Permalänk
Medlem

VPN Server

Hej,
Jag skall programera ett KNX system på distans, och behöver någon form av VPN server.
Är det någon här som kan rekommendera en dedikerad VPN server?
Eller är enklaste løsningen att använda en router med möjligheten att köra en VPN server?
Tid är en faktor. Jag måste ha servern upp och gå tills imorgon kväll, så det måste vara en färdig lösnig med hårdvara och mjukvara.
Fint om det kan köpas i Uddevalla området. Huset är inte så långt från Torp köpcenter.
Tacksam för all hjälp jag kan få.

Visa signatur

AMD Phenom II X6 1100T @ 4,1 Ghz: Asus Sabertooth 990FX R2.0: 32Gb ram@1800 Mhz: MSI Radeon RX 6750 XT MECH 2X OC: Samsung 970 EVO plus 500 Gb: Windows 11

Permalänk
Medlem

Tailscale... varför måste det vara specialhårdvara?

Permalänk
Medlem

Jag kör OpenVPN både hos kund och hemma. Har satt upp lösningar både med dedikerad server + port forwarding och "server i routern/brandväggen", fungerar toppen.

Har hört jättemycket bra om Tailscale men har ännu inte haft anledning att använda det.

Visa signatur

:(){ :|:& };:

🏊🏻‍♂️   🚴🏻‍♂️   🏃🏻‍♂️   ☕

Permalänk
Medlem
Skrivet av dlq84:

Tailscale... varför måste det vara specialhårdvara?

Tack för svar.
Han som äger huset som insisterar på det.
Men jeg ska försöka övertala han att gå för openvpn på en router.

Visa signatur

AMD Phenom II X6 1100T @ 4,1 Ghz: Asus Sabertooth 990FX R2.0: 32Gb ram@1800 Mhz: MSI Radeon RX 6750 XT MECH 2X OC: Samsung 970 EVO plus 500 Gb: Windows 11

Permalänk
Medlem
Skrivet av GLaDER:

Har hört jättemycket bra om Tailscale men har ännu inte haft anledning att använda det.

Tack för svar.
Taliscale ser väldigt intressant ut. Skall testa det vid ett annat tillfälle.

Visa signatur

AMD Phenom II X6 1100T @ 4,1 Ghz: Asus Sabertooth 990FX R2.0: 32Gb ram@1800 Mhz: MSI Radeon RX 6750 XT MECH 2X OC: Samsung 970 EVO plus 500 Gb: Windows 11

Permalänk
Medlem
Skrivet av Josef:

Tack för svar.
Taliscale ser väldigt intressant ut. Skall testa det vid ett annat tillfälle.

Tailscale/zerotier på raspberry pi är förvånansvärt smidigt i många fall. Om man har en redo i lådan att skicka/ta med så kan man fixa massa saker remote.

Permalänk
Medlem
Skrivet av varget:

Tailscale/zerotier på raspberry pi är förvånansvärt smidigt i många fall. Om man har en redo i lådan att skicka/ta med så kan man fixa massa saker remote.

👍
Jag har ett par Raspberry Pi hemma i Norge, så ska testa det när jag kommer hem.

Visa signatur

AMD Phenom II X6 1100T @ 4,1 Ghz: Asus Sabertooth 990FX R2.0: 32Gb ram@1800 Mhz: MSI Radeon RX 6750 XT MECH 2X OC: Samsung 970 EVO plus 500 Gb: Windows 11