Permalänk
Medlem
Skrivet av first:

Men är tråden till för att jämföra folks bolåneavtal, eller är den till för att beklämma sig över hur ”tajt” folk har det? Jag hade kunnat inkludera vilka kaffebönor jag har också, men hjälper det någon som ska binda om sitt lån? Nej det gör det inte, och det gör inte CSN heller.

Har du ingen självinsikt kommer du få många problem framöver.

Du skrev ju väldigt kort om att du försörjer en familj med en enda inkomst och har mångmiljon i lån, hur kan du tro att detta inte ska leda till frågor? Det klart att det väcker lite misstänksamhet.

Man kallar inte människor för "importfolk" förresten, du din vidriga människa.

Permalänk
Skrivet av first:

Men är tråden till för att jämföra folks bolåneavtal, eller är den till för att beklämma sig över hur ”tajt” folk har det? Jag hade kunnat inkludera vilka kaffebönor jag har också, men hjälper det någon som ska binda om sitt lån? Nej det gör det inte, och det gör inte CSN heller.

Ja den är väl inte till för att jämföra bolåneavtal direkt heller, den är till för att ställa frågor om bolån. Inte bara posta vilken ränta man har. Det finns det andra sidor för. Jag såg varken en fråga om, eller ett svar på en fråga om, bolån i ditt inlägg?

Visa signatur

Macbook Pro 14"
10Gb internet 🙌

Permalänk
Avstängd
Skrivet av leopard01:

Har du ingen självinsikt kommer du få många problem framöver.

Du skrev ju väldigt kort om att du försörjer en familj med en enda inkomst och har mångmiljon i lån, hur kan du tro att detta inte ska leda till frågor? Det klart att det väcker lite misstänksamhet.

Man kallar inte människor för "importfolk" förresten, du din vidriga människa.

Misstänksamhet? Se trådens titel igen. Jag postade samma uppgifter Swedbank fått samt vilken ränta jag fick. Om du vill raljera över hur familjers ekonomi går runt på vilken inkomst, så finns det andra ställen att göra det på. Vilket är en ganska korkad sak att göra överhuvudtaget baserat på ett inlägg, vad vet du om jag också har en miljon i tillgångar, eller om jag är skuldsatt upp över öronen? Nej, precis. Så låt tråden vara det den är till för.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av TobiasStockholm:

Ja den är väl inte till för att jämföra bolåneavtal direkt heller, den är till för att ställa frågor om bolån. Inte bara posta vilken ränta man har. Det finns det andra sidor för. Jag såg varken en fråga om, eller ett svar på en fråga om, bolån i ditt inlägg?

Jag kikade in här själv precis innan jag band för att se om det fanns poster från folk. Hittade bara massa dravel och spek om inflationen. Fick gå till compricer som inte delger särskilt mycket info mer än snittränta och saknar allt om förutsättningarna.

Permalänk
Skrivet av first:

Jag kikade in här själv precis innan jag band för att se om det fanns poster från folk. Hittade bara massa dravel och spek om inflationen. Fick gå till compricer som inte delger särskilt mycket info mer än snittränta och saknar allt om förutsättningarna.

Återigen, tråden är inte till för att posta vilken ränta man fått. Vill du göra det kan du göra det här t.ex https://www.byggahus.se/ekonomi/borantor/

Visa signatur

Macbook Pro 14"
10Gb internet 🙌

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo

*Tråkiga inlägg raderade*

Nu släpper vi sidospåret.
Dåliga inlägg får ofta ungefär lika bra svar. Det betyder dock inte att vi gaddar ihop oss och hackar på folk.
Inte heller använder vi "du är inte en moderator" som någon form av argument. Jag och övriga moderatorer är inte intresserade att användas som verktyg på det sättet.

Nu går vi vidare och diskuterar trådämnet.

/D, - Mod

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem

Vårt hus är idag värt ca 3 300 000 och vårt bolån ligger på ca 1 980 000. Eftersom jag inte är särskilt smart band jag bara på två år för lite drygt två år sedan... Visst har det varit trevligt med en ränta på 1,04% men ett 5-årigt bundet bolån hade riktigt vettiga räntor de med, då i augusti 2021. Så med eftertankens kranka blekhet...

Med Riksbankens senaste höjning nu i september ville vår nuvarande bank Länsförsäkringar inte gå lägre än 4,7% på 3-månaders så det blev en flytt till ICA Banken med 4,62%.

Visa signatur

Dator: [FD Define Mini | i7 2600K | Asus Maximus IV Gene-Z | MSI GTX 970 4GB | Seasonic X-560 560W | G.Skill Ripjaws 4x4GB | Intel 730 240GB + Kingston A400 1,92 TB] Server: [HP Microserver Gen8 m. unRaid] Mobil: [Samsung S22 Ultra]

Permalänk
Medlem
Skrivet av [SH]:

Vårt hus är idag värt ca 3 300 000 och vårt bolån ligger på ca 1 980 000. Eftersom jag inte är särskilt smart band jag bara på två år för lite drygt två år sedan... Visst har det varit trevligt med en ränta på 1,04% men ett 5-årigt bundet bolån hade riktigt vettiga räntor de med, då i augusti 2021. Så med eftertankens kranka blekhet...

Med Riksbankens senaste höjning nu i september ville vår nuvarande bank Länsförsäkringar inte gå lägre än 4,7% på 3-månaders så det blev en flytt till ICA Banken med 4,62%.

Kollar jag ICAs hemsida så blir räntan 5,12%. Handlar man mat på ICA så skulle den successivt bli lägre tills den blir 4,62% om man handlar för 8000 per månad med en "stammisrabatt".

Lyckades du få den räntan utan att handla sjukt mycket mat?

Permalänk
Medlem
Skrivet av cp_:

Kollar jag ICAs hemsida så blir räntan 5,12%. Handlar man mat på ICA så skulle den successivt bli lägre tills den blir 4,62% om man handlar för 8000 per månad med en "stammisrabatt".

Lyckades du få den räntan utan att handla sjukt mycket mat?

Nej, vi är fem i familjen så vi smittar på lite drygt 8000 kr/mån för mat och annat man köper på Ica. Handlar majoriteten av maten på Ica Kvantum här i Uppsala och har inga planer på är ändra det mönstret.

Visa signatur

Dator: [FD Define Mini | i7 2600K | Asus Maximus IV Gene-Z | MSI GTX 970 4GB | Seasonic X-560 560W | G.Skill Ripjaws 4x4GB | Intel 730 240GB + Kingston A400 1,92 TB] Server: [HP Microserver Gen8 m. unRaid] Mobil: [Samsung S22 Ultra]

Permalänk
Medlem

Vad är bra ränta i dagsläget? Frugan utnyttjade lite kontakter och vi fick erbjudande om 4.45. Idag hos LF har vi 4.84 så där snackar vi en tusenlapp i månaden mindre i ränta.

Vad behövs för att komma lägre? 🤔

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dreas89:

Vad behövs för att komma lägre? 🤔

Att ni umgås med bankchefen?

Jag tror att det är svårt att få en märkbart bättre ränta en den ni har blivit erbjudna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dreas89:

Vad är bra ränta i dagsläget? Frugan utnyttjade lite kontakter och vi fick erbjudande om 4.45. Idag hos LF har vi 4.84 så där snackar vi en tusenlapp i månaden mindre i ränta.

Vad behövs för att komma lägre? 🤔

Lättare om du berättar löptiden på erbjudandet!
Jag har 190 punkter rabatt för en effektiv rörlig ränta på 3.70 denna 3m-period. Någonstans där tror jag absoluta botten för vad privatperson kan få.

Visa signatur

Jag har en tigerrandig vakthund... akta er

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tossefar:

Lättare om du berättar löptiden på erbjudandet!
Jag har 190 punkter rabatt för en effektiv rörlig ränta på 3.70 denna 3m-period. Någonstans där tror jag absoluta botten för vad privatperson kan få.

I det läget är det bara att maxa lånet och sätta in pengarna på ett fasträntekonto. T ex erbjuder collector 4.1% idag om du binder 3 månader.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tossefar:

Lättare om du berättar löptiden på erbjudandet!
Jag har 190 punkter rabatt för en effektiv rörlig ränta på 3.70 denna 3m-period. Någonstans där tror jag absoluta botten för vad privatperson kan få.

3 månader. Tänkte att det var underförstått när inget annat specificerades.

3.70 låter extremt bra. Låg belåningsgrad eller kontakter/jobbar på bank?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dreas89:

3.70 låter extremt bra. Låg belåningsgrad eller kontakter/jobbar på bank?

Det är inte bara extremt bra, det är en av de absolut största rabatterna jag sett (undantaget de som jobbar på bank, men de lånen har ofta ett maxbelopp runt 2,5 miljoner). Då följer jag ändå en del ekonomi-forum där vissa definitivt har förutsättningarna för att få bästa möjliga rabatt, och samtidigt vet hur man förhandlar.

Misstänker att den effektiva räntesatsen 3,70% var satt innan senaste höjningen dock. Annars har den långivaren också en listränta långt under de flesta andra. Som jämförelse kan sägas att Avanzas Bolån+ som erbjuds till deras Private Banking-kunder (totalt skiljt från Stabelos erbjudande via Avanza), ett bolån som länge varit ett av de allra mest förmånliga kräver att du har över 20 miljoner i samlat kapital hos dem för att du ska få räntan 3,68%. Det är med en belåningsgrad på högst 50%. Fattiglapparna som "bara" har över 10 miljoner i samlat kapital där får nöja sig med 3,86%.

Har själv också en tillsynes riktigt bra rabatt jämförelsevis, men definitivt inte så hög.

Det är ju bara att gratulera @Tossefar dock. Riktigt bra jobbat!

Visa signatur

Antec P280 | Corsair RM750x | ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero | Ryzen 9 5900X | G.Skill Trident Z RGB 3200MHz CL14 @3600MHz CL16 2x16GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | WD SN850 1TB | Samsung 970 Pro 1TB | Samsung 860 Pro 1TB | Samsung 850 Pro 1TB | Samsung PM863a 3.84TB | Sound Blaster Z | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Medlem
Skrivet av blunden:

Det är inte bara extremt bra, det är en av de absolut största rabatterna jag sett (undantaget de som jobbar på bank, men de lånen har ofta ett maxbelopp runt 2,5 miljoner). Då följer jag ändå en del ekonomi-forum där vissa definitivt har förutsättningarna för att få bästa möjliga rabatt, och samtidigt vet hur man förhandlar.

Misstänker att den effektiva räntesatsen 3,70% var satt innan senaste höjningen dock. Annars har den långivaren också en listränta långt under de flesta andra. Som jämförelse kan sägas att Avanzas Bolån+ som erbjuds till deras Private Banking-kunder (totalt skiljt från Stabelos erbjudande via Avanza), ett bolån som länge varit ett av de allra mest förmånliga kräver att du har över 20 miljoner i samlat kapital hos dem för att du ska få räntan 3,68%. Det är med en belåningsgrad på högst 50%. Fattiglapparna som "bara" har över 10 miljoner i samlat kapital där får nöja sig med 3,86%.

Har själv också en tillsynes riktigt bra rabatt jämförelsevis, men definitivt inte så hög.

Det är ju bara att gratulera @Tossefar dock. Riktigt bra jobbat!

Stämmer!

Visa signatur

Jag har en tigerrandig vakthund... akta er

Permalänk
Skrivet av Dreas89:

3 månader. Tänkte att det var underförstått när inget annat specificerades.

3.70 låter extremt bra. Låg belåningsgrad eller kontakter/jobbar på bank?

Låter för bra för att vara sant. Säger dock inte att det inte stämmer. Men en enkel möjlighet till arbitrage brukar inte existera.
Skandia har 4,2 procent ränta på 3 månaders fasträntekonto.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dreas89:

3 månader. Tänkte att det var underförstått när inget annat specificerades.

3.70 låter extremt bra. Låg belåningsgrad eller kontakter/jobbar på bank?

Jobbar på bank men det är inte personallån (vilket är 20 punkter billigare, men begränsat i storlek). Hög inkomst och belåningsgrad <50%. Jag hade knappast fått samma nivå om jag lyssnade på rådet att ”maxa lånet”.

Visa signatur

Jag har en tigerrandig vakthund... akta er

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tossefar:

Jobbar på bank men det är inte personallån (vilket är 20 punkter billigare, men begränsat i storlek). Hög inkomst och belåningsgrad <50%. Jag hade knappast fått samma nivå om jag lyssnade på rådet att ”maxa lånet”.

Vad är sweet spot för lägst ränta hos de flesta banker? Bara SBAB är väl lätt att kolla utan direktkontakt, när jag har kollat där har runt 75% belåningsgrad inneburit lägst ränta om jag minns rätt. Med lägre belåningsgrad ökar räntan igen. Men de kanske sticker ut?

Undrar eftersom vi funderar på att extraamortera i samband med att våra bundna lån löper ut nästa år. Vi ligger idag på några procentenheter över 70%, men har tänkt att vissa banker kanske har 70% som en magisk gräns som ger lägre ränta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av catamaran:

Låter för bra för att vara sant. Säger dock inte att det inte stämmer. Men en enkel möjlighet till arbitrage brukar inte existera.
Skandia har 4,2 procent ränta på 3 månaders fasträntekonto.

Jag jobbade mot en större bank för några år sedan där personalen fick förmånliga lån som de satte på fastrpntekonton och tjänade 1000kr/mån om jag kommer ihåg rätt.

Skrivet av Tossefar:

Jobbar på bank men det är inte personallån (vilket är 20 punkter billigare, men begränsat i storlek). Hög inkomst och belåningsgrad <50%. Jag hade knappast fått samma nivå om jag lyssnade på rådet att ”maxa lånet”.

Då borde det finnas lite möjligheter för oss med. Men får nog svårt att pressa mer där.

Permalänk
Medlem

Sitter i en liten speciell sits idag.

Jag och min mor har under ett år nu renoverat upp hennes radhus med planen om att sälja och sen köpa ett hus ute på landet till mig och sen bygga ett attefallshus/köpa villavagn om man inte hittar ett hus med möjlighet till generationsboende.

Det konstiga just nu dock är att vi har pratat med tre banker, nordea, länsförsäkringar och Swedbank. Länsförsäkringar och Nordea säger att det inte är några konstigheter alls bara skicka in en ansökan om lånelöfte så tar vi det därifrån medans Swedbank satt sig på tvären direkt bara för att jag har sambo.

Det dom två vi varit i kontakt med hos Swedbank trycker på är att det är två "familjer/hushåll" och tänk om en vill flytta osv osv. Men den risken kommer alltid finnas där oavsätt om det mor och son som står på lånet eller om det är en man och en kvinna i en relation.

Men förstår bara inte varför det är så stor skillnad mellan Nordea och swedbank, kan det vara som så att samma sak uppstår hos Nordea bara att det kommer i ett senare skede efter att man skickat in ansökan?

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tossefar:

Jag hade knappast fått samma nivå om jag lyssnade på rådet att ”maxa lånet”.

Maxa lånet med bibehållen ränta var det jag menade även om det nog inte framgår.

Permalänk
Medlem
Skrivet av norrby89:

Men förstår bara inte varför det är så stor skillnad mellan Nordea och swedbank, kan det vara som så att samma sak uppstår hos Nordea bara att det kommer i ett senare skede efter att man skickat in ansökan?

Låter mer som att den du pratar med på Swedbank är en sur människa som av någon personlig anledning inte gillar upplägget.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hazelberg:

Vad är sweet spot för lägst ränta hos de flesta banker? Bara SBAB är väl lätt att kolla utan direktkontakt, när jag har kollat där har runt 75% belåningsgrad inneburit lägst ränta om jag minns rätt. Med lägre belåningsgrad ökar räntan igen. Men de kanske sticker ut?

Undrar eftersom vi funderar på att extraamortera i samband med att våra bundna lån löper ut nästa år. Vi ligger idag på några procentenheter över 70%, men har tänkt att vissa banker kanske har 70% som en magisk gräns som ger lägre ränta.

De flesta banker har ju en kalkylator som kan ge en fingervisning om vad som ger bäst ränta (eller högst volymrabatt kanske man borde prata om.) Men det beror ju också helt på vilken bank/institut du tittar med och övrig situation. Har du inte andra väsentliga tillgångar så ligger det nog någonstans mellan 50-75%.

Har du t.ex. private banking så är ju ofta kravet 5-30M i andra tillgångar för hela hushållet (pension, aktier, fonder) med olika ränterabatter beroende på storlek, men då även ett krav på max 50% belåning i de flesta fall som jag tittat på.

Kan ju även vara värt att prata med din bank, vissa banker värderar ju mer att du lägger din amorteringsbuffert i ett sparande om du nu inte heller vill binda upp dina pengar i amortering än att du amorterar ner. (Det ökar ju deras totala affär...)

Visa signatur

WS: Ryzen 5900X, 64GB, RTX3080 (Windows 11)
Server: E5-2698V4, 64GB, 1050TI (Debian)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Json_81:

Låter mer som att den du pratar med på Swedbank är en sur människa som av någon personlig anledning inte gillar upplägget.

Kuxet är att vi pratat med en lokal (kontaktperson via mäklaren) Samt via kundtjänst och båda sa typ samma sak även om hon på kundtjänsten va lite mer positiv.

Nu har vi ett personligt möte inbokat så antar jag får se vad dom säger då.

Men är ändå så förvånad att det är så stor skillnad mellan dom två största bankerna då jag antar deras krav kommer vara mer eller mindre identiska.

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem
Skrivet av norrby89:

Sitter i en liten speciell sits idag.

Jag och min mor har under ett år nu renoverat upp hennes radhus med planen om att sälja och sen köpa ett hus ute på landet till mig och sen bygga ett attefallshus/köpa villavagn om man inte hittar ett hus med möjlighet till generationsboende.

Det konstiga just nu dock är att vi har pratat med tre banker, nordea, länsförsäkringar och Swedbank. Länsförsäkringar och Nordea säger att det inte är några konstigheter alls bara skicka in en ansökan om lånelöfte så tar vi det därifrån medans Swedbank satt sig på tvären direkt bara för att jag har sambo.

Det dom två vi varit i kontakt med hos Swedbank trycker på är att det är två "familjer/hushåll" och tänk om en vill flytta osv osv. Men den risken kommer alltid finnas där oavsätt om det mor och son som står på lånet eller om det är en man och en kvinna i en relation.

Men förstår bara inte varför det är så stor skillnad mellan Nordea och swedbank, kan det vara som så att samma sak uppstår hos Nordea bara att det kommer i ett senare skede efter att man skickat in ansökan?

Swedbank verkar skadade av sin senaste runda där de nästan gick i konken. De kör hängslen, livrem samt fallskärm. Även på företagssidan är de svårare att ha att göra med än andra banker just nu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hazelberg:

Vad är sweet spot för lägst ränta hos de flesta banker? Bara SBAB är väl lätt att kolla utan direktkontakt, när jag har kollat där har runt 75% belåningsgrad inneburit lägst ränta om jag minns rätt. Med lägre belåningsgrad ökar räntan igen. Men de kanske sticker ut?

Undrar eftersom vi funderar på att extraamortera i samband med att våra bundna lån löper ut nästa år. Vi ligger idag på några procentenheter över 70%, men har tänkt att vissa banker kanske har 70% som en magisk gräns som ger lägre ränta.

Det beror vad jag vet inte enbart på belåningsgrad. Lånebeloppet får ju inte vara för lågt heller. Det optimala ur bankens synvinkel är givetvis högt lånebelopp men väldigt låg kreditrisk (dvs. låg belåningsgrad och hög inkomst). Runt 50% har varit optimalt för mitt lånebelopp när jag kört lite räknesnurror. Olika långivare kan ju ha olika gränser för vad de anser optimalt dock.

Visa signatur

Antec P280 | Corsair RM750x | ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero | Ryzen 9 5900X | G.Skill Trident Z RGB 3200MHz CL14 @3600MHz CL16 2x16GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | WD SN850 1TB | Samsung 970 Pro 1TB | Samsung 860 Pro 1TB | Samsung 850 Pro 1TB | Samsung PM863a 3.84TB | Sound Blaster Z | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Medlem

Jag har bott i hyresrätt hela mitt liv och jag har för inte länge sedan skrivit på för min första bostadsrätt! Priserna har sjunkit så jag körde på, trots den högre räntan idag i hopp med att den sakta sänks de kommande åren.

Nu till mina frågor.

Min tidiga plan var att lägga ca 22% som insats men jag har fått höra att det kan vara till en fördel att lägga 25%. Jag har råd med detta men är det värt det? Tydligen kan man ammortera mindre per månad om man kör 25% eller har jag missförstått något?

Sedan har jag lite frågor om uppläggningen av bolånet. Tänkte först binda lånet på två år men fick tips om att det kan vara bättre att dela upp lånet. Nu lutar det åt att binda halva i två år och köra andra halvan rörligt, vad säger ni? Någon som har några tips?

Förresten, vad är en ok ränta nu efter den sista höjningen?

Jag kan nästan inget om detta

Visa signatur

R7-3700X, B450M Mortar MAX, 32GB DDR4 @ 3200, RTX 2080, Corsair CX650M Rev2

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Xeno88:

Jag har bott i hyresrätt hela mitt liv och jag har för inte länge sedan skrivit på för min första bostadsrätt! Priserna har sjunkit så jag körde på, trots den högre räntan idag i hopp med att den sakta sänks de kommande åren.

Grattis!

Skrivet av Xeno88:

Min tidiga plan var att lägga ca 22% som insats men jag har fått höra att det kan vara till en fördel att lägga 25%. Jag har råd med detta men är det värt det? Tydligen kan man ammortera mindre per månad om man kör 25% eller har jag missförstått något?

30% är det som gäller i så fall. Amorteringskravet medger att man amorterar 1% av lånebeloppet per år om man ligger under 70% belåning. Över 70% belåning gäller 2% eller till och med 3% om man lånat mer än 4,5 gånger sin årsinkomst.

Egentligen finns det inget rätt eller fel. Att amortera allt i en klumpsumma eller att amortera mindre på en gång och mer per månad är ju samma sak. Bara att du gör det över tid istället.

Skrivet av Xeno88:

Sedan har jag lite frågor om uppläggningen av bolånet. Tänkte först binda lånet på två år men fick tips om att det kan vara bättre att dela upp lånet. Nu lutar det åt att binda halva i två år och köra andra halvan rörligt, vad säger ni? Någon som har några tips?

Bundet bolån är alltid en försäkring. Tanken är inte att du ska tjäna någonting på det utan snarare jämna ut dina räntekostnader eller försäkra dig mot kostnader du inte har råd med.

Kan man så ska man generellt köra så mycket rörligt man klarar av om man bara vill bespara sig så mycket räntekostnader som möjligt i längden. Men ibland, så som 2021 fram tills nu, så har man sparat otroligt mycket pengar på att ha bundit i rätt tillfälle. Det brukar sällan hända.

Skrivet av Xeno88:

Förresten, vad är en ok ränta nu efter den sista höjningen?

Jag skulle säga 4,9-5,0% då det är vad statliga banken SBAB kan ge dig utan förhandling med din tilltänkta belåningsgrad. Men du ska givetvis sikta lite lägre!

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xeno88:

Jag har bott i hyresrätt hela mitt liv och jag har för inte länge sedan skrivit på för min första bostadsrätt! Priserna har sjunkit så jag körde på, trots den högre räntan idag i hopp med att den sakta sänks de kommande åren.

Nu till mina frågor.

Min tidiga plan var att lägga ca 22% som insats men jag har fått höra att det kan vara till en fördel att lägga 25%. Jag har råd med detta men är det värt det? Tydligen kan man ammortera mindre per månad om man kör 25% eller har jag missförstått något?

Sedan har jag lite frågor om uppläggningen av bolånet. Tänkte först binda lånet på två år men fick tips om att det kan vara bättre att dela upp lånet. Nu lutar det åt att binda halva i två år och köra andra halvan rörligt, vad säger ni? Någon som har några tips?

Förresten, vad är en ok ränta nu efter den sista höjningen?

Jag kan nästan inget om detta

Hej,

Kan inte alla bankers erbjudanden, men just nu kör i vilket fall Handelsbanken (som jag använder) med lån på 2års bindningstid med rätt att utan avgift bryta/ändra lånen.
Personligen tror jag det blir en höjning till i november, så jag tänker nog binda mina rörliga lån innan dess.
Sen är det ju fritt att ändra till rörligt igen om räntorna börjar gå ner (min spåkula säger någon gång sent 2024).

Jag pratar med min bankkontakt och försöker hålla mig uppdaterad så gott det går och tar beslut utefter det. Din bank kan ju plocka fram alla relevanta data som finns kring din ekonomi, sånt du kanske helst inte delar på forum, och ge rekommendation utifrån det.

Men ta inte allt för seriöst på finansiella tips från ett forum, det är alltid lätt att ge råd om andras pengar, men sitter man själv i den situationen med massor av olika möjligheter så är det inte lika enkelt
Forumtips ser jag mest som en tävling i killgissning

Exempel, kommer riksbanken höja eller låta räntan ligga kvar på nuvarande nivå i november? Kollar man vad de stora bankerna/låneinstituten säger så är det väl ganska mycket 50/50, några säger att de höjer, några tror att de ligger kvar. Detta är företag som har X antal personer som bara jobbar med att förutse framtiden på räntemarknaden och alla ger sina svar med någon form av brasklapp, att händer det något oväntat, så gäller givetvis inte deras prognos längre. Vad det oväntade är, är alltid lite otydligt.
Ställer du samma fråga på ett valfritt forum så är 100% av svaren tvärsäkra på sina svar, knappt någon slänger in en brasklapp av något slag. Det är alltid 100% rätt utifrån deras vinkel.

Så, mitt tips, om du inte redan har det, skaffa en bank där du kan ha en personlig kontaktperson, prata med den personen vad de rekommenderar. Ibland är det inte vad man själv tycker, men då har man iaf fått ett professionellt utlåtande, av någon känner dig och som vet allt om din ekonomi och dina förutsättningar.
Har funkat bra för mig de senaste decennierna.

Visa signatur

/O