Permalänk
Medlem

Dagens artikel i DN: "Fler år innan boränterna sjunker från dagens nivå". Sedan ändrade dom den någon minut senare men glömde att ändra sidans titel.

Nja, en mindre nedgång inom ett år kan man nog vänta sig. Skulle ekonomin ta totalstopp så kanske vi får se låga räntor igen men sannolikheten är låg. Slut på dagens gissning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SunQ:

Har du allt på handelsbanken då eller är det bara bolånet?
Tänker att det är en ganska bra deal som jag gärna skulle försöka få det till också.

Är i budgivning nu på en lägenhet så man får väll se hur det går.
Men jag hade nog varit riktigt nöjd med den räntan du fick

Japp den är rätt bra, inte extraordinärt bra men är nöjd. Med tanke på möjligheten att lägga om utan kostnader så var det i princip bara uppsida i nuläget.

Jag har lönekonto på handelsbanken, även lite sparande och lite pension. Har också rätt mycket lån totalt sett (1 bostadsrätt och 2 fritidshus..)

Visa signatur

“Every atom in your body came from a star that exploded. And, the atoms in your left hand probably came from a different star than your right hand. It really is the most poetic thing I know about physics: You are all stardust. ... The stars died so that you could be here today.” - Lawrence M. Krauss

Permalänk

är det någon här som jämkar bolånet? fungerar det bra, är det enkelt att lägga in?

Permalänk
Medlem
Skrivet av arjansbralla:

är det någon här som jämkar bolånet? fungerar det bra, är det enkelt att lägga in?

Jämkar egentligen mer för att jag har många engångsbelopp med 57% skatteavdrag än bolån men samma tanke och gör ju båda så att säga.

Bara gå in på skatteverkets hemsida och göra en ansökan så brukar detta 1-4 dagar så har man det i kivra.. Bara ge till sitt lönekontor/hr därefter.

Själv brukar jag alltid göra det 25/10 när jag får min lönespec och får sedan lägre skatt i november och december, dvs gör det inte för helår. Sista datum för jämkning är 30/11 och vill du göra det för nästa helår så är det 19/11.

Visa signatur

WS: Ryzen 5900X, 64GB, RTX3080 (Windows 11)
Server: E5-2698V4, 64GB, 1050TI (Debian)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Henrico:

Jämkar egentligen mer för att jag har många engångsbelopp med 57% skatteavdrag än bolån men samma tanke och gör ju båda så att säga.

Bara gå in på skatteverkets hemsida och göra en ansökan så brukar detta 1-4 dagar så har man det i kivra.. Bara ge till sitt lönekontor/hr därefter.

Själv brukar jag alltid göra det 25/10 när jag får min lönespec och får sedan lägre skatt i november och december, dvs gör det inte för helår. Sista datum för jämkning är 30/11 och vill du göra det för nästa helår så är det 19/11.

Jag vet att det beror på hur mycket man har i lön men på ett ungefär, hur mycket lägre skatt betalar du exempelvis november? Om jag gör det nu hinner jag jämka november och december?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Galaxe:

Jag vet att det beror på hur mycket man har i lön men på ett ungefär, hur mycket lägre skatt betalar du exempelvis november? Om jag gör det nu hinner jag jämka november och december?

Det beror ju helt på lön/avdragen skatt/låneränta/intäktsränta/etc etc... Enklaste är att gå in på skatteverket och räkna ut din skatt och se vad du har kvar att betala: https://app.skatteverket.se/rakna-skatt-client-skut-skatteutr...

Men om du enbart har ränta, och betalar 50000 i ränta under året (och om du är ensam låntagare) så har du ju 30% på de 50000 kr som du ska få tillbaka i deklarationen. Så betalar du 15000 en normal månad i skatt så skulle det ju betyda att du betalar 0 kr skatt om du jämkar i December. (allt annat oaktat då förstås.)

Visa signatur

WS: Ryzen 5900X, 64GB, RTX3080 (Windows 11)
Server: E5-2698V4, 64GB, 1050TI (Debian)

Permalänk
Administrativ avgift

Söker tips för att göra bolånet så enkelt som möjligt:

145000 ska lånas - tänker att jag går in med 15-20% kontaktinsats, har fonder som kan tas av och lån av föräldrar om det hjälper för något förmånligt.

Tänker runt 5 års bunden ränta bara för att det är inte mycket pengar i slutändan med +-1% och man verkar kunna förhandla sig till en okej ränta med att binda i ca 5år. Känner personligen att det kan vara skönt för sinnet o ha bundet i några år iallafall, Ska jag ringa runt till alla banker? Kan jag maila? Vunnit budgivningen på en förhandsvisning och kontakt med säljaren.

Tankar/idéer?

Visa signatur

Jonsbo i100| 7950x3D | B650-i | 2x16GB DDR5 CL30@6000 | 2TB m.2 | 4090 TUF | SF600 | Samsung G9 49 | Vive Focus 3 | Noctua fans | Custom loop

Permalänk
Medlem
Skrivet av andra94:

Söker tips för att göra bolånet så enkelt som möjligt:

145000 ska lånas - tänker att jag går in med 15-20% kontaktinsats, har fonder som kan tas av och lån av föräldrar om det hjälper för något förmånligt.

Tänker runt 5 års bunden ränta bara för att det är inte mycket pengar i slutändan med +-1% och man verkar kunna förhandla sig till en okej ränta med att binda i ca 5år. Känner personligen att det kan vara skönt för sinnet o ha bundet i några år iallafall, Ska jag ringa runt till alla banker? Kan jag maila? Vunnit budgivningen på en förhandsvisning och kontakt med säljaren.

Tankar/idéer?

Jag skulle nog tänka om med att binda på 5 år då det ser ut som vi står på/närmar oss räntetoppen enligt räntemarknad (långa räntor faller) och sakkunniga. Du kan i vart fall fundera på att ha olika bindningstider (går alltså att ha flera lån), typ 50/50 rörligt/bundet.

Gällande bolåneförhandling är kohandel aldrig fel. Mail/telefon spelar ingen större roll, viktiga är att inte gå på första bästa. Kika vilka snitträntor bankerna har och utgå från att du ska komma närma dem.

Permalänk
Skrivet av andra94:

Söker tips för att göra bolånet så enkelt som möjligt:

145000 ska lånas - tänker att jag går in med 15-20% kontaktinsats, har fonder som kan tas av och lån av föräldrar om det hjälper för något förmånligt.

Tänker runt 5 års bunden ränta bara för att det är inte mycket pengar i slutändan med +-1% och man verkar kunna förhandla sig till en okej ränta med att binda i ca 5år. Känner personligen att det kan vara skönt för sinnet o ha bundet i några år iallafall, Ska jag ringa runt till alla banker? Kan jag maila? Vunnit budgivningen på en förhandsvisning och kontakt med säljaren.

Tankar/idéer?

Rörligt. Undvik Länsförsäkringar om du lånar 85% ta endast om du lånar 75%. Dom tar tyvärr en avgift så hög för topplånet så smslån är att föredra.

Visa signatur

NR200P || 5600X || 3080 Strix ||

Permalänk
Medlem

Något som dyker upp lite då och då i diskussionen är att det svårförhandlat om man har en del bundet.
Har två år kvar på mitt bundna men också en liten del rörligt där ränterabatten går ut nu.
Ringde banken och sa att min rabatt går ut, vill gärna ha kvar den.
Javisst och jag ser att vi kan höja den lite var svaret.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem
Skrivet av andra94:

Söker tips för att göra bolånet så enkelt som möjligt:

145000 ska lånas - tänker att jag går in med 15-20% kontaktinsats, har fonder som kan tas av och lån av föräldrar om det hjälper för något förmånligt.

Bara av intresse... Var hittar man boende för ca 180 000 kr idag? Känns ju som räntan inte blir speciellt viktig på ca 650 kr/månad jämfört med andra kostnader för ett boende.

Eller har du tappat en nolla?

Visa signatur

WS: Ryzen 5900X, 64GB, RTX3080 (Windows 11)
Server: E5-2698V4, 64GB, 1050TI (Debian)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Henrico:

Bara av intresse... Var hittar man boende för ca 180 000 kr idag? Känns ju som räntan inte blir speciellt viktig på ca 650 kr/månad jämfört med andra kostnader för ett boende.

Eller har du tappat en nolla?

Han måste tappat en nolla eller köpt en stuga norr om Arvidsjaur 😁

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishchef_90:

Han måste tappat en nolla eller köpt en stuga norr om Arvidsjaur 😁

Pratar vi bostadsrätt/lägenhet är det inte så svårt.
Typ:
https://www.booli.se/annons/5165544
https://www.booli.se/bostad/170396

Finns fler orter där det inte är jättesvårt. Tog Kristinehamn eftersom det är en av flera orter jag vet på rak arm är rätt billiga.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ztenlund:

Pratar vi bostadsrätt/lägenhet är det inte så svårt.
Typ:
https://www.booli.se/annons/5165544
https://www.booli.se/bostad/170396

Finns fler orter där det inte är jättesvårt. Tog Kristinehamn eftersom det är en av flera orter jag vet på rak arm är rätt billiga.

Galet, mitt badrum är dyrare än den lägenheten 😅

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Administrativ avgift
Skrivet av Henrico:

Bara av intresse... Var hittar man boende för ca 180 000 kr idag? Känns ju som räntan inte blir speciellt viktig på ca 650 kr/månad jämfört med andra kostnader för ett boende.

Eller har du tappat en nolla?

Skrivet av Swedishchef_90:

Han måste tappat en nolla eller köpt en stuga norr om Arvidsjaur 😁

Tappat en nolla såklart

Visa signatur

Jonsbo i100| 7950x3D | B650-i | 2x16GB DDR5 CL30@6000 | 2TB m.2 | 4090 TUF | SF600 | Samsung G9 49 | Vive Focus 3 | Noctua fans | Custom loop

Permalänk
Medlem
Skrivet av andra94:

Tappat en nolla såklart

Då är det ju lite annorlunda!

Jag skulle akta mig lite för långa bindningstider om du inte är extremt säker på att du ska bo väldigt länge där du är. Om du binder vid en hög ränta och sedan räntan går ned och du tex får jobb på annan ort och vill sälja ehöver du betala ränteskillnadsersättning vilket kan bli rätt kostsamt.

https://www.konsumenternas.se/konsumentstod/kalkyler--verktyg...

Sedan är ju frågan om det inte är lite sent att binda nu rent timingmässigt.

Visa signatur

WS: Ryzen 5900X, 64GB, RTX3080 (Windows 11)
Server: E5-2698V4, 64GB, 1050TI (Debian)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Json_81:

Något som dyker upp lite då och då i diskussionen är att det svårförhandlat om man har en del bundet.
Har två år kvar på mitt bundna men också en liten del rörligt där ränterabatten går ut nu.
Ringde banken och sa att min rabatt går ut, vill gärna ha kvar den.
Javisst och jag ser att vi kan höja den lite var svaret.

Med andra ord ingen förhandling... Så vad skulle det bevisa? Att du förlorat ditt bästa förhandlingsdrag är ett faktum, det hindrar givetvis inte banken från att vara schysst mot dig.

Visa signatur

“Every atom in your body came from a star that exploded. And, the atoms in your left hand probably came from a different star than your right hand. It really is the most poetic thing I know about physics: You are all stardust. ... The stars died so that you could be here today.” - Lawrence M. Krauss

Permalänk
Skrivet av arjansbralla:

är det någon här som jämkar bolånet? fungerar det bra, är det enkelt att lägga in?

Vad är jämka?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Vad är jämka?

https://skatteverket.se/privat/skatter/arbeteochinkomst/jamkn...

Bra förklaring och instruktioner.

Visa signatur

WS: Ryzen 5900X, 64GB, RTX3080 (Windows 11)
Server: E5-2698V4, 64GB, 1050TI (Debian)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Triffid:

Med andra ord ingen förhandling... Så vad skulle det bevisa? Att du förlorat ditt bästa förhandlingsdrag är ett faktum, det hindrar givetvis inte banken från att vara schysst mot dig.

Är det inte en förhandling bara för att vi kom överens direkt?

Poängen är hur som att banken inte kommer tvinga på dig listränta i det läget.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Skrivet av Json_81:

Är det inte en förhandling bara för att vi kom överens direkt?

Poängen är hur som att banken inte kommer tvinga på dig listränta i det läget.

Nej det är ingen förhandling om ena parten kommer med ett förslag och du inte har något annat val än att acceptera det.

Poängen är att de KAN tvinga på dig vilken ränta som helst och du har inget att säga till om. Inte mycket till förhandling om en part sitter på all makt i maktbalansen.

Visa signatur

Macbook Pro 14"
10Gb internet 🙌

Permalänk
Medlem
Skrivet av TobiasStockholm:

Poängen är att de KAN tvinga på dig vilken ränta som helst och du har inget att säga till om. Inte mycket till förhandling om en part sitter på all makt i maktbalansen.

Så det är viktigare att prata om en hypotetisk poäng än att dela erfarenheter från verkligheten?

Sen kan man såklart ta sina andra affärer från banken.
Och man kan påminna dem om att man kommer komma ihåg hur de hanterade det hela när räntan väl löper ut.
Maktbalansen må vara ojämnt fördelad, men all makt är inte hos banken.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Skrivet av Json_81:

Så det är viktigare att prata om en hypotetisk poäng än att dela erfarenheter från verkligheten?

Sen kan man såklart ta sina andra affärer från banken.
Och man kan påminna dem om att man kommer komma ihåg hur de hanterade det hela när räntan väl löper ut.
Maktbalansen må vara ojämnt fördelad, men all makt är inte hos banken.

Du kan argumentera hur mycket du vill men det förändrar inte det faktum att maktbalansen är oerhört mycket mer skev än om man inte har kvar en del bundna lån i banken när man ska förhandla om lån som löpt ut.

Visa signatur

Macbook Pro 14"
10Gb internet 🙌

Permalänk
Medlem
Skrivet av TobiasStockholm:

Du kan argumentera hur mycket du vill men det förändrar inte det faktum att maktbalansen är oerhört mycket mer skev än om man inte har kvar en del bundna lån i banken när man ska förhandla om lån som löpt ut.

Banker, precis som andra vill ha (lagom) nöjda kunder.
Givetvis har man spelat bort sitt viktigaste kort om man vill pressa till den absolut lägsta räntan, men det betyder inte att man inte får någon rabatt alls.

Sen förespråkar jag defintivt inte att välja olika löptider, jag har valt en liten del rörligt för att kunna amortera som jag vill på den.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem

Hej på er!

Min sambo och jag går i hustankar. Bor för närvarande i en hyresrätt. Något som verkar passa oss är ett radhus, gärna med en liten tomt med gräs, uteplats osv.

Jag har en del frågor:

1. Vi har ingen kontantinsants och egentligen inga nära eller kära som vi skulle kunna låna av. Vi har hyfsat välbetalade jobb, men har tyvärr prioriterat resor och dylikt under många år utan att egentligen har sparat något större. Kan man låna till en kontantinsats, är det värt det?

2. Vi har ingen stress med att skaffa hus och kan lika gärna vänta några år om det skulle vara så. Vad spås det om marknaden då? Svårt att svara på kanske, men jag är någon som vill "strike the best deal possible".

3. Vad är en bra ränta i dagsläget, om man exempelvis skall låna 2.5 mil? Låt oss säga, vad är en JÄVLIGT bra ränta i dagsläget att få? Jag har kontakter inom bankbranchen som ev skulle kunna hjälpa till.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chrillthebill:

Hej på er!

Min sambo och jag går i hustankar. Bor för närvarande i en hyresrätt. Något som verkar passa oss är ett radhus, gärna med en liten tomt med gräs, uteplats osv.

Jag har en del frågor:

1. Vi har ingen kontantinsants och egentligen inga nära eller kära som vi skulle kunna låna av. Vi har hyfsat välbetalade jobb, men har tyvärr prioriterat resor och dylikt under många år utan att egentligen har sparat något större. Kan man låna till en kontantinsats, är det värt det?

2. Vi har ingen stress med att skaffa hus och kan lika gärna vänta några år om det skulle vara så. Vad spås det om marknaden då? Svårt att svara på kanske, men jag är någon som vill "strike the best deal possible".

3. Vad är en bra ränta i dagsläget, om man exempelvis skall låna 2.5 mil? Låt oss säga, vad är en JÄVLIGT bra ränta i dagsläget att få? Jag har kontakter inom bankbranchen som ev skulle kunna hjälpa till.

1. Blankolån för skyhög ränta hos annat ställe än bolånebanken. Kommer dock påverka hur mycket du kan låna via bolånet... så i stort nej. Detta är dock viktigt då du behöver en egen buffert för om något händer (kyl / frys whatever) som du inte behöver oroa dig över i en hyresrätt.

2. Försök inte tima marknaden. Ingen vet, googla riksigelkotten om du vill få info om hur Sveriges bästa spår framtiden.

3. Alla snitträntor publiceras hos konsumenternas månadsvis. Vill du ha bra ränta så gäller sjöhöga lån, mycket bra inkomst och lån på under 50% av bostadensvärde.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chrillthebill:

Hej på er!

Min sambo och jag går i hustankar. Bor för närvarande i en hyresrätt. Något som verkar passa oss är ett radhus, gärna med en liten tomt med gräs, uteplats osv.

Jag har en del frågor:

1. Vi har ingen kontantinsants och egentligen inga nära eller kära som vi skulle kunna låna av. Vi har hyfsat välbetalade jobb, men har tyvärr prioriterat resor och dylikt under många år utan att egentligen har sparat något större. Kan man låna till en kontantinsats, är det värt det?

2. Vi har ingen stress med att skaffa hus och kan lika gärna vänta några år om det skulle vara så. Vad spås det om marknaden då? Svårt att svara på kanske, men jag är någon som vill "strike the best deal possible".

3. Vad är en bra ränta i dagsläget, om man exempelvis skall låna 2.5 mil? Låt oss säga, vad är en JÄVLIGT bra ränta i dagsläget att få? Jag har kontakter inom bankbranchen som ev skulle kunna hjälpa till.

1. Förr har det gått att ta blanco lån men tror det är hårdare med sånt numera. Det är dessutom en otroligt riskabel affär att sitta belånad upp till taknocken med 100% belåningsgrad. Kravet på att man ska kunna själv skjuta in en viss procent finns där av an anledning. Du säger att det inte är akut så spara pengar ett tag. Man får självklart prioritera annat som resor och sådant om om man vill men då kanske inte hus är det bästa. Vill man ha hus behöver man ha mycket disciplin ekonomiskt. Du vet inte vilka kostnader som kan tillkomma sen typ källaren översvämmar eller taket regnar in eller nått. Bankerna är också mer restriktiva omsedda tider med lån. När priserna bara gick upp och upp räntorna var låga kunde det kanske vara värt det men inte värt risken idag för bankerna. Eller för privatpersoner.

2. Möjligt att det stiger när det byggs lite och räntorna kanske sjunker framöver. Men är absolut ingen garanti. Är ju samtidigt risk för lågkonjunktur och folk har mindre att spendera vilket pressar priserna. Jag tror att de ökningar vi sett tidigare med 100% ökning på några år är borta. Sen kan de kanske minska eller öka med 10% på nått år. Men vem vet.

3. Du kan se vad reporäntan är. Det är minsta du teoretiskt kan få. Sen måste banken lägga på lite så de har någon marginal. Är man maximalt belånad är man dock högre risk så blir kanske svårt att få bästa

Kort och gott spara pengar i några år och se sedan över marknaden då när ni har sparat ihop för insatsen.

Visa signatur

Asus B650 TUF, Ryzen 7600X, 32GB 6000mhz DDR5, Corsair RM1000X, Powercolor 6900XT Red Devil Ultimate, 360mm Corsair AIO, MSI Velox 100P Airflow. Kingston KC3000 M.2.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chrillthebill:

1. Vi har ingen kontantinsants och egentligen inga nära eller kära som vi skulle kunna låna av. Vi har hyfsat välbetalade jobb, men har tyvärr prioriterat resor och dylikt under många år utan att egentligen har sparat något större. Kan man låna till en kontantinsats, är det värt det?

Beror väldigt mycket på hur hyfsade era inkomster är i förhållande till vad ni behöver låna.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem
Skrivet av dagas:

1. Förr har det gått att ta blanco lån men tror det är hårdare med sånt numera. Det är dessutom en otroligt riskabel affär att sitta belånad upp till taknocken med 100% belåningsgrad. Kravet på att man ska kunna själv skjuta in en viss procent finns där av an anledning. Du säger att det inte är akut så spara pengar ett tag. Man får självklart prioritera annat som resor och sådant om om man vill men då kanske inte hus är det bästa. Vill man ha hus behöver man ha mycket disciplin ekonomiskt. Du vet inte vilka kostnader som kan tillkomma sen typ källaren översvämmar eller taket regnar in eller nått. Bankerna är också mer restriktiva omsedda tider med lån. När priserna bara gick upp och upp räntorna var låga kunde det kanske vara värt det men inte värt risken idag för bankerna. Eller för privatpersoner.

2. Möjligt att det stiger när det byggs lite och räntorna kanske sjunker framöver. Men är absolut ingen garanti. Är ju samtidigt risk för lågkonjunktur och folk har mindre att spendera vilket pressar priserna. Jag tror att de ökningar vi sett tidigare med 100% ökning på några år är borta. Sen kan de kanske minska eller öka med 10% på nått år. Men vem vet.

3. Du kan se vad reporäntan är. Det är minsta du teoretiskt kan få. Sen måste banken lägga på lite så de har någon marginal. Är man maximalt belånad är man dock högre risk så blir kanske svårt att få bästa

Kort och kort spara pengar i några år och se sedan över marknaden då när ni har sparat ihop för insatsen.

Låter mycket vettigt. Tack för ett utvecklat svar!

Permalänk
Skrivet av Json_81:

Banker, precis som andra vill ha (lagom) nöjda kunder.
Givetvis har man spelat bort sitt viktigaste kort om man vill pressa till den absolut lägsta räntan, men det betyder inte att man inte får någon rabatt alls.

Sen förespråkar jag defintivt inte att välja olika löptider, jag har valt en liten del rörligt för att kunna amortera som jag vill på den.

Min erfarenhet är tvärtom att bankerna skiter fullständigt i om man är nöjd kund eller inte.

Där kanske du har svaret varför de gav dig en okej ränta ändå, din rörliga del var liten i förhållande till den bundna delen. Det utelämnade du i ditt inlägg...

Visa signatur

Macbook Pro 14"
10Gb internet 🙌