Hur delar ni upp eran ekonomi? I vilka typer av konton sparar ni i?

Permalänk
Medlem

Hur delar ni upp eran ekonomi? I vilka typer av konton sparar ni i?

Hej!

Det är så att jag försöker få lite bättre koll på hur jag ska spara och tänka gällande vart pengarna ska delas upp i.
Om man nu vill ha ett konto kallat "Semester", i vilken typ av konto hade ni sparat i då?
Jag har Handelsbanken och de har lite olika där. Bla något som heter "Placeringskonto" där det är fast ränta som gäller i tre månader. Men också ett "Sparkonto" där det är rörlig ränta.

Hur tänker ni med uppdelningen av eran ekonomi?
Är det något i denna stilen? Har ni flera allkonton? Och isåfall varför?

Allkonto = Lön
Placeringskonto/Sparkonto = Semester/Buffert

Jag har även pengar i fonder, ett "investeringssparkonto" och ett till "pension".

Hade gärna velat få lite tips och hjälp kring hur man ska tänka!

Permalänk
Medlem

Hej!

Jag har ett allkonto för lön/bankkort, sen har jag ett buffertkonto, ett gemensamt semesterkonto, gemensamt driftkonto samt ett ISK konto på Avanza.

Jag kör på månadsöverföring vid lön, jag tycker det är skönare för då vet man att de pengar som är kvar sen är levnads pengar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av gynszd0:

Hej!

Jag har ett allkonto för lön/bankkort, sen har jag ett buffertkonto, ett gemensamt semesterkonto, gemensamt driftkonto samt ett ISK konto på Avanza.

Jag kör på månadsöverföring vid lön, jag tycker det är skönare för då vet man att de pengar som är kvar sen är levnads pengar.

Exakt likadant + Lysa + buffert för att betala Amex-räkning (där vi gör de flesta gemensamma köp).

Permalänk
Medlem
Skrivet av gynszd0:

Hej!

Jag har ett allkonto för lön/bankkort, sen har jag ett buffertkonto, ett gemensamt semesterkonto, gemensamt driftkonto samt ett ISK konto på Avanza.

Jag kör på månadsöverföring vid lön, jag tycker det är skönare för då vet man att de pengar som är kvar sen är levnads pengar.

Hej!

Tack för svar!

Som jag förstått det så vill man ha buffertkontot som ett vanligt "Sparkonto". Vilken typ av konto sparar du semestern i? Placeringskonto? Sparkonto? Annat konto? Och även där, har du automatisk överföring dit varje månad tex?

Sen är jag lite nyfiken på vad ett driftkonto är

Permalänk
Medlem
Skrivet av izzie:

Exakt likadant + Lysa + buffert för att betala Amex-räkning (där vi gör de flesta gemensamma köp).

Okej! Har hört talas om Lysa. Vad är det som gör att du hellre sparar i Lysa? Än tex din vanliga bank/Avanza? Och vad är det för typ av sparande som du har där?

Permalänk

"kuvertsparande" har det kallats förut. Gör konton för allt som behöver sparas till och i början på månaden sätter du in lämplig mängd i respektive konto/kuvert.

Jag har det så för allt som är kostsamt som inte är direkta räkningar. Semester, ny 65tums tv, ny bil etc etc. Resten är bara drift.

Permalänk
Medlem

Personligen så har jag allkontot för lön/räkningar. automagisk överföring till allkortskonto där jag har mat&nöjesbudgeten för månaden. Har man alltid samma summa och slipper fundera på nån mer räkning ska dras. Sparar på vanligt sparkonto.har flera vanliga sparkonton till olika sparmål. för mig personligen handlar det om så små summor och kort tidshorisont att det inte är värt att riskera pengarna på börsen. Många verkar överrens om att pengar som behövs inom 5 år inte har på börsen att göra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Benham20:

Okej! Har hört talas om Lysa. Vad är det som gör att du hellre sparar i Lysa? Än tex din vanliga bank/Avanza? Och vad är det för typ av sparande som du har där?

Lysa är en fondrobot. Jag sparar både där och hos Avanza. Än så länge har Lysa slagit mina egna val med hästlängder.

Permalänk
Medlem

Har 3 konton på banken där jag får lön till (Swedbank).
1. Där debit-kortet är kopplat till och jag får in lönen till
2. Servicekonto där alla räkningar dras till, Auto-överföringar varje månad från lön-kontot
3. Sparande/buffert/nöd - Lägger in manuellt varje månad beroende på hur mycket som blir kvar efter allt annat.

Sedan har jag konto hos Klarna där jag har en sparränta med en peng för en framtida plan men sparar även en liten summa för bil-relaterade räkningar så som verkstad eller evt ny.

Har lån hos SBAB men där lägger jag in en summa för semester för att dom har bättre sparränta en Swedbank som är obefintlig. Här är jag egentligen bara lat och skulle kunna ha allt hos Klarna men vill kunna veta hur mycket är dedikerat till X och Y.

Sedan Avanza för aktier och fonder som också får en slant varje månad.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Benham20:

Hej!

Det är så att jag försöker få lite bättre koll på hur jag ska spara och tänka gällande vart pengarna ska delas upp i.
Om man nu vill ha ett konto kallat "Semester", i vilken typ av konto hade ni sparat i då?
Jag har Handelsbanken och de har lite olika där. Bla något som heter "Placeringskonto" där det är fast ränta som gäller i tre månader. Men också ett "Sparkonto" där det är rörlig ränta.

Hur tänker ni med uppdelningen av eran ekonomi?
Är det något i denna stilen? Har ni flera allkonton? Och isåfall varför?

Allkonto = Lön
Placeringskonto/Sparkonto = Semester/Buffert

Jag har även pengar i fonder, ett "investeringssparkonto" och ett till "pension".

Hade gärna velat få lite tips och hjälp kring hur man ska tänka!

Beror ju lite på hur långsiktig du är med sparandet. För semester låter ju ett vanligt sparkonto som en bra idé.

Vi (jag+sambo) har ett allkonto med kopplade bankkort. Från detta konto betalas alla utgifter. Alla pengar som "blir över" på detta konto när nästa lön kommer fördelas ut enligt prioritering nedan. På så vis behöver man (nästan) aldrig plocka pengar från buffert.

1 Buffertkonto på ett sparkonto med rörlig ränta för oförutsedda utgifter (försöker hålla ett minimum på 6 månadslöner här)
2 Barnspar på Opti fondrobot
3 Avanza ISK bestående av mestadels utdelningsaktier och indexfonder (långsiktigt sparande)

Visa signatur

NZXT H6 · NZXT C850 · STRIX B650E-F · 7800X3D · ASRock 7900XT · G.Skill 32GB DDR5-6000 · WD Black 2TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av izzie:

Exakt likadant + Lysa + buffert för att betala Amex-räkning (där vi gör de flesta gemensamma köp).

Vilket kort har du exakt och vilka fördelar har det?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Benham20:

Hej!

Tack för svar!

Som jag förstått det så vill man ha buffertkontot som ett vanligt "Sparkonto". Vilken typ av konto sparar du semestern i? Placeringskonto? Sparkonto? Annat konto? Och även där, har du automatisk överföring dit varje månad tex?

Sen är jag lite nyfiken på vad ett driftkonto är

Sparkonto på sbab har jag till både gemensamma driftkonto samt semesterkonto.
Yes, jag och sambon kör lika stor överföring automatiskt varje månad.

Med driftkonto så menar jag amortering, ränta, garage, mat, försäkring, bredband etc...

Permalänk
Hedersmedlem

Lönekonto - min lön in och mina egna räkningar
Gemensamt konto med sambon - allt kring huset, bil, barn och mat
ISK på min vanliga bank för månadssparande
ISK hos Avanza för övrigt sparande, mer långsiktigt
Buffert/trygghet/lyx/roligt/övriga större kostnader hos Volvo finans. 3,6% ränta ungefär
Kreditkort från Volvo (kör inte volvo, men de hade bensinmack nära där jag bodde). Används för alla köp under månaden. Jag och min sambo har varsitt kort kopplat till samma konto. Ingen avgift och bonus som går att tanka för.

Ganska okomplicerat egentligen. Buffertkontot får ta både nödvändiga och onödiga utgifter men är dimensionerat för det.
Månadssparandet rullar på utan att peta för mycket.
Gemensamma kontot fylls motsvarande genomsnittet av en månads fasta utgifter när det är lön.
Lönekontot ska alltid ha en extra buffert på några tusen ifall kreditkortet inte funkar.

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo

Har i princip inga pengar på "transaktionskonton" utan betalar med kreditkort och betalar varje månad.
Pengarna som "ligger" ligger på sparkonton, en tillräckligt stor summa på min "vanliga bank" för att täcka alla kommande räkningar om lönen inte kommer ut från företaget (otänkbart egentligen). Sedan resterande sparpengar (som är likvider) ligger hos nischbank med bästa tänkbara ränta och insättningsgaranti.

Att spara pengar hos storbankerna är uselt då räntorna är så dåliga. Morrowbank ger ju 4.1% och även SBAB ligger väl strax under 4%, det är bättre än ca 2.5% hos storbankerna.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk

• Lön
• Fasta kostnader (autogiro)
• Rörliga kostnader (kreditkort vars räkning betalas varje månad)
• Sparande (både kort och långsiktigt)
• Buffert (5 månadslöner)

Permalänk
Medlem

Tack för alla svar!

Permalänk
Medlem

Ni som har Handelsbanken tex, använder ni Placeringkonto till något? Semester, bil etc. Eller är det vanligt sparkonto som ni gillar mest?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Omega5509:

Personligen så har jag allkontot för lön/räkningar. automagisk överföring till allkortskonto där jag har mat&nöjesbudgeten för månaden. Har man alltid samma summa och slipper fundera på nån mer räkning ska dras. Sparar på vanligt sparkonto.har flera vanliga sparkonton till olika sparmål. för mig personligen handlar det om så små summor och kort tidshorisont att det inte är värt att riskera pengarna på börsen. Många verkar överrens om att pengar som behövs inom 5 år inte har på börsen att göra.

Om du har ett semesterkonto tex, föredrar du vanligt sparkonto eller tex ett placeringskonto eller liknande?

Permalänk
Hedersmedlem

Lönen in på standardbank där alla fasta utgifter betalas automatiskt
Alla variabla utgifter på kreditkort som blir en av räkningarna nästa månad
10% av lönen till tråkfonder hos avanza
Någon månadslön i buffert hos northmill

Ev överskott till antingen investering eller kommande större utgift.

Fördel med detta, jag vet i god tid hur nästa månads ekonomi kommer se ut, hur mycket jag kan bränna eller om jag behöver fylla på.

Hade större buffert förut, men har inte varit med om något jag inte kunnat hantera på 1-2 månadslöner de senaste 10 åren, så de pengarna gör sig bättre i fonder än som foder åt inflationsdraken.

Visa signatur

Det kan aldrig bli fel med mekanisk destruktion

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aphex:

Lönen in på standardbank där alla fasta utgifter betalas automatiskt
Alla variabla utgifter på kreditkort som blir en av räkningarna nästa månad
10% av lönen till tråkfonder hos avanza
Någon månadslön i buffert hos northmill

Ev överskott till antingen investering eller kommande större utgift.

Fördel med detta, jag vet i god tid hur nästa månads ekonomi kommer se ut, hur mycket jag kan bränna eller om jag behöver fylla på.

Hade större buffert förut, men har inte varit med om något jag inte kunnat hantera på 1-2 månadslöner de senaste 10 åren, så de pengarna gör sig bättre i fonder än som foder åt inflationsdraken.

Okej det upplägget låter ju inte helt fel.

När du säger att du sparar 10% i fonder är det då till pension samt investerings/långtidspar? Alltså att du delar upp 10% i olika fonder.

Permalänk
Medlem

Efter många olika varianter genom åren så har jag landat i ett buffertkonto (öronmärka pengar t ex bil, renovering funkar dåligt, man får ändå flytta om mellan dem).
Ett konto med bankkort som backup.
Ett kreditkort med cashback för alla inköp(för tillfället refunderpay, utvärderas årligen om det ska bytas mot annat).
Lagt ner att försöka fippla med aktier, jag har ett avanzakonto med avanza global och ett konto på lysa. Kommer troligen köra på bara ett av dem efter något år till med utvärdering.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Skrivet av Benham20:

Hej!

Det är så att jag försöker få lite bättre koll på hur jag ska spara och tänka gällande vart pengarna ska delas upp i.
Om man nu vill ha ett konto kallat "Semester", i vilken typ av konto hade ni sparat i då?
Jag har Handelsbanken och de har lite olika där. Bla något som heter "Placeringskonto" där det är fast ränta som gäller i tre månader. Men också ett "Sparkonto" där det är rörlig ränta.

Hur tänker ni med uppdelningen av eran ekonomi?
Är det något i denna stilen? Har ni flera allkonton? Och isåfall varför?

Allkonto = Lön
Placeringskonto/Sparkonto = Semester/Buffert

Jag har även pengar i fonder, ett "investeringssparkonto" och ett till "pension".

Hade gärna velat få lite tips och hjälp kring hur man ska tänka!

Ett lönekonto för A-kassa, hyra och allt det. Allt det på autogiro. med vanligt kort så att man kan handla mat och köpa Öl

Sen allt annat på ett e-konto. Eller vad menar du, Ska man öppna konton som heter vinterjacka och ett till som heter godis och ett till för glass eller? Det verkar inte riktigt vettigt. Det är en sak om man spar till "BIL" modell dyrare så att det blir tydligt hur nära mål man är eller insatsen till kåk.

Annat sparande kommer sig ju naturligt för det kör man på annan bank. ISk konto och så vidare och så vidare.

Men jag tycker att spar man till något större så gör man ju inte det på ett "Sparkonto" då kör man på en Fond om man är lat eller lite långsamt växande men stabila aktier. Det klår alla sparkonton tiofalt inklusive en del risker.

Nummer ett är.
Har du kort med kredit så klipp det i småbitar direkt, eller om du har kredit på ditt vanliga bankkonto så kapa det med en gång, Har aldrig vart bra och kommer inte blir det och sitter du i skiten så är det hundra gånger bättre att ta smällen direkt.

Vill du låna till hus eller bil och kan anses ok för det men är precis på gränsen så kommer banken säga nej till dig trotts att du har ett kreditkort som du aldrig använt. Det kan vara väldigt bra att känna till. Ingen gillar kreditkort alls.

Visa signatur

Dualbot, w10, Ubuntu, 2600k

Permalänk
Medlem

Jag har på tok för många konton.. flera jag inte ens använder, tack vare denna tråd så skickade jag ett meddelande till min bank för att ta bort 3st

Permalänk
Medlem
Skrivet av Modellören:

Ingen gillar kreditkort alls.

Nja, jag tycker kreditkort är bra så inte riktigt sant att ingen gillar det. Vad skulle nackdelarna med kreditkort vara enligt dig? Under mina snart 30 år med kreditkort har jag än så länge aldrig betalat någon ränta på krediten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

Har i princip inga pengar på "transaktionskonton" utan betalar med kreditkort och betalar varje månad.
Pengarna som "ligger" ligger på sparkonton, en tillräckligt stor summa på min "vanliga bank" för att täcka alla kommande räkningar om lönen inte kommer ut från företaget (otänkbart egentligen). Sedan resterande sparpengar (som är likvider) ligger hos nischbank med bästa tänkbara ränta och insättningsgaranti.

Att spara pengar hos storbankerna är uselt då räntorna är så dåliga. Morrowbank ger ju 4.1% och även SBAB ligger väl strax under 4%, det är bättre än ca 2.5% hos storbankerna.

Okej intressant vad du nämner gällande sparande hos storbankerna. Innan hade jag mitt långtidssparande på Avanza men bytte till Handelsbanken. Så nu sparar jag i fonder endast hos Handelsbanken. Är det inte värt det menar du? Tjänar man inte så mycket på det i längden? Vad skulle du rekommendera i så fall?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Benham20:

Okej det upplägget låter ju inte helt fel.

När du säger att du sparar 10% i fonder är det då till pension samt investerings/långtidspar? Alltså att du delar upp 10% i olika fonder.

Ja. 80/20 global/sverige.

Skrivet av Modellören:

Nummer ett är.
Har du kort med kredit så klipp det i småbitar direkt, eller om du har kredit på ditt vanliga bankkonto så kapa det med en gång, Har aldrig vart bra och kommer inte blir det och sitter du i skiten så är det hundra gånger bättre att ta smällen direkt.

Alla är inte ekonomiskt infantila, så tala för dig själv. Klarar man av att betala en räkning varje månad klarar man av att ha ett kreditkort.

Visa signatur

Det kan aldrig bli fel med mekanisk destruktion

Permalänk
Medlem
Skrivet av Benham20:

Okej intressant vad du nämner gällande sparande hos storbankerna. Innan hade jag mitt långtidssparande på Avanza men bytte till Handelsbanken. Så nu sparar jag i fonder endast hos Handelsbanken. Är det inte värt det menar du? Tjänar man inte så mycket på det i längden? Vad skulle du rekommendera i så fall?

Han pratar endast om var de bästa sparkonton finns, han gör inga uttalanden angående sparkonto vs fonder.

Permalänk

I dag bör man ha minst tre månaders lön på ett sparkonto som absolut minimum, som bara ligger där men jag vill påstå att man ska ha minst hundra tusen på ett konto som minimum. Eller kanske 40 lax på ett konto men resten i andra sparformer.

A-kassa kan dröja ett havlår
Försäkringskassan gör ofta fel har själv fått betala tillbaka 18 och jag vet en som fick betala tillbaka åttio lax.
Vi har Omställningsstudiestöd i dag där handläggningstiden är över 20 veckor minst.

Med tanke på att något annat kan hända samtidigt, om bilen går sänder. med mera med mera.

Därför måste man alltid ha extra pengar på ett sparkonto !

Visa signatur

Dualbot, w10, Ubuntu, 2600k

Permalänk
Skrivet av Aphex:

Ja. 80/20 global/sverige.
Alla är inte ekonomiskt infantila, så tala för dig själv. Klarar man av att betala en räkning varje månad klarar man av att ha ett kreditkort.

Kan du tala om en enda orsak till varför man ska ha ett kreditkort ens. Det är ju till för att du ska konsumera mer än vad du tänkte om dum ens tänker när du nu menar att vi andra är ekonomiskt infantila så skrattar jag åt dig. Om du tror att du visar status med att vifta med kortet så att alla ska se i baren så är du ju ganska fel ute.

Om det nu var nån fördel att ha ett sånt kort så bör du kanske förklara det lite bättre om du nu kan det.

Visa signatur

Dualbot, w10, Ubuntu, 2600k

Permalänk
Medlem
Skrivet av Modellören:

Kan du tala om en enda orsak till varför man ska ha ett kreditkort ens. Det är ju till för att du ska konsumera mer än vad du tänkte om dum ens tänker när du nu menar att vi andra är ekonomiskt infantila så skrattar jag åt dig. Om du tror att du visar status med att vifta med kortet så att alla ska se i baren så är du ju ganska fel ute.

Om det nu var nån fördel att ha ett sånt kort så bör du kanske förklara det lite bättre om du nu kan det.

- Utökade reseförsäkringar
- Cashback och/eller andra förmåner
- Billigare (ibland gratis) kontantuttag utomlands
- Förmånligare valutaomvandling

Ska jag fortsätta?

Visa signatur

NZXT H6 · NZXT C850 · STRIX B650E-F · 7800X3D · ASRock 7900XT · G.Skill 32GB DDR5-6000 · WD Black 2TB