Letar externt chassi till gammal hårddisk(ej SATA)

Permalänk
Medlem

Letar externt chassi till gammal hårddisk(ej SATA)

Hittade just en gammal hårddisk (från 05?) med troligtvis backup av bilder. Men hårddisken är så gammal så jag hittar inget lämpligt externchassi som jag kan montera den gamla 2,5" IDE/ATA disken. Notera det är ingen SATA disk utan gamla ATA(PATA?) med pinnar.
Någon som vet något chassi som stödjer gamla IDE/ATA diskar?
Har kollat runt och flera diskar sägs stödja ATA/IDE men går man in på tillverkarens sidor så finns ingen information att de stödjer något annat än SATA formatet.

Visa signatur

...

Permalänk
Medlem
Visa signatur

i7 4770K @ 4GHz | ASUS R9 290 | ASUS VI HERO | G.SKILL 16GB | Corsair H80i | Corsair Force GT 240GB | WD Black 640GB | Corsair HX850 | Corsair Obsidian 750D |

Permalänk
Medlem
Skrivet av LightVsDawn:

Jo den borde funka men hade hoppas att den fanns ett IDE/ATA chassi med "pinnar" hona

Visa signatur

...

Permalänk
Medlem
Skrivet av electro:

Hittade just en gammal hårddisk (från 05?) med troligtvis backup av bilder. Men hårddisken är så gammal så jag hittar inget lämpligt externchassi som jag kan montera den gamla 2,5" IDE/ATA disken. Notera det är ingen SATA disk utan gamla ATA(PATA?) med pinnar.
Någon som vet något chassi som stödjer gamla IDE/ATA diskar?
Har kollat runt och flera diskar sägs stödja ATA/IDE men går man in på tillverkarens sidor så finns ingen information att de stödjer något annat än SATA formatet.

Ja, alltså det du vill ha är även i bästa fall rätt exotiskt/nischat. Externa 2.5"-diskar började inte bli vanliga förrän SATA var etablerat, på den tiden var det kort sagt 3.5"-diskar som gällde. Det ska också sägas att 2.5" IDE-diskar använder ett annat kontaktdon (44 pin, 2.0 mm delning) än 3.5" IDE-diskar (40-pin, 2.54 mm delning), så du kan inte stoppa din 2.5"-disk i ett 3.5" IDE-kabinett utan adapter.

Med reservation för att jag inte direkt la min själ i det, är detta det enda till synes vettiga jag lyckades hitta typ. Sökte på "44 pin IDE enclosure".

Ville jag bara kopiera av innehållet från nån gammal disk skulle jag dock också skaffa nåt i stil med det @LightVsDawn länkar istället, inte hålla på och böka med kabinett. Den stödjer såväl 44-som 40-pin IDE, samt SATA.

I och med att en 2.5" IDE-disk är aktuell nu behöver du dock ingen inkluderad nätdel, som förmodligen är en del av svaret på varför den är så dyr. Liknande adaptrar utan nätdel kan du få för omkring hundralappen. Skulle du vilja använda den med en 3.5" IDE-disk eller SATA-disk i framtiden, kan du ta matning från datorns nätagg istället.

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Medlem

@electro
2.5" inte är samma kontakt som 3.5" vilket ställer till det lite och du kommer i regel få problem att driva en gammal HDD via en USB-adapter utan strömförsörjning som även gäller för 44-pin (det är inte helt säkert att detta fungerar trots vad sidan säger på billiga kina-adaptrar). https://www.idealo.de/preisvergleich/OffersOfProduct/6031596_... ger dig en sata-anslutning som gör det hela lite enklare men det är inte en extern lösning.

Antar att du är en gammal TBGare också