Router tappar internet frekvent - trots byte av router

Permalänk
Medlem

Router tappar internet frekvent - trots byte av router

Tjena!

Har ett sjukt irriterande problem som pågått under en längre tid nu (flera år) och som bara blivit värre snarare än bättre.

Felbeskrivning:
Vi har i dagsläget en Netgear RAX80 Nighthawk som är den enda enheten som är inkopplad på Intenso fiberdosan via RJ45 CAT6, och routern tappar internet intermitent.

Ibland kan det dröja ett par veckor mellan att internet i routern krashar, ibland krashar det 10 ggr om dagen.
Vid varje tillfälle så måste man starta om Netgear routern för att återfå internet på den.

Det är både WiFi och kablade enheter som är ansluta till Netgear routern som tappar nät, och surfar man in på routern så står det under internet status "No Connection".

Om jag ansluter en laptop direkt till Intenso fiberdosa via RJ45 nätverkskabel så får laptopen internet på en gång, det är alltså inte fibern som strular från ISP sida, det känns snarare som att routern tappar kontakt med fiberdosan av nån anledning och att den vägrar återupprätta kontakten om man inte startar om den.

Vi har såklart testat att byta ut routern, har tidigare kört en ASUS RT-AX88U Pro och en nån äldre ASUS router som jag inte riktigt har koll på vad det var för modell.

Samtliga routers har haft exakt samma problem, och Netgears loggar i routern är totalt värdelösa och säger ingenting nyttigt alls.

När nätet går ned så vore det som om kabeln markerad med rött kryss i bilden längst ned i posten hade blivit utdragen, men så är ju såklart inte fallet.

Felsökning:

  • Testat olika routers, alla har haft samma problem.

  • Testat olika firmwares i bägge routers utan resultat.

  • Testat att kontaktera om nätverksuttag

  • Testat byta RJ46 CAT6 mellan router och fiberdosa

  • Kopplat bort robotgräsklipparen från WiFi (mer om detta nedan)

  • Ansluter man en laptop till fiberdosa när nätet i routern går ner får man nät på laptop

Kuriosa
När vi skaffade en robotgräsklippare så var man ju såklart för snabb för att sätta igång denna att man inte läste manualen, och när vi anslut klipparens laddningsstation till WiFi 5GHz så var det som att trycka på en Off-knapp på nätanslutningen till routern, tills mans startade om routern.

Anslöt man den till 2.4 GHz WiFi som det stod i manualen så fungerade den som den ska utan problem.
Det här är första gången jag stöter på att en klient kan sänka en router on demand så totalt, trodde detta fenomen skulle vara näst intill omöjligt, men uppenbarligen så verkar det ju kunna vara så.

Vi har såklart kopplat ur gräskliparen och dess laddningsstation på alla sätt och vis (både ström och mjukvaromässigt), men problemet med det intermitenta nätet kvarstår.

Hjälp efterfrågas
Så...vad fan ska man göra?

Är det någon som har nån aning om vad som kan vara fel, eller har rekommendation på åtgärd?

Finns det någon mjukvara (typ Wireshark??) som man kan använda sig av för att felsöka routerns problem?

Nån som har rekommendation på en BRA router som fortfarande är consumer grade så att man inte behöver vara nätverksspecialist med CISCO certifiering för att få det att fungera?

Alla tips och tankar är välkomna, jag slänger upp en bild på hur våra enheter är inkopplade nedan ifall det hjälper.

Permalänk

Eftersom dator direkt fungerar och oavsätt router du testar har samma problem är det troligen.
1. Kabeln till routern. Prova med ny kabel. Ta en vanligt 2 meters kabel och sätt routern nära fiberboxen. Testa ett tag.
2. Eluttaget där du sätter routern. Är det jordat ordentligt som exempel? Byt skarvdosor.
3. Annan utrustning i närheten som kan störa?
4. Kopla bort all utrustning från routern. Wifi och kablar.
Koppla bara in datorn. Testa ett tag. Osv

Felsökning bör utföras från nivå 1 och uppåt.
https://www.imperva.com/learn/application-security/osi-model/

Visa signatur

Fånga dagen

Permalänk
Medlem

Iom att du haft samma problem med en annan router så är väl det som är kvar fiberdosan som är den gemensamma nämnaren.

När problemen uppstår, har du prövat att starta om fiberdosan istället för routern?
Provat att flytta routern till en annan port i fiberdosan, tex 4 och se om problemet uppstår.
Provat att rycka ut kabeln mellan router och fiberdosa och koppla in den igen när problemet uppstår? Eventuellt byta port just när problemet uppstår.

När problemet uppstår lyser länk indikatorn på fiberdosa och router?

Wireshark lär inte vara av särskild nytta i det här fallet.
För att det ska funka så måste du fånga trafik mellan routern och fiberdosan, och hur ska du göra det? antingen med special utrustning eller en switch som stöder span/rspan mellan dom. (en hub skulle också funka, men då får du ju halv dubplex)

Beroende på hurividare om du tappar länk indikator på fiberdosa eller router när problemet uppstår så kunde det ju vara intressant att stoppa in en dum switch mellan dom två och se på vilken sida länken går ner.

Men i mina ögon låter det ju som om fiberdosan skulle vara den mest sannolika punkten för problemet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pwjak:

Tjena!

Har ett sjukt irriterande problem som pågått under en längre tid nu (flera år) och som bara blivit värre snarare än bättre.

Felbeskrivning:
Vi har i dagsläget en Netgear RAX80 Nighthawk som är den enda enheten som är inkopplad på Intenso fiberdosan via RJ45 CAT6, och routern tappar internet intermitent.

Ibland kan det dröja ett par veckor mellan att internet i routern krashar, ibland krashar det 10 ggr om dagen.
Vid varje tillfälle så måste man starta om Netgear routern för att återfå internet på den.

Det är både WiFi och kablade enheter som är ansluta till Netgear routern som tappar nät, och surfar man in på routern så står det under internet status "No Connection".

Om jag ansluter en laptop direkt till Intenso fiberdosa via RJ45 nätverkskabel så får laptopen internet på en gång, det är alltså inte fibern som strular från ISP sida, det känns snarare som att routern tappar kontakt med fiberdosan av nån anledning och att den vägrar återupprätta kontakten om man inte startar om den.

Vi har såklart testat att byta ut routern, har tidigare kört en ASUS RT-AX88U Pro och en nån äldre ASUS router som jag inte riktigt har koll på vad det var för modell.

Samtliga routers har haft exakt samma problem, och Netgears loggar i routern är totalt värdelösa och säger ingenting nyttigt alls.

När nätet går ned så vore det som om kabeln markerad med rött kryss i bilden längst ned i posten hade blivit utdragen, men så är ju såklart inte fallet.

Felsökning:

  • Testat olika routers, alla har haft samma problem.

  • Testat olika firmwares i bägge routers utan resultat.

  • Testat att kontaktera om nätverksuttag

  • Testat byta RJ46 CAT6 mellan router och fiberdosa

  • Kopplat bort robotgräsklipparen från WiFi (mer om detta nedan)

  • Ansluter man en laptop till fiberdosa när nätet i routern går ner får man nät på laptop

Kuriosa
När vi skaffade en robotgräsklippare så var man ju såklart för snabb för att sätta igång denna att man inte läste manualen, och när vi anslut klipparens laddningsstation till WiFi 5GHz så var det som att trycka på en Off-knapp på nätanslutningen till routern, tills mans startade om routern.

Anslöt man den till 2.4 GHz WiFi som det stod i manualen så fungerade den som den ska utan problem.
Det här är första gången jag stöter på att en klient kan sänka en router on demand så totalt, trodde detta fenomen skulle vara näst intill omöjligt, men uppenbarligen så verkar det ju kunna vara så.

Vi har såklart kopplat ur gräskliparen och dess laddningsstation på alla sätt och vis (både ström och mjukvaromässigt), men problemet med det intermitenta nätet kvarstår.

Hjälp efterfrågas
Så...vad fan ska man göra?

Är det någon som har nån aning om vad som kan vara fel, eller har rekommendation på åtgärd?

Finns det någon mjukvara (typ Wireshark??) som man kan använda sig av för att felsöka routerns problem?

Nån som har rekommendation på en BRA router som fortfarande är consumer grade så att man inte behöver vara nätverksspecialist med CISCO certifiering för att få det att fungera?

Alla tips och tankar är välkomna, jag slänger upp en bild på hur våra enheter är inkopplade nedan ifall det hjälper.
https://i.imgur.com/9sm0aUf.png

Hej, jag har tyvärr exakt samma problem och tyvärr inte hittat någon lösning ännu.

Vi har testat 3 olika routers och kör nu utan intenso dosan, fiberdosan direkt till routern, dock via teknikskåpet och nya kablar, eftersom både wifi och kabel går ner samtidigt iaf för oss så tror jag att det är fiberdosan, jag har kört pingplotter som visar korta avbrott, jag får tillbaka uppkopplingen ganska fort, ca 1 minut.

Hur gammal är fiberdosan ?
Vår är från 2007, med 100 / 100 lina

Ett tillägg i mitt test, jag har även ett märkligt problem med mobilspel över wifi som fryser efter varje avslutad fight, jag testade då att spela över VPN och det funkar.

Permalänk
Medlem

När du får problemet, slutar dioderna lysa för porten där kabeln går från routern till fiberdosan? Slutar dioderna lysa (som om du skulle dra ur kabeln) då är det något fel på fiberdosan eller kabeln. För att vara säker på att du tittar på rätt dioder kan du testa att dra ut kabeln när det funkar och se vilka dioder som slutar lysa / blinka.

Är ditt externa IP fast eller får du det via DHCP? Vet du inte är det troligen DHCP. Om du får ditt IP genom DHCP kan det vara något knas med det. Tex att du inte får ditt externa IP i tid innan det tidigare lånet gått ut. Nästa gång du får problemet kolla om du kan pinga ditt externa IP, eller logga in på routern. Vid ping kolla även tiden det tar och jämför mot när allting funkar som det ska. Du kan även pinga din leverantörs gateway och ev även 8.8.8.8, som är Googles publika DNS server.

Ett annat fel som kan vara är att DNSen slutar svara. Dvs du kan inte slå upp dina URL:er. Utan DNS blir det som att du tappar uppkopplingen. Du kan försöka att manuellt slå upp en adress med kommandot nedan. <DNS IP> är det IP som din router antingen får via DHCP eller du sätter manuellt.
#> nslookup www.google.com <DNS IP>