Permalänk
Medlem

uppdatera bios

Tjena? jag har en ryzen 5 3600 just nu. har köpt en ryzen 7 5800x och när den sitter i så lyser cpu lampan rött i datorn. så jag tänkte att jag behövde uppdatera bios. men när jag sparar ner uppdateringen på flash minnet och öppnar flash så står det ungefär att inte nån USB media kunde hittas. Senaste verisionen jag har är från 2019.

Jag undrar om jag kankse behöver uppdatera i flera led alltså flera verisioner. eller om jag bara behöver ta den som är lämpad för just den processorn jag har köpt?

Permalänk
Medlem

Vilket moderkort har du? Har du BIOS Flash funktionen?

Jag uppdaterade mitt MSI B550M Bazooka häromveckan. Laddade hem och döpte om filen enligt instruktion och sedan var det bara att sätta den i BIOS Flash utgången bak på moderkotet och sätta på strömmen. Uppskattar att uppdateringslampan blinkade i ca 5-8min, när den sedan slocknade var det bara att köra igång!

Jag hade bara moderkortet liggandes på bordet, ingen CPU eller någonting i men tror inte det ska spela någon roll i ditt fall, går nog att uppdatera ändå men kika på en guide för ditt specifika moderkort.

Permalänk
Medlem

Kan det vara nåt med storleken på USB-minnet, är den formaterad med exFAT eller FAT32, har du satt in det i en USB3- eller USB2-port?

Står det något i manualen till moderkortet om ett eller flera av sakerna ovan krävs eller rekommenderas?

Permalänk
Medlem
Skrivet av koSmiQ:

Kan det vara nåt med storleken på USB-minnet, är den formaterad med exFAT eller FAT32, har du satt in det i en USB3- eller USB2-port?

Står det något i manualen till moderkortet om ett eller flera av sakerna ovan krävs eller rekommenderas?

jag har ett. MSI MPG 570X gaming plus. Minnet är ett kingston USB.3 100 G3 32 gb och det står att det ska vara ett flash minne.

Jag använde porten där det stod över. Flash BIOS någonting.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ja6051058:

Vilket moderkort har du? Har du BIOS Flash funktionen?

Jag uppdaterade mitt MSI B550M Bazooka häromveckan. Laddade hem och döpte om filen enligt instruktion och sedan var det bara att sätta den i BIOS Flash utgången bak på moderkotet och sätta på strömmen. Uppskattar att uppdateringslampan blinkade i ca 5-8min, när den sedan slocknade var det bara att köra igång!

Jag hade bara moderkortet liggandes på bordet, ingen CPU eller någonting i men tror inte det ska spela någon roll i ditt fall, går nog att uppdatera ändå men kika på en guide för ditt specifika moderkort.

Jag har ett MSI MPG 570X gaming plus. Över en port står det typ flash BIOS

Permalänk
Medlem
Skrivet av bormish:

Jag använde porten där det stod över. Flash BIOS någonting.

Den porten är för att använda BIOS Flashback, d.v.s. att flasha utan CPU genom att trycka på en knapp på moderkortet. Om du vill flasha från BIOS istället så kan du testa någon annan USB-port istället och se om det går bättre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av bormish:

jag har ett. MSI MPG 570X gaming plus. Minnet är ett kingston USB.3 100 G3 32 gb och det står att det ska vara ett flash minne.

Jag använde porten där det stod över. Flash BIOS någonting.

Vad är det för filformat på usb minnet?

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem

Jag hade testat:

  • Formatera USB-stickan så att den är FAT32

  • Lägg över BIOS-filen på den formaterade stickan och döp filen till "MSI.ROM" eller vad den nu har för filändelse

  • Använd den USB-port du nämner om du använder knappen på moderkortet, annars testa en annan om du använder funktionen i BIOS

Om det inte funkar så kanske du kan flasha i Windows, om MSI har någon applikation för det.

Permalänk
Medlem

Jag tipsade om Bios flash då jag antog att du inte får någon bild med nya processorn i.
Oavsett om du väljer att Flasha ditt bios eller om du stoppar i gamla processorn igen och uppdaterar inuti bios så hittade jag denna guide som hjälper dig oavsett vilket tillvägagångsätt du tar.

https://www.youtube.com/watch?v=pZ0X-QFSD1w&ab_channel=Kleebz...

Permalänk
Medlem

Jag vet att jag behövde döpa om mina BIOS filer när jag flashade mina MSI b-450b och b-550 modekort.

Här e en video som går igenom det för flashandet av ett b-450:

https://www.youtube.com/watch?v=iTkXunUAriE&ab_channel=MSIHOW...

Visa signatur

Ryzen R9 5900X | Dark Rock Pro 4 | Gigabyte Pro 3060 Ti | MSI B450 PRO CARBON AC | 32GB Corsair Vengeance LPX 3600 MHZ