Fungerar vilka skruvar som helst till moderkortet?

Permalänk
Medlem

Fungerar vilka skruvar som helst till moderkortet?

Snabb fråga som jag själv är osäker på:

Jag har köpt ett begagnat chassi och ett begagnat moderkort. Distanser finns inuti chassit men har inga tillhörande skruvar till moderkortet för att fästa det. Jag har dock andra typer av skruvar som jag tror kommer passa i gängorna.

Till min fråga: Kan man använda vilka skruvar som helst så länge det fäster i distanserna?

Permalänk
Medlem

Ja så länge de inte går utanför runda linjerna på moderkortet.

Visa signatur

ASUS TUF Z390-PRO GAMING, Intel Core i7-9700K, Noctua NH-D15, 4x8GB Corsair PC4-24000, Palit RTX 3080 GamingPro 10GB, 1.1TB SSD + 4TB HDD, X-Fi Titanium HD, Corsair RM1000i, Fractal Design R4

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Chrillthebill:

Snabb fråga som jag själv är osäker på:

Jag har köpt ett begagnat chassi och ett begagnat moderkort. Distanser finns inuti chassit men har inga tillhörande skruvar till moderkortet för att fästa det. Jag har dock andra typer av skruvar som jag tror kommer passa i gängorna.

Till min fråga: Kan man använda vilka skruvar som helst så länge det fäster i distanserna?

I princip, de behöver ha en vettig lånngs också så de fäster och inte bottnar.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blazter:

Ja så länge de inte går utanför runda linjerna på moderkortet.

Skruvhuvudet kan alltså inte vara hur brett som helst?

Permalänk
Medlem

Är skruvhuvudet för brett kan man trä o-ringar på skruven så huvudet inte når moderkortet.

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Chrillthebill:

Skruvhuvudet kan alltså inte vara hur brett som helst?

Skrivet av Wcx:

Är skruvhuvudet för brett kan man trä o-ringar på skruven så huvudet inte når moderkortet.

Tanken med skruven är att den ska mekaniskt fästa moderkortet i chassit men skruvskallen säkerställer även att moderkortet jordas mot chassit och således har samma potential. Det är därför önskvärt att skruvskallen är lagom stor och i direkt anslutning mot moderkortets ringformade jordpad vid/runt varje skruvhål.

Däremot funkar det säkert ändå. Oringar, plastbrickor etc. Se bara till att inte skruven inte trycker utanför det ansedda området då mönsterkortet kan deformeras, banor krossas eller lödmask skavas bort och kortsluta ledare.

Inet och gissningvis Kjell/Webhallen kan lösa skruv. När jag jobbad i datorbutik så hade vi en gigantisk bytta på 20x40x30 som var fylld med ett par kilo "lösa skruvar". Gratis för kund att plocka om man bad snällt och hade med sig en distans.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

Tanken med skruven är att den ska mekaniskt fästa moderkortet i chassit men skruvskallen säkerställer även att moderkortet jordas mot chassit och således har samma potential. Det är därför önskvärt att skruvskallen är lagom stor och i direkt anslutning mot moderkortets ringformade jordpad vid/runt varje skruvhål.

Däremot funkar det säkert ändå. Oringar, plastbrickor etc. Se bara till att inte skruven inte trycker utanför det ansedda området då mönsterkortet kan deformeras, banor krossas eller lödmask skavas bort och kortsluta ledare.

Inet och gissningvis Kjell/Webhallen kan lösa skruv. När jag jobbad i datorbutik så hade vi en gigantisk bytta på 20x40x30 som var fylld med ett par kilo "lösa skruvar". Gratis för kund att plocka om man bad snällt och hade med sig en distans.

Fractal chassit jag har hade nå specialskruvar i plast eller något för att inte leda ström. Men de var rätt kassa och
Svåra att fästa i deras egna distanser. Hittade skruvar på netonnet i metall men ingen kortslutning än så länge.

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk

Har för mig att det är nån tumgänga på skruvarna typ 6/32 eller nått sånt som ska i distanserna till modermodemet.

Tror det även används m2.5 eller m3 till div saker så de behöver rätt gänga också.

Eller om det är tvärt om.

https://www.kjell.com/se/produkter/dator/datorkomponenter/mon...

Köp ett skruvkitt från kjell så får du ett gäng av av alla sorterna som generellt kommer med chassin.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Rouge of Darkness:

Har för mig att det är nån tumgänga på skruvarna typ 6/32 eller nått sånt som ska i distanserna till modermodemet.

Tror det även används m2.5 eller m3 till div saker så de behöver rätt gänga också.

Eller om det är tvärt om.

https://www.kjell.com/se/produkter/dator/datorkomponenter/mon...

Köp ett skruvkitt från kjell så får du ett gäng av av alla sorterna som generellt kommer med chassin.

Tyvärr finns det både imp och metrik-skruvar på distanser. 😬
Det som är riktigt oheligt är när det är blandat på extern/intern gänga på distanserna.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin