Corsair skruvar upp sortimentet

Permalänk
Medlem

https://www.clasohlson.com/se/Verktygssats-40-delar/p/41-1501

Denna köpte jag till husvagnen, långt över förväntan så här långt

Smidigt att spärrskaftet tar hylsa eller bits direkt

Synd att det saknas en vanlig 6-kant bitsförlängare, men det hade jag några extra

Permalänk
Medlem

Själv har jag byggt ihop alla mina datorer med en liten plattskruvmejsel i 20 år... den greppar bra!

Permalänk
Medlem

500:- för något man köper på Amazon för ca 150 till 200:- ...Varför?

Permalänk
Medlem

Har själv en bitssats från iFixit. Den har väldigt många olika bitsar, men över 90% har nog aldrig blivit använd. Väldigt mycket ”kan vara bra att ha” med stora satser.

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gender Bender:

Har själv en bitssats från iFixit. Den har väldigt många olika bitsar, men över 90% har nog aldrig blivit använd. Väldigt mycket ”kan vara bra att ha” med stora satser.

Mm samma med min från Biltema i och för sig, det är ju en del mini mini mini som kanske går till diverse telefoner som aldrig en själv kommer att använda. Men alla har väl en sån kompis som vill låna allt och kanske hittar användning för nån av dem.

Visa signatur

If nobody hates you, you’re doing something wrong.

Permalänk
Redaktion
Praktikant ✨
Skrivet av Kladdpapper:

Har själv lite skruvprylar. Minns att det fanns en tråd med en som gjort lite research och hittat något högkvalitativt. Någon som minns tråden?

Nevermind, la en minut av min tid på att hitta tråden själv: https://www.sweclockers.com/forum/trad/1598435-tips-for-alla-...

Jag köpte det kitet i samband med att den tråden dök upp och är väldigt nöjd! Används väldigt flitigt för småpill men föredrar dock större mejslar för skruvande i datorer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av NetSurfer:

Tror de flesta som har intresse av detta redan har ett från Ifixit eller valfri hårdvarubutik, så känns lite sent ute i min åsikt.

Skruvmejslar är som förskolor.
Det behövs inte fler om folk slutar att skaffa barn.

Permalänk
Medlem

Allt jag behöver för att skruva i datorer, konsoller och tillbehör har jag köpt på biltema.

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Medlem
Skrivet av JonasT:

Jag köpte det kitet i samband med att den tråden dök upp och är väldigt nöjd! Används väldigt flitigt för småpill men föredrar dock större mejslar för skruvande i datorer.

Har inte så bra koll på vad andra kit erbjuder, men jag gillar skaftet som man skruvar med då man kan lägga tyngd på toppen med handen och samtidigt skruva då det är som en kork ovanpå som är lös. Tycker det är lättare, speciellt när det är små skruvar som varken tillåter mycket lutning samt snabbt nöts om man råkar slira.

Visa signatur

Ryzen 7800X3D, be quiet! pure rock 2, RTX 4070 Ti Super, Corsair 32GB 6000MHz CL36, Corsair TX850M

Permalänk
Medlem

Det är ju samma kina-skruvmejsel jag har köpt... iiglo, någon form av kopia av ifixit. Finns nedsatt för 249:- på komplett just nu för de som är intresserade.

Permalänk
Redaktion
Redaktör
Skrivet av Ryzer:

Ganska säger på att Paystation har eller hade säkerhetstorx.
Sen finns det ju givetvis mer än PH/ PZ huvud vid datorbyggande.

Men man köper väl inte ett sett med mejslar för att bygga en dator var 5e år. Finns väl fler användningsområden man har mejslar till.

Ser förövrigt trevligt ut. Dock kritisk till alla bits gjorda i Kina.

Korrekt, ps5 har säkerhetstorx på bland annat fläkten.

Skrivet av SuperSverker:

Känns som en grymt otrevligt handtag att använda eller....?
Det var första tanken när jag såg bilden

Faktiskt förvånansvärt bekvämt.

Permalänk
Medlem

Köpte två stycken med brunt handtag ( Noctua NM-SD1 och 2 Skruvmejsel) och är jättenöjd då jag föredrar större mejslar för skruvande i min dator.
Mvh Paul

Visa signatur

Fractal Design Define R6 Svart, Corsair HX 850, Gigabyte X570 Aorus Elite, Ryzen 9 5950x, Fractal Design Celsius S36, NVIDIA GeForce GTX 1080Ti, G.Skill 32 GB DDR4 3600MHz CL19 Sniper X Urban Camo, Seagate Archive 8TB, Toshiba 12 TB N300, SSD Samsung 500 GB, SSD 1TB WD Black, Asus BluRay extern, Edifier högtalare, Samsung 27¨1440p skärm, Fnatic Gear Read silent, Logitech pro x mus.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svantesson666:

Eller så köper man denna från Biltema för 179 kr, med 10 års garanti. 122 delar. Bästa jag haft och jag har ändå en del erfarenhet.

Kör den både hemma och på jobbet.

https://www.biltema.se/verktyg/handverktyg/bits/bitssatser/bi...

https://productimages.biltema.com/v1/image/imagebyfilename/71-501_xxl_1.jpg

Har inget emot Corsairs initiativ men alla dessa kit blir så tramsigt överprisade.

Det där handtaget känns såå oergonomiskt ut. Sen kvalitet är tyvärr olika på biltema även om du får 10 års garanti. Använder setet varje dag så kommer du nöta ut alla delar vare det är 10 eller livstids garanti. Själv föredrar jag en lagom 1/4" sats med både bits, hylsor skruvmejsel och spärrskaft. Bacho har en sådan som är både ypperlig och bra pris. Kan gott rekommendera den. Annars om man gillar vissa "nörd" funktioner så har FACOM R360 NANO ett spärrskaft som du kan skruva i skaftet när det går för lätt med spärren. Perfekt när det är trångt som fan. Kostar dock. Men håller bra länge även i yrkesbruk.

Visa signatur

NZXT H7 Flow, ASUS Z390-E, Intel 9700K 3.6GHz, 16 GB Corsair Vengeance 3.2GHz, Samsung EVO 970 500GB, MSI RTX 2070 Gaming Z, Seagate Barracuda 4 TB, Corsair RM750X V2 750W, Noctua NH-D15, 1 st FD Venturi HF-14, 6 st Phantek M25 120mm, Dell S2721DGFA,

Permalänk
Medlem
Skrivet av klein:

500:- för något man köper på Amazon för ca 150 till 200:- ...Varför?

Olika material på bits. Vissa av tillverkarna (som rider på ifixits sats)...som är dyrare har säkert skitmaterial men går man på välkända märken så är diamantbelagda bitsar att rekommendera om man vill köpa 1 sats för livstid. Kostar en slant men du kommer "aldrig" behöva köpa nytt. Osäker på vad corsairs är eller vad ifixits är.

Visa signatur

/925

Threadripper 7980x|128Gb Ram|72TB 10GbE Synology Nas|MSI 3090 Suprim|LG UltraWide 38" - Wacom Intuos 3 A3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mörksuggan:

Det där handtaget känns såå oergonomiskt ut. Sen kvalitet är tyvärr olika på biltema även om du får 10 års garanti. Använder setet varje dag så kommer du nöta ut alla delar vare det är 10 eller livstids garanti. Själv föredrar jag en lagom 1/4" sats med både bits, hylsor skruvmejsel och spärrskaft. Bacho har en sådan som är både ypperlig och bra pris. Kan gott rekommendera den. Annars om man gillar vissa "nörd" funktioner så har FACOM R360 NANO ett spärrskaft som du kan skruva i skaftet när det går för lätt med spärren. Perfekt när det är trångt som fan. Kostar dock. Men håller bra länge även i yrkesbruk.

Fast just handtaget är det som jag gillar bäst. Det är iofs inte till för de allra minst och trångaste utrymmena men det är väldigt skönt att hålla i plus att det är lite grövre och tyngre än vad sådana här brukar vara så man får mer kraft. Sedan är det så klart som du säger att det givetvis inte skulle hålla i 10 år om man använde det hårt varje dag. Lika lite som något annat. Men det dödar i alla fall fåniga kommentarer att Biltemas grejer alltid är skit, för det är ju helt enkelt inte sant.........och det sedan ganska lång tid tillbaka vid det här laget. Köper inte deras elverktyg där har jag andra märken som Bosch, Festool och Hilti men tycker deras handverktyg ofta är kanon, även om jag också har en hel del Bacho.

Permalänk
Medlem

an invitation to screw up...

Visa signatur

Xeon E5450@3.2ghz
9800GTX+

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svantesson666:

Eller så köper man denna från Biltema för 179 kr, med 10 års garanti. 122 delar. Bästa jag haft och jag har ändå en del erfarenhet.

Kör den både hemma och på jobbet.

https://www.biltema.se/verktyg/handverktyg/bits/bitssatser/bi...

https://productimages.biltema.com/v1/image/imagebyfilename/71-501_xxl_1.jpg

Har inget emot Corsairs initiativ men alla dessa kit blir så tramsigt överprisade.

Biltemas verktyg med 10 års garanti är generellt bra grejer men den du länkar kan jag inte se ha 10 års garanti?

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mörksuggan:

Det där handtaget känns såå oergonomiskt ut. Sen kvalitet är tyvärr olika på biltema även om du får 10 års garanti. Använder setet varje dag så kommer du nöta ut alla delar vare det är 10 eller livstids garanti. Själv föredrar jag en lagom 1/4" sats med både bits, hylsor skruvmejsel och spärrskaft. Bacho har en sådan som är både ypperlig och bra pris. Kan gott rekommendera den. Annars om man gillar vissa "nörd" funktioner så har FACOM R360 NANO ett spärrskaft som du kan skruva i skaftet när det går för lätt med spärren. Perfekt när det är trångt som fan. Kostar dock. Men håller bra länge även i yrkesbruk.

Kan inte tycka att den ser mer "oergonomisk" ut än någon annan. Köpte själv IFIXIT och den skruvmejseln där var riktigt oskön. Den fungerar till mindre grejer men behöver man lite kraft är det kass. Just när det gäller IFIXIT så tror jag det passar bäst till mindre prylar så som mobiltelefoner, plattor o.s.v. När det gäller datobygge skulle jag köpte något lite större, kanske något från WERA eller som du föreslår BACHO.

Har själv denna överprissatta från WERA som jag använder klart oftare än IFIXIT kittet : https://www.amazon.se/dp/B00476DIN4/ref=pe_24982401_503747021... men de kompliterar varandra ganska bra. Många gånger åker IFIXIT fram när man ska ta sig in i små grejer, bryta upp plastclips eller liknande.

Jag tvivlar dock inte på att man hade kunnat köpa fullt funktionella prylar på Biltema för minde än halva priset. Det blir ju mycket en smaksak i dessa kretsar.

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Medlem
Skrivet av 925a:

Olika material på bits. Vissa av tillverkarna (som rider på ifixits sats)...som är dyrare har säkert skitmaterial men går man på välkända märken så är diamantbelagda bitsar att rekommendera om man vill köpa 1 sats för livstid. Kostar en slant men du kommer "aldrig" behöva köpa nytt. Osäker på vad corsairs är eller vad ifixits är.

Då skall man extremt rädd om den, inte låna ut den . Felperson som får låna din bitssats, och allt hyller och buller. Dom hade någon skruvsats på lidl i denna vecka för 400:-

https://www.lidl.se/p/skruvmejslar-och-bits-xxl-set/p391507?p...

Permalänk
Medlem
Skrivet av klein:

Då skall man extremt rädd om den, inte låna ut den . Felperson som får låna din bitssats, och allt hyller och buller. Dom hade någon skruvsats på lidl i denna vecka för 400:-

https://www.lidl.se/p/skruvmejslar-och-bits-xxl-set/p391507?p...

Rätt stor sats för lite pengar men jag misstänker att de mesta kommer vara rätt slitet efter bara nått år om man är "händig" hemma. Har man tummen mitt i handen så lär "den" eventuellt klara sig en livstid.

Jag är utbildad finsnickare och byggare och det finns verkligen inget värre än kassa verktyg... gäller alla brancher Bra exempel är t.ex. typ Borch kit med bitsats.. Bitsatsen som kommer med skruvdragaren är ALLTID kass, nästan som om det är taktik från deras sida. PZ:an klarar en gipsskiva och sen är den slut. Då springer kunden till affären för att köpa nya och de tittar naturligvis på borsch satser. Kommer till kassan och pungar ut 1/3 av priset för skruvdragaren. 2 separata tillfällen och köp istället för 1 och "känns inte lika dyrt". Hade de köpt maskinen och en bitssats så hade de nog tittat på en sats som inte var borsch och betydligt billigare. Med allt det här sagt så är det nästan alltid handhavande fel. Personer som använder en maskin sätter den nästan aldrig på skruvdragning, de har maskinen på borning och det är den största boven för att få både skruv och bits..."kaput".

Köpte en liten Makita sats själv här om månaden och de har fått jobba hårt i hemmet.

Visa signatur

/925

Threadripper 7980x|128Gb Ram|72TB 10GbE Synology Nas|MSI 3090 Suprim|LG UltraWide 38" - Wacom Intuos 3 A3

Permalänk
Medlem
Skrivet av 925a:

Rätt stor sats för lite pengar men jag misstänker att de mesta kommer vara rätt slitet efter bara nått år om man är "händig" hemma. Har man tummen mitt i handen så lär "den" eventuellt klara sig en livstid.

Jag är utbildad finsnickare och byggare och det finns verkligen inget värre än kassa verktyg... gäller alla brancher Bra exempel är t.ex. typ Borch kit med bitsats.. Bitsatsen som kommer med skruvdragaren är ALLTID kass, nästan som om det är taktik från deras sida. PZ:an klarar en gipsskiva och sen är den slut. Då springer kunden till affären för att köpa nya och de tittar naturligvis på borsch satser. Kommer till kassan och pungar ut 1/3 av priset för skruvdragaren. 2 separata tillfällen och köp istället för 1 och "känns inte lika dyrt". Hade de köpt maskinen och en bitssats så hade de nog tittat på en sats som inte var borsch och betydligt billigare. Med allt det här sagt så är det nästan alltid handhavande fel. Personer som använder en maskin sätter den nästan aldrig på skruvdragning, de har maskinen på borning och det är den största boven för att få både skruv och bits..."kaput".

Köpte en liten Makita sats själv här om månaden och de har fått jobba hårt i hemmet.

Jag har bara dåliga erfarenheter av Bosch när det kommer till just bits, de slits fort och har massa skumma beläggningar som inte gör någon skillnad

Men de är nog bättre än bottenskrapet såklart, bara onödigt dyra

Stora problemet mes PZ är ju att de finns alls, men också att folk använder vanliga PH med dem och sen gnäller. Tänk om alla bara körde PH istället