Samsung Galaxy S24 blir tillplattad och får januarilansering

Permalänk
Melding Plague

Samsung Galaxy S24 blir tillplattad och får januarilansering

Med nästa generations Galaxy S-telefon uppdaterar Samsung designen från Galaxy S23. Samtidigt tros Exynos göra återkomst för vissa marknader – inklusive Sverige.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Vore bra om Apple skickade sina advokater så vi kan slippa det här på android-sidan, finns inga fördelar med kantiga telefoner. Exynos också, tråkigt att det fortfarande förekommer.

Visa signatur

7800X3D//4090
MINT XFCE // W11 🤮

Permalänk
Avstängd

Oj, ramen är ju direkt tagen från iPhone.. tråkigt, jag vill inte att min Samsung-telefon ska se ut som en tråkphone..

Visa signatur

XFX Merc 7900XT|R5 5600X|MSI MPG B550|32GB 3600mhz.

32" 1440P@240Hz, 1000R.

Permalänk

Apple iPhone 15 hade en hel del förbättringar emot iPhone 14, som främst berodde på att iPhone 14 hade så många brister. (usb c, batteritid)
Samsung Galaxy S24 emot S23, känns lite mer. Vi får en ny färg, vi gör kanterna lite mer rund, vi förbättrar mjukvaran i telefonen så det knappt går se någon skillnad på foton etc.

Och problemet är att det är svårt att göra så mycket bättre mobiler i samma format, vi behöver ett teknikskifte.
Batterierna så behövs solid state eller motsvarande. Dessa litium batterier utveckling är inte längre rolig att vänta på, det händer knappt inte ett skit. Jo, vissa tillverkare stoppar in ett större och tyngre batteri.
Kamera så är linsen ett problem. Och det är svårt att bygga bra linser som inte är stora. Cpu&gpun utvecklingen börjar stagnera, även behovet på mobilsidan på detsamma. Androids problem är inget enkelt för samsung att lösa. Skärmen så upplösningen och antalet pixlar tillräckligt, framerate likaså, detsamma ljusstyrkan cd/m2 och färgåtergivningen. Såklart bättre är bättre på alla dessa saker, men vi börjar närma oss läget att få köpare bryr sig så mycket.

Det jag främst hoppas med Samsung Galaxy S24 är att Samsung Galaxy S23 får en rejäl prissänkning. Då kan folk äntligen köpa Samsung Galaxy S23 för ett vettigt pris.

Permalänk
Medlem

Telefonens mått är närapå identiska – 147 × 70,5 × 7,6 millimeter, att jämföra med dagens 147 × 70,5 × 7,6 millimeter.

Närapå?

Permalänk
Skrivet av Weiman:

Telefonens mått är närapå identiska – 147 × 70,5 × 7,6 millimeter, att jämföra med dagens 147 × 70,5 × 7,6 millimeter.

Närapå?

Skrev de inte att den var rundare, vilket ej behöver synas i dina mått.
Det jag tycker är tråkigt med dagens mobiler är ens körkort som man måste ha med sig, vissa har denna på mobilen på något sätt. Det gör att tillverkaren som har kämpat för att få en mobil med superbra passform, så kommer vi konsumenter sätta på ett skal eller något som gör att den inte alls egentligen känns skön att hålla i.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Skrev de inte att den var rundare, vilket ej behöver synas i dina mått.
Det jag tycker är tråkigt med dagens mobiler är ens körkort som man måste ha med sig, vissa har denna på mobilen på något sätt. Det gör att tillverkaren som har kämpat för att få en mobil med superbra passform, så kommer vi konsumenter sätta på ett skal eller något som gör att den inte alls egentligen känns skön att hålla i.

Ha körkortet i bilen?

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem

Så man bör alltså skaffa en S23 istället vilket verkar vara precis lika bra, med bonus att man slipper Exynos

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Skrev de inte att den var rundare, vilket ej behöver synas i dina mått.
Det jag tycker är tråkigt med dagens mobiler är ens körkort som man måste ha med sig, vissa har denna på mobilen på något sätt. Det gör att tillverkaren som har kämpat för att få en mobil med superbra passform, så kommer vi konsumenter sätta på ett skal eller något som gör att den inte alls egentligen känns skön att hålla i.

Det är väl ändå tvärt om?
Man strävar efter att göra så smala telefoner som möjligt på bekostnad av ergonomi och prestanda...

De flesta telefoner jag haft har varit oanvändbara utan skal antingen pga finish, tjocklek eller "kantval"...

Edit*
Nu fattade jag vad du menade. Ja, telefon plånböcker etc är väl mer eller mindre standard att man skickar med folk jobbtelefoner men det är jag allergisk mot
_____________

OT: *Gäsp...*

Visa signatur

Krusidullen är stulen

Permalänk
Medlem

Varför kan dom inte bestämma sig angående exynos vs snapdragon? Framförallt när det ibland är så stora skillnader emellan chippen.
Hålla på och vela fram och tillbaka....

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem
Skrivet av RVX:

Varför kan dom inte bestämma sig angående exynos vs snapdragon? Framförallt när det ibland är så stora skillnader emellan chippen.
Hålla på och vela fram och tillbaka....

Billigare att tillverka deras egna chip, så dom vill väl ha så mycket Exynos i sina telefoner som möjligt. Däremot vet jag inte varför dom nästan alltid verkar ha Snapdragon i USA, kanske kontrakt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Det jag främst hoppas med Samsung Galaxy S24 är att Samsung Galaxy S23 får en rejäl prissänkning. Då kan folk äntligen köpa Samsung Galaxy S23 för ett vettigt pris.

Jepp, det är egentligen det jag väntar själv på, Google Pixel eller Samsung är nästan de ända alternativen idag om man föredrar lite mindre 6.1~6.2 "flaggskepp" telefon idag där jag tycker det är rätt så lagom storlek för en telefon, smidig att använda men tillräckligt stor samtidigt men vill inte heller betala fullt pris som jag aldrig ansett vara vettigt då tillverkarna har ändå såpass långt stöd för deras telefoner så man kan bra köpa förra generationen också.

Visa signatur

Intel® Core i7-13700K @ 5.7/5.6GHz | ASRock Z690 Extreme | G.Skill Trident Z 32GB @ DDR4-3400 CL14 | Samsung EVO series M.2 + Sata SSDs 2TB | Intel Arc A750 | SuperFlower Titanium 1000W | Gigabyte M32Q 32"/1440p 165Hz | Arctic Freezer II 360 AIO | Phanteks P500A D-RGB | Windows 10 & 11 x64 Professional

Permalänk
Medlem

Oj en Samsung Eyephone

Visa signatur

If nobody hates you, you’re doing something wrong.

Permalänk
Medlem
Skrivet av m4gnify:

Billigare att tillverka deras egna chip, så dom vill väl ha så mycket Exynos i sina telefoner som möjligt. Däremot vet jag inte varför dom nästan alltid verkar ha Snapdragon i USA, kanske kontrakt?

Jo den aspekten förstår jag.
Men lite konstigt när förra (?) generationen körde snapdragon all over the board, för att nu vända och återgå till uppdelningen.
Vore en sak om kretsarna var identiska sett till hur dom presterar, men ibland har det ju varit enorma skillnader i ex batteritid osv drabbar användarna.

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem
Skrivet av SvenskEnkrona:

Oj, ramen är ju direkt tagen från iPhone.. tråkigt, jag vill inte att min Samsung-telefon ska se ut som en tråkphone..

Sån här design är mycket bättre, en Barbapapa phone.

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QZ|Dell u2415
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Medlem
Skrivet av m4gnify:

Däremot vet jag inte varför dom nästan alltid verkar ha Snapdragon i USA, kanske kontrakt?

Det är pga licenser för frekvensband i USA om jag förstått det rätt.

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av bärplockaren:

Läste för snabbt och trodde du skrivit Barbara phone 😄
Edit. Jag hittar ut.

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem

Kanterna ser lika skarpa ut som iPhone 12-14 designen, inte överdrivet skönt men jag gillar ändå greppet man får. Rent visuellt tycker jag det ser mycket bättre ut i alla fall.

Visa signatur

f0rest stan | Citera mera | 5800x – 6700 XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Skrev de inte att den var rundare, vilket ej behöver synas i dina mått.
Det jag tycker är tråkigt med dagens mobiler är ens körkort som man måste ha med sig, vissa har denna på mobilen på något sätt. Det gör att tillverkaren som har kämpat för att få en mobil med superbra passform, så kommer vi konsumenter sätta på ett skal eller något som gör att den inte alls egentligen känns skön att hålla i.

Lovar, det finns ingen tillverkare som kämpat med att få en "superbra passform" de senaste 15 åren. Telefoner säljer på utseende, de har uselt grepp, blanka glasbaksidor, för stora för de allra flestas händer. Håller med dig om vi pratar om hur telefonerna ser ut med och utan case men ergonomin kommer på typ 5e plats.

Permalänk
Medlem
Skrivet av RVX:

Läste för snabbt och trodde du skrivit Barbara phone 😄
Edit. Jag hittar ut.

Med så vassa kanter som artikeln visar kanske det är mer av er Barber phone

Permalänk
Skrivet av willienelpson:

Lovar, det finns ingen tillverkare som kämpat med att få en "superbra passform" de senaste 15 åren. Telefoner säljer på utseende, de har uselt grepp, blanka glasbaksidor, för stora för de allra flestas händer. Håller med dig om vi pratar om hur telefonerna ser ut med och utan case men ergonomin kommer på typ 5e plats.

Visst. De har anpassat telefonerna till det de tror genererar mest pengar. Och det är att de tror att folk vill ha väldigt tunna mobiler i deras fickor etc. Storleken på mobilen är en avvägning med att ta liten plats, passa små händer och samtidigt ha stort interface.
Där stort interface behövs både för de som är äldre, men även de som gör lite mer saker som att fjärrstyra servrar och annat från deras mobil.

Det stora ergonomiproblemet tycker jag nu är på kamerasidan. Mobiltelefonernas kameror börjar nu bli ok för foton på "normalt avstånd" där det inte kräver så mycket av linserna, men så otroligt dålig en mobil är att hålla när man fotograferar. Hur de ska lösa detta är en bra fråga? Kanske mobilen tar fler foton, slår ihop dessa, Ai används för att ta bort den suddiga.

Jag brukar skämta om att när man blir äldre så kan man komma i stadiet att man har råd att köpa en massa olika datorenheter för olika ändamål, vi pratar om systemkamera med alla objektiv, laptop, surfplatta etc. Men att ha råd med en personlig assistent som hela tiden följer med en och bär denna utrustning är det få som har råd med.
Så det blir att trots att man har lite pengar så vill man göra väldigt mycket från ens mobiltelefon även om man egentligen borde ha gjort detta från en annan enhet. -Som ens systemkamera som ligger hemma i en låda och samlar damm.

Permalänk
Medlem
Skrivet av RVX:

Jo den aspekten förstår jag.
Men lite konstigt när förra (?) generationen körde snapdragon all over the board, för att nu vända och återgå till uppdelningen.
Vore en sak om kretsarna var identiska sett till hur dom presterar, men ibland har det ju varit enorma skillnader i ex batteritid osv drabbar användarna.

Halvledarverksamheten är ju en helt annan del av koncernen än Samsung Electronics.

Förutom att du måste ha kisel redo, där du startade produktion minst 6 mån innan lansering måste du också ha programvaran redo. Gör halvledarverksamheten större förändringar (både vad det gäller tillverkning eller kretsutveckling) så kanske de helt enkelt inte fick fram någon produkt i tid och började jobba med nästa istället. Det behöver alltså inte enbart hänga på vad mobilverksamheten vill, men svårt att spekulera om innan vi ser hur de gjort med nästa Exynos.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

Det är pga licenser för frekvensband i USA om jag förstått det rätt.

Nej, det är pga. avtal med Qualcomm och licenser för modem som ägs av Qualcomm.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av bärplockaren:

Snygg

Visa signatur

Ny här

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cad_edis:

Nej, det är pga. avtal med Qualcomm och licenser för modem som ägs av Qualcomm.

Är väl typ det jag skrev?

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem

kommer inte gå på samsung S serien igen ifall inte alla får snapdragon.

Min s22 ultra fungerar fram till dess.

Permalänk
Medlem
Skrivet av downup:

kommer inte gå på samsung S serien igen ifall inte alla får snapdragon.

Min s22 ultra fungerar fram till dess.

Vad är det du inte gillar med s22?

Visa signatur

MSI 890FXA-GD70 -l- AMD Phenom II X6 1055T~3.75GHz -l- 4GB (2x2GB) DDR3 Corsair XMS3 -l- Sparkle GeForce GTX 470~CC 721MHz MC 1750MHz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kantbock:

Vad är det du inte gillar med s22?

Säkert att den inte har Snapdragon, vilket i praktiken knappt är märkbart... bara om man går in på djupet, kör benchmarks, tjäna någon extra minut på batteritiden, typ! 😅

Visa signatur
Permalänk
Skrivet av rewoX:

Säkert att den inte har Snapdragon, vilket i praktiken knappt är märkbart... bara om man går in på djupet, kör benchmarks, tjäna någon extra minut på batteritiden, typ! 😅

Jag har en S23 nu med Snapdragon storskillnad gentemot S21 med Exynos.
Betydligt snabbare och batteritiden betydligt bättre.
I benchmarks är den ~40% snabbare och det märks i användningen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av rewoX:

Säkert att den inte har Snapdragon, vilket i praktiken knappt är märkbart... bara om man går in på djupet, kör benchmarks, tjäna någon extra minut på batteritiden, typ! 😅

Kvalitén på kamerabilder blir dessutom märkbart sämre, rent av dåliga i förhållande till sina konkurrenter. Det beror sannolikt på den äldre version av kamera-api't som stöds. Prestandan är inte största nackdelen alls skulle jag hävda.

Batteritiden på min S22 ultra är dessutom med god marginal den sämsta jag haft på en telefon de senaste 15 åren.