hur det är ställt med den kognitiva förmågan kan vi nog all vara utan.

Nä denna cirkus har bara förlorare

Men vänta här nu, hur i hela glödheta har Billet LABS fallerat? Att du skulle kunna tycka att GN gjort något fel kan man nästan (nästan...) förstå men billet labs?!? Har du överhuvudtaget satt dig in i detta?

LTT/LMG är de som betett sig förbannat illa (missrepresenterat deras hw och sedan sålt den mot billet labs önskan och mot vad som var överenskommet, två gånger) och Linus har nu dessutom blivit ertappad med att blåljuga i sin så kallade ursäkt där han påstår saker som helt enkelt inte är eller var sant.
LTT/LMG ska absolut till 100% ha kritik för hur de har skött detta från början till slut, att påstå annat är att totalt blunda för vad som hänt.

Kikar man sedan på resten av det som tagits upp så blir det inte bättre för LTT/LMG... Att skälla på Billet Labs och eller GN i detta läget blir smått bisarrt.

Visa signatur

| nVidia RTX3090FE | R9 5950x | MSI x570 Unify | Ballistix sport 3000c15 32GB DR@3800c16 | Custom Loop EKWB | 9TB nvme, 3TB sata SSD | RM1000x | Creative X4 | Lian Li o11 Dynamic | Alienware aw3821dw | >Zen2 på 3-400 mobo< | >x570 VRM< | :::AMD Zen Minnesguide:::|:::AMD Zen & Zen+ Överklockningsguide:::

Permalänk
Medlem

Tyvärr har LTT haft den där entertainment hatten på sig lite väl länge och med en sådan stor publik de har så når deras misstag och felaktigheter väldigt många. De är också väldigt känt att LTT har varit selektiva med vilka de recenserar mer av, deras sponsorer och de är öppna med det även om det leder till att de bidrar med en väldigt smal bild av hela spektrat av kategorin som de recenserar i just en enskild video. Det blir sällan djupare analys. Allting sker på ytan.

Jag har alltid sett LTT som en nöjekanal och som en källa till att utforska vidare men det är inget som alla håller med om och med en växande publik så blir den gränsen allt suddigare. Framförallt när de försöker förbättra och bli mer korrekta med labs osv.

Som många säger behöver de börja ta ett större aktivt ansvar i sitt material.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Så kort summering om dom senaste dragarnas techtuber drama:
(Rätta mig gärna om jag har fel.)

- LTT: *Dissar GN och HUs metodik*
- HU: "Dafuq, why shots fired?"
- GN: *Förvånad tystnad*
- Linus själv: *Dissar GN och HUW ytterliggare*
- GN: "Wtf...nä nu jävlar! Här är en 45 minuters video med (mestadels) konstruktiv kritik."
- LTT: *Tar på sig offerkoftan*
- BLabs: "LTT sålde vår prototyp och ljög om att vi skulle få ersättning. :("

Och folk säger att GN orsakar drama när dom satt still i båten tills Linus själv under en WAN Show kritiserade dom - helt oprovocerat.

Skrivet av Hellscreame:

I denna soppa verkar det som alla har fallerat i olika grader så klart.

Varken Billet LABS

Gamers Nexus

eller LMG/LTT
kommer helskinnaned ur detta,

- Billet Labs har inte gjort något som helst fel och om något så lär dom tjäna på det då detta är en massiv PR-boost som dom inte ens hade kunnat drömma om. Om 10 personer visste vem dom var för två veckor sedan så vet tusentals det idag.
Skulle säga dom går rejält plus.

- GN kommer få kritik av folk som ändå inte gillar dom/LTT fans av förklarliga anledningar, och beröm av folk som ogillar LTT/gillar GN av förklarliga anledningar.
Skulle säga dom går plus/minus 0, kanske lite plus i egenskap av underdog.

- LTT har blivit tagna med byxorna nere. Även om vi ignorerar att mycket av GNs kritik mot LTT är berättigad OCH hur extremt illa hela deras interaktion med Billet Labs ser ut på alla sätt och vis, så har Linus själv kort och gott ljugit folk i ansiktet och blivit påkommen.
LTT kommer gå minus på detta.

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Medlem

Hade Linus bara varit lite sansad och taktfull, en enkel ursäkt hade till och med varit bättre. Istället framstår han som grinig och gräver upp sina egna skelett. Trodde han hade bättre syn på nätkulturen och dess respons. Samtidigt så tycker jag Steve hade kunnat vara den större mannen och fortsatt med vanliga filmer istället för att ge vind i seglet på drama folket och dess motståndare.

Men allt som allt är det bra, hela datorgemenskapen kommer nog bli lite mer aktsamma i sina recensioner.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Robeliboban:

Hade Linus bara varit lite sansad och taktfull, en enkel ursäkt hade till och med varit bättre. Istället framstår han som grinig och gräver upp sina egna skelett. Trodde han hade bättre syn på nätkulturen och dess respons. Samtidigt så tycker jag Steve hade kunnat vara den större mannen och fortsatt med vanliga filmer istället för att ge vind i seglet på drama folket och dess motståndare.

Men allt som allt är det bra, hela datorgemenskapen kommer nog bli lite mer aktsamma i sina recensioner.

Varför skulle han varit det? Det är hans jobb att syssla med konsumentupplysning. LTT vilseleder och beter sig, och försöker påskina att de tagit på sig ledartröjan för testmetodik. Steve gör sitt jävla jobb när han pungslår LTT med ren fakta och saklighet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Robeliboban:

Hade Linus bara varit lite sansad och taktfull, en enkel ursäkt hade till och med varit bättre. Istället framstår han som grinig och gräver upp sina egna skelett. Trodde han hade bättre syn på nätkulturen och dess respons. Samtidigt så tycker jag Steve hade kunnat vara den större mannen och fortsatt med vanliga filmer istället för att ge vind i seglet på drama folket och dess motståndare.

Men allt som allt är det bra, hela datorgemenskapen kommer nog bli lite mer aktsamma i sina recensioner.

Vem tycker du ska göra granskningen? Tycker det ser illa ut att skylla på "drama" när det är giltig kritik som framförs.

Sedan skulle jag inte bli förvånad om mer dyker upp den närmaste tiden.

Visa signatur

Huvuddator: 7800X3D, 2x16GB G.Skill Flare X5 6000MHz CL30, Asus B650E-F, KFA2 RTX 4090 SG, 6TB NVMe/SATA SSD, 42" LG OLED C3 Evo
Spellaptop: Asus ROG Strix G15, 6800H, 16GB, RTX 3070Ti, 1TB NVMe
Övrigt: Dell XPS 13 modell 9310, Apple Macbook Air M1 8GB samt Samsung Galaxy S7 FE, Steam Deck
Dammsamlare: PS5, Switch och Xbox One X
Folda för Sweclockers! https://www.sweclockers.com/forum/trad/1348460-faq-kom-igang-...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hellscreame:

Men de som har klantat till det mest är vanligt folk som försöker spinna detta till något det ej är bara för att spy galla på de som de tycker illa om eller är avundsjuka på.

Alltid detta fokus på avundsjuka.
Nej, jag är inte avundsjuk på Linus. Jag var själv ett stort fan fram tills igår tills jag får reda på hur han behandlar andra människor.
Det är folks kassa beteende emot andra som får mig att ogilla folk.
Det är det som bevisar folks sanna karaktär och denna gång har Linus bevisat att han är en ohederlig karl.
Därför har jag efter tio års prenumeration valt att säga upp prenumerationen.

Han hade kunnat ställa allt till rätta men när han inte ens kan be om ursäkt så har han bränt sina broar.

Hädanefter får jag hitta andra kanaler att kolla på.

Visa signatur

På Internet sedan 1997.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sarg:

LTT-tittare är notoriskt fientliga till allt och alla som kritiserar LTT (denna tråd har en del praktexempel), så det är ju ganska naivt att tro att någon skulle få för sig att kritisera LTT för att locka till sig deras tittare.

Jag tycker iaf att folk i den här tråden har uppfört sig helt vettigt, från båda sidor. Lägger fram åsikter, absolut, men har inte sett några direkta påhopp. Så du gör nån övergeneralisering som åtminstone inte jag ser

Visa signatur

5700x3D | RTX 2060 Super | 2 TB M.2 | 32 GB RAM | Gigabyte DS3H| 750 WATT

Permalänk
Medlem
Skrivet av IMPANI:

Linus Theft Tips

Permalänk
Medlem

Jag har inte tittat på LTT-klipp på flera år tror jag, men thumbnailsen dyker ju upp då och då och de ser ju ut som de vänder sig till tolvåringar?

Däremot har jag lyssnat några gånger på deras podcast, WAN-show, och jag tycker ändå Linus är en intressant person eftersom han lyckas få ett sån lojal följarskara trots att han har så många åsikter som man inte brukar få ha offentligt. Han hatar verkligen sin publik, han ägnar stora delar av tiden åt att berätta hur fel olika kommentarer är och hur ointelligenta alla som tittar är. Han hänger ut sina anställda och driver med dem på ett sätt som naturligtvis är helt på skämt och de är med på det. (Undertförstått att de får sparken annars) Han skryter med att han aldrig skulle tillåta fackföreningar på sitt företag eftersom han är en så fantastisk chef och så vidare.

The Office USA är faktiskt mycket roligare att titta på när man förstår hur mycket som är taget direkt från Nordamerikansk företagskultur.

Permalänk

Gilla/ogilla-kvoten här (~49%/51%) på deras senaste LMG-ägda YT-klipp: https://www.youtube.com/watch?v=IC-o0w0YbH0

Personligen har jag aldrig förstått grejen med att gilla/ogilla videoklipp på YT. Troligen nödvändigt för algoritmens weighting-process?

Jag tycker synd om Billet Labs som hamnat i kläm här. Vem vet om den där individen som sitter på prototypen får en snilleblixt och lägger upp prylen på eBay för att "auktionera" ut till högsta budgivare vilket skulle kunna vara en resursstark konkurrent inom området? Nu kan jag inte kanadensiska affärslagar men beroende på samarbetsavtalet mellan LMG och Billet Labs så kanske det hela "utauktionerandet" kan klassas som stöld?

Mvh,
WKL.

Visa signatur

<WKL:"En kodrad i taget!";/>

Permalänk
Medlem
Skrivet av StenmanJones:

Lite off topic men jag tycker GN borde byta frontperson.
Steve är så otroligt jobbig att lyssna på, pratar så fort och sluddrigt samt extremt monotont.
Men det är kanske bara jag som tycker det.

Så här känns det när han rabblar upp prestandasiffror i sina videos. Det är det enda som hållt mig ifrån att orka titta på deras videos.

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Avstängd

Jag har en känsla av att det lär komma en video från LTT där Linus sitter och är personlig, eftertänksam, lite sorgsen och ångerfull. Han lär även försöka få sig själv att framstå som ett offer i det hela. Vi får se.

Visa signatur

Ny här

Permalänk
Skrivet av THB:

LTT är techtubers svar på Top Gear/The Grand Tour.
Jag kollar på LTT för underhållning och tokiga grejer, inte för att få "ren fakta", det läser jag mig till på relevanta sidor.

Synd att GN fortsätter attackera andra, men har man så fruktansvårt tråkiga och torftiga videos så måste man väl försöka locka folk på någotvis, då genom att skapa intriger och bråk.

Hoppas att GN och Steve växer upp och slutar bete sig som spoiled brats.

Håller med GN är för mig riktigt tråkiga och i brist på annat kanske man sneglar på deras videos. LTT gillar jag fortfarande och Linus är en otroligt trevlig prick i verkligheten. Har själv inte träffat honom personligen men min kompis som besökte Kanada har gjort det.

Jag tar all benchmark och fakta lite med en nypa salt för alla har inte samma föresättningar som dom har i deras test lab. I verkligeheten blir det ändå skillnad.

Men LTT är underhållning för mig och kommer fortfarande kolla på dom.

Visa signatur

The Breath of True