Permalänk
Medlem

Enklare spel 6-7k

Köpet är till min partner så att hon kan spela enklare spel.

Var jag än går in och sorterar på ”gaming” så är resultaten sådana som kan spela de nyaste och tyngsta spelen, det är jag inte ute efter. Det här handlar istället om spel som typ sims, stardew valley och liknande. Då tänker ni säkert (förutom på romariket förstås) att vilken dator som helst funkar. Ja, det är möjligt. Men jag vill gärna att pengarna läggs på rätt komponenter för spel, så att hon även skulle kunna testa på något tyngre spel på lägre inställningar.

Alla tips är supervälkomna men helst av allt skulle jag vilja undvika begagnat.

Permalänk
Medlem

Min uppfattning är att 7000 är för lite för "tyngre spel på lägre inställningar". Sims lär dock kunna gå runt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av CwB:

Köpet är till min partner så att hon kan spela enklare spel.

Var jag än går in och sorterar på ”gaming” så är resultaten sådana som kan spela de nyaste och tyngsta spelen, det är jag inte ute efter. Det här handlar istället om spel som typ sims, stardew valley och liknande. Då tänker ni säkert (förutom på romariket förstås) att vilken dator som helst funkar. Ja, det är möjligt. Men jag vill gärna att pengarna läggs på rätt komponenter för spel, så att hon även skulle kunna testa på något tyngre spel på lägre inställningar.

Alla tips är supervälkomna men helst av allt skulle jag vilja undvika begagnat.

Förra sommaren köpte jag en Lenovo IdeaPad Gaming 3 på Elgiganten för 4999:-
Perfekt för "lättare spel" Ryzen 5 4600h & GTX 1650.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Exner:

Min uppfattning är att 7000 är för lite för "tyngre spel på lägre inställningar". Sims lär dock kunna gå runt.

Jo, ja. Du har sannolikt helt rätt. Det var en dålig formulering insåg jag. Menar egentligen någon nivå högre än sims.

Det jag egentligen är ute efter är att datorn ska vara någorlunda värdebalanserad för spel och inte för något annat syfte, även om det inte är för de mest krävande spelen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av CwB:

Jo, ja. Du har sannolikt helt rätt. Det var en dålig formulering insåg jag. Menar egentligen någon nivå högre än sims.

Det jag egentligen är ute efter är att datorn ska vara någorlunda värdebalanserad för spel och inte för något annat syfte, även om det inte är för de mest krävande spelen.

Jag skulle ha köpt den här:

https://www.elgiganten.se/product/outlet/hp-victus-15-r5-5h82...

Lägg till några hundra så får du en helt ny, om du prioriterar det.

Nackdelen är 8 GB RAM. Kan inte se någon info om det är fastlött eller går att uppgradera, tyvärr.

Permalänk
Avstängd

Kolla på Blocket, efter nån dator med äldre komponenter.. typ Haswell eller nyare sedan gpu likt 1060 6gb eller RX 580.

Borde finnas billigt.

Visa signatur

XFX Merc 7900XT|R5 5600X|MSI MPG B550|32GB 3600mhz.

32" 1440P@240Hz, 1000R.