Forskartrio får nobelpris för kvantprickar

Permalänk
Melding Plague

Forskartrio får nobelpris för kvantprickar

Gårdagens nobelpris i kemi tillföll forskarna bakom de pyttesmå partiklar som numera finns i en uppsjö bildskärmar och TV-apparater.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Han i tumnaglen på videon får mig att tänka på John Malkovich.

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk

Finns det fler användningsområden? Tänker att det sällan ges ut Nobelpris till skärmteknik.

Permalänk
Medlem

Man märker hur kvantfysikerna försöker förenkla och förklara som för ett barn med kritor och papper typ, och ändå fattar man inte riktigt. Tur det finns smarta människor i världen så vi får rolig elektronik.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Whitepilledoomer:

Finns det fler användningsområden? Tänker att det sällan ges ut Nobelpris till skärmteknik.

De har använts i massa andra områden. Dels har de studerats mycket i grundforskning, för att förstå hur material beter sig. Dels används de i många andra typer av ljuskällor än skärmar. Olika typer av lasrar är centrala i mycket experimentell forskning, och där tror jag de använts en del. Eller har potential. Finns säkert fler områden, men har inte så bra koll på det

Edit: Det verkar vara extremt brett vad de används till:
https://en.m.wikipedia.org/wiki/Quantum_dot#Applications

Allt från solceller till att döda bakterier. Många olika områden i framförallt biologi och en uppsjö optiska enheter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Frux:

Man märker hur kvantfysikerna försöker förenkla och förklara som för ett barn med kritor och papper typ, och ändå fattar man inte riktigt. Tur det finns smarta människor i världen så vi får rolig elektronik.

Hah, som någon som har en master i fysik gör det alltid lite ont i själen att lyssna på det.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Whitepilledoomer:

Finns det fler användningsområden? Tänker att det sällan ges ut Nobelpris till skärmteknik.

Du har helt rätt.
Ljusfilterteknik på olika sätt kan dra nytta av det här.

Det används inom solceller med olika lager som fångar olika våglängder.
https://www.uu.se/nyheter/arkiv/2018-01-11-ny-teknik-visar-va...

Inom sjukvården kan det användas för bättre analysmöjligheter på olika sätt:
https://www.lakemedelsvarlden.se/nobelpris-for-upptackten-av-...

Kan tänka mig att det kan användas på teleskop och mikroskop för exakt våglängdsfiltrering på ett helt gäng olika sätt.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av Whitepilledoomer:

Finns det fler användningsområden? Tänker att det sällan ges ut Nobelpris till skärmteknik.

Nobelpris ges ut till grundforskning som har påverkat teknikutvecklingen, vilket detta är. Det är inte för bildskärmar de har fått nobelpris.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dlq84:

Det är inte för bildskärmar de har fått nobelpris.

"Och nobelpriset för fetast gamingskärm går till..."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Frux:

Man märker hur kvantfysikerna försöker förenkla och förklara som för ett barn med kritor och papper typ, och ändå fattar man inte riktigt. Tur det finns smarta människor i världen så vi får rolig elektronik.

Om man tror att man förstår kvantmekanik, så förstår man inte kvantmekanik.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Whitepilledoomer:

Finns det fler användningsområden? Tänker att det sällan ges ut Nobelpris till skärmteknik.

Det kan användas både för att absorbera och skicka ut ljus av väldigt specifika våglängder och ändra från en till en annan

Det är extremt användbart för olika filtrering och att mäta noggranna saker

Permalänk
Skrivet av DevilsDad:

De har använts i massa andra områden. Dels har de studerats mycket i grundforskning, för att förstå hur material beter sig. Dels används de i många andra typer av ljuskällor än skärmar. Olika typer av lasrar är centrala i mycket experimentell forskning, och där tror jag de använts en del. Eller har potential. Finns säkert fler områden, men har inte så bra koll på det

Edit: Det verkar vara extremt brett vad de används till:
https://en.m.wikipedia.org/wiki/Quantum_dot#Applications

Allt från solceller till att döda bakterier. Många olika områden i framförallt biologi och en uppsjö optiska enheter.

Ah, misstänkte det. Tack!

Permalänk
Skrivet av Söderbäck:

Du har helt rätt.
Ljusfilterteknik på olika sätt kan dra nytta av det här.

Det används inom solceller med olika lager som fångar olika våglängder.
https://www.uu.se/nyheter/arkiv/2018-01-11-ny-teknik-visar-va...

Inom sjukvården kan det användas för bättre analysmöjligheter på olika sätt:
https://www.lakemedelsvarlden.se/nobelpris-for-upptackten-av-...

Kan tänka mig att det kan användas på teleskop och mikroskop för exakt våglängdsfiltrering på ett helt gäng olika sätt.

Tack! Jag tänkte att det vore konstigt annars hehe

Permalänk
Skrivet av medbor:

Det kan användas både för att absorbera och skicka ut ljus av väldigt specifika våglängder och ändra från en till en annan

Det är extremt användbart för olika filtrering och att mäta noggranna saker

Låter lovande!!!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Slashgibber:

"Och nobelpriset för fetast gamingskärm går till..."

Får inte den första 8K-skärmen med 1000Hz nobelpriset då jävlar! 😅

Permalänk
Bildexpert 📺

Träffade 2019 en av personerna bakom Nanosys, företaget som är med i QLED Alliance med Samsung, TCL och Hisense samt är patentbärare för de kvantprickar som används. Han förklarade att man "bakar" kvantprickarna i en slags ugn – förmodligen långt mer avancerad än min Electrolux – där bakningstiden avgör vilka våglängder som kvantpricken filtrerar. Kvantprickarna har ett hål/öppning och storleken på denna avgör våglängden på ljuset som släpps igenom.

Minns jag förklaringen rätt var bakningstiden sådan att ju längre baktid, desto mer material ansamlades och nanometeravståndet minskade, hålet krympte, vilket alltså ger att våglängden kortas av för ljuset som släpps ut. Kortare våglängd är då mer blått ljus och längre våglängd mer rött ljus. Så längre baktid för grön prick än för röd prick och så vidare.

På dagens TV har man normalt inte blå kvantprickar utan kör det ljuset som de blå lysdioderna alstrar. Dessa tre burkar var mest för demosyfte.

"Kvantprick" är rätt beskrivande då dessa är som små gruskorn eller som en slags sand. En del vill kalla det "kvantpunkt", men en punkt är två dimensioner. Detta är i allra högsta grad fysiska objekt med tre dimensioner.

Nanosys hade med sig burkar med kvantprickar för Grön, Röd och Blå. Sorry för att de inte är i OCD-ordning, utan mer VA-panelsordning:

Till höger i bilden är en blå laser som belyser burkarna fyllda med kvantpricksgrus. Detta fotat med mobilen och det är något som totalt avgör hur bilden ser ut. För ögat är det starka och distinkta toner av grönt, rött och blått. En härligt djup blå ton för övrigt.

Den blå burken och även lasern ser på bilden ut som de är violett/purpur och ljussvagare. Det är telefonens kamerasensor som inte har den räckvidden i korta väglängder utan registrerar det som någon slags violett. Förmodligen ännu mer purpur förstärkt av att de ljuset från den röda kvantpricksburken blöder över och blandas med den blygsamma mängd blått ljus kameran faktiskt kan fånga. Kamerasensorn blir också kraftigt överexponerad på ett sätt som ögat då inte blir. Vitt i bilden är egentligen en ljusstarkt distinkt färg.

Samt förstås, din skärm kan troligtvis inte alstra rätt våglängder för att återge hur det faktiskt såg ut. Och det självklara: en SDR-jpeg-bild inom defacto sRGB/Rec.709-färgrymd för webben kan heller aldrig representera de våglängder och ljusnivåer som är fysiskt närvarande när bilden togs. Bara som en lite påminnelse om att det är omöjligt att fotografera en skärm, visa den på webben och ha den som någon slags absolut representant för hur ögat upplever ljus och färg.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chibariku:

Får inte den första 8K-skärmen med 1000Hz nobelpriset då jävlar! 😅

Quantum Hertz!

Visa signatur

Windows 11 Pro | Intel i7 8700 | ASUS Prime Z370-P | Corsair 16GB 3000MHz | ASUS GTX 1080 | Fractal Design Define S | Corsair RM750x | Hyper 212 EVO

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

"Kvantprick" är rätt beskrivande då dessa är som små gruskorn eller som en slags sand. En del vill kalla det "kvantpunkt", men en punkt är två dimensioner. Detta är i allra högsta grad fysiska objekt med tre dimensioner.

Nu har jag inte full koll på den svenska semantiken, men det engelska "quantom dot" valdes för att en punkt i rymden inte har några dimmensioner. Därav beskrivs kvantprickar ofta som noll-dimensionella.

Givetvis har kvantprickar en rumslig utbredning men de är så små att kvantmekaniskt, från elektronernas synvinkel, finns inga rumsliga(? (Eng. Spatial)) frihetsgrader.

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av DevilsDad:

Nu har jag inte full koll på den svenska semantiken, men det engelska "quantom dot" valdes för att en punkt i rymden inte har några dimmensioner. Därav beskrivs kvantprickar ofta som noll-dimensionella.

Givetvis har kvantprickar en rumslug utbredning men de är så små att kvantmekaniskt, från elektronernas synvinkel, finns inga rumsliga(? (Eng. Spatial)) frihetsgrader.

Ja, de argumenten har sina poänger. Fast borde man egentligen inte tala om potentialbrunn? Har potentialbrunnar ens två dimensioner? Jag vet inte.

Evig fråga detta: ska man beskriva enbart fenomenet och enbart avgränsa till fysiken i fråga? Eller ska man försöka beskriva det tekniska genomförandet? Inget ord kan ensamt rymma allt utan det är dimensioner av betydelser.

Jag brukar luta mot det praktiska och pragmatiska med vad man som konsument köper och upplever vilket är det just det tekniska genomförandet. LCD-TV med färgfilter vilka förstärkts med gruset i de där flaskorna. Få personer tänker på bild i termer av våglängder och potentialbrunnar även om våglängder och potentialbrunnar egentligen är alldeles självklara delar av Netflixandet.

Plus att den akademiska diskussionen brukar jag lämna åt akademiker. Kungliga Vetenskapsakademien använder ordet kvantprick. Räknar med att deras kunskaps- och förtroendekapital kring ämnet är magnituder större än mitt. Ett kvantsprång större rent av.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chibariku:

Får inte den första 8K-skärmen med 1000Hz nobelpriset då jävlar! 😅

Trolig kandidat till Nobels Fredspris!

Visa signatur

Whales are nice!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Ja, de argumenten har sina poänger. Fast borde man egentligen inte tala om potentialbrunn? Har potentialbrunnar ens två dimensioner? Jag vet inte.

Evig fråga detta: ska man beskriva enbart fenomenet och enbart avgränsa till fysiken i fråga? Eller ska man försöka beskriva det tekniska genomförandet? Inget ord kan ensamt rymma allt utan det är dimensioner av betydelser.

Jag brukar luta mot det praktiska och pragmatiska med vad man som konsument köper och upplever vilket är det just det tekniska genomförandet. LCD-TV med färgfilter vilka förstärkts med gruset i de där flaskorna. Få personer tänker på bild i termer av våglängder och potentialbrunnar även om våglängder och potentialbrunnar egentligen är alldeles självklara delar av Netflixandet.

Plus att den akademiska diskussionen brukar jag lämna åt akademiker. Kungliga Vetenskapsakademien använder ordet kvantprick. Räknar med att deras kunskaps- och förtroendekapital kring ämnet är magnituder större än mitt. Ett kvantsprång större rent av.

Ja, att ge namn till saker är helt klart komplext. Jag ville bara poängtera att den engelska termen har ett helt annat ursprung och resonemang än vad du beskrev. Det hade förvånat mig om den svenska termen hade en så annorlunda bakgrund, men kan helt klar ha fel här.

Ville även belysa anledningen till att det beskrivs som noll-dimensionellt ifall någon stöter på det och blir förvirrad.

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av DevilsDad:

Ja, att ge namn till saker är helt klart komplext. Jag ville bara poängtera att den engelska termen har ett helt annat ursprung och resonemang än vad du beskrev. Det hade förvånat mig om den svenska termen hade en så annorlunda bakgrund, men kan helt klar ha fel här.

Den engelska termen är quantum dot och inte quantum point. Är inte alltid glasklart när man översätter engelskans "dot" till "punkt" eller när man översätter det till "prick". Om man hade enats internationellt om att kalla det hela för Quantum point hade vi kanske sett en annan översättning till svenska.

Men detta ämne är väl snarare etymologi och inte nödvändigtvis 100 procent samstämmig med fysiken bakom. Eller ens kemin bakom, då det är Nobelpriset i kemi handlar om. Fast det är ju fler och fler som hävdar att kemi bara är tillämpad kvantfysik.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Den engelska termen är quantum dot och inte quantum point. Är inte alltid glasklart när man översätter engelskans "dot" till "punkt" eller när man översätter det till "prick". Om man hade enats internationellt om att kalla det hela för Quantum point hade vi kanske sett en annan översättning till svenska.

Men detta ämne är väl snarare etymologi och inte nödvändigtvis 100 procent samstämmig med fysiken bakom. Eller ens kemin bakom, då det är Nobelpriset i kemi handlar om. Fast det är ju fler och fler som hävdar att kemi bara är tillämpad kvantfysik.

Det handlade inte om översättningen, utan om att motiveringen till namnet kom från dess nolldimensionella egenskaper. På engelska vet jag att det är så, så undrade var du hade fått det ifrån när det gällde svenska. (Du påstod ändå att set var precis tvärt om?)

Ja, nobellpriset var i kemi, men det har gjorts mycket forskning på kvantprickar innom fysik också. Sammtidigt får kemister läsa mycket kvantfysik för att förstå de kemiska processrna. Det är inte direkt en glasklar uppdelning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Ja, de argumenten har sina poänger. Fast borde man egentligen inte tala om potentialbrunn? Har potentialbrunnar ens två dimensioner? Jag vet inte.

Kan förtydliga detta också. Teoretiska potentialbrunnar kan göras i både en, två och tre dimmensioner. Det beror helt på hur man beskriver dem. I praktiken har ett material alltid tre rymdsdimmensioner. Däremot kan man skapa material som beter sig som en potentialbrunn i en eller två dimmensioner, men tex är fri i de två/en övriga dimmensionerna.

Grejen med kvantprickar är att de beter sig som en potentialbrunn i tre dimmensioner, precis som atomer. (Om än en annan form på potentialbrunnen). Anledningen till att de beskrivs som nolldimmensionella är inte att en potentialbrunn inte har dimmensioner, utan att kvanttillstånden i denna brunnen inte har några frihetsgrader i rymdsdimmensionerna. Där finns inga vågfunktioner som existerar parallellt i samma energi, men på olika plattser i rummet. Det enda sättet för en elektron att "flytta sig" är till högre energinivåer.

Edit: Kvantprickar har altså en diameter på ca 2-10nm. Detta är alltså 100 000 gånger mindre än ett sandkorn. (Ca 0.2-0.6 mm). I någon mån är det som en sorts extremt finkornig sand, men det är en helt annan storleksskala.

Det ovan är också bara ett sätt att skapa kvantprickar. Då kvantprickar syftar på fenomenet först och främst. Ett annat sätt att skapa kvantprickar är att ha ett litet område i enhalvledare med hög dopningskoncentration.

Permalänk
Bildexpert 📺

Jag tror du övertolkar vad jag skriver.

Ordet "Quantum dot" kommer från beskrivningen av den tillämpade produkten, själva kristallen som är en liten prick i tre dimensioner. Så som en fotboll förhåller sig till jordklotet så som kungl. vetenskapsakademien beskriver det. Det är den förklaringen bakom ordet jag utgår i från och har fått genom åren, inklusive från de som faktiskt tillverkar dem.

När tekniken kom till TV-apparater runt 2018-19 var det två saker som ständigt diskuterades:

(1) Att "quantum dot" var ett marknadsföringspåhitt från Samsung. Det är det inte, vilket Nobelpriset lär bekräfta en gång för alla.

(2) Att man ogillade svenska ordet "kvantprick" och ville kalla det "kvantpunkt". Men själva kristallen är inte punktformad. Det är snarare ett korn. Så "kvantkorn" skulle kunna kanske vara en språkligt tydligare beskrivning av vad det hela här som nu sitter inuti TV:n.

Att de fysikaliska fenomenen bakom kan räknas till 0, 1, 2 eller 3 rumsdimensioner är för mig förvisso intressant men bortom den beskrivning som vänder sig till slutanvändare av TV-apparater och skärmar.

Är du med?

Skrivet av DevilsDad:

Det handlade inte om översättningen, utan om att motiveringen till namnet kom från dess nolldimensionella egenskaper. På engelska vet jag att det är så, så undrade var du hade fått det ifrån när det gällde svenska. (Du påstod ändå att set var precis tvärt om?)

Permalänk
Medlem

"Har både bokstavligt och bildligt förstärkt LCD-tekniken"

Så vackert.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Slashgibber:

"Och nobelpriset för fetast gamingskärm går till..."

Precis som ekonomipriset inte är ett riktigt Nobelpris (det är riksbanken som instiftat det till Alfred Nobels minne men blir ofta felaktigt kallat Nobelpriset i ekonomi, enligt min högst personliga mening som sciencewashing av ekonomiämnet) så kanske @Laxpudding eller någon annan kan instifta ett Nobelpris för fetast gamingskärm till Alfred Nobels minne? Bara en tanke. Jag skulle lätt donera ett par kronor för att upprätta fonden.

Mer info: https://sv.wikipedia.org/wiki/Sveriges_riksbanks_pris_i_ekono...

Visa signatur

Jag hade mer RAM än du. Sen insåg jag att det var fullständigt onödigt, så jag sålde hälften.

Permalänk
Skrivet av Laxpudding:

Jag tror du övertolkar vad jag skriver.

Ordet "Quantum dot" kommer från beskrivningen av den tillämpade produkten, själva kristallen som är en liten prick i tre dimensioner. Så som en fotboll förhåller sig till jordklotet så som kungl. vetenskapsakademien beskriver det. Det är den förklaringen bakom ordet jag utgår i från och har fått genom åren, inklusive från de som faktiskt tillverkar dem.

När tekniken kom till TV-apparater runt 2018-19 var det två saker som ständigt diskuterades:

(1) Att "quantum dot" var ett marknadsföringspåhitt från Samsung. Det är det inte, vilket Nobelpriset lär bekräfta en gång för alla.

(2) Att man ogillade svenska ordet "kvantprick" och ville kalla det "kvantpunkt". Men själva kristallen är inte punktformad. Det är snarare ett korn. Så "kvantkorn" skulle kunna kanske vara en språkligt tydligare beskrivning av vad det hela här som nu sitter inuti TV:n.

Att de fysikaliska fenomenen bakom kan räknas till 0, 1, 2 eller 3 rumsdimensioner är för mig förvisso intressant men bortom den beskrivning som vänder sig till slutanvändare av TV-apparater och skärmar.

Är du med?

Jag tycker vi borde göra en sorts både-och.

Föreslår Quantum Prick

Permalänk
Skrivet av Joppis:

Quantum Hertz!

… eller Quantum Lag?

Skrivet av Whitepilledoomer:

Jag tycker vi borde göra en sorts både-och.

Föreslår Quantum Prick

Quantum Plump?

Lite andra förslag:

  • Quantastic - fantastisk minimihet, eller… att en person är en fantastisk prick?
    (som i svenska ”rolig prick”)

  • Apropå lagar. Kvante-lagen… inte kopplad till Jantelagen. Men i längden — och bredden och djupet — lika obefintlig utstickande och synlig, än dock oerhört betydelsefull

  • Apropå… sömnyra om lag med engelska ”lag” (fördröjning, omskriver -> lag’). ”Quantums lag inom datorvetenskap = eftersträvan av minimalt lag’?

    Eller: Quant lag’, inget lag’. (näst intill obefintligt lag’ ≈ inget lag’)
    Eller en Apple: … Retina lag’ … 🥴😴…

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Jag tror du övertolkar vad jag skriver.

Ordet "Quantum dot" kommer från beskrivningen av den tillämpade produkten, själva kristallen som är en liten prick i tre dimensioner. Så som en fotboll förhåller sig till jordklotet så som kungl. vetenskapsakademien beskriver det. Det är den förklaringen bakom ordet jag utgår i från och har fått genom åren, inklusive från de som faktiskt tillverkar dem.

När tekniken kom till TV-apparater runt 2018-19 var det två saker som ständigt diskuterades:

(1) Att "quantum dot" var ett marknadsföringspåhitt från Samsung. Det är det inte, vilket Nobelpriset lär bekräfta en gång för alla.

(2) Att man ogillade svenska ordet "kvantprick" och ville kalla det "kvantpunkt". Men själva kristallen är inte punktformad. Det är snarare ett korn. Så "kvantkorn" skulle kunna kanske vara en språkligt tydligare beskrivning av vad det hela här som nu sitter inuti TV:n.

Att de fysikaliska fenomenen bakom kan räknas till 0, 1, 2 eller 3 rumsdimensioner är för mig förvisso intressant men bortom den beskrivning som vänder sig till slutanvändare av TV-apparater och skärmar.

Är du med?

Jag förstår vad du säger. Jag ville bara belysa att, om det stämmer som du säger, så har den svenska termen en helt annat resonemang än den engelska termen.

Om folk nu diskuterade vad de borde heta 2018 var de också ute och cyklade. Det hade redan fått ett namn och studerats i ett par decenier vid det laget. Så följande påstående du nu skrev är också felaktigt:
"Ordet "Quantum dot" kommer från beskrivningen av den tillämpade produkten, själva kristallen som är en liten prick i tre dimensioner."