Missa inte! Fyndchans i Månadens Drop
Permalänk
Medlem

Köpråd 65" OLED - begagnad vs ny

Jag önskar lite input från er angående köp av en 65" OLED. Vad tror ni priserna hamnar på kring Black Friday? Kravet är OLED och HDMI 2.1 på minst 3 portar. Alternativet är att köpa en begagnad CX nu för ca 10k.

Tack!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mr_Flash:

Jag önskar lite input från er angående köp av en 65" OLED. Vad tror ni priserna hamnar på kring Black Friday? Kravet är OLED och HDMI 2.1 på minst 3 portar. Alternativet är att köpa en begagnad CX nu för ca 10k.

Tack!

Tigare priser har legat mellan 10 till 20 lite beroende på modell och så vidare.
Men nu har vi ju haft en väldig inflation så det är svårt att säga. Och det är ingen som vet vilka priser det blir på Black friday, och de som vet får inte säga något garanterat.

Kolla på sig den CX och förra årets modeller vad de har legat på som biligast på prisjak så får du ett kanske litet hum om var de kanske kan hamna.

Visa signatur

Dator: HP Pavilion och Lenovo Legion. Konsol: Playstation
Tv: LG Oled. Ljud: Marantz surroundförstärkare, Klipsch Reference högtalare och basskickers.

Permalänk
Bildexpert 📺

Tror 65 tums C2 dippade som mest ned mot ca 15–16 000 kronor under förra året. Då kan man extrapolera att det lär upprepas ±10% eller så i bästa fall för C3.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mega-Dark:

Tigare priser har legat mellan 10 till 20 lite beroende på modell och så vidare.
Men nu har vi ju haft en väldig inflation så det är svårt att säga. Och det är ingen som vet vilka priser det blir på Black friday, och de som vet får inte säga något garanterat.

Kolla på sig den CX och förra årets modeller vad de har legat på som biligast på prisjak så får du ett kanske litet hum om var de kanske kan hamna.

Skrivet av Laxpudding:

Tror 65 tums C2 dippade som mest ned mot ca 15–16 000 kronor under förra året. Då kan man extrapolera att det lär upprepas ±10% eller så i bästa fall för C3.

Tack för svaren! Då vet jag ungefär. Jag fundera på om det känns värt det. Sitter idag på en Philips 55OLED803 eller 804 från ca 2018, så allt nyare än det är ju en uppgradering

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mr_Flash:

Tack för svaren! Då vet jag ungefär. Jag fundera på om det känns värt det. Sitter idag på en Philips 55OLED803 eller 804 från ca 2018, så allt nyare än det är ju en uppgradering

Verkligen. Det beror ju dock på vad du ska använda TVn till.
Är det för gaming (XBOX/PC t.ex.) så är en LG mycket mer värt som tickar samtliga boxar (bra HDR stöd, ALLM, VRR och en massa annat gött)
C3 har äntligen börjat stödja DTS nu också.

Sitter själv på en C2a och den är helt exceptionell att lira på. Både Series X och GFN.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Billy Joe Bob:

Verkligen. Det beror ju dock på vad du ska använda TVn till.
Är det för gaming (XBOX/PC t.ex.) så är en LG mycket mer värt som tickar samtliga boxar (bra HDR stöd, ALLM, VRR och en massa annat gött)
C3 har äntligen börjat stödja DTS nu också.

Sitter själv på en C2a och den är helt exceptionell att lira på. Både Series X och GFN.

Ja precis VRR osv vore ett trevligt tillskott, men även CX/C1 funkar ju då som jag förstår det. Och dessa finns ju begagnade. Det som är inkopplat är Nvidia Shield TV Pro, PS5 och eventuellt datorn någon gång.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Tror 65 tums C2 dippade som mest ned mot ca 15–16 000 kronor under förra året. Då kan man extrapolera att det lär upprepas ±10% eller så i bästa fall för C3.

Så eventuella restlager av C2 skulle kunna bli lite billigare i år? Finns det någon större anledning att lägga några tusen extra för C3 om det skulle vara prisskillnad till C2s favör?

Permalänk
Medlem
Skrivet av SweDragon:

Så eventuella restlager av C2 skulle kunna bli lite billigare i år? Finns det någon större anledning att lägga några tusen extra för C3 om det skulle vara prisskillnad till C2s favör?

Jag tolkar det som väldigt små skillnader. Men DTS-stöd är ju en klar fördel:

The LG C3 OLED and LG C2 OLED are very similar TVs, with the C3 being a marginal improvement over its predecessor. The C3 is a bit brighter, but this isn't noticeable in practice. The C3 also has better low-resolution sharpness processing, making legacy content on DVDs or low-resolution online streaming look better than on the C2. The C3's biggest improvement over the C2 is its support of DTS audio formats; this makes it a much more interesting TV for home entertainment fans, as Blu-rays and DVDs tend to use DTS for their audio tracks.

Permalänk
Medlem

C3 och S90C lär matcha varandra i pris och det har varit kampanjer under oktober månad där de har kostat 19000kr respektive 18000kr, vilket antagligen är BF prisnivån (eventuellt någon tusenlapp mindre). Jag hade inte köpt en begagnad OLED som är ca 3 år gammal om du inte har stenkoll på hur förra ägaren har använt den.

Skillnaden mellan C2 och C3 är väldigt liten så hittar man en C2 för flera tusenlappar mindre kan man lika gärna köpa den.

Visa signatur

f0rest stan | Citera mera | 5800x – 6700 XT

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av SweDragon:

Så eventuella restlager av C2 skulle kunna bli lite billigare i år? Finns det någon större anledning att lägga några tusen extra för C3 om det skulle vara prisskillnad till C2s favör?

På fråga ett svarar jag med en retorisk motfråga: vad kostar en påse potatis om tre veckor?

På fråga två svarar jag att det beror på ens behov. C3 ska kunna skicka DTS-ljud via eARC, något en C2 inte kan. För en del personer är detta "lätt värt tusen extra". Är det skillnader i bildkvalitet som prioriteras är det ganska mycket sak samma.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mr_Flash:

Ja precis VRR osv vore ett trevligt tillskott, men även CX/C1 funkar ju då som jag förstår det. Och dessa finns ju begagnade. Det som är inkopplat är Nvidia Shield TV Pro, PS5 och eventuellt datorn någon gång.

Precis där har du det. Då skulle jag säga att en LG är soklart val i så fall, och därmed antingen CX eller helst C2/3 beroende på pris.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mr_Flash:

Jag tolkar det som väldigt små skillnader. Men DTS-stöd är ju en klar fördel:

The LG C3 OLED and LG C2 OLED are very similar TVs, with the C3 being a marginal improvement over its predecessor. The C3 is a bit brighter, but this isn't noticeable in practice. The C3 also has better low-resolution sharpness processing, making legacy content on DVDs or low-resolution online streaming look better than on the C2. The C3's biggest improvement over the C2 is its support of DTS audio formats; this makes it a much more interesting TV for home entertainment fans, as Blu-rays and DVDs tend to use DTS for their audio tracks.

Jag har ju en HdFury Arcana idag till min TV som saknar eARC. Denna mellan Shield TV Pro / TV / Sonos ARC. Jag hade tänkt sälja den när jag byter TV, men funderar på om man kanske skulle köra vidare med den ändå, då jag sneglar på en begagnad C1 just nu. Inte den snyggaste lösningen men då bör jag ju ha stöd för samtliga ljudformat iaf?

Permalänk
Medlem

Det blev en knappt använd C1 65" med väggfäste för 9500 🙂