Problem med internet. Kan någon läsa av dessa Pingpotter bilder?

Permalänk

Problem med internet. Kan någon läsa av dessa Pingpotter bilder?

De senaste 2 veckorna har mitt internet varit väldigt ostabilt. Ibland är det uppa i några minuter, och ibland några timmarDe senaste dagarna dock får jag bara några sekunder åt gången.

Har Bahnhof som ISP. Har fungerat perfekt i flera år. Bor i en bostadsrätt med ett fibermodem som tillhör föreningen. Har bytt router och kablar men problemet kvarstår. Har startat om routern och modemet flera gånger. Kanske sitter problemet i fibermodemet men den får jag inte försöka fixa eller byta ut själv.

Kontaktade Bahnhof som bad mig köra Pingpotter i ett dygn. Har skickat rapporten till Bahnhof men dom tar sig på sig att svara. Kan någon här kanske läsa av den och se vart felet är? Första bilden är från ett par dagar sedan då Internet funkade i några timmar. Sen blev den helt död i ett halvt dygn.

Så här det ut nästan hela tiden när jag har routern och modemet igång. Får internet i ca 8 sekunder, och sen går det ner i 22 sekunder. Håller på så i nästan all oändlighet. Ibland är det nere längre än så.

Hoppas man kan bli klokare på detta. Ska prata med föreningen om det inte löser sig snart. Tack för svar.

Permalänk
Medlem

Jag skulle säga att din D-Link, 192.168.0.1, är trasig och att Bahnhof (med rätta) kommer skylla på den. Om de inte har försett dig med routern kommer de inte göra något åt problemet.

Du ser det på att den packet loss (PL) som du får i första hoppet är kvar i alla efterföljande hopp.

Om man har hög packet loss i ett tidigt hopp, men noll i ett senare så är det ingen fara, det är bara det tidigare hoppet som inte bryr sig om att svara när TTL når noll i det hoppet. Det är mot standarden, men relativt legitimt om hoppet i fråga är tungt belastat. Vissa routrar bara skiter helt i att svara.

Jag är inte hemma nog på pingplotter för att med säkerhet tolka den undre grafen på de två bilderna. Om jag ska gissa något så har routern slutat funka helt på den andra halvan av mätningen i den övre skärmdumpen. I den undre skärmdumpen tycks routern fungera av och till, med ett relativt tydligt återkommande mönster. Eventuellt rebootar den ungefär 80% av tiden, varefter den fungerar 20% av tiden och sedan rebootar igen. Omöjligt att avgöra om man inte har routern framför sig så klart.

Mätningarna är inte 24h som Bahnhof bad om utan 2x10 min. Inte för att det spelar roll.

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

Prövat starta om omvandlaren och har du bytt kabel mellan omvandlar/router?
Kopplat datorn rakt in i omvandlaren också?
Hur har allt varit kopplat?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Captain_Dope:

De senaste 2 veckorna har mitt internet varit väldigt ostabilt. Ibland är det uppa i några minuter, och ibland några timmarDe senaste dagarna dock får jag bara några sekunder åt gången.

Har Bahnhof som ISP. Har fungerat perfekt i flera år. Bor i en bostadsrätt med ett fibermodem som tillhör föreningen. Har bytt router och kablar men problemet kvarstår. Har startat om routern och modemet flera gånger. Kanske sitter problemet i fibermodemet men den får jag inte försöka fixa eller byta ut själv.

Kontaktade Bahnhof som bad mig köra Pingpotter i ett dygn. Har skickat rapporten till Bahnhof men dom tar sig på sig att svara. Kan någon här kanske läsa av den och se vart felet är? Första bilden är från ett par dagar sedan då Internet funkade i några timmar. Sen blev den helt död i ett halvt dygn. <Uppladdad bildlänk>

Så här det ut nästan hela tiden när jag har routern och modemet igång. Får internet i ca 8 sekunder, och sen går det ner i 22 sekunder. Håller på så i nästan all oändlighet. Ibland är det nere längre än så.
<Uppladdad bildlänk>

Hoppas man kan bli klokare på detta. Ska prata med föreningen om det inte löser sig snart. Tack för svar.

Hur är du ansluten? Om du bytt router skulle jag se över huruvida din dator har problem. Kan du testa med en annan dator?

Permalänk

Jag har liknande problem som började 18/10 då Bahnhof uppgradera till CGNAT för mig, inte lika extremt som för dig men liknande problematik. Skrivit om det här https://www.sweclockers.com/forum/trad/1701737-bahnhof-problem-sen-uppgradering

Hojta gärna till om du hittar en lösning..

Permalänk
Medlem

Har för mig att Bahnhof ber en köra utan någonting öht mellan klienten och deras konverterare när man kör PingPlotter?
Testa att köra utan din router för att se om problemen kvarstår.
Om problemen försvinner så har du isolerat problemet till din router.

Visa signatur

Case: Fractal Design Define 7 CPU: AMD Ryzen 9 3900X CPU Cooler: Corsair iCUE H115i RGB PRO XT Graphics Card: ASUS ROG STRIX GeForce RTX 3080 10GB Gaming OC Motherboard: MSI MEG X570 UNIFY RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB Storage: WD Black SN850X 2TB, Samsung 970 EVO Plus 1TB, Samsung 860 EVO 1 TB PSU: Corsair HX1000i / 1000W OS: Windows 10 Pro 22H2 Mouse: Logitech G Pro X Superlight Keyboard: Logitech G915 Tactile Monitor: AOC 24G2U, Dell U2412M