Permalänk
Medlem

Går detta att laga?

Hej! Såg ett par sånna här för 50kr på loppis, tänkte testa dem och se om de funkar. Men går detta att laga? Är novis på högtalare, kan i princip ingenting

Permalänk
Medlem

Silvertejp

Permalänk
Medlem
Skrivet av pizzapie:

Hej! Såg ett par sånna här för 50kr på loppis, tänkte testa dem och se om de funkar. Men går detta att laga? Är novis på högtalare, kan i princip ingenting <Uppladdad bildlänk>

Beror på vad som behöver lagas? går självklart alltid att bara byta högtalare och brukar gå att hitta billigt på internet så länge man vet vad för effekt och motstånd det ska vara

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem

Jo, det brukar gå. Allra bäst är det om man kan återställa originalmaterialet. Använd lim som inte blir stenhårt när det torkar/härdar, textillim brukar vara bra.

Sånadär vit fiberduk som brukar användas för att täcka grönsaksodlingar etc är bra material om man behöver lappa. Det finns liknande för städning som säkert funkar också.

Gör lagningen på membranets baksida, så syns det inte lika mycket.

Tänk på att membranets vikt påverkar högtalarens prestanda, försök att använda så lite material/lim som möjligt.

Märk väl att jag varken är proffs på högtalare, eller ens någon slags audiofil. Finns säkert folk som har bättre metoder, eller åtminstone åsikter om ovanstående.

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Medlem
Skrivet av kaput:

Jo, det brukar gå. Allra bäst är det om man kan återställa originalmaterialet. Använd lim som inte blir stenhårt när det torkar/härdar, textillim brukar vara bra.

Sånadär vit fiberduk som brukar användas för att täcka grönsaksodlingar etc är bra material om man behöver lappa. Det finns liknande för städning som säkert funkar också.

Gör lagningen på membranets baksida, så syns det inte lika mycket.

Tänk på att membranets vikt påverkar högtalarens prestanda, försök att använda så lite material/lim som möjligt.

Märk väl att jag varken är proffs på högtalare, eller ens någon slags audiofil. Finns säkert folk som har bättre metoder, eller åtminstone åsikter om ovanstående.

Tusen tack! Ska ge mig på att lappa och se hur det blir

Permalänk
Medlem
Skrivet av kaput:

försök att använda så lite material/lim som möjligt.

Mer lim är ALLTID bättre
Det kan dock vara en anledning till att jag aldrig reparerat/bytt ut koner/membran i element (=högtalare)

Visa signatur

Nu när vi betalar för det!
Glöm inte bort att slänga alla plastpåsar i vattnet!

Skit nätagg (som inte alltid=med billigt) är enbart till för dom rika som har råd att byta ut allt när (inte OM utan NÄR) det dör!