Permalänk
Medlem

Vilken misslyckad förbeställning från Meta. Inte sett röken av det idag på releasedagen så plockade upp ett från elgiganten istället. Första intrycket är positivt, bra skärpa och sweetspot på linserna och känns responsivt.

Permalänk
Medlem

Jag lyckades skrapa linserna på min quest2 med mina glasögon då jag provade att komma så nära som möjligt, och det är jag inte ensam om då de ömtåliga plastlinserna är helt utan skyddskant och repas lätt.

Men hur är det med Quest 3?
På bilder så ser det ut som om linserna sitter lite försänkta, och det vore ju fint om eventuella glasögon tog emot en "mjuk" plastkant i stället för att repa linserna i questen.
Någon som vet hur det ligger till med quest trean?

Permalänk
Medlem
Skrivet av hejo:

Vilken misslyckad förbeställning från Meta. Inte sett röken av det idag på releasedagen så plockade upp ett från elgiganten istället. Första intrycket är positivt, bra skärpa och sweetspot på linserna och känns responsivt.

Hur gick du tillväga för att avboka, mailade support? Tror jag vill göra detsamma - fått nytt datum till på måndag men vem vet när det faktiskt dyker upp. Webhallen verkar ju ha massor på lager.

Visa signatur

| Ryzen 5800x | Asus prime x470 pro | Asus rtx 3080 tuf oc | Gskill 32gb 3,6ghz | aw3225qf |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ragin Pig:

Hur gick du tillväga för att avboka, mailade support? Tror jag vill göra detsamma - fått nytt datum till på måndag men vem vet när det faktiskt dyker upp. Webhallen verkar ju ha massor på lager.

Det blir retur bara när / om det kommer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gimbal:

Jag lyckades skrapa linserna på min quest2 med mina glasögon då jag provade att komma så nära som möjligt, och det är jag inte ensam om då de ömtåliga plastlinserna är helt utan skyddskant och repas lätt.

Men hur är det med Quest 3?
På bilder så ser det ut som om linserna sitter lite försänkta, och det vore ju fint om eventuella glasögon tog emot en "mjuk" plastkant i stället för att repa linserna i questen.
Någon som vet hur det ligger till med quest trean?

Quest 3 har försänkta linser. Glasögonen tar inte i linserna, vilket är jättebra! Jag testade en hel del igår med glasögon men jag lyckas inte få det bekvämt dock. Det blir ett jävla tryck på glasögonen och i sin tur på näsan fastän jag hade hela "spacern" på den nivå som ger mest plats.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Logixx:

Quest 3 har försänkta linser. Glasögonen tar inte i linserna, vilket är jättebra! Jag testade en hel del igår med glasögon men jag lyckas inte få det bekvämt dock. Det blir ett jävla tryck på glasögonen och i sin tur på näsan fastän jag hade hela "spacern" på den nivå som ger mest plats.

Hur breda är glasögonen? Antar att det är bågen som tar i sidorna som orsakar trycket?

Visa signatur

Audio: xDuoo TA-22, Hifiman Deva, HE-R9, Modmic Wireless, Dali Opticon 1, SVS SB 2000
SFF PC: Lian li Q58, Asus B550-I, Ryzen 5800x3D, 2x16GB 3600MHz cl16, 4080 Ventus, CM V750W Gold SFX, Philips 32" 4k 144hz 329M1RV
Coffee: Moccamaster KBGT741 Thermo, AeroPress, Lavazza ¡Tierra! Organic

Permalänk
Medlem
Skrivet av tJev:

Hur breda är glasögonen? Antar att det är bågen som tar i sidorna som orsakar trycket?

Ca 145 mm breda. Ska titta lite mer på det ikväll. Funderar på att skaffa ett billigare par som är mindre och går in bättre. Annars får det bli linser oftare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Logixx:

Ca 145 mm breda. Ska titta lite mer på det ikväll. Funderar på att skaffa ett billigare par som är mindre och går in bättre. Annars får det bli linser oftare.

Bra input för oss med glasögon.
Snubben i den här videon har ganska stora glasögon och är mycket nöjd. Men då använder han förvisso Elite strap: Framspolat och klart:

Permalänk
Medlem
Skrivet av JoeSun:

Bra input för oss med glasögon.
Snubben i den här videon har ganska stora glasögon och är mycket nöjd. Men då använder han förvisso Elite strap: Framspolat och klart:
https://www.youtube.com/watch?v=xCzP7uKwzSM&t=837s

Japp. Jag baserade mina förhoppningar på den videon en hel del. Men jag tror det är mycket individuellt då det är beroende av så mycket, t. ex glasögonform, huvud- och ansiktsform. Ikväll ska jag ta på mig ett par mindre glasögon (även om de är solbrillor) för att se om de får plats bättre. Återkommer med resultat.

Permalänk
Medlem

Går att förbeställa linser från VROptician för €69: https://vroptician.com/prescription-lens-inserts/meta-quest3

Citat:

Lens Upgrades

Scratch and Impact resistant hard coating
Super ET anti-reflection coating
Clean Coat (lotus effect)
ZEISS DuraVision BlueProtect (+€30.00)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Halldin:

Går att förbeställa linser från VROptician för €69: https://vroptician.com/prescription-lens-inserts/meta-quest3

Ja om man har problem med glasögon så är det ju inte så blodigt. För mig och Quest 2 passade glasögon, men jag var tvungen att ha en bättre headstrap för att kunna hantera det på ett bra sätt (kiwi eller vad den heter där man kan "bryta"/rotera den i hälften, så att man kan sätta själva headsettet rakt på ansiktet och sen flippa ner bakdelen). Inte ens beställt en Quest 3 än men kommer bli intressant och se om det är samma.

Permalänk
Medlem

Verkar vara strul med leveransen av 512GB modellen av Quest-3? I alla fall Webhellen verkar det dröja, innan de får in, medans 128Gb verkar finnas massor av. Ber om ursäkt om det diskuteras innan. Lite otålig bara på att köpa

Permalänk
Medlem
Skrivet av nighter:

Verkar vara strul med leveransen av 512GB modellen av Quest-3? I alla fall Webhellen verkar det dröja, innan de får in, medans 128Gb verkar finnas massor av. Ber om ursäkt om det diskuteras innan. Lite otålig bara på att köpa

Det är samma via Meta, antingen är den väldigt mycket mer populär eller så har dom underskattat efterfrågan.

Permalänk
Medlem

Får också vänta, beställde via NetOnNet:

Din order har fått ändrat leveransdatum. Och tyvärr har vi inte heller något bekräftat leveransdatum för när varan kommer in i nuläget.
Trist naturligtvis! Vi återkommer till dig per mejl med fortsatt uppdatering inom 5 arbetsdagar.

Tråkigt men jag kan vänta lite

Permalänk
Medlem

Ytterligare en titt på Quest 3 uppe nu!

Visa signatur

AMD Ryzen 5600X, 4x8GB@3600MHz Crucial DDR4,MSI MAG X570 TOMAHAWK-WIFI & Asus RTX 3070 8GB

Permalänk
Medlem

Alltså försökt hitta utan resultat, skulle ni säga bildkvalitén är bättre än quest 2 att det är värt en uppgradering? Tänk half-life alyx och andra pcvr spel. Blade and Sorcery etc.

Permalänk
Medlem
Skrivet av 4lucard:

Alltså försökt hitta utan resultat, skulle ni säga bildkvalitén är bättre än quest 2 att det är värt en uppgradering? Tänk half-life alyx och andra pcvr spel. Blade and Sorcery etc.

Nu har jag ingen Quest-3, så ha översende med det, men kollar man spec, vilka linser (pancake lenses) och pixlar per öga bör det vara väldigt stor skillnad mot Quest-2, behöver dock en hyffsad GPU för PCVR. Samtidigt är det väll alltid compression med Quest-3 även med link kabel, så ska man bara köra PCVR så finns det kanske andra headset som är bättre. Samtidigt gillar man mixred-reality och standalone-headset så verkar Quest-3 som ett bra val.

Permalänk
Medlem
Skrivet av 4lucard:

Alltså försökt hitta utan resultat, skulle ni säga bildkvalitén är bättre än quest 2 att det är värt en uppgradering? Tänk half-life alyx och andra pcvr spel. Blade and Sorcery etc.

Jag sitter lite i samma sits och hade väl tänkt att slå till, men nu är jag inte lika säker längre. Skillnaden i upplösning är minimal i mina öron, några extra pixlar men å andra sidan bredare synfält vilket ger glesare mellan pixlarna om man tittar rakt fram.

(Bredare synfält har jag som glasögonbärare inte så stor glädje av då jag inte kan komma tillräckligt nära linserna i alla fall. )

Dessutom är displayerna vridna snett så jag vet inte riktigt hur dom räknar pixlarna, det kan ju inte vara horisontellt och vertikalt i alla fall. Snett uppåt och snett nedåt?

Funderar på om jag inte ser en större vinst i ett bättre grafikkort i stället, för msfs vore det nog en klart bättre ide.

Permalänk
Medlem

Någon med en både en Quest 2 och Quest 3 som kan säga något om ”binocular overlap”?

https://www.reddit.com/r/OculusQuest/comments/175e7y3/ive_got...

Verkar som att vissa upplever det i Quest 3:an och andra inte. Tänker om det är något som stör för er som ser det. Typ som att man ser regnbågens färger när man tittar på en ljus bild från en DLP projektor medan andra inte märker av det. Har inte hört att överlapper ska ha varit några större problem i andra VR-headsets nämligen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gimbal:

Jag sitter lite i samma sits och hade väl tänkt att slå till, men nu är jag inte lika säker längre. Skillnaden i upplösning är minimal i mina öron, några extra pixlar men å andra sidan bredare synfält vilket ger glesare mellan pixlarna om man tittar rakt fram.

(Bredare synfält har jag som glasögonbärare inte så stor glädje av då jag inte kan komma tillräckligt nära linserna i alla fall. )

Dessutom är displayerna vridna snett så jag vet inte riktigt hur dom räknar pixlarna, det kan ju inte vara horisontellt och vertikalt i alla fall. Snett uppåt och snett nedåt?

Funderar på om jag inte ser en större vinst i ett bättre grafikkort i stället, för msfs vore det nog en klart bättre ide.

Jag försöker inte övertala dig att skaffa en (lutar själv åt att låta bli), men kan ändå argumentera emot lite här:

PPD:n (pixlar per grad, det vill säga inräknat effekterna av FOV) för Quest 3 är angiven som 25 medan den är 20 för Quest 2 så 25% högre. Det är "diminishing returns" men 25% högre PPD borde definitivt synas vid såpass "låg" upplösning. Quest Pro som hade nästan identisk upplösning som Quest 2 men högre FOV hade 10% högre PPD, var 25% skarpare i centrum och 50% skarpare i periferin så jag gissar att det påverkar att Quest 2 kör med en ensam panel medan Pro och 3 kör med dubbla displayer.

Däremot renderar den sällan native upplösning i standaloneläge så för att komma åt den där kvalitén behöver man i regel vara kopplad till en PC.

Norm på Tested kunde köra hela vägen in även med glasögon på sig och uttalade sig därför om att han inte såg ett behov av att köpa till synkorrigerande linser (som till exempel www.vroptician.com snart kommer sälja), men det lär väl variera en del beroende på skallform och glajor.

Upplösningen på panelen måste rimligen vara räknad som om panelerna inte var roterade, ungefär som om man höll på att vrida en bildskärm mellan landskapsläge och porträttläge.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Halldin:

PPD:n (pixlar per grad, det vill säga inräknat effekterna av FOV) för Quest 3 är angiven som 25 medan den är 20 för Quest 2 så 25% högre. Det är "diminishing returns" men 25% högre PPD borde definitivt synas vid såpass "låg" upplösning. Quest Pro som hade nästan identisk upplösning som Quest 2 men högre FOV hade 10% högre PPD, var 25% skarpare i centrum och 50% skarpare i periferin så jag gissar att det påverkar att Quest 2 kör med en ensam panel medan Pro och 3 kör med dubbla displayer.

Fast jag har svårt att få till den matematiken med 25% högre PPD OCH bredare FOV med de upplösningssiffrorna som angivits för Q2 och Q3, 25% skiljer det inte på något håll i ren upplösning. Ska de dessutom smetas ut på en bredare duk...

Så OM 25% bättre PPD stämmer så är det något annat som inte stämmer, eller så trixar man med optiken så man får bättre upplösning i mitten än utåt kanterna på ett bättre sätt i Q3'an, vilket iofs vore trevligt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gimbal:

Fast jag har svårt att få till den matematiken med 25% högre PPD OCH bredare FOV med de upplösningssiffrorna som angivits för Q2 och Q3, 25% skiljer det inte på något håll i ren upplösning. Ska de dessutom smetas ut på en bredare duk...

Så OM 25% bättre PPD stämmer så är det något annat som inte stämmer, eller så trixar man med optiken så man får bättre upplösning i mitten än utåt kanterna på ett bättre sätt i Q3'an, vilket iofs vore trevligt.

Såg följande förklaring för Quest Pro som också kör pannkakslinser med dubbla displayer och högre FOV (med ökad pixeltäthet som följd):

Citat:

The display panels are smaller, than in the Quest 2, but while magnified more, the curve of magnification is less with pancake optics. So, with the Quest 2, the middle of the lens blows up the pixels more than at the edges, while the flatter lenses in the Quest Pro spreads them out more evenly across the display.

Thus, they end up 10% denser, at the centre in particular. More curved lenses don't magnify equally across the whole display.

Även: https://www.meta.com/en-gb/blog/quest/vr-display-optics-panca...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gimbal:

Jag sitter lite i samma sits och hade väl tänkt att slå till, men nu är jag inte lika säker längre. Skillnaden i upplösning är minimal i mina öron, några extra pixlar men å andra sidan bredare synfält vilket ger glesare mellan pixlarna om man tittar rakt fram.

(Bredare synfält har jag som glasögonbärare inte så stor glädje av då jag inte kan komma tillräckligt nära linserna i alla fall. )

Dessutom är displayerna vridna snett så jag vet inte riktigt hur dom räknar pixlarna, det kan ju inte vara horisontellt och vertikalt i alla fall. Snett uppåt och snett nedåt?

Funderar på om jag inte ser en större vinst i ett bättre grafikkort i stället, för msfs vore det nog en klart bättre ide.

Precis, har sett reviewers som säger att bildkvalitén är helt klart värt det, samtidigt som andra säger att om man redan sitter på en quest 2 så är det diskutabelt.

Skulle vara tacksamt om någon som köpt 3:an och har 2:an sen tidigare har lust o ge lite input!

Permalänk
Medlem
Skrivet av 4lucard:

Precis, har sett reviewers som säger att bildkvalitén är helt klart värt det, samtidigt som andra säger att om man redan sitter på en quest 2 så är det diskutabelt.

Skulle vara tacksamt om någon som köpt 3:an och har 2:an sen tidigare har lust o ge lite input!

Jag ska testa och jämföra de två ordentligt i helgen, lite AB tester när jag fortfarande har båda.

Visa signatur

Audio: xDuoo TA-22, Hifiman Deva, HE-R9, Modmic Wireless, Dali Opticon 1, SVS SB 2000
SFF PC: Lian li Q58, Asus B550-I, Ryzen 5800x3D, 2x16GB 3600MHz cl16, 4080 Ventus, CM V750W Gold SFX, Philips 32" 4k 144hz 329M1RV
Coffee: Moccamaster KBGT741 Thermo, AeroPress, Lavazza ¡Tierra! Organic

Permalänk
Medlem
Skrivet av Whizky:

Någon med en både en Quest 2 och Quest 3 som kan säga något om ”binocular overlap”?

https://www.reddit.com/r/OculusQuest/comments/175e7y3/ive_got...

Verkar som att vissa upplever det i Quest 3:an och andra inte. Tänker om det är något som stör för er som ser det. Typ som att man ser regnbågens färger när man tittar på en ljus bild från en DLP projektor medan andra inte märker av det. Har inte hört att överlapper ska ha varit några större problem i andra VR-headsets nämligen.

Ja jag upptäckte det i menyerna nör jag höll på och det var ljus bakgrund i början av setup.
Inget jag såg/störde mig på senare .
tänkte inte ens på det.

Skrivet av 4lucard:

Precis, har sett reviewers som säger att bildkvalitén är helt klart värt det, samtidigt som andra säger att om man redan sitter på en quest 2 så är det diskutabelt.

Skulle vara tacksamt om någon som köpt 3:an och har 2:an sen tidigare har lust o ge lite input!

Nu har jag bara gjort setup och provat ett Quest spel.
Det blir PCVR på lördag.
Ja det ör mycket klarare och det är bredare fov.
Men om det är värt att byta för PCVR kan vara diskutabelt.
Är du nöjd med Quest 2 så finns det ingen anledning att rusa iväg och köpa.
Själv bytte jag för jag har länge varit sugen på ett headset med pancake just för att få så klar bild som möjligt. Hoppade Pro och Pico 4 men var nära köpa en Pico 4.
Jag såg Quest 2 -> Quest 3 uppgraderingen som en mindre uppgradering men med det sagt så här efteråt så vill jag absolut inte tillbaka till Quest 2
Kommer vara ännu svårare nu också att dra på sig PSVR2 headsetet 😅

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Medlem

Ansiktsmasken var bättre än Quest 2 men inte skön i längden heller.
Provade mitt gamla siliconskydd från Quest 2 som jag köpte billigt på wish när Quest 2 släpptes passa perfekt.
Skönare mot ansiktet förhindrar ljusinsläpp och lättare torka av mer hygieniskt

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Quizmästare Malmö 2022
Skrivet av JoeSun:

Stort tack för den, @Halldin
Mycket bra genomgång även om jag inte blev riktigt klok på vad han menade runt 44:00-46:00; Att det inte gick att ladda extrabatteriet i Metas Elite strap medan man använder head setet?
Nåja, jag väntar någon månad innan inköp för att se vad pionjärerna säger.
Kommer att bli en väldig stor skillnad för mig som sitter på Quest(1) 😊

Säg till om du köpte någon sen eller inte.
Sitter också på en Quest 1 och funderar om man ska uppdatera eller inte

Permalänk
Medlem
Skrivet av Halldin:

Ni får lägga in lite intryck, såg i alla fall en YouTuber (Paradise Decay) som var impad av att köra rippade 3D-filmer på bioduk med Skybox. Påstått väldigt bra kvalitet.

Det var en av de första sakerna jag testade, och ja - det är väldigt bra kvalitet

Vet att jag kollade upp detta på Quest 2 också och blev besviken att det inte fanns någon möjlighet att titta på "full frame packed 3D" i exemeplvis skybox (dubbla upplösningen mot "half-sbs")

Men nu verkar det faktiskt vara på gång i en annan app som heter 4xvr - befinner sig just nu i App Lab

https://www.4xvr.net/

https://www.meta.com/sv-se/experiences/5936567899722707/

Permalänk
Medlem

Hade gärna provat 3an men 2an duger gott för de få gångerna jag får lust att spela lite Beat Saber.
Ska jag skaffa nytt så måste det komma ganska många fler spel i klass med Alyx.

Visa signatur

He who hasn't hacked assembly language as a youth has no heart. He who does so as an adult has no brain.
~John Moore

Permalänk
Medlem

Funkar Quest 3 med SPS med tanke på att skärmarna är vridna?