Veckans fråga: Hur uppgraderar du?

Permalänk
Medlem

Alltid byten av en eller ett par komponenter i taget, vid behov eller om det uppstår en möjlighet att göra ett kap.
Nuvarande komponenter varierar i ålder från knappt ett år (grafikkortet) till snart 30 år (en 3½" diskettstation).

Största utgift kom (år 2006?) när jag blev tvungen att byta CPU, moderkort, RAM och grafikkort samtidigt. Min dåvarande CPU (Athlon XP 1800+) var lastgammal och ett byte till Athlon64 2X var av nöden. Innebar också byte av RAM från DDR till DDR2. Grafikkortet hängde fortfarande med, men nya moderkort hade PCIe x16 i stället för AGP så jag blev tvungen att byta ut det också.

Permalänk
Medlem

Grunden i min dator är ett B350 F Strix Gaming, från Asus, inköpt för 800:- 2018 tror jag
RAM på den tiden var svindyrt, vill minnas runt 2000:- för 16GB
Har bytt CPU tre gånger och GPU två, har just nu 5800X3D/7900XT.
Blir inga fler byten, blir nytt moderkort nästa gång, men blir först om ett par år då det jag har räcker till och blir över.
Har precis köpt en KC3000 på 2TB, kunde inte låta bli när de var nere på 1299:-, men har inte orkat byta ut den befintliga SSDn.

Permalänk
Medlem

Jag väljer komponenter med tanke på att kunna uppgradera i framtiden.

Visa signatur

För övrigt anser jag att tobak ska förbjudas.

Permalänk
Medlem

Jag har slutat uppgradera sedan priserna börjar stiga. Var ett par år sedan nu.

Det blev en xbox series x och en ny tv istället, för att spela "de senaste spelen" som jag vill spela.

Men min ryzen 3600 och gtx 1070 får hålla ganska många år till, förmodligen. Spelar lite battlebit, rocket league, battlefield, och annat där. Det funkar rätt bra hittills, får köra lite lägre inställningar bara, men känns inte som att man får tillräckligt mycket för pengarna längre för att det ska kännas värt det.

Generellt bryr jag mig väldigt lite om "hur snyggt är det och hur högupplöst är det" utan mycket mer om "går det att köra".

Så länge jag kan spela det jag vill spela i över 60 fps (jag spelar mest tävlingsinriktade multoplayer spel på pc) så är jag nöjd och ser ingen anledning till att uppgradera.

Permalänk
Medlem

Man köper ju en super-dator och sedan uppdaterar man bara grafikkortet under en period på 10 år

Permalänk
Avstängd

Jag uppgraderar så fort jag känner för det.

Permalänk
Medlem

Hel dator oftast har inte gjort på några år orkar inte bry mig.

Permalänk
Medlem

Moderkort och resten var 6års mellanrum och gpu 4år ungefär men tack vare am4 kunde en få lite kul upgrades utan att byta ut resten så är glad över det. 2700x-5800x gav en rejäl skjuts i spel liksom byte av 2060 mot 7900xt. Nu blir det nog cpu och mobo byte vid amd 9000 tidigast och gpun må vara den sista (nyinköp iaf). Vi får se om pc gaming är värt besväret med prisutvecklingen som råder och vilka tekniker inom uppskalning osv som blir standardiserade.

Visa signatur

Asus X470 gaming-f, 5800x, 7900xt, g.skill 32gb 3200 cl 14.

Permalänk
Medlem

Känns som mitt sätt är bland de vanligaste. Och det fanns inte som alternativ.
Jag byter CPU, mobo, minne för sig, grafikkort för sig. Och annat när/om det behövs.

Uppgraderar inte ofta nog för att plattformen ska vara aktuell när jag vill ha ny processor. Och spelar inte mycket nog för att ofta uppgradera grafik.
Ingen mening att köpa allt nytt när man har fullgoda grejer, så man bygger på det man har och låter andra datorer ärva komponenter.

Permalänk
Medlem

När datorn gråter i 35 fps. Då är det dax.

Visa signatur

Kids, always eat your vegetables and ALWAYS check run as administrator.

Permalänk
Medlem

Jag köper mycket begagnat, och lite då och då.
Inser att även ett "dåligt" modernt budgetalternativ med core i3 hoppar jämfota på min trimmade 2600k i7, men så var det moderkorten som är jättedyra jämfört med när jag köpte mitt senaste nya moderkort. Känns mentalt rimligare att betala dubbelt så mycket för cpu som för moderkort, men jag kanske är gammal. Så nästa dator blir väl bra en begagnad som vanligt.

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Monterey, Win 10+11, Linux Mint
***gamla grejor duger***
Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 10; Macbook Pro 2015 16GB RAM 512GB SSD Radeon Mojave

Permalänk
Medlem

Har i stort sett bara blivit hel dator för mig. Jag uppgraderar/bygger nytt ganska sällan (vart 6-7 år eller nåt sånt) och jag har hoppat fram och tillbaka mellan AMD och Intel, så det har inte varit så mycket som har varit möjligt att flytta över. Möjligen nån hårddisk och kringutrustning som mus tangentbord, skärm m.m. Ser ut som att det blir nybygge nästa gång också, för jag sitter på AM4 plattformen (har 5800X3D) nu och där finns det ingen direkt uppgraderingsväg. Det skulle vara grafikkortet (6800XT) då kanske, men inte så troligt, om det inte pajar d.v.s.

Permalänk

Köper allt nytt ungefär vartannat år. Kommer köpa nytt nu i dagarna.

Permalänk
Medlem

Brukar försöka uppgradera aktuell maskin så mycket det går. Mestadels av intressefaktorn då det är kul att se hur länge man kan ha en gaming-maskin aktuell. För mig innebär det att kunna köra allt på högsta inställningar då jag är ganska kräsen.

Genom tiderna har jag märkt att man kan få väldigt mycket "bang for buck" om man uppgraderar rätt. Med detta syftar jag främst på att köpa en processor som är top of the line vid uppgraderingstillfället.
Exempelvis körde jag min förra processor i 10 år innan byte. Nuvarande får vi se om samma tidsspann håller, men det är målet.
Det enda som egentligen "behöver" uppgraderas under en och samma dators livslängd är grafikkortet.
Min förra dator genomgick 3st grafikkortsbyten och nuvarande system har ganska nyligen fått sitt 3:e. Blir spännande att se om detta system kommer behöva bytas ut tidigare än det förra.

Permalänk
Medlem

Brukar mestadels försöka uppgradera så länge det bara går men faktor som inverkar är bl.a:

- Hur bra deals jag gjort på tidigare hårdvara, t.ex. om jag lyckades plocka upp DDR4 Samsung B-die minnen när priset var som bäst kan leda att jag hänger kvar längre vid samma minnen pga. vill maximera min bra "deal".
- Överklockningsresult: Dåligt exemplar byts ut tidigare medan bra exemplar får hänga kvar längre. Kanske kunde t.o.m. tänka byta ut min 13700K till 14700K även om prestandaboosten är mestadels symboliskt än praktisk märkbar, ger åtminstone en tillfredsställelse att veta man får så många poäng bättre i det testet och snittar så och så mycket bättre FPS i medel osv. (gamla "tweaker" aspekten lever fortfarande kvar i mig). Min 13700K kräver oxå relativt hög spänning för några ynka hundra MHz som påverkar ljudnivån i viss mån också, 14700K ska ju klocka 200MHz högre om jag minns rätt från fabrik, säkert med liknande default spänningsvärden så kanske finns nån ytterligare 200~300MHz att hämta därtill med ökad volt.

Visa signatur

Intel® Core i7-13700K @ 5.7/5.6GHz | ASRock Z690 Extreme | G.Skill Trident Z 32GB @ DDR4-3400 CL14 | Samsung EVO series M.2 + Sata SSDs 2TB | Intel Arc A750 | SuperFlower Titanium 1000W | Gigabyte M32Q 32"/1440p 165Hz | Arctic Freezer II 360 AIO | Phanteks P500A D-RGB | Windows 10 & 11 x64 Professional

Permalänk
Medlem

Går jag tillbaka till min första x86 så har jag aldrig uppgraderat något, förrän min nuvarande huvuddator som jag uppgraderat ett par gånger sedan jag byggde den 2019. Mina gamla Amigor uppgraderade jag dock flertalet gånger och gör så fortfarande, 35 år senare.

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Medlem

Köpte en egenbyggd dator av en polare 2001 när jag började tjäna pengar, efter de har jag bara uppgraderat dom delar som har gått sönder eller inte orkar med det jag vill göra längre.
Så på sätt och vis har jag samma dator fortfarande, även om det inte är en enda del av den kvar. 🙂

Visa signatur

Win 10: Ryzen 5800X | Ek Supreme, EK SE 240,Corsair XR5 360, Laing DDc2 m. Petras tech top | ASROCK RX 6900 XT Phantom Gaming OC @2710/2100 | HyperX Fury Black 3600MHz 32Gb | Gigabyte X570 Aorus Elite
Win 98: Celeron 533MHz@800MHz | ASUS CUSL-2 | Voodoo 3 3000@186MHz | 384Mb PC100 | Creative CT4810
DOS: Compaq Presario 433: Intel DX2 66MHz | 4Mb ram | Sound Blaster 16 | 200 Mb HDD

Permalänk
Medlem

Sen jag upptäckte sweclockers marknad för 11 år sedan (jävlar vad tiden går) så har det blivit löpande uppgraderingar. Ibland när det bara rycker i skruvtarmen, men oftast vid behov.
Eftersom hårddiskar är det enda jag känner ett behov av att köpa nytt kan jag underhålla två hobbies till en förhållandevis billig peng på detta sättet.

Visa signatur

Chassi> FD Define S CPU> i7 10700 GPU>RTX 3070 MB> GB B460 Aorus Pro AC Ram> 32GB PSU> Corsair AX1200

"Server"> Enthoo Pro CPU> i7 5960x @ 4,2 Ghz GPU>GTX 760 MB> Asus x99 Deluxe Ram> 32GB 2666mhz PSU> Corsair CX650

Kringutrustning> Philips 70PUS7304, AOC AGON AG271QG, Roccat ISKU Fx, Logitech G502 Spectrum, MX 5500, MX Revolution, Arctis Nova Pro Wireless, Behringer Ms40, HP Reverb G2, MSI GF65 Thin 10SER, USB 990 Pro 2tb,

Permalänk
Medlem
Skrivet av GizmoTheGreen:

kör löpande uppgradering i den mån det går.
när det är dags för platformsbyte (ex. am4 -> am5) så blir det sakta inköpa av komponenter. te.x moderkort en månad, ram nästa.
så det är fortfarande typ en "löpande uppgradering", den verkställs bara när nödvändiga komponterna är förvärvade.

Am4 -> Am5 blir det prelim för mig nån vacker dag 2024 antagligen, lite beroende på Arrow Lake och finansiell sits / prioriteringar. Då jag gärna återanvänder chassi och fläktar och cpu-kylare så blir det nog inte bygga en separat maskin vid sidan av (så har det sällan blivit när jag uppdaterat huvudrigg) utan ersätta befintlig i ett svep. Det går inte att byta RAM separat eftersom DDR4->DDR5.

Gradvis har jag dock bytt gpu, disk, ram, cpu i nuvarande b550-mobo-baserade maskin.

Mini-itx kommer förslagsvis bli rätt dyrt även 2024 moderkortmässigt.

Visa signatur

| 212965 00 ] == :^D * ==)

Permalänk

Eftersom jag inte kan något om datorer, så beställer jag pre-built färdigt system när min gamla dator knappt orkar leva.

Permalänk
Medlem

Jag brukar nedgradera istället. Kul med retro-LAN.

Visa signatur

word

Permalänk
Medlem

Själv är det oftast
1. Helt ny dator
2. Byta enbart grafikkort (sälj det gamla)
3. Helt ny dator (sälj hela gamla)

Tycker det har fungerat ypperligt senaste 12 åren. En full rotation är ca 5-6 år för mig. Sen har man ju behövt "underhålls" uppgradera lite saker längst med vägen. Förra omgången så började jag på en liten SSD och stor HDD, men under de 6 åren så blev det ju bara SSD då priset föll så markant på dem.

Permalänk

Man behöver inte nyare komponenter. Spela gamla spel eller studera istället.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

bytta cpu på samma moderkort har jag aldrig någonsin gjort. Det brukar vara för liten skillnad på det som har kommit emot det jag har, speciellt när jag köper den "bästa" cpun som moderkortet stöder.

Kan inte hävda resan mitt moderkort gjort från 1600X -> 3600 -> 5800X3D är så liten dock. 😅

Visa signatur

MB: ASUS ROG Strix B450-F gaming - SSD OS: Samsung 970 EVO (1tb), SSD lagring: Kingston NV2 M.2 NVMe(2tb), CPU: Ryzen 7 5800X3D, AIO: Corsair Hydro H115i PRO RGB, GPU: ASUS TUF Geforce RTX 4070ti RAM: Corsair Vengeance 2x16GB 3600MHz Cl16, PSU: Corsair RM750X v2, Chassi: Fractial Design Define R6, Skärm: ASUS ROG PG278QR