EU uppges konkurrensgranska Nvidia

Permalänk
Melding Plague

EU uppges konkurrensgranska Nvidia

Kort efter ett tillslag från franska myndigheter uppges även EU ställa sig tveksamma till grafikjättens dominerande ställning inom AI.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Well att dom agerar konkurrensbegränsande är inte direkt en nyhet, men samtidigt gör ALLA marknadsledande giganter det.

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Avstängd

Ironiskt nog har dessa de mest trogna följare av alla märken... enda som kan mäta sig med deras kundbas är Playstation fanatikerna.

Visa signatur

XFX Merc 7900XT|R5 5600X|MSI MPG B550|32GB 3600mhz.

32" 1440P@240Hz, 1000R.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SvenskEnkrona:

Ironiskt nog har dessa de mest trogna följare av alla märken... enda som kan mäta sig med deras kundbas är Playstation fanatikerna.

Glöm inte Apple

Är väl bra om de granskas och straffas särskilt för AI. Känns som att framgångarna där gjort att de blivit in i helvete kaxiga och tror att de kan sätta vilka ockerpriser som helst på grafikkort till oss Gamers. Är det så de vill ha det så låt dem brinna tills de lärt sig.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Ozzed:

Glöm inte Apple

Är väl bra om de granskas och straffas särskilt för AI. Känns som att framgångarna där gjort att de blivit in i helvete kaxiga och tror att de kan sätta vilka ockerpriser som helst på grafikkort till oss Gamers. Är det så de vill ha det så låt dem brinna tills de lärt sig.

Juste! Tack.

Visa signatur

XFX Merc 7900XT|R5 5600X|MSI MPG B550|32GB 3600mhz.

32" 1440P@240Hz, 1000R.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Glöm inte Apple

Är väl bra om de granskas och straffas särskilt för AI. Känns som att framgångarna där gjort att de blivit in i helvete kaxiga och tror att de kan sätta vilka ockerpriser som helst på grafikkort till oss Gamers. Är det så de vill ha det så låt dem brinna tills de lärt sig.

Men är det verkligen ockerpriser om folk fortsätter betala dom? Det finns ju konkurenter som man kan välja om man inte vill betala priserna dom sätter.

Visa signatur

ASUS ROG Maximus XII HERO (WI-FI | Intel i9 10900K | Be-Qiet Straight Power 11 1000W | 32GB G.Skills Ripjaws V 4000Mhz | Nvidia RTX 4090 FE | Fractal Design Define-7 Compact | Noctua NH-D15S | Samsung SSD 970 Pro 512GB NVMe (os), Samsung SSD 980 Pro 512GB (Speldisk)|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Glöm inte Apple

Är väl bra om de granskas och straffas särskilt för AI. Känns som att framgångarna där gjort att de blivit in i helvete kaxiga och tror att de kan sätta vilka ockerpriser som helst på grafikkort till oss Gamers. Är det så de vill ha det så låt dem brinna tills de lärt sig.

Det är inte direkt livsnödvändigt att köra Cyberpunk på 100+ i 4K så vet inte om det är ocker.

Permalänk
Medlem

Det här är ju mer pinsamt för Nividias konkurrenter än för dem själva. De dominerar de andra lagen, främst AMD, för hårt. Det som är att Manchester City skulle behöva starta matcherna med tre måls underläge.

Permalänk
Administrativ avgift

Att just nvidia blir granskade när det kommer till molnlagring, kan det finns en o annan incitament från Microsoft/amazon och andra molnskapare?

Visa signatur

Loque Raw s1| 7950x3D | B650-i | 2x16GB DDR5 CL30@6000 | 2TB m.2 | 4090 TUF | Samsung G9 49 | Vive Focus 3

Permalänk
Medlem
Skrivet av P-son78:

Men är det verkligen ockerpriser om folk fortsätter betala dom? Det finns ju konkurenter som man kan välja om man inte vill betala priserna dom sätter.

Om alternativet är att betala symboliskt mindre för ofta aningen sämre grafikkort från konkurrenten så har folk inget direkt val.

Var inte chefen för Nvidia och chefen för AMD sysslingar? Dags att EU tar en liten titt även på grafikkortsmarknaden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av P-son78:

Men är det verkligen ockerpriser om folk fortsätter betala dom? Det finns ju konkurenter som man kan välja om man inte vill betala priserna dom sätter.

Skrivet av Ryssfemma:

Det är inte direkt livsnödvändigt att köra Cyberpunk på 100+ i 4K så vet inte om det är ocker.

Ocker inbegriper väldigt mycket mer än vad som är "livsnödvändigt". Kolla upp det.

Sen är det en jävla tråkig inställning att allt som inte är livsnödvändigt gärna får kosta hur mycket som helst. Att företagen tycker det, det begriper man ju. Men att som konsument bara acceptera det är för mig obegripligt.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av underd0g76:

Om alternativet är att betala symboliskt mindre för ofta aningen sämre grafikkort från konkurrenten så har folk inget direkt val.

Var inte chefen för Nvidia och chefen för AMD sysslingar? Dags att EU tar en liten titt även på grafikkortsmarknaden.

Man har ju alltid ett val och det är att inte köpa. Det finns inget som säger att man MÅSTE spela datorspel.

Vi har ingen pool hemma för vi tycker det är för dyrt att bygga en. Det är ingen rättighet att ha en pool och således väljer vi att inte betala priset som poolhandlarna/byggare tar betalt för den "varan" och har då ingen pool. Det är tråkigt att inte ha en pool och bara bada i badkaret.

Visa signatur

ASUS ROG Maximus XII HERO (WI-FI | Intel i9 10900K | Be-Qiet Straight Power 11 1000W | 32GB G.Skills Ripjaws V 4000Mhz | Nvidia RTX 4090 FE | Fractal Design Define-7 Compact | Noctua NH-D15S | Samsung SSD 970 Pro 512GB NVMe (os), Samsung SSD 980 Pro 512GB (Speldisk)|

Permalänk

Kommer bara göra att Nvidia starkare och att de fokuserar ännu mer på AI.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Ocker inbegriper väldigt mycket mer än vad som är "livsnödvändigt". Kolla upp det.

Sen är det en jävla tråkig inställning att allt som inte är livsnödvändigt gärna får kosta hur mycket som helst. Att företagen tycker det, det begriper man ju. Men att som konsument bara acceptera det är för mig obegripligt.

Jag säger bara att det inte är ocker. Men som jag skrev ovan så är det inte en rättighet att köpa grafikkort.

Om folk slutar betala "ockerpriser" så kommer dom tvingas sänka priserna alternativt att en annan billigare produkt seglar upp som bättre (Läs in vad som helst i bättre men för enkelhetens skull pris/prestanda). Det är ju inte svårare än så. Priserna är stört höga det håller jag med om men tydligen inte FÖR höga. Såg i nån tråd om 5090 häromdagen vad folk kan tänkas betala för dessa och det var ju MER än vad 4090 kostat så varför skulle Nvidia och company sänka priserna?

Visa signatur

ASUS ROG Maximus XII HERO (WI-FI | Intel i9 10900K | Be-Qiet Straight Power 11 1000W | 32GB G.Skills Ripjaws V 4000Mhz | Nvidia RTX 4090 FE | Fractal Design Define-7 Compact | Noctua NH-D15S | Samsung SSD 970 Pro 512GB NVMe (os), Samsung SSD 980 Pro 512GB (Speldisk)|

Permalänk
Medlem
Skrivet av underd0g76:

Var inte chefen för Nvidia och chefen för AMD sysslingar? Dags att EU tar en liten titt även på grafikkortsmarknaden.

Jensen Huang och Lisa Su är släkt med varandra, yes. Bägge två är även födda i staden Tainan i Taiwan.

Visa signatur

AMD R9 5900X | Asus Strix X470-F | 32GB G-Skill @ 3,6GHz | RTX 3090Ti

Permalänk
Medlem

Härligt!
När du har ett företag som är bra och ingen annan lyckas komma ikapp så blir man stämd och och ska konkurensgranskas. Det finns ju bara 2 som kan någorlunda leverera dessa kretsar pga höga kostnader.

Tycker i så fall att man ska "stämma" och anklaga alla företag, institutioner, universitet etc för att de väljer Nvidia komponenter istället för AMD. På så sätt kommer AMD kunna leverera och bygga kapacitet och kunskap. Då kommer de ikapp och konkurensen ökas artificiellt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lindahlj:

Det här är ju mer pinsamt för Nividias konkurrenter än för dem själva. De dominerar de andra lagen, främst AMD, för hårt. Det som är att Manchester City skulle behöva starta matcherna med tre måls underläge.

Ja, ganska likt Manchester City faktiskt, ett lag som är under utredning för att ha uppnått sin ställning genom att bryta mot Financial Fair Play-reglerna 100 gånger under 9 år. Blir man fälld så blir man straffad.

Det är ju just det granskningen kommer att titta på, om den dominerande ställningen tillkommit genom icke tillåtna metoder. Flera här verkar tycka att man ska granska fler företag, men det blir lite svårt att granska AMD eller Intel för deras dominerande ställning på marknaden för AI-hårdvara.

Visa signatur

"Kom inte hit och trassla till saker med fakta"

Permalänk
Snusfri

Sjukt.
Nvidia är överlägset bäst på AI samt annat och då ska det granskas för att andra aktörer är ljusår bakom?

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem

Egentligen konstigt att de inte blivit granskade tidigare, men EU bryr sig väl mer om AI än spel.

Skrivet av norrby89:

Well att dom agerar konkurrensbegränsande är inte direkt en nyhet, men samtidigt gör ALLA marknadsledande giganter det.

Detta kallas whataboutism, och det är inte sant. Intel har gjort det några gånger, men de har ju åkt dit också.

Skrivet av Trixtr:

Härligt!
När du har ett företag som är bra och ingen annan lyckas komma ikapp så blir man stämd och och ska konkurensgranskas. Det finns ju bara 2 som kan någorlunda leverera dessa kretsar pga höga kostnader.

Det är inget fel att ha ett monopol. Det som är fel är att missbruka den ställningen, vilket EU uppenbarligen misstänker att Nvidia gör. Om det är sant lär vi få se.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Kommer bara göra att Nvidia starkare och att de fokuserar ännu mer på AI.

Det bästa vore ju om EU och USA började ta tag ordentligt I antitrust igen. Nvidia kan gott splittras mellan Nvidia och GeForce, AMD och Radeon likaså. Apple hade mått gott av att AppStore blev eget bolag osv

Det läskigaste idag är hur folk verkar heja på att ett (sitt) bolag ska bli nån monopolistisk gigant som kontrollerar en hel bransch. Det är inte bra för någon konsument alls.

Permalänk
Medlem
Skrivet av boogey:

Ja, ganska likt Manchester City faktiskt, ett lag som är under utredning för att ha uppnått sin ställning genom att bryta mot Financial Fair Play-reglerna 100 gånger under 9 år. Blir man fälld så blir man straffad.

Det är ju just det granskningen kommer att titta på, om den dominerande ställningen tillkommit genom icke tillåtna metoder. Flera här verkar tycka att man ska granska fler företag, men det blir lite svårt att granska AMD eller Intel för deras dominerande ställning på marknaden för AI-hårdvara.

Nu tycker jag att du vrider på min liknelse alldeles för kritiskt vilket gör att min poäng med den blir svagare!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dumbullen:

Nvidia kan gott splittras mellan Nvidia och GeForce, AMD och Radeon likaså.

Här illustrerar du oavsiktligt problemet med demokrati. 🫢

GeForce har levt i minst 15 år på att tekniken går att använda till mer än dataspel, och ett Radeon utan AMD är helt orealistiskt. Det går i princip inte komma in och konkurrera p.g.a. hur komplexa produkter det handlar om, särskilt när man tar med mjukvaruaspekten. Intels trevande är ett bra exempel på att ett högteknologiskt företag i samma bransch knappt klarar att ta fram en fungerande produkt, och än mindre en konkurrerande!

Såna statliga övergrepp som efterfrågas kommer rasera branschen och flytta oss decennier bakåt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Ocker inbegriper väldigt mycket mer än vad som är "livsnödvändigt". Kolla upp det.

Sen är det en jävla tråkig inställning att allt som inte är livsnödvändigt gärna får kosta hur mycket som helst. Att företagen tycker det, det begriper man ju. Men att som konsument bara acceptera det är för mig obegripligt.

Ännu tråkigare inställning är att tro att man skall ha rätt att köpa den ledande tekniken till låga priser, du verkar alltid tid tycka att det är allas rätt att kunna köpa den ledande tekniken till en billig peng.
Tyvärr funkar det inte så utan marknaden är uppdelad i olika segment där man sedan själv får välja vilka delar man skall köpa och ju bättre man väljer desto mer kostar det.
Men någon ocker är det inte.

Permalänk
Medlem

Tråkigt att folk inte inser att skyhöga konsumentpriser på ny teknik också skadar andra industrier, tex spelindustrin, som omsätter hundratals miljarder om året.

Visa signatur

| Corsair Obsidian 1000D | AMD Ryzen 9 5950x 3.4 GHz(5 GHz boost) med Corsair iCue H170i Elite Capellix | Asus ROG Crosshair VIII Dark Hero | G.Skill Trident Z neo, 2x16GB 3600MHz C16 | ROG Strix LC GeForce 3090 Ti 24GB | 1x Seagate FireCuda 520 1TB, 1x Samsung 850 EVO 250GB, 1x Samsung 970 EVO 1TB, 2x 1TB HDD, 1x Seagate Ironwolf 16TB HDD | Corsair AX860i | ASUS PG279Q & ASUS XG27AQM|

Permalänk
Medlem

Så enligt tråden ska Nvidia sänka sina priser och blöda AMD till döds, det blir nog bra det För AMD ligger ju inte långt från i pris, och inte kan väl de utnyttja situationen att Nvidia har höga priser?

Jag undrar lite vad EU anser är konkurrensbegränsande? För jag tror ju inte det handlar om pris på gamingkort i alla fall. Snarare höga priser på företagskort och vill väl minnas att de begränsar GeForce för företag?

Permalänk
Medlem
Skrivet av P-son78:

Om folk slutar betala "ockerpriser" så kommer dom tvingas sänka priserna alternativt att en annan billigare produkt seglar upp som bättre (Läs in vad som helst i bättre men för enkelhetens skull pris/prestanda)

Det enda man kan sätta hoppet till är bättre konkurrerande produkter från AMD, Intel o.s.v.
Nvidia kommer aldrig sänka några priser ens om ingen i hela världen köper deras gamingkort längre eftersom de riktiga pengarna finns inom AI. De har avsiktligt satt priserna högt för att de prioriterar AI och heller använder den begränsade tillverkningskapaciteten där.

Det finns inget en vanlig konsument kan göra för att påverka det annat än att hoppas att AI-marknaden kraschar. AI är gamers nya "fiende" efter krypto.

Visa signatur

Ryzen 7 3800X, Asus Prime X370 Pro, 32 GB LPX 3600, Gainward RTX 3060 Ti Ghost, 7 TB SSD + 4 TB HDD

Permalänk
Medlem
Skrivet av MacAllan:

Ännu tråkigare inställning är att tro att man skall ha rätt att köpa den ledande tekniken till låga priser, du verkar alltid tid tycka att det är allas rätt att kunna köpa den ledande tekniken till en billig peng.
Tyvärr funkar det inte så utan marknaden är uppdelad i olika segment där man sedan själv får välja vilka delar man skall köpa och ju bättre man väljer desto mer kostar det.
Men någon ocker är det inte.

Ja vilken fruktansvärt tråkig inställning det är att tycka att det som har varit en självklarhet från att jag var liten parvel i slutet på 80-talet ska fortsätta gälla.

Att lägga sig på rygg/dra ner byxorna och böja sig framåt, eller vilken liknelse du nu vill använda och bara acceptera att det beteende som företagen började med 27 september 2018 och sedan fortsatt med sedan dess är "det nya normala", DET om något är "tråkigt beteende". Särskillt eftersom sådant legitimerar priserna och uppmuntrar företagen att fortsätta med de här jävla stolligheterna.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MacAllan:

Ännu tråkigare inställning är att tro att man skall ha rätt att köpa den ledande tekniken till låga priser, du verkar alltid tid tycka att det är allas rätt att kunna köpa den ledande tekniken till en billig peng.
Tyvärr funkar det inte så utan marknaden är uppdelad i olika segment där man sedan själv får välja vilka delar man skall köpa och ju bättre man väljer desto mer kostar det.
Men någon ocker är det inte.

Nu verkar vi blanda ocker och ockerpriser hejvilt här, jag antar att det är ockerpris vi pratar om och inte ocker som är ett bedrägeribrott?

Att det finns olika prissegment har inget med ockerpriser att göra. Man kan kolla på vilken pris/prestanda-graf man vill så ser man tydligt hur priserna på GPU:er skjutit i höjden. Ett ockerpris är när en säljare drivit upp priset på en vara till oskäligt höga nivåer, ofta pga brist på konkurrens. Samma sak går att se på exempelvis mobilmarknaden där Apple utnyttjat sin dominanta ställning och monopol inom sitt egna ekosystem till att driva upp priserna för mobiltelefoner på samma sätt.

2017 Kunde man köpa Nvidias då bästa kort 1080TI för ca ~7000:-, 6 år senare släpper man RTX 4090 för 25 000:-. Det är ganska enkelt att se hur Nvidia har utnyttjat bristen på konkurrens från AMD för att trappa upp priserna på sina toppkort till helt galna nivåer, aka ockerpriser.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X 3.8 GHz | ASUS ROG Strix B550-F Gaming | G.Skill 32GB DDR4 3600MHz CL16 Trident Z Neo | AMD 7900 XTX | Noctua NH-U12A Chromax Black | Seasonic Prime GX 850W | Fractal Design Define XL R2 | LG OLED48CX

Permalänk
Medlem
Skrivet av P-son78:

Jag säger bara att det inte är ocker. Men som jag skrev ovan så är det inte en rättighet att köpa grafikkort.

Om folk slutar betala "ockerpriser" så kommer dom tvingas sänka priserna alternativt att en annan billigare produkt seglar upp som bättre (Läs in vad som helst i bättre men för enkelhetens skull pris/prestanda). Det är ju inte svårare än så. Priserna är stört höga det håller jag med om men tydligen inte FÖR höga. Såg i nån tråd om 5090 häromdagen vad folk kan tänkas betala för dessa och det var ju MER än vad 4090 kostat så varför skulle Nvidia och company sänka priserna?

Problemet är inte i "ocker priser" utan i "ocker priser med inlåsning till CUDA kärnor" av specifika mjukvara. Hade de aldrig låst t.ex. grafikdesign program, slåss osv. till CUDA, då hade man kunnat välja ett billigare grafikkort från t ex. AMD men som är lika kraftfull och nyttja alla program och teknologier.

Därför är det konkurrens hämmande beteende.

Permalänk
Medlem
Skrivet av wargreymon:

Jag undrar lite vad EU anser är konkurrensbegränsande? För jag tror ju inte det handlar om pris på gamingkort i alla fall. Snarare höga priser på företagskort och vill väl minnas att de begränsar GeForce för företag?

Om jag får gissa så handlar det om CUDA - att Nvidia bara jobbar med att få CUDA att gå bra, samtidigt som ingen annan kan använda det. EU hade kunnat tvinga dem att öppna CUDA eller börja stödja någon öppen standard. Å andra sidan är det ju det ingen nyhet hur Nvidia behandlar CUDA, så varför titta på det nu. Men men vi får väl se om det här ens är sant.

Visa signatur

5900X | 6700XT