Permalänk

Bahnhof - Problem sen uppgradering

Hej,

Jag har använt Bahnhof som ISP i kombination med min setup hemma (Router ASUS RT-AC59U V2) i flera år utan ett enda problem.

17/10 - Fiberleverantör är på plats och byter min fiberkabel som går in i huset samt tjänstefördelaren. De är klara cirka 10 på förmiddagen och allting fungerar som vanligt resterande dag/natt.

18/10 - Bahnhof uppgraderar till Carrier-grade NAT (datum bekräftat av Bahnhof och Fiberleverantören). Här börjar problem med att all internetanslutning sporadiskt försvinner för mig flera gånger om dagen, enbart en omstart av router löser problemet. ASUS GUI säger "internetstatus: ansluten" men lampan på Routern för internetanslutning lyser ej, tills efter omstart och fungerar fram till nästa avbrott.

Efter felrapportering till Bahnhof så körde jag PingPlotter på dator direktkopplad mot tjänstefördelaren och fick 3st avbrott vid olika tillfällen under 24h, med paketförluster hela vägen mot slutdestination (ping.sunet.se). Jag har nu fått detta felanmält till fiberleverantören som har stadsnätet i min stad och de kommer skicka ut en tekniker till mig.

När jag får dessa avbrott så tappar hela mitt hemmanätverk internetåtkomst, anslutningen till min router ligger kvar men inget internet går att nå.

Är det någon som har erfarenhet av liknande händelser? Ska tilläggas att datorn som ligger kvar direktkopplad mot tjänstefördelaren har internetåtkomst efter ett avbrott då routern fortfarande inte kan fördela något internet.

Permalänk
Medlem

Gör du något speciellt när avbrotten sker?

Anledningen till att jag frågar är att min bror med Bredband2 och CGNAT fick liknande problem när han försökte ladda ner något via Battle.net-klienten.

Permalänk
Skrivet av underd0g76:

Gör du något speciellt när avbrotten sker?

Anledningen till att jag frågar är att min bror med Bredband2 och CGNAT fick liknande problem när han försökte ladda ner något via Battle.net-klienten.

Jag har inte Battle.net-klienten på något enhet hemma. Nätverket i regel består mest av TV, Macbooks och PS5. Men jag ska tillägga att avbrott även loggats 03.30 en natt när ingen var vaken och de flesta enheter avstängda.

Permalänk
Medlem
Skrivet av darfvajder:

Hej,

Jag har använt Bahnhof som ISP i kombination med min setup hemma (Router ASUS RT-AC59U V2) i flera år utan ett enda problem.

17/10 - Fiberleverantör är på plats och byter min fiberkabel som går in i huset samt tjänstefördelaren. De är klara cirka 10 på förmiddagen och allting fungerar som vanligt resterande dag/natt.

18/10 - Bahnhof uppgraderar till Carrier-grade NAT (datum bekräftat av Bahnhof och Fiberleverantören). Här börjar problem med att all internetanslutning sporadiskt försvinner för mig flera gånger om dagen, enbart en omstart av router löser problemet. ASUS GUI säger "internetstatus: ansluten" men lampan på Routern för internetanslutning lyser ej, tills efter omstart och fungerar fram till nästa avbrott.

Efter felrapportering till Bahnhof så körde jag PingPlotter på dator direktkopplad mot tjänstefördelaren och fick 3st avbrott vid olika tillfällen under 24h, med paketförluster hela vägen mot slutdestination (ping.sunet.se). Jag har nu fått detta felanmält till fiberleverantören som har stadsnätet i min stad och de kommer skicka ut en tekniker till mig.

När jag får dessa avbrott så tappar hela mitt hemmanätverk internetåtkomst, anslutningen till min router ligger kvar men inget internet går att nå.

Är det någon som har erfarenhet av liknande händelser? Ska tilläggas att datorn som ligger kvar direktkopplad mot tjänstefördelaren har internetåtkomst efter ett avbrott då routern fortfarande inte kan fördela något internet.

Skulle du kunna prova att be Bahnhof att stänga av din CGNAT och se om problemen försvinner då?

Visa signatur

Main
MOBO: Gigabyte B550M DS3H, CPU: AMD Ryzen 5 5600, RAM: 2x16B @ 3600MHz, GPU: ASUS TUF Gaming RX7800XT, SSD: WD BLACK SN750 SE 1TB nVME, 2x1TB Sata SSD, Chassi : Fractal Design Node 804, PSU: Corsair RM1000e, Skärm: Philips 27M1N3500LS.

Spare/kontor
MOBO: MSI Z95 Gaming 5, CPU: Intel Core I5 4790K @ 4.5GHz, RAM: 4x8GBB @ 1600MHz, GPU: Sapphire RX 5700 (Flashat till XT), SSD: totalt 2TB S-ata, Chassi : Corsair 300 (Nånting), PSU: Coolermaster 750Watt, Skärm: Philips 34" Curved 100Hz

Permalänk
Skrivet av BM-Mods:

Skulle du kunna prova att be Bahnhof att stänga av din CGNAT och se om problemen försvinner då?

Bra tanke, det är lite bortom min expertis men jag skickade frågan till min kontakt där nu och får se vad han svarar.

Permalänk
Skrivet av darfvajder:

Bra tanke, det är lite bortom min expertis men jag skickade frågan till min kontakt där nu och får se vad han svarar.

Tyvärr kunde de inte göra det enligt min kontakt där..

Permalänk
Medlem
Skrivet av darfvajder:

Det låter väldigt märkligt. De ska kunna ge dig ett fast externt IP och då slipper du CGNAT.
Känns som att du fått svaret från någon som antingen inte kan eller som "snackat bort" dig med sitt svar.

Även om du inte ska ha fast IP permanent så kan det vara värt att testa tillfälligt om man nu tror att CGNAT bidrar till problematiken.

Visa signatur

Case: Fractal Design Define 7 CPU: AMD Ryzen 9 3900X CPU Cooler: Corsair iCUE H115i RGB PRO XT Graphics Card: ASUS ROG STRIX GeForce RTX 3080 10GB Gaming OC Motherboard: MSI MEG X570 UNIFY RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB Storage: WD Black SN850X 2TB, Samsung 970 EVO Plus 1TB, Samsung 860 EVO 1 TB PSU: Corsair HX1000i / 1000W OS: Windows 10 Pro 22H2 Mouse: Logitech G Pro X Superlight Keyboard: Logitech G915 Tactile Monitor: AOC 24G2U, Dell U2412M

Permalänk
Medlem
Skrivet av darfvajder:

Här är formuläret de har annars. https://bahnhof.se/privat/kundservice/bestall-publik-ip/

Brukar kosta 50kr i månaden.

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Medlem

Är det något nytt att Banhof börjar med CGNAT? Jag har haft Banhof i flera år utan CGNAT. Jag skulle absolut byta direkt om jag inte kan få ett riktigt IP (dvs inte ett rfc 1918 IP). Ont om IP är bara snack då det finns IPv6, så jag förstår inte alls varför man skulle acceptera CGNAT.

Ang ditt problem, har du kollat så din dator har ett IP hela tiden eller att DNS fungerar? Om inte annat är bra om du kan utesluta fel som DHCP och DNS.
Kör PING på mer än bara Sunet - PINGa ditt externa IP, din gateway och DNSen. Alla de uppgifterna hittar du i din router.

Permalänk
Medlem

Hade precis detta problemet, blev att ja bytte leverantör när ja ledsnade på det, gjorde inga felsökningar dock så kan inte hjälpa dig tyvärr.

Visa signatur

I7 8700 Gtx 1080 8gb 16gb ddr4

Permalänk
Medlem
Skrivet av grogt:

Är det något nytt att Banhof börjar med CGNAT? Jag har haft Banhof i flera år utan CGNAT. Jag skulle absolut byta direkt om jag inte kan få ett riktigt IP (dvs inte ett rfc 1918 IP). Ont om IP är bara snack då det finns IPv6, så jag förstår inte alls varför man skulle acceptera CGNAT.

Ang ditt problem, har du kollat så din dator har ett IP hela tiden eller att DNS fungerar? Om inte annat är bra om du kan utesluta fel som DHCP och DNS.
Kör PING på mer än bara Sunet - PINGa ditt externa IP, din gateway och DNSen. Alla de uppgifterna hittar du i din router.

Bahnhof har kört CGNAT i flera år nu i mer eller mindre hela landet. I många städer kostar det pengar att gå runt

Tråd från 2013 när de började med det https://www.sweclockers.com/forum/trad/1221271-bahnhof-byter-...

https://www.sweclockers.com/forum/trad/1686337-publik-ip-kost...

Visa signatur

Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Medlem

@darfvajder fråga Bahnhof vad som gäller för CGNAT, dvs man måste betala men vad är uppsägning på det osv. Om du verkligen vill ha kvar Bahnhof kan det var värt betala 50kr för att slippa CGNAT för att se om det fixar problemet.

Om inte kanske man måste byta till någon annan ISP. Jag själv fick CGNAT från Bredband2 förut och märkte det först efter några månader då jag ibland kör saker som inte funkar bakom denna teknik. Tänkte byta ISP om jag inte kunde få en riktig IP men det var inte några problem att ändra, även om jag upplever det som att IP adressen är fast så är den inte spikad. Har haft samma IP under lång tid, men för någon vecka sedan blev det ett stort fel i fibernätet någon stans och när det var fixat hade jag ett annat IP. Det räckte med att chatta mot kundtjänst, dom lade upp ärende och så var det fixat efter typ två veckor.

Det sämsta med CGNAT är att en del ISP tar betalt för det och dessutom är det dyrt, mer rimligt hade varit max 20kr per månad. Det är ju inte ens en fast IP utan en äkta dynamisk IP och då borde det vara billigt även om gratis hade varit bäst.

Permalänk

Tack för all input. Fick idag efter 8 dagar av felsökning av Bahnhof och leverantör av stadsnätet att de inte hittar några problem i anslutningen men att jag tappar IP då och då. Har blivit tilldelad en publik IP av Bahnhof nu kostnadsfritt och inga fel än så länge (efter 22H). Tidigare fick jag alltid 1-2 avbrott dagligen, minst.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av darfvajder:

Tack för all input. Fick idag efter 8 dagar av felsökning av Bahnhof och leverantör av stadsnätet att de inte hittar några problem i anslutningen men att jag tappar IP då och då. Har blivit tilldelad en publik IP av Bahnhof nu kostnadsfritt och inga fel än så länge (efter 22H). Tidigare fick jag alltid 1-2 avbrott dagligen, minst.

Kul att det verkar funka. Hur är pingtiderna? Någon packetloss enligt pingplotter? Nyfiken då jag körde Bahnhof tidigare.

Visa signatur

yayaya I am Lorde yayaya

Permalänk
Medlem

Om du har en raspberry pi till övers så kan jag rekommendera att sätta upp en Speedtest Tracker -> https://github.com/alexjustesen/speedtest-tracker

Jag har också Bahnhof numera, från tidigare Bredband2, och jag upplever mycket lägre ping och jämnare jitter med Bahnhof, samt att kapaciteten är väldigt stabil. Du kan se min förbindelse via Speedtest Tracker på denna länk https://speedtest-local.rockhost.se

Visa signatur

Also found as @piteball@mastodon.rockhost.se
XCP-ng Node - Dell PowerEdge R720xd, Xeon E5-2690, 272GB, 3TB SSD, Nvidia Tesla P4
XCP-ng Node - Dell PowerEdge R720xd, Xeon E5-2697v2, 256GB, 2TB SSD
Xpenology Storage - SuperMicro X10SLL-F/SC825TQ, Xeon E3-1231 v3, 16GB, 90TB HDD
Xpenology Backup - Dell PowerEdge R230, Xeon E3-1220v6, 16GB, 12TB HDD

Permalänk
Medlem

@Pitr- säger du det, jag har Bredband2 och upplever inte några problem, då har jag inte CGNAT. Men det kanske beror på stadsnätet för jag har IP-Only som äger mitt nät.

@darfvajder kan vara något mellan din router, CGNAT eller annat i nätet som är knas, ibland händer det att utrustning och prylar inte gillar varandra även om dom ska följa standarder etc.

Permalänk
Medlem

Vore jag du så skulle jag nog ha kollat upp med närmsta granne som också har valt Bahnhof bara för att se om de upplever något liknande. För om du är ensam på din fibernod med dessa bekymmer så sitter problemet troligtvis innanför husets väggar, dvs CPE-boxen (fiberomvandlaren) eller din router. Sen att det inträffade just vid införande utav sattyget vid namn CG-NAT kan ju bara vara en slump.

För om det skulle vara fel på Bahnhofs CG-NAT router som du hamnar under så bör med andra ord alla andra Bahnhof-kunder i ditt närområdet ha liknande bekymmer.

Visa signatur

Also found as @piteball@mastodon.rockhost.se
XCP-ng Node - Dell PowerEdge R720xd, Xeon E5-2690, 272GB, 3TB SSD, Nvidia Tesla P4
XCP-ng Node - Dell PowerEdge R720xd, Xeon E5-2697v2, 256GB, 2TB SSD
Xpenology Storage - SuperMicro X10SLL-F/SC825TQ, Xeon E3-1231 v3, 16GB, 90TB HDD
Xpenology Backup - Dell PowerEdge R230, Xeon E3-1220v6, 16GB, 12TB HDD

Permalänk

Vill bara återkoppla till alla om det finns intresse. Mitt problem är helt löst sedan jag fick en publik IP av Bahnhof (gratis) och ligger inte längre bakom CGNAT. Har nu sedan drygt 8-9 dagar bakåt inte fått ett enda avbrott. Jag kan inte förklara varför, men det funkar bara. Tack för all input och hjälp!

Permalänk
Medlem
Skrivet av darfvajder:

Vill bara återkoppla till alla om det finns intresse. Mitt problem är helt löst sedan jag fick en publik IP av Bahnhof (gratis) och ligger inte längre bakom CGNAT. Har nu sedan drygt 8-9 dagar bakåt inte fått ett enda avbrott. Jag kan inte förklara varför, men det funkar bara. Tack för all input och hjälp!

CGNAT är oftast förklaringen, fungerar jävla dåligt i många lägen.

Därför många vägrar vara kund på ställen som kör det.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av darfvajder:

enbart en omstart av router löser problemet. ASUS GUI säger "internetstatus: ansluten" men lampan på Routern för internetanslutning lyser ej, tills efter omstart och fungerar fram till nästa avbrott.

Skrivet av darfvajder:

Ska tilläggas att datorn som ligger kvar direktkopplad mot tjänstefördelaren har internetåtkomst efter ett avbrott då routern fortfarande inte kan fördela något internet.

Skrivet av darfvajder:

Vill bara återkoppla till alla om det finns intresse. Mitt problem är helt löst sedan jag fick en publik IP av Bahnhof (gratis) och ligger inte längre bakom CGNAT.

Slutsatsen måste rimligtvis vara att det handlat om flera samverkande problem.

De faktiska trafikproblemen samverkade gissningsvis med routerns problem. Man kan gissa att när problemet uppstod kunde inte routern förnya sin DHCP-lease av den CG-NATade adressen. Och ASUSen har tydligen ett problem med att återhämta sig från det tillståndet, vilket rimligen är att betrakta som en bugg.

Samtidigt klarad PC:n som körde pingplotter att återhämta sig. Kanske på grund av att DHCP-leasen råkade ligga bättre i tid, kanske på grund av att DHCP-klienten där är mer robust implementerad.

CG-NAT-burkarna i Bahnhofs nät måste ha hand om precis all trafik från de kunder som kör CG-NAT. Eftersom de håller ett tillstånd så går saker sönder om man tar ner dem om man inte kan hålla kopior av NAT-tabellen i redundant utrustning och dessutom styra om trafiken. Är CG-NAT-burkarna feldimensionerade så går saker sönder. Till skillnad från vanlig routing som har potential att återhämta sig snabbare från problem och hitta alternativa vägar, där bara prestanda försämras.

Min slutsats är att ASUSen fortfarande är kass, men att det inte syns eftersom den nu arbetar bakom bättre infrastruktur, eller i alla fall sådan infrastruktur som inte triggar dess specifika problem.

Det hade varit lite intressant att veta hur långa avbrotten var och hur långa DHCP-leases som delas ut i de olika konfigurationerna. På mitt Bahnhof-abbonemang har jag publik IP och 3600 sekunders lease.