Ljud från tv - förstärkare. The one - vsx922. Funkar inte

Permalänk
Medlem

Ljud från tv - förstärkare. The one - vsx922. Funkar inte

Hej

Jag har en Philips TheOne och en förstärkare/receiver Pioneer vsx-922 som är ca 10 år gammal

Har i flera år kört med en dator som styr allt och då har ljudet aldrig varit ett problem eftersom det går via förstärkaren.
Nu vill jag använda smartfunktionen i tvn och måste få ljudet "bakvägen"
Vill fortfarande ha dator och ps4 inkopplat via förstärkare
Men jag vet inte riktigt hur det ska göras

Har aktiverat Arc i förstärkaren och har en hdmikabel mellan tv och förstärkare som ligger på Out o förstärkaren och hdmi 1 Arc på tvn

Försöker ställa in att ljudet ska gå via hdmi i tvn men den säger att tv högtalarna fortfarande är aktiva, men att stänga av dem ligger under samma meny som att välja via hdmi och kan bara välja en åt gången

EasyLink i tvn är på

Har jag kopplat rätt?
Vilken source ska jag välja på förstärkaren?
Hdmi 4 är datorn Hdmi 5 är ps4

Vad mer ska göras för att få allt att fungera?

Permalänk
Medlem

Är du säker på att din reciever har stöd för ARC?
Kikade på några bilder av baksida och kunde inte se att det angavs på hdmi-out.

Permalänk
Medlem
Skrivet av keyser:

Är du säker på att din reciever har stöd för ARC?
Kikade på några bilder av baksida och kunde inte se att det angavs på hdmi-out.

Den kan ha utan att det står.
Min kompis äldre samsung Blu-ray förstärkare har det utan att det står någon stans om det på den.
Kan ha fått det senare i en uppdatering eller något sådant.

Visa signatur

Dator: HP Pavilion och Lenovo Legion. Konsol: Playstation
Tv: LG Oled. Ljud: Marantz surroundförstärkare, Klipsch Reference högtalare och basskickers.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pixnix:

Hej

Jag har en Philips TheOne och en förstärkare/receiver Pioneer vsx-922 som är ca 10 år gammal

Har i flera år kört med en dator som styr allt och då har ljudet aldrig varit ett problem eftersom det går via förstärkaren.
Nu vill jag använda smartfunktionen i tvn och måste få ljudet "bakvägen"
Vill fortfarande ha dator och ps4 inkopplat via förstärkare
Men jag vet inte riktigt hur det ska göras

Har aktiverat Arc i förstärkaren och har en hdmikabel mellan tv och förstärkare som ligger på Out o förstärkaren och hdmi 1 Arc på tvn

Försöker ställa in att ljudet ska gå via hdmi i tvn men den säger att tv högtalarna fortfarande är aktiva, men att stänga av dem ligger under samma meny som att välja via hdmi och kan bara välja en åt gången

EasyLink i tvn är på

Har jag kopplat rätt?
Vilken source ska jag välja på förstärkaren?
Hdmi 4 är datorn Hdmi 5 är ps4

Vad mer ska göras för att få allt att fungera?

Det jag undrar är hur gammal hdmi kabel du kör med? Är det en äldre så kanske den inte har stöd för internet och då funkar det inte för det är den sladden som används.

Men annars borde väll optisk toslik också göra jobbet om inte hdmi arc funkar för dig.

Visa signatur

Dator: HP Pavilion och Lenovo Legion. Konsol: Playstation
Tv: LG Oled. Ljud: Marantz surroundförstärkare, Klipsch Reference högtalare och basskickers.

Permalänk
Medlem

Arc funkade inte, oklart varför
Så kopplade med toslink, men får fortfarande inget ljud
Har ställt in förstärkaren så den ska använda optiskt när jag väljer input tv
Tvn ska sköta den utgången automatiskt, så ingen inställning där som jag förstått det
Jag hittar inga andra inställningar som kan ändras, åtminstone inte som jag förstår mig på

Vad är nästa steg?

Permalänk

gå in på :inställningar - ljud - avancerat-Digitalt ljudformat och testat att ändra där på något alternativt. Om det inte funkar då så ligger felet i förstärkaren i ställning.
Mvh Peter

Permalänk
Medlem

Sen i lördags har min Phillips tv krånglat med ljudet, har inte The one men någon 2018 modell. Måste norsk reset 30s med kabeln ur så hoppar ljudet igång sedan när tv är åter igång... Vet inte om det kom någon FW eller dylikt nyligen...

Inget ljud soundbar, tvn själv och ändra inställningarna hjälper inte.

Bara info 😊 hoppas det löser sig

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Medlem
Skrivet av hollowman71:

gå in på :inställningar - ljud - avancerat-Digitalt ljudformat och testat att ändra där på något alternativt. Om det inte funkar då så ligger felet i förstärkaren i ställning.
Mvh Peter

Tack för tipset, har redan provat, men provade ihen och funkar fortfarande inte

Får djupdyka i förstärkarens inställningar!

Ingen som vet vad för inställning som ska göras i förstärkaren?

Permalänk
Skrivet av Pixnix:

Tack för tipset, har redan provat, men provade ihen och funkar fortfarande inte

Får djupdyka i förstärkarens inställningar!

Ingen som vet vad för inställning som ska göras i förstärkaren?

Ja då måste det vara någon inställning på förstärkaren

Permalänk
Bildexpert 📺

Pioneer VSX-922 är gammal men ändå så pass ny (2012) att den har ARC. Som skrivet ovanför kan man ha gamla HDMI-kablar som inte är fullt kopplade och saknar koppling Ethernet-pinnen som används av ARC. Inte så vanligt, men det har hänt.

På det är ARC notoriskt krångligt med att det sällan vill fungera på första försöket. Och det kan kräva omfattande försök med flera av/på-cykler och vaktmästaråterställning. På det hur förstärkaren i sig är konfigurerad, likt att man måste välja ARC specifikt. Ofta en huvudvärk med konfigurationer av förstärkare. Och man gör det så pass sällan att det är vanligt att man hinner glömma mellan varven hur man får till det.

Sedan kan förstås TV:n vara bråkig den med. Inte första gången det händer. Extern lösning likt chromecast, annan Androidbox eller AppleTV löser det ofta. Däremot missar man 4K och HDR när man kopplar bilden via en förstärkare från 2012.

Permalänk
Medlem

Efter en fabriksåterställning och genomgång av samtliga inställningar funkar fortfarande inte den optiska kabeln, men däremot funkar Arc nu!
Bara hoppas att den inte ska börja bråka med att "hoppa ur" lite då och då

Tack för er hjälp