Epic ger utvecklare 100% av intäkterna i nytt exklusivitetsprogram

Permalänk
Melding Plague

Epic ger utvecklare 100% av intäkterna i nytt exklusivitetsprogram

”First Run” kallar Epic det nya programmet, som ger utvecklare som gör sina spel exklusiva på Epic Games Store alla intäkter de första sex månaderna.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Ahh härligt, då kan man förnya sitt hat över Epic

Permalänk
Medlem

Ja är det något som kan få en att hata ett företag så är det ju när dom ger mer pengar än nödvändigt till utvecklarna /S

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bjirn:

Ahh härligt, då kan man förnya sitt hat över Epic

Bisarr kommentar. Hatar du Epic mer för att de försöker ta marknadsandelar från Steam genom att förbättra intäktsmöjligheterna för alla spelutvecklare?

Smart av Epic att inte begränsa utvecklarnas möjligheter via vilka plattformar spelet kan säljas på, exklusive Steam då - som är det huvudsakliga målet, givetvis. Sen kan man fundera på om 6 mån med 100% av intäkterna minus Steam som plattform, eller 88% av intäkterna plus Steam som plattform (om jag förstått det hela rätt) är värt det. Tveksamt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av wilsontaylor:

Bisarr kommentar. Hatar du Epic mer för att de försöker ta marknadsandelar från Steam genom att förbättra intäktsmöjligheterna för alla spelutvecklare?

Smart av Epic att inte begränsa utvecklarnas möjligheter via vilka plattformar spelet kan säljas på, exklusive Steam då - som är det huvudsakliga målet, givetvis. Sen kan man fundera på om 6 mån av 100% av intäkter minus Steam som plattform, eller 88% av intäkterna plus Steam som plattform (om jag förstått det hela rätt) är värt det. Tveksamt.

Nej Spelbutikerna ska ta alla pengar och inte de som gör spelen. Har du inte lärt dig det efter alla år =P

Permalänk
Medlem

Kul men oroande hur folk tror att ett företag som tjänat pengar på att sälja lootlådor till barn är the good guys. 🙂

Permalänk
Medlem

Grymt! Har varit positiv till Epic och deras butik sen dag 1! sure förstår att det ända dom bryr sig om i slutändan är marknadsandelar (pengar) Men ändå bra för alla att dom ändå lyckas tvinga fram ändring när ingen annan lyckats.

Skrivet av Bjirn:

Ahh härligt, då kan man förnya sitt hat över Epic

Well tur att långt ifrån alla tycker som dig ^^

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem
Skrivet av superknasen:

Ja är det något som kan få en att hata ett företag så är det ju när dom ger mer pengar än nödvändigt till utvecklarna /S

Underskatta inte skygglapparna som ingår i alla fanboy-starterpacks.

Visa signatur

|Fractal design Define C|XFX Merc 6950 xt|AMD Ryzen 7 5800x3d|MSI 450b Gaming Plus|Corsair Vengeance 32gb DDR4 3200mhz|Corsair RM 850e|Alienware AW3423DWF|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

Kul men oroande hur folk tror att ett företag som tjänat pengar på att sälja lootlådor till barn är the good guys. 🙂

Vilka är "folk" och hur kom du fram till slutsatsen att "folk" tror att Epic är the good guys?

Permalänk
Medlem
Skrivet av wilsontaylor:

Bisarr kommentar. Hatar du Epic mer för att de försöker ta marknadsandelar från Steam genom att förbättra intäktsmöjligheterna för alla spelutvecklare?

Hatet mot Epic Store grundar sig väl mest i att de vill låsa titlar till deras plattform, vilket inte gynnar konsumenten. Samtidigt som de stämmer Apple för att de främjar sig själva och blockerar rivaler och därmed bryter mot EU:s konkurrenslagstiftning (enligt Epic).

Tror ingen har något emot att utvecklare tjänar pengar.

Visa signatur

MacBook Pro 14" | M1 Pro 10/16-Core | 32GB | 1TB
Legion Pro 16" | Ryzen 7 5800H | 16 GB | 1TB | GeForce RTX 3060

Permalänk
Medlem

Ett ovanligt bra sätt att konkurrera på.
Men jag kommer fortfarande välja att köpa mina spel på Steam.
Valve har satsat pengaroch tid på att utveckla spelvärlden i rätt riktning, med stort linuxstöd, steam deck osv.
Epic har släppt Fortnite. Och en dålig klient.
Så ser det ut i mina ögon.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bjirn:

Ahh härligt, då kan man förnya sitt hat över Epic

Skrivet av wilsontaylor:

Bisarr kommentar. Hatar du Epic mer för att de försöker ta marknadsandelar från Steam genom att förbättra intäktsmöjligheterna för alla spelutvecklare?

Smart av Epic att inte begränsa utvecklarnas möjligheter via vilka plattformar spelet kan säljas på, exklusive Steam då - som är det huvudsakliga målet, givetvis. Sen kan man fundera på om 6 mån med 100% av intäkterna minus Steam som plattform, eller 88% av intäkterna plus Steam som plattform (om jag förstått det hela rätt) är värt det. Tveksamt.

Rimligen handlar det väl om just strategin att växa EGS som baseras på "anti-consumer bs", dvs att köpa exklusivitet.

Sedan varierar det från konsument till konsument om man köper marknadsföringssnacket, och om man utifrån detta då tycker att ändamålen helgar medlen (som ju är till konsumenternas nackdel).

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk

Locka fler utvecklare till sin butik -> låt det gå ett tag -> ta 80% andel när butiken blivit mer populär bland devs = profit.

Epic bör fokusera på att fixa användarupplevelsen i deras butik/launcher. Dum design att de inte låter mig kryssa ner fönstret efter att jag gjort ett köp/claimat ett gratis spel.

Permalänk
Medlem

Ännu en manöver från Epic som vid första anblicken låter bra (pengar till utvecklaren) men som egentligen bara är till för att fånga kunder på deras undermåliga plattform. Bojkotten fortsätter.

Förhoppningsvis är det många som inte glömt vad Epic är för ett företag, men det finns tyvärr mången skrupelfri individ där ute som inte bryr sig.

Visa signatur

De (tredje person, plural, subjektsform).
Dem (tredje person, plural, objektsform).
Vi (första person, plural, subjektsform).
Oss (första person, plural, objektsform).

Permalänk
Medlem

Det enda jag ogillar med epic store är hur slö deras klient är och hur dåligt UI:t är. Jag uppskattar gratisspelen och tycker att det är bra att ha ett ställe till att kolla priser på.

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Medlem

Huvuddelen av försäljningen av ett spel är troligen under de första 6 månaderna så det här är stora pengar för utvecklarna. Dessutom bistår Epic med marknadsföring vilket är värt oerhört mycket det med. Tror nog det finns många AA-utvecklare som kommer nappa på det här.

Sen antar jag att man kan sälja via Steam efter de 6 månaderna? Troligen därför namnet är "First run"? Framgick inte riktigt vad som gällde.

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Medlem

Epic Store är en stor förlustaffär och finansieras av de massiva pengar Epic tjänar på Fortnite. Skulle Epic Store börja få ett marknadsövertag kommer de höja priserna längre fram för att dämpa förlusterna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

Kul men oroande hur folk tror att ett företag som tjänat pengar på att sälja lootlådor till barn är the good guys. 🙂

Som Valve då m.a.o?

Visa signatur

NZXT H510 Flow MSI B450 Tomahawk MAX
AMD Ryzen 5800X3D RX 7900XTX Kingston Fury 64GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pamudas:

Som Valve då m.a.o?

Ja, det var ju Valve som startade trenden med att ta betalt för lootlådor. Minns hattarna i TF2. De skodde sig bra på att låta moddare skapa in-game föremål.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 1600 3.2 GHz - MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6GB - Corsair 2x8GB 3000MHz

YOMAHA, YOMASO!

Permalänk
Avstängd

Om nu Epic är så dåliga, varför finns de kvar?

Permalänk
Medlem
Skrivet av BMac:

Om nu Epic är så dåliga, varför finns de kvar?

Epic gör även den "hyllade" spelmotorn Unreal Engine - det är där pengarna rullar in. Så fort det är en tråd om UE så är Epic bäst, men direkt det handlar om deras spelbutik EGS så är Epic skit

Visa signatur

NZXT H510 Flow MSI B450 Tomahawk MAX
AMD Ryzen 5800X3D RX 7900XTX Kingston Fury 64GB

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Arditi:

Ännu en manöver från Epic som vid första anblicken låter bra (pengar till utvecklaren) men som egentligen bara är till för att fånga kunder på deras undermåliga plattform. Bojkotten fortsätter.

Förhoppningsvis är det många som inte glömt vad Epic är för ett företag, men det finns tyvärr mången skrupelfri individ där ute som inte bryr sig.

Dumma Epic som ger inkomsten till utvecklarna 😡 De ska Gabe ha, för han e snäll!

Visa signatur

Det kan aldrig bli fel med mekanisk destruktion

Permalänk
Medlem

Kinesiska staten lägger ned stora summor på att få folk att villigt installera en bakdörr på sina datorer .

Spel som blir exklusiva på Epic blir spel man aldrig spelar helt enkelt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pamudas:

Epic gör även den "hyllade" spelmotorn Unreal Engine - det är där pengarna rullar in. Så fort det är en tråd om UE så är Epic bäst, men direkt det handlar om deras spelbutik EGS så är Epic skit

Fortnite är Epic Games kassako, vad de tjänar på UE är småpotatis i jämförelse.

Edit: Nu är visserligen siffrorna flera år gamla men när de bråkade med Apple så kom det fram detaljerade siffror. Under en period drog Fortnite in 9,65 miljarder dollar. Samma period drog Unreal Engine licenser in 221 miljoner dollar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aphex:

Dumma Epic som ger inkomsten till utvecklarna 😡 De ska Gabe ha, för han e snäll!

Vilken sorts mental gymnastik gjorde att du landade i den slutsatsen av mitt inlägg?

Visa signatur

De (tredje person, plural, subjektsform).
Dem (tredje person, plural, objektsform).
Vi (första person, plural, subjektsform).
Oss (första person, plural, objektsform).

Permalänk
Medlem
Skrivet av iFraja:

Hatet mot Epic Store grundar sig väl mest i att de vill låsa titlar till deras plattform, vilket inte gynnar konsumenten. Samtidigt som de stämmer Apple för att de främjar sig själva och blockerar rivaler och därmed bryter mot EU:s konkurrenslagstiftning (enligt Epic).

Tror ingen har något emot att utvecklare tjänar pengar.

Visst. Men det hatet har lite med den här nyheten att göra. Jag tycker man kan försöka vara relevant istället för att kasta ur sig one liners som en hormonstinn tonåring.

Skrivet av evil penguin:

Rimligen handlar det väl om just strategin att växa EGS som baseras på "anti-consumer bs", dvs att köpa exklusivitet.

Sedan varierar det från konsument till konsument om man köper marknadsföringssnacket, och om man utifrån detta då tycker att ändamålen helgar medlen (som ju är till konsumenternas nackdel).

Absolut. Jag gillar inte Epic som bolag, och inte heller tror jag att den här strategin kommer vara lyckad... men som ovan: man kan hålla sig till nyheten i fråga utan att skrika "Epic, blä!" som redan skrikits x antal gånger.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mirialia:

Ja, det var ju Valve som startade trenden med att ta betalt för lootlådor. Minns hattarna i TF2. De skodde sig bra på att låta moddare skapa in-game föremål.

Bra poäng. Tänker man inte på lådorna i DotA 2 och CS? Eller har jag missat något som gör Valve till guds bästa barn?

Permalänk
Medlem
Skrivet av wilsontaylor:

Sen kan man fundera på om 6 mån med 100% av intäkterna minus Steam som plattform, eller 88% av intäkterna plus Steam som plattform (om jag förstått det hela rätt) är värt det. Tveksamt.

Epic Games ska tydligen ha runt 60 miljoner användare gentemot de 120 miljoner som Steam har. Men detta säger ju inget om vilka som använder vilken tjänst och hur mycket dessa spenderar. Vi kan nog anta att såväl Epic som spelutvecklarna är fullt kapabla att göra en analys om vad som är mest värt och det bör vara Epic som drar det kortaste strået eftersom deras mål är att utöka antalet användare även om detta kostar dem stora summor. En spelutvecklare däremot behöver bara ta hänsyn till hur deras försäljning kommer påverkas kommande 6 månaderna. Det handlar ju dessutom inte bara om vilken procentandel som utvecklarna ges utan även hur exponerade deras spel blir. Är väl lite som man brukar säga om Google - finns man inte på första sidans sökresultat så finns man inte på internet.

Permalänk
Medlem

Okej, det är alltså en timed exclusive. Efter sex månader kan utvecklarna släppa spelen var de vill. Då tycker jag det känns lite bättre.

Det är ju ingen som hatar att utvecklare får mer pengar, eller att det finns hälsosam konkurrens, utan det är strategin att låsa spel till en plattform man vänder sig emot.

Personligen vill jag ha alla spel på Steam; punkt slut. Det bara är så. Jag vill ha allt samlat, jag vill se en samlad vy över Achievements osv, det tycker jag är kul. Men to each their own såklart. Bryr man sig inte om sånt så kan man ju köpa spelen där de är billigast bara.

Permalänk
Medlem
Skrivet av wilsontaylor:

Visst. Men det hatet har lite med den här nyheten att göra.

Va? Hatet beror bland annat på exklusiva titlar hos Epic. Nyheten handlar om att Epic vill skapa ännu fler exklusiva titlar.

Visa signatur

MacBook Pro 14" | M1 Pro 10/16-Core | 32GB | 1TB
Legion Pro 16" | Ryzen 7 5800H | 16 GB | 1TB | GeForce RTX 3060