Den enda Arm-baserade laptopen med "officiell" Linux

Permalänk
Medlem

Den enda Arm-baserade laptopen med "officiell" Linux

Har länge varit intresserad av att ha en bra Arm-baserad laptop med Linux, i mitt fall föredrar jag Ubuntu Desktop.

Sedan tidigare har jag en Arm-baserad Chromebook som visserligen är Linux (tydligen baserat på Gentoo), men det är inte "riktiga" Linux. Det går att installera en Linux-del och köra vissa program, men man är fortfarande inlåst i ChromeOS.

Har även en Arm-baserad Microsoft Surface Pro X som det dock inte går att installera Linux på i dagsläget (endast Windows)

Ett av de bättre alternativen (som jag också gjort) är att köpa en Macbook med Silicon (Arm) processor och köra Asahi Linux
(gjort en tråd här)

Men det är fortfarande ett "hack" och allting fungerar ännu inte riktigt som det ska.

Råkade dock läsa en liten notis om Lenovo X13s som är en Arm-baserad laptop med Windows 11 där de tydligen lagt till alternativet att boota Linux i bios.

Det största problemet är tydligen att de flesta Arm-baserade datorer saknar bios-inställningar och möjligheten att stänga av secure boot.

Arbetet med att få fram en fungerande Linux dist till denna dator har gått framåt och när Ubuntu nyligen presenterade version 23.10 av sitt OS så släpptes dessutom en version för just Lenovo X13s

https://cdimage.ubuntu.com/releases/mantic/release/

Då kunde jag inte hålla mig utan beställde ett ex från Lenovo.se

Det går alltså att boota från usb och installera precis som med en x86 dator och då även med kryptering mm.

Den är tyvärr inte billig men har 16Gb ram och har tidigare funnits till försäljning hos svenska återförsäljare - nu har den plockats bort och en uppföljare kanske är påväg (?)

Borde möjligtvis kunna gå att hitta begagnad - har sett den säljas billigt i bla Tyskland, men då utan svensk tangentbord.

Allting fungerar fint

Permalänk
Medlem

Jag har funderat på att köpa en sån (X13s) och köra Linux då jag verkligen gillar hur tyst min macbook pro M1 är och man i princip aldrig hör fläkten. Men lite dyr för min del för att sitta i tvsoffan och småsurfa lite ibland, men sugen är jag

Permalänk
Medlem
Skrivet av egon2003:

Ja, jag betalade ca 17.000:- efter diverse rabatter som de hade på Lenovo.se även om den ser ut att kosta ca 20.000:- nu.

Jämfört med Arm-versionen av Microsoft Surface Pro 9 som har samma processor (SQ3) med 16Gb ram är det dock "billigt"

Men ja, det är mycket pengar. Jag hade dock tänkt ha den till mer än soff-surfande

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pulver:

Ja, jag betalade ca 17.000:- efter diverse rabatter som de hade på Lenovo.se även om den ser ut att kosta ca 20.000:- nu.

Jämfört med Arm-versionen av Microsoft Surface Pro 9 som har samma processor (SQ3) med 16Gb ram är det dock "billigt"

Men ja, det är mycket pengar. Jag hade dock tänkt ha den till mer än soff-surfande

Tack för att du delar med dig.
Har du erfarenhet utav äldre tangentbord från Thinkpad och hur upplever du det nya tangentbordet?

Visa signatur

Marantz NR1605, Rotel RB1090, Ino Audio piPs
SMSL SP200 THX Achromatic Audio Amplifier 888, SMSL M400, Audio-Gd NFB-11 (2015), Objective2+ODAC RevB, Audeze LCD-2 Rosewood, Monoprice M1060, ATH-M40x, Sennheiser HD660S, DROP X KOSS ESP/95X, Koss KPH30i, DROP X HiFiMan HE4XX

Permalänk
Medlem
Skrivet av backspace:

Tack för att du delar med dig.
Har du erfarenhet utav äldre tangentbord från Thinkpad och hur upplever du det nya tangentbordet?

Jag har tyvärr ingen tidigare erfarenhet av Thinkpad (varken IBM eller Lenovo) men tycker att tangentbordet är riktigt bekvämt det lilla jag testat 🙂

Permalänk
Medlem

Kanske OT, men det finns fler ARM-baserade linux-laptops (inte många, men det finns).

T.ex. Pinebook Pro
https://www.pine64.org/pinebook/

Det är en low-end maskin (2 GB RAM).
Den finns bara med amerikanskt tangentbord av vad jag vet.
Det är beställningsvara (det står order now, istället för buy now).
Men den är billig, $219 (+transport och tull).
Och det går att köra mer än ett dussin olika linux-distros (inkl. Ubuntu).
https://wiki.pine64.org/wiki/Pinebook_Pro_Software_Releases

Permalänk
Medlem
Skrivet av anthra:

Kanske OT, men det finns fler ARM-baserade linux-laptops (inte många, men det finns).

Nej, det är inte Offtopic.
Jag har stött på den när jag sökt och läst om den men ratat den lite av anledningarna du nämner - alltså att den är low-end och bara har amerikansk tangentbord.
Men jag gillar initiativet - det är tydligen ett gäng "nördar" som gick ihop och startade

Det jag säger nu är dock mer offtopic , har stött på en ny Arm-dator som heter Robo & Kala

Blev intresserad när det visar sig att det i princip är en Microsoft Surface Pro 9 med Oled skärm för ett betydligt billigare pris.

Har samma processor som Lenovon och Surface Pro 9, 16Gb ram och 512Gb SSD - kostar 799$ i USA men har sålts för så lite som 599$ på Primeday.

Prisas för byggkvaliteten i recensioner, har löstagbart tangentbord precis som surface

Men den säljs bara i USA och har bara amerikansk tangentbord - det finns dessutom inga indikationer på någon bios eller möjligheter att köra Linux på den, tyvärr.

Permalänk
Medlem

Kul med en riktigt ThinkPad ARM64 Laptop!
Har du hunnit testa batteritiden? Enligt spec ska den klara 30 timmar med Windows.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Meto:

Kul med en riktigt ThinkPad ARM64 Laptop!
Har du hunnit testa batteritiden? Enligt spec ska den klara 30 timmar med Windows.

Den har ju dock funnits ett tag nu - här är Sweclockers nyheten från 1 mars förra året:

https://www.sweclockers.com/nyhet/33844-lenovo-thinkpad-x13s-...

Jag har inte kört Windows på den mer än för att göra systemuppdateringar så jag har ingen koll på batteritiden där.

Och jag inte gjort ordentlig tester med Ubuntu heller mer än att jag upplever att batteritiden är bra, men det är möjligtvis lite bättre på Macbook Air M1.

Permalänk
Medlem

Intressant ämne.

Folk på Lenovos hemsida (se även videon nedan) verkar klaga på webbkamera och deep sleep. Funkar det ännu? Om jag ska vara intresserad krävs minst två externa skärmar på 1440p, helst 4K@60 -- USB-docka är OK. Någon åsikt om det?

Video med en av dem som står för jobbet med stöd i kerneln. Här nämns ytterligare några laptop-modeller med inte lika färdigt stöd. Verkar vara minst en svensk inblandad.

Intressant att jämföra med Yoshmans tråd om OrangePi 5 Plus. Det är såklart en helt annan prisklass och en annan formfaktor på en annan ARM-plattform. Se video nedan med huvudpersonen från den mainline Linux-implementationen. Notera att den kernel-utvecklingen går mot Radxas ROCK5B/5A, vilket är en annan bräda än OrangePi 5 plus, antalet NIC är den uppenbara skillnaden.

Jag är inte lika imponerad som Yoshman av att köra Rockchips "custom kernel". Videon nedan nämner hemliga minnesareor i Rockchip-processorn. Det är oklart för mig vem som står bakom OrangePi, men om det är FriendlyELEC (som säljer dem), så är de kända för att lämna WAN utan brandvägg och ha andra suspekta hyss för sig i sitt OpenWrt-derivat FriendlyWrt.

Inte för att Lenovo har någon fantastisk historik vad gäller säkerhet heller och jag blir inte tryggare när jag hör i videon att Qualcomm sabbat virtualiseringen i Linux.

För mig personligen är kinesium-kernel i ful-image [1] av "Ubuntu" helt uteslutet. Jag misstänker att jag kommer hålla mig borta från kinesium-processorer (Rockchip) också. x13s med sin officiella Ubuntu-image och Qualcomm-processor är däremot tänkbart.

Videon om Rockchip 3588 i mainline:

[1] Kernel-utvecklaren i fråga verkar ha sina egna images. De är antagligen mer acceptabla, i varianten med mainline-kernel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av KAD:

Intressant ämne.

Folk på Lenovos hemsida (se även videon nedan) verkar klaga på webbkamera och deep sleep. Funkar det ännu? Om jag ska vara intresserad krävs minst två externa skärmar på 1440p, helst 4K@60 -- USB-docka är OK. Någon åsikt om det?

Ber om ursäkt för sent svar, mixtrar lite med en ny Raspberry pi 5 samtidigt.

När jag tidigare skrev att allting fungerar visar det sig att jag ljög lite - jag får inte bluetooth att fungera, men det kan vara skit bakom spakarna, har inte sett någon annan som har problem så det ska säkert lösa sig.

Jag har inte så mycket externa skärmar, men testade att ansluta min 4K Oled TV med hdmi via en usb-c docka.

Det gick inget vidare faktiskt, efter en omstart indikerade datorn att en skärm var ansluten i 4K - 30Hz, men jag fick aldrig någon bild på TV:n

Det är nog ärligt sagt många saker som inte fungerar riktigt som de ska ännu, men för mitt behov fungerar den bra än så länge (förutom bluetooth då)

Har tyvärr varken testat webkameran eller deepsleep.

Permalänk
Medlem

Vill bara berätta lite om att stödet var hackigt i början, men efter diverse uppdateringar fungerar Ubuntu 23.10 riktigt bra (inklusive bluetooth) och jag använder denna dator dagligen som min primära laptop

Men jag kan inte svara på detaljer om hur hög upplösning den har om man kopplar en extern skärm mm

Var sugen på att ladda hem Ubuntu 24.04 nu när det är släppt, men det kom inte någon färdig .iso till Lenovo x13s i samband med släppet.

Har väntat tålmodigt i några dagar och råkade av en händelse hitta en nyhet om just detta med en länk till status från utvecklaren

https://www.phoronix.com/news/Ubuntu-24.04-ThinkPad-X13s

https://discourse.ubuntu.com/t/status-of-ubuntu-support-for-l...

Trevligt att det är något de arbetar på trots allt, även om det är lite problem innan allt fungerar felfritt