Apple siktar på gamers med Iphone 15 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av XPerion:

Mer än vad du tror.

The income from PC gaming in 2022 was 23%, while that from mobile gaming was 46%. The games industry predicts in 2023, the worldwide gaming industry will be worth more than $200 billion, with mobile gaming accounting for more than half of that.

Nåt mer att skratta åt?

Den mobila spelbranschen har dock mer gemensamt med den reglerade spelmarknaden. De livnär sig på individer som har svårt att sätta egna gränser, lätt att hamna i beroende och har dålig koll på pengar. Du kommer knappast behöva ray tracing i spel som Candy Crush, som är den mest vinstdrivande spelformen på mobiler.

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk
Medlem

Lightninguttaget och kontakten är och kommer alltid vara en av dom bästa som någonsin gjorts för en mobiltelefon. Enkel att stoppa in och framförallt hållbar, mycket mer hållbar än USB-C någonsin kommer vara. Lightning var utformad att gå sönder vid sladdkontakten istället för att uttaget i telefonen går sönder om man råkade böja kontakten.
Med det sagt så är jag ändå verkligen glad att kunna använda USB-C till iPhone och kommer inte sakna den gamla kontakten. Det var på tiden!

Permalänk
Medlem
Skrivet av SvenskEnkrona:

och det är Candy Crush som står för 75% på mobilspelmarknaden, lol.

Mobilspel kryllar av såna microköp inuti spel.. som Candy crush.. 30SEK för några guldtackor, helt sjukt..

Hela mobilspelmarknaden kryllar av dessa köp.. och det borde förbjudas. Beroendeframkallande spelbeteende (Lotteri)

Du har mmorpg som Lineage, och battle royale spel som PUBG Mobile över Candy Crush.

Och kollar jag i min egen närhet (alltså bland bekantas barn) så är det nog Roblox och Pokemon GO jag ser mest. Tror jag läste någonstans att Roblox hade 200 miljoner nedladdningar under 2022 på ios och android.

Permalänk
Avstängd

Har spekulerats förr om att Apple köper Nintendo. Av flera anledningar. Om så skulle vara fallet så har de definitivt krattat manegen nu. Hela Nintendos spelbibliotek på iPhone 15 Pro och uppåt. Ingen mer Switch, kör direkt i telefonen. Koppla upp till Vision Pro eller TVn om du vill.

Hade sålts rejält med 15 Pros och en del Vision Pro.

Permalänk
Medlem
Skrivet av star-affinity:

Tycker jag verkligen inte. För det är långt mer än en ”telefon” vi talar om här.

Men visst, bryr man sig inte om de sakerna som en flaggskeppstelefon 2023 kan göra så har du kanske rätt.
Men sett till vad den kan göra och sett till vad ett grafikkort kan göra håller jag personligen verkligen inte med dig.

Mer en reflektion över galna priser..

Alla bättre smartphones 2023 är ju mer än en telefon. Om du använder den för professionellt videoskapande så kan den delvis ersätta en vanlig kamera och då kan jag förstå att betala mer, men det är nog enda scenariot där jag skulle kunna berättiga priset. Eller har jag missat något? Ersätta spelkonsol?

Permalänk
Medlem

Ingen som nämner det idiotiska draget att ta bort hårdvaruswitchen för ljudlöst läge? iPhones kanske bästa funktion efter dom tog bort touchID..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Keneay:

Jag har inte nämnt någonting om materialet som sådant, varken fakta eller anekdoter så du quotar säkert fel person

Helt rätt, det gör jag

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Medlem
Skrivet av first:

Har spekulerats förr om att Apple köper Nintendo.

Oklart varför dock. Kommer garanterat inte hända.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Michaelscott:

vem spelar ens på mobiltelefon lol

Barn. Barn som snor sina föräldrars Visa kort för köpa in-game stuff håller det vid liv.

Visa signatur

Cpu: R5-3600 | MSI MEG X570 UNIFY | Vega64 RedDevil | Corsair 3200 Mhz 16GB | Phanteks PH-TC14PE | Chassi: R4 Arctic White | Steelseries Apex Pro | Logitech G Pro X Superlight | Steelseries Arctis 7

Permalänk
Viking
Skrivet av Dumbullen:

Ingen som nämner det idiotiska draget att ta bort hårdvaruswitchen för ljudlöst läge? iPhones kanske bästa funktion efter dom tog bort touchID..

Det är en stor uppgradering eftersom den nu kan användas i shortcuts.
Och för sådana som mig som aldrig ens haft på ringsignalen sen jag köpte mobilen kan istället använda den till något vettigt.

Visa signatur

RTX 3080 Gaming X Trio | Ryzen 7 5800X | TridentZ Neo 32GB @3600MHz CL16 | Asus X470-F ROG Strix | Lian Li PC-O11 Dynamic Svart | NZXT Kraken Z73 | 9x Phanteks T30 | LG OLED 27GS95QE 240Hz

Permalänk
Medlem

Någon som set strålnings resultat från dessa telefoner? Kanske ett test på Sweclockers?

Franska strålsäkerhetsmyndigheten ANFR stoppar all försäljning av Iphone 12 i landet.
Anledningen är att den ger ifrån sig för höga nivåer av elektromagnetisk strålning.
Från och med tisdagen beordrar myndigheten att Apple stoppar all försäljning och åtgärda de telefoner som sålts. Det rapporterara TT.
Tester av telefonen visar att kroppen tar upp 5,47 watt elektromagnetisk energi per kilogram när man håller smartphonen i handen. Den europeiska standarden är 4,0 watt per kilogram.

Världshälsoorganisationen, WHO, skriver på sin hemsida att man inte kunnat påvisa negativa hälsoeffekter av användning av mobiltelefoner.
Mvh Paul

Visa signatur

Fractal Design Define R6 Svart, Corsair HX 850, Gigabyte X570 Aorus Elite, Ryzen 9 5950x, Fractal Design Celsius S36, NVIDIA GeForce GTX 1080Ti, G.Skill 32 GB DDR4 3600MHz CL19 Sniper X Urban Camo, Seagate Archive 8TB, Toshiba 12 TB N300, SSD Samsung 500 GB, SSD 1TB WD Black, Asus BluRay extern, Edifier högtalare, Samsung 27¨1440p skärm, Fnatic Gear Read silent, Logitech pro x mus.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chibariku:

Så vad skulle man vinna på att ha högre kvalitet på Titan i en telefon? Och vilken grad hade du valt?

Grad 5!

Säger bara att marknadsföringen är bullshit för att få fanboys något nytt att skryta om. "ja men min nya iphone är byggd med samma material som de använder på Curiosity roboten på Mars!" "Woooow min nuvarande iphone 14 är så mycket sämre, jag mååååste ha det nya!!"

Det är buzzwords för att mata kulten

Permalänk
Avstängd
Skrivet av ipac:

Oklart varför dock. Kommer garanterat inte hända.

För…
Apple har kassan att göra det
Apple hade blivit gigant inom spel direkt
Apple hade tagit marknadsandelar när Android-användare byter
Apple får merförsäljning när folk köper Apple TVs för att kunna spela även på TVn
Nintendos spelutbud matchar Apples värden - familj
och underhållning
… med mera

Permalänk
Avstängd
Skrivet av sKRUVARN:

Du har mmorpg som Lineage, och battle royale spel som PUBG Mobile över Candy Crush.

https://images.ctfassets.net/vfkpgemp7ek3/ZhTM9w2mqSKyyEDCmRR1L/2088859f1e0ee6abcb11ababb87a930d/top-mobile-games-worldwide-revenue-june-2022.jpg

Och kollar jag i min egen närhet (alltså bland bekantas barn) så är det nog Roblox och Pokemon GO jag ser mest. Tror jag läste någonstans att Roblox hade 200 miljoner nedladdningar under 2022 på ios och android.

Enbart på PC har CSGO över 300M nedladdningar.

''CS:GO is currently the most-played game on the Steam platform, and holds the number two spot in top sellers (with an estimated 326.09 million downloads)''

Givetvis är det som skrivet.. spelmarknaden inom mobilerna enorma, störst to.m, dock går det hejvilt åt fel håll.. massa reklam, köp liv för 50:-, banor som inte ens går att klara av utan s.k boosters som kostar pengar.. m.m.

Visa signatur

XFX Merc 7900XT|R5 5600X|MSI MPG B550|32GB 3600mhz.

32" 1440P@240Hz, 1000R.

Permalänk
Musikälskare
Skrivet av hakro807:

Vilket IMHO är bra tragiskt. Att ett medium med så mycket potential kastas bort på så dåligt anpassad hårdvara som en mobiltelefon.

Det är en åsikt man kan ha och är en annan diskussion personligen bryr jag inte så mycket och verkligheten är vad den är

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB DDR5 Vengeance ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Medlem

"gaming" är allt från att spela candycrush och wordfeud till BG3...

Så det känns inte som en relevant jämförelse...

En telefon kan inte konkurera med en Ps5 eller stationär PC när det kommer till prestanda. Nån optimering har dom gjort för att få det att funka. Skulle man granska detaljerna så ser man nog att det är skillnad. Behöver knappast rendera lika avancerade modeller eller rendera lika stora texturer på en 6" skärm som på en 32" 4k. Det är lite jämföra Äpplen med Apelsiner..

Permalänk
Medlem
Skrivet av str8forthakill:

Grad 5!

Säger bara att marknadsföringen är bullshit för att få fanboys något nytt att skryta om. "ja men min nya iphone är byggd med samma material som de använder på Curiosity roboten på Mars!" "Woooow min nuvarande iphone 14 är så mycket sämre, jag mååååste ha det nya!!"

Det är buzzwords för att mata kulten

Jag förstår inte vad som är "bullshit"? De är helt ärliga med att det är grade 5 (som dessutom är ett bra val i en telefon pga dess högre hårdhet än rent titan grade 2). De säger inte att det är den" bästa dyraste" typen av titan, utan visar bara fördelarna mot den gamla stålkonstruktionen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Michaelscott:

vem spelar ens på mobiltelefon lol

Jag tänker att det är några iaf om man vågar tro på statistik på omsättning i spelbranschen. Jag spelar inte själv på telefonen men har inte heller gjort det sen flera år (och då var det ticket to ride).

Ursäkta för låg trovärdighet med ny användare, jag har visst efter många år utan att vara särskilt aktiv rensats ur rullarna (återställning av lösenord gav inget så jag skapade ett nytt konto).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pauls711:

Någon som set strålnings resultat från dessa telefoner? Kanske ett test på Sweclockers?

Franska strålsäkerhetsmyndigheten ANFR stoppar all försäljning av Iphone 12 i landet.
Anledningen är att den ger ifrån sig för höga nivåer av elektromagnetisk strålning.
Från och med tisdagen beordrar myndigheten att Apple stoppar all försäljning och åtgärda de telefoner som sålts. Det rapporterara TT.
Tester av telefonen visar att kroppen tar upp 5,47 watt elektromagnetisk energi per kilogram när man håller smartphonen i handen. Den europeiska standarden är 4,0 watt per kilogram.

Världshälsoorganisationen, WHO, skriver på sin hemsida att man inte kunnat påvisa negativa hälsoeffekter av användning av mobiltelefoner.
Mvh Paul

Det har ju visat sig om o om igen att testerna som görs av strålning är idiotiska. Hellre 4w i handen än 4w i hjärnan.

Tidigare hade man externa antenner på telefoner, då hade man lägre strålning i "huvet" och handen än i dag trots högre effekt.
Men sen kom nokia med telefoner med interna antenner och alla hakade på. Med tiden har antennen gått från övre delen av telefonen till nedre, så man har flyttat strålningspunkten.

Iphone 12 är väl redan i dag borta från marknaden, så att tvinga apple sluta sälja den kommer inte göra nån skillnad. Att göra nån ändring i strålning kommer bara drabba kunder med sämre täckning utan någon egentlig fördel/förbättring.

Permalänk
Medlem

Kollade eventet, iPhone 15 pro serien är verkligen en S uppdatering. Apple brukar vara duktiga på att sälja in den nya luren men i år misslyckades de rätt ordentligt. Finns inget upphetsande, eller något som väcker köpbegär, nara små tweaks... Inget fel med det iofs.

Visa signatur

i5-12600K med Noctua 12A | MSI z690 d4 | 2x16 corsair ddr4 lpx 3200mhz | evga 3060ti xc | samsung 980 m2 | LG 27" GP850 | xfx pro 850w | fractal design r6

Permalänk
Medlem

Företaget har aviserat att vi ska byta våra 12 pro till 15 pro. Säkert en bra lur men så jäkla bortkastat för oss. Vi använder mobilen till att ringa, teams, outlook och 2FA för våra system. Globalt företag med över 100k anställda. Mina apple-vurmande kollegor blev sura när jag påpekade att detta var ren kapitalförstöring.
Men den nya är ju superbra för miljön kunde vi ju se på presentationen!
Vansinne.

Men Apple skrattar hela vägen till banken.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av first:

Har spekulerats förr om att Apple köper Nintendo. Av flera anledningar. Om så skulle vara fallet så har de definitivt krattat manegen nu. Hela Nintendos spelbibliotek på iPhone 15 Pro och uppåt. Ingen mer Switch, kör direkt i telefonen. Koppla upp till Vision Pro eller TVn om du vill.

Hade sålts rejält med 15 Pros och en del Vision Pro.

Vet inte varför denna spekulation finns, Nintendo går som tåget de med

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR

Permalänk
Medlem
Skrivet av str8forthakill:

Jag jobbar med CNC maskiner och formar produkter i Titan och andra härdade material till produkter dagligen. Titan grad 5 är vanligast för det är en sämre variant av Titan som togs fram just för att förenkla och snabba upp bearbetningen av Titan.

Det har sämre hållfasthet, mer poröst (svårt att svarva låga Ra värden till ytjämnhet utan slipning/hening) och mycket snabbare att bearbeta. Men den viktigaste egenskapen av Titan är bibehållen, densiteten!

Väger väldigt lite. Men det är inget man gör proteser för skelettdelar av till människor pga den låga kvaliten.

'används av robotbilar på mars' 'används i flygplan'. Som buzzwords för folk som inte jobbar med det. En icke nyhet men fanboys av apple älskar det och blir distraherade då nyheterna är nästintill nonexistenta.

Hade apple trummat på Titan som används i sjukvården hade det vart imponerande på riktigt!

Hittar inget som stödjer det du skriver. Gissningsvis används grade 5 inte inuti kroppen pga de olika metallerna i legeringen. Antar att du syftar på grade 4.

T.ex. Fatigue Strength, Shear Strength och Tensile Strength är alla bättre hos grade 5. Även Resilience, Strength to Weight och Thermal Shock Resistance. Densiteten är 4,4 vs 4,5 g/cm3. Det som inte är bättre är likvärdigt.

https://www.makeitfrom.com/compare/Grade-4-3.7065-R50700-Tita...

Permalänk
Medlem
Skrivet av pi:

Kollade eventet, iPhone 15 pro serien är verkligen en S uppdatering. Apple brukar vara duktiga på att sälja in den nya luren men i år misslyckades de rätt ordentligt. Finns inget upphetsande, eller något som väcker köpbegär, nara små tweaks... Inget fel med det iofs.

Och så här har varje event varit sedan X egentligen, även om jag tyckte årets Pro var rätt trevlig med sitt titan chassi. Nästa stora grej är väl när Apple testar foldable.

Sen gör det inte så mycket om det är S uppdateringar varje år. Med tanke på hur länge de flesta använder sina telefoner blir många år av S uppdatering i slutändan en väldigt stor skillnad mot ens gamla modell.

Visa signatur

f0rest stan | Citera mera | 5800x – 6700 XT

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Blundie:

Jag tänker att det är några iaf om man vågar tro på statistik på omsättning i spelbranschen. Jag spelar inte själv på telefonen men har inte heller gjort det sen flera år (och då var det ticket to ride).

https://www.blog.udonis.co/_gatsby/file/8be34b7145cb84b4315e13d584e28451/1game-market-segment.png?eu=b3aa9e6e4041190da23339af94b85e7669a4f5be9cc7b3e8151b939c1d115e8434fc5aab2103fc9fa29db83168d6874f5cfe8cd61016933012a5e7fb7c169fd16c2564cfc98a3ff33cebc305fa625df939ad4d0a6daacb35b34b9351a7a9c449c433efe639d9777d63bfd899880c1e6342cae4f24d63ff24073ffe9f8c2ee87a41829ef7e1e85ee9f3b794163b31261b40dd02c2a591f0548b9327e2aba7e0fdd29c71a6b6d4b64acb10e88054a57ab263f069e771cff815e450d449

Ursäkta för låg trovärdighet med ny användare, jag har visst efter många år utan att vara särskilt aktiv rensats ur rullarna (återställning av lösenord gav inget så jag skapade ett nytt konto).

Egentligen borde telefonerna klassas mer som en konsol som kan ringa och sms'a.

Då denna stapeln har alla konsoler i en stapel (Nintendo, Sony, Xbox, Sega)

Vore mer roligt att se hur varje individ står för sig.

Visa signatur

XFX Merc 7900XT|R5 5600X|MSI MPG B550|32GB 3600mhz.

32" 1440P@240Hz, 1000R.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av XPerion:

Mer än vad du tror.

The income from PC gaming in 2022 was 23%, while that from mobile gaming was 46%. The games industry predicts in 2023, the worldwide gaming industry will be worth more than $200 billion, with mobile gaming accounting for more than half of that.

Nåt mer att skratta åt?

Spelar du själv spel på mobilen? Då menar jag spela längre sessioner, såsom man gör vi gaming.

Permalänk
Medlem

Ingen ifrågasätter väl att folk sitter 5 min extra på toan och kör nåt lite lätt spel nu som då. När det gäller ray-tracing prestanda i spel så pratar vi ju inte om det, utan om grafiktunga AAA-spel. Även när vi pratar om spel som har lite större scope (typ PUBG) så är det ju inte populärt på grund av att det är den upplevelse spelarna vill ha, utan för att det är den upplevelse de har tillgång till. Ska miljontals indier köpa en iPhone 15 för hälften av deras GDP per capita? Om inte, var är då marknaden?

Skrivet av Factorial112:

lär ju bli primära datorn i framtiden, koppla till tv & lira COD MW 8 med antingen mus/tangentbord eller kontroller...
ännu längre fram inga sladdar alls, enbart trådlöst
en PC är stor, klumpig & inte speciellt vacker egentligen

PC:n har förklarats död många gånger. Visst kan många funktioner ersättas av andra apparater, på samma sätt som HTPC:n blivit ersatta av desktop boxes, konsoller och tv:ns egna mjukvara. Ändå så finns det speciellt i prestandasegmentet hårda gränser som kommer mot. En telefon kommer aldrig att klara av den värmeutveckling som krävs för att kunda tävla med PC eller ens konsoller i prestanda, förutom då handhållna konsoller som är en marknad i sig.

Skrivet av star-affinity:

Är nog bara en handfull. 🤔

In 2022, smartphone games accounted for 45 percent of video gaming revenue worldwide, and as mobile penetration rates and smartphone usage continue to accelerate on a global scale, mobile games revenue is on track to surpass the 100 billion-dollar-mark by 2023.

https://www.statista.com/topics/1906/mobile-gaming/#topicOver...

Det är olika marknader. Den andel av marknaden som är verkliga alternativ till konsoll och pc är väldigt liten. Den del som faktiskt ger revenue är såna spel där spelupplevelsen inte är i fokus, eller där kraven är extremt låga för att hitta en kundbas bland de som inte har tillgång till konsoll, pc eller high-end mobiler på grund av ekonomiska orsaker.

Skrivet av SuperNova:

Fast egentligen… När mobilerna (rent allmänt) blir så snabba att de går att vardagsspela pc/konsoll-spel på, så är det ju bara en docka som fattas för att priset skall gå från absurt till nästan bra då man kan skippa datorn/konsollen.

Det kommer aldrig att hända. Hårdvaran driver även mjukvaru-utvecklingen, och när mobiler kan köra dagens toppspel så ligger PC och konsoller redan längre fram. Mobiler är inte designade för att ge högsta möjliga prestanda, utan för att passa in i en viss formfaktor.

Skrivet av Blundie:

Jag tänker att det är några iaf om man vågar tro på statistik på omsättning i spelbranschen. Jag spelar inte själv på telefonen men har inte heller gjort det sen flera år (och då var det ticket to ride).

https://www.blog.udonis.co/_gatsby/file/8be34b7145cb84b4315e13d584e28451/1game-market-segment.png?eu=b3aa9e6e4041190da23339af94b85e7669a4f5be9cc7b3e8151b939c1d115e8434fc5aab2103fc9fa29db83168d6874f5cfe8cd61016933012a5e7fb7c169fd16c2564cfc98a3ff33cebc305fa625df939ad4d0a6daacb35b34b9351a7a9c449c433efe639d9777d63bfd899880c1e6342cae4f24d63ff24073ffe9f8c2ee87a41829ef7e1e85ee9f3b794163b31261b40dd02c2a591f0548b9327e2aba7e0fdd29c71a6b6d4b64acb10e88054a57ab263f069e771cff815e450d449

Ursäkta för låg trovärdighet med ny användare, jag har visst efter många år utan att vara särskilt aktiv rensats ur rullarna (återställning av lösenord gav inget så jag skapade ett nytt konto).

Notera att det är en krympande marknad. Troligtvis så blir människor mera och mera medvetna om att mobilspel till största delen inte är skapade för att ge en god spelupplevelse, utan för att locka användaren till att köpa diverse kasino-liknande produkter.

Men oberoende så är det inte en marknad som på nåt sätt är beroende av prestanda.

Visa signatur

Instead, why don't you go get me a big cup of coffee with so much fake sugar that the coffee itself gets cancer?

Louqe Ghost S1 MkII Limestone | Intel Core i5 11400F | Noctua NH-L12 Ghost S1 | Asrock B560M-ITX/AC | Crucial Ballistix 16gb 3466Mhz Cl16 | HP 3060 Ti Arctic Mod | WD Blue Nvme 1Tb | Corsair SF600 Platinum

Permalänk
Medlem
Skrivet av landmarks:

En miss med priset för Pro Max är åtgärdad

Gaah! Haha, jag tänkte att det var hos Apple inte hos er 😂

Permalänk
Medlem
Skrivet av first:

För…
Apple har kassan att göra det
Apple hade blivit gigant inom spel direkt
Apple hade tagit marknadsandelar när Android-användare byter
Apple får merförsäljning när folk köper Apple TVs för att kunna spela även på TVn
Nintendos spelutbud matchar Apples värden - familj
och underhållning
… med mera

Det är inte frågan om vad Apple vill eller kan utan om vad Nintendo vill.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sando:

Det kommer aldrig att hända. Hårdvaran driver även mjukvaru-utvecklingen, och när mobiler kan köra dagens toppspel så ligger PC och konsoller redan längre fram. Mobiler är inte designade för att ge högsta möjliga prestanda, utan för att passa in i en viss formfaktor.

Därför jag sa vardags-spelande.
Behöver absolut inte vara de värsta spelen heller.
Men självklart kan en telefon med pytteeffekt inte konkurrera med en pc på 1kw (när det gäller ren topprestanda). Men det var inte det jag syftade på heller.