Permalänk
Medlem

Spoltjut MAG B650 Tomahawk WIFI

Tjenare Sweclockers.

Kommer hem från jobbet och sätter igång datorn, och inser att ett väldigt tydligt spoltjut uppstått från mitt moderkort, och efter bara någon timme av det så är jag redo att kasta ut datorn från balkongen.

Innan jag gör det, så tänkte jag kolla om det finns några knep man kan göra för att få bort tjutet från just moderkort? Jag har aldrig varit med om att moderkort haft spoltjut innan, och då har jag ändå byggt en hel drös med datorer. Det är självklart att när man väl bygger en drömdator åt sig själv att alla problemen ska komma.

Tar alla tips, tricks & erfarenheter när det gäller detta, då jag vet att spoltjut inte brukar vara anledning nog till reklamation.

Tack på förhand!

Visa signatur

FD Define 7 Compact Solid | 7800X3D | ASUS Dual 4070 Super | MSI MAG B650 Tomahawk | G.Skill Trident 32GB 6000MHz CL30 | WD Black SN850X 2TB | Seasonic Focus PX 750W | Be quiet! Dark Rock Pro 4 | Silent Wings 4 | 2st LG 27" 144Hz IPS 2560x1440

Permalänk
Medlem

Prova ett annat uttag på en annan säkring?
Får du samma fenomen oavsett belastning?
Om du kör undra grafikkortet, har du fortfarande samma problem?

Permalänk
Medlem
Skrivet av diizzy:

Prova ett annat uttag på en annan säkring?
Får du samma fenomen oavsett belastning?
Om du kör undra grafikkortet, har du fortfarande samma problem?

Problemet finns både vid idle och vid spelande. Testat köra med och utan grafikkort. Testat ändra energi-inställningar, och stängt av EXPO.

Ska testa ett annat uttag så fort jag har tillgång till en förlängningskabel.

Tack för tipsen!

Visa signatur

FD Define 7 Compact Solid | 7800X3D | ASUS Dual 4070 Super | MSI MAG B650 Tomahawk | G.Skill Trident 32GB 6000MHz CL30 | WD Black SN850X 2TB | Seasonic Focus PX 750W | Be quiet! Dark Rock Pro 4 | Silent Wings 4 | 2st LG 27" 144Hz IPS 2560x1440

Permalänk
Medlem
Skrivet av Keffmode:

Problemet finns både vid idle och vid spelande. Testat köra med och utan grafikkort. Testat ändra energi-inställningar, och stängt av EXPO.

Ska testa ett annat uttag så fort jag har tillgång till en förlängningskabel.

Tack för tipsen!

Har du kommit till bukt med problemet?

Tittar nämligen just på det moderkort till ett bygge 7800x3d/64GB (2x32) 6000Mhz minnen. Har dock inte bestämt minnen än, Gskill med något lägre timings eller Kingston som verkar vara mer "säkra".

Visa signatur

... zzZZzzzZzzzzzZzzz ....

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fade:

Har du kommit till bukt med problemet?

Tittar nämligen just på det moderkort till ett bygge 7800x3d/64GB (2x32) 6000Mhz minnen. Har dock inte bestämt minnen än, Gskill med något lägre timings eller Kingston som verkar vara mer "säkra".

Har testat de flesta knep man kan göra, och har varit djupt i the rabbit hole när det kommer till att försöka lösa det här. Faktiskt så verkade problemet försvinna i princip helt när jag bytte till ett annat uttag. Dock är det inget som hjälper mig i min situation, så jag hämtade precis ut ett nytt moderkort från ASUS, B650E-F Gaming Wifi. Det är lite dyrare och har PCIE gen 5, det har inte MAG B650 Tomahawk, men väldigt lika i övrigt. Har sett några trådar om att folk haft spoltjut på MAG B650 Tomahawk, men inte lyckats hitta något om ASUS-kortet.

MAG B650 Tomahawk är ett väldigt solid kort i övrigt. Coil whine verkar ha blivit vanligare med åren, så det är lite roulette allmänt känns det som. Såklart vanligare på vissa modeller.

Inet har en paket med B650E-F Gaming Wifi + 7800X3D för samma pris som B650 Tomahawk + 7800X3D. https://www.inet.se/produkt/v101235/paket-asus-rog-strix-b650...

Visa signatur

FD Define 7 Compact Solid | 7800X3D | ASUS Dual 4070 Super | MSI MAG B650 Tomahawk | G.Skill Trident 32GB 6000MHz CL30 | WD Black SN850X 2TB | Seasonic Focus PX 750W | Be quiet! Dark Rock Pro 4 | Silent Wings 4 | 2st LG 27" 144Hz IPS 2560x1440

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fade:

Har du kommit till bukt med problemet?

Tittar nämligen just på det moderkort till ett bygge 7800x3d/64GB (2x32) 6000Mhz minnen. Har dock inte bestämt minnen än, Gskill med något lägre timings eller Kingston som verkar vara mer "säkra".

Update:

Installerade ASUS-kortet och tjutet kvarstod. Alltså är det troligtvis ej moderkortet som är problemet, utan nätaggregatet.

Jag är rätt förvånad då jag har ett sprillans nytt platinum-agg från Seasonic. Har inget annat nätagg att testa med för att verkligen bekräfta det hela, men eftersom det fanns på båda så måste det vara det.

Tänkte att du kanske ville veta

Visa signatur

FD Define 7 Compact Solid | 7800X3D | ASUS Dual 4070 Super | MSI MAG B650 Tomahawk | G.Skill Trident 32GB 6000MHz CL30 | WD Black SN850X 2TB | Seasonic Focus PX 750W | Be quiet! Dark Rock Pro 4 | Silent Wings 4 | 2st LG 27" 144Hz IPS 2560x1440

Permalänk
Medlem
Skrivet av Keffmode:

Update:

Installerade ASUS-kortet och tjutet kvarstod. Alltså är det troligtvis ej moderkortet som är problemet, utan nätaggregatet.

Jag är rätt förvånad då jag har ett sprillans nytt platinum-agg från Seasonic. Har inget annat nätagg att testa med för att verkligen bekräfta det hela, men eftersom det fanns på båda så måste det vara det.

Tänkte att du kanske ville veta

Tack ! Uppskattas, är nog som du säger agget. Har bra erfarenhet av deras support. Hör om de kan skicka ett nytt innan du skickar tillbaka det du har. Med lite tur så.

Visa signatur

... zzZZzzzZzzzzzZzzz ....

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fade:

Tack ! Uppskattas, är nog som du säger agget. Har bra erfarenhet av deras support. Hör om de kan skicka ett nytt innan du skickar tillbaka det du har. Med lite tur så.

Ingen fara! Jag har aldrig haft med deras support att göra innan, men jag ska kolla med dom och se vad dom säger. Vore trevligt om man slapp vara utan dator under processen.

Visa signatur

FD Define 7 Compact Solid | 7800X3D | ASUS Dual 4070 Super | MSI MAG B650 Tomahawk | G.Skill Trident 32GB 6000MHz CL30 | WD Black SN850X 2TB | Seasonic Focus PX 750W | Be quiet! Dark Rock Pro 4 | Silent Wings 4 | 2st LG 27" 144Hz IPS 2560x1440