Router tappar internet frekvent - trots byte av router
Tjena!
Har ett sjukt irriterande problem som pågått under en längre tid nu (flera år) och som bara blivit värre snarare än bättre.
Felbeskrivning:
Vi har i dagsläget en Netgear RAX80 Nighthawk som är den enda enheten som är inkopplad på Intenso fiberdosan via RJ45 CAT6, och routern tappar internet intermitent.
Ibland kan det dröja ett par veckor mellan att internet i routern krashar, ibland krashar det 10 ggr om dagen.
Vid varje tillfälle så måste man starta om Netgear routern för att återfå internet på den.
Det är både WiFi och kablade enheter som är ansluta till Netgear routern som tappar nät, och surfar man in på routern så står det under internet status "No Connection".
Om jag ansluter en laptop direkt till Intenso fiberdosa via RJ45 nätverkskabel så får laptopen internet på en gång, det är alltså inte fibern som strular från ISP sida, det känns snarare som att routern tappar kontakt med fiberdosan av nån anledning och att den vägrar återupprätta kontakten om man inte startar om den.
Vi har såklart testat att byta ut routern, har tidigare kört en ASUS RT-AX88U Pro och en nån äldre ASUS router som jag inte riktigt har koll på vad det var för modell.
Samtliga routers har haft exakt samma problem, och Netgears loggar i routern är totalt värdelösa och säger ingenting nyttigt alls.
När nätet går ned så vore det som om kabeln markerad med rött kryss i bilden längst ned i posten hade blivit utdragen, men så är ju såklart inte fallet.
Felsökning:
Testat olika routers, alla har haft samma problem.
Testat olika firmwares i bägge routers utan resultat.
Testat att kontaktera om nätverksuttag
Testat byta RJ46 CAT6 mellan router och fiberdosa
Kopplat bort robotgräsklipparen från WiFi (mer om detta nedan)
Ansluter man en laptop till fiberdosa när nätet i routern går ner får man nät på laptop
Kuriosa
När vi skaffade en robotgräsklippare så var man ju såklart för snabb för att sätta igång denna att man inte läste manualen, och när vi anslut klipparens laddningsstation till WiFi 5GHz så var det som att trycka på en Off-knapp på nätanslutningen till routern, tills mans startade om routern.
Anslöt man den till 2.4 GHz WiFi som det stod i manualen så fungerade den som den ska utan problem.
Det här är första gången jag stöter på att en klient kan sänka en router on demand så totalt, trodde detta fenomen skulle vara näst intill omöjligt, men uppenbarligen så verkar det ju kunna vara så.
Vi har såklart kopplat ur gräskliparen och dess laddningsstation på alla sätt och vis (både ström och mjukvaromässigt), men problemet med det intermitenta nätet kvarstår.
Hjälp efterfrågas
Så...vad fan ska man göra?
Är det någon som har nån aning om vad som kan vara fel, eller har rekommendation på åtgärd?
Finns det någon mjukvara (typ Wireshark??) som man kan använda sig av för att felsöka routerns problem?
Nån som har rekommendation på en BRA router som fortfarande är consumer grade så att man inte behöver vara nätverksspecialist med CISCO certifiering för att få det att fungera?
Alla tips och tankar är välkomna, jag slänger upp en bild på hur våra enheter är inkopplade nedan ifall det hjälper.