Microsoft vill veta varför du stänger av Onedrive

Permalänk
Testpilot
Skrivet av Perdonotknow:

Kör denna om ni är så trött på skiten.

@echo off
cls

set x86="%SYSTEMROOT%\System32\OneDriveSetup.exe"
set x64="%SYSTEMROOT%\SysWOW64\OneDriveSetup.exe"

echo Closing OneDrive process.
echo.
taskkill /f /im OneDrive.exe > NUL 2>&1
ping 127.0.0.1 -n 5 > NUL 2>&1

echo Uninstalling OneDrive.
echo.
if exist %x64% (
%x64% /uninstall
) else (
%x86% /uninstall
)
ping 127.0.0.1 -n 5 > NUL 2>&1

echo Removing OneDrive leftovers.
echo.
rd "%USERPROFILE%\OneDrive" /Q /S > NUL 2>&1
rd "C:\OneDriveTemp" /Q /S > NUL 2>&1
rd "%LOCALAPPDATA%\Microsoft\OneDrive" /Q /S > NUL 2>&1
rd "%PROGRAMDATA%\Microsoft OneDrive" /Q /S > NUL 2>&1

echo Removeing OneDrive from the Explorer Side Panel.
echo.
REG DELETE "HKEY_CLASSES_ROOT\CLSID\{018D5C66-4533-4307-9B53-224DE2ED1FE6}" /f > NUL 2>&1
REG DELETE "HKEY_CLASSES_ROOT\Wow6432Node\CLSID\{018D5C66-4533-4307-9B53-224DE2ED1FE6}" /f > NUL 2>&1

pause

Får jag tipsa om spoiler-taggen?

Då blir det lite mer lättläst och översiktligt, drar även ned på scrollandet på forumet vid långa texter som inkluderar t.ex. kommandon, utdrag eller kodrader.

Skrivs: ["spoiler"] din text ["/spoiler"] — (utan " " för spoiler)

Dold text
Visa signatur

R < ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MT/s | RTX 3070 >

G < R9 5900X | 32GB 3200 MT/s | ROG RTX 3090 Ti >

B < Katana X | Leobog Hi75 | Basilisk Ultimate >

Permalänk
Medlem

Själv stänger jag inte av Onedrive.
Betalar för O365 och är helnöjd med tjänsten. Har den på NAS (enbart download/envägskopia), mobil och PC.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem

Windows verkligen irriterar mig med hur jag betalat för skiten och ändå ska all min information säljas, reklam visas och programvara tryckas på mig. Jag är inte långt från att skippa min dual boot helt. Endast ett fåtal spel som jag behöver Windows för. Proton klarar 95% av dem utan pill.

Skrivet av smkr:

Snart är Linux minst lika enkelt och mer användarvänlig än Windows, det ordnar Microsoft. Tack för det

Vi är redan ruskigt nära. Finns fortfarande någon enstaka lustighet beroende på vad du vill göra. Men för allt som mina föräldrar kör med datorn hade de utan problem kunnat köra POP/Mint/Ubuntu.

Permalänk
Medlem

Ser verkligen fram emot ett ännu bredare stöd för Linux i framtiden 😎 hoppas det fortsätter i rätt riktning!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Perdonotknow:

Kör denna om ni är så trött på skiten.

@echo off
cls

set x86="%SYSTEMROOT%\System32\OneDriveSetup.exe"
set x64="%SYSTEMROOT%\SysWOW64\OneDriveSetup.exe"

echo Closing OneDrive process.
echo.
taskkill /f /im OneDrive.exe > NUL 2>&1
ping 127.0.0.1 -n 5 > NUL 2>&1

echo Uninstalling OneDrive.
echo.
if exist %x64% (
%x64% /uninstall
) else (
%x86% /uninstall
)
ping 127.0.0.1 -n 5 > NUL 2>&1

echo Removing OneDrive leftovers.
echo.
rd "%USERPROFILE%\OneDrive" /Q /S > NUL 2>&1
rd "C:\OneDriveTemp" /Q /S > NUL 2>&1
rd "%LOCALAPPDATA%\Microsoft\OneDrive" /Q /S > NUL 2>&1
rd "%PROGRAMDATA%\Microsoft OneDrive" /Q /S > NUL 2>&1

echo Removeing OneDrive from the Explorer Side Panel.
echo.
REG DELETE "HKEY_CLASSES_ROOT\CLSID\{018D5C66-4533-4307-9B53-224DE2ED1FE6}" /f > NUL 2>&1
REG DELETE "HKEY_CLASSES_ROOT\Wow6432Node\CLSID\{018D5C66-4533-4307-9B53-224DE2ED1FE6}" /f > NUL 2>&1

pause

Copy paste nånstans, allt på en gång eller en rad i taget?
Skriver bara kommandon via guider när nått gått riktigt fel, har inte så bra koll. Tacksam för hjälpen, här är ju lösningen!

Klart man vill gå över till alternativa OS, men spelen är ju problemet. Funderar på att testa ett alternativ till allt annat om det inte är för struligt att lyckas få välja vilken man vill boota när man startar om datorn.

Swec borde ha en "hur du stoppar MS skit for dummies" på förstasidan.

Visa signatur

”Ingen må utsättas för godtyckliga ingripanden i fråga om privatliv, familj, hem eller korrespondens.
Artikel 12, FN:s deklaration för mänskliga rättigheter

Permalänk
Medlem

För att det är ett mög jag varken behöver eller har bett om. Vill jag ha onedrive så laddar jag ner det själv.

Visa signatur

Endeavour OS(arch) - Cassini Nova

Permalänk
Skrivet av Kasken:

Hur kan ens någon vilja ha med företag som MS, Google och Apple att göra längre?? Är folk så djupt fästa vid snuttefilten att de inte vågar lätta på den och utforska alternativ?

För att de är marknadsledande och har otroligt mycket stöd.

Bankid, spel, appar, lätt att använda. Bara några anledningar till att använda MS/Google.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Knashatt:

Jag har kört/kör Linux titt som tätt, att påstå Linux är på något sätt lika enkelt som Windows är bara knas.
Det räcker du ska göra något mer avancerat, installera någon hårdvara i efterhand, ställa in något extra på grafiken mm mm mm så är det direkt att sitta och läsa igenom en del forum för att sedan sitta i "kommandotolken" i någon timma med filkopiering, laddning av bibliotek etc innan det fungerar...

I windows: Några knapptryckningar och det är färdigt.

Så länge du kör Linux-disten med det som kommer förinstallerat efter installationen, kanske laddar ner något program genom distens mjukvaruhanterare så är allt lugnt. Men så fort du ska göra något mer är Linux inte till för en ovan användare.

Skulle du kunna ge ett konkret exempel på något som är "några knapptryckningar i Windows" men krävs att man "läser igenom forum och sedan filkopierar i någon timme med kommandotolken i Linux"?

Exempelvis i standardutgåvan av Ubuntu?

Permalänk
Medlem
Skrivet av ztenlund:

Även om mycket vatten har runnit under broarna sedan dess så kommer ju MacOS* kärna ju ursprungligen från NextStep som Jobs tog med sig tillbaka till Apple. Och NextStep är en slags BSD-besläktad historia. Men Linux är det inte, men distinktionen något *nix och Linux är kanske inte uppenbar för alla.

*Den som hette OS X från början, vilket ju var en distinktion från de som först hette System [ver] och sedan på slutet just Mac OS. Namncirkeln slöts för "några" år sedan, bara det att man tog bort ett mellanslag och skrev med liten inledande bokstav.

Om vi skall ta hela historien så hade Nextstep en kernel baserad på Mach-projektet med ett userland från 4.3BSD (som normalt sett bara fungerade tillsammans med en licens från AT&T för System V, men här ersatte man de delarna). När Apple tog över det behövde både kernel och userland moderniseras, så XNU uppgraderades med en nyare Mach-kernel medan userland baserades på det fortfarande aktivt utvecklade FreeBSD. MacOS var uppe på version 8 på den tiden med fler versioner planerade, så Apple valde att kalla det nya OSet ”Mac OS 10”, fast med en romersk tia. Allt därefter var 10.1, 10.2 etc. Xet försvann när Apple valde att gå till version 11, som ett sätt att meddela att MacOS fortsatte utvecklas och inte skulle ersättas av iPadOS som korkade människor alltid argumenterade på den tiden.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem

"Varför avinstallerar du windows?"
"Varför använder du gmail?"
"Varför lärde du dig använda gnu/linux?"
"Varför använder du Mac?"

Visa signatur

No man is free who is not master of himself

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fredag:

Copy paste nånstans, allt på en gång eller en rad i taget?
Skriver bara kommandon via guider när nått gått riktigt fel, har inte så bra koll. Tacksam för hjälpen, här är ju lösningen!

Klart man vill gå över till alternativa OS, men spelen är ju problemet. Funderar på att testa ett alternativ till allt annat om det inte är för struligt att lyckas få välja vilken man vill boota när man startar om datorn.

Swec borde ha en "hur du stoppar MS skit for dummies" på förstasidan.

Det är bara att kopiera in texten på en Windows-kommandofil (.BAT)

Visa signatur

Intel Core i9-13900KF. ASUS ROG STRIX Z790-F GAMING WIFI. GIGABYTE AORUS RTX 4080 WATERFORCE. Creative Sound BlasterX AE-5 Plus. Corsair 32GB DDR5 5600MHz Dominator Platinum. 2 st Samsung 990 PRO M.2 2TB. 1 st Samsung 990 PRO M.2 1TB. Corsair HX1000i ATX 3.0. EK-Quantum Surface P360M. EK-Quantum Surface P240M. EK-Quantum Volume FLT 240. EK-Quantum Inertia D5 PWM

Permalänk
Medlem
Skrivet av mpat:

Om vi skall ta hela historien så hade Nextstep en kernel baserad på Mach-projektet med ett userland från 4.3BSD (som normalt sett bara fungerade tillsammans med en licens från AT&T för System V, men här ersatte man de delarna). När Apple tog över det behövde både kernel och userland moderniseras, så XNU uppgraderades med en nyare Mach-kernel medan userland baserades på det fortfarande aktivt utvecklade FreeBSD. MacOS var uppe på version 8 på den tiden med fler versioner planerade, så Apple valde att kalla det nya OSet ”Mac OS 10”, fast med en romersk tia. Allt därefter var 10.1, 10.2 etc. Xet försvann när Apple valde att gå till version 11, som ett sätt att meddela att MacOS fortsatte utvecklas och inte skulle ersättas av iPadOS som korkade människor alltid argumenterade på den tiden.

Mac OS 9 lanserades ~1,5 år före OS X, så version 10 är helt i nummerordning. Borttagandet av X:et hänger inte ihop med version 11, utan det skedde innan dess. De numrerade upp till 10.15 innan de gick till version 11. Nu byter de huvudversionsnummer istället för underversion, så huvudversionen är uppe i 14.

Permalänk
Medlem

När det gäller Microsoft fråga om onedrive, så har dom missat ett svar:

"För att jag använder Linux sedan 10 år bakåt i tiden.

Skrivet av Knashatt:

Jag har kört/kör Linux titt som tätt, att påstå Linux är på något sätt lika enkelt som Windows är bara knas.
Det räcker du ska göra något mer avancerat, installera någon hårdvara i efterhand, ställa in något extra på grafiken mm mm mm så är det direkt att sitta och läsa igenom en del forum för att sedan sitta i "kommandotolken" i någon timma med filkopiering, laddning av bibliotek etc innan det fungerar...

I windows: Några knapptryckningar och det är färdigt.

Så länge du kör Linux-disten med det som kommer förinstallerat efter installationen, kanske laddar ner något program genom distens mjukvaruhanterare så är allt lugnt. Men så fort du ska göra något mer är Linux inte till för en ovan användare.

Skrivet av Jackbob:

Skulle du kunna ge ett konkret exempel på något som är "några knapptryckningar i Windows" men krävs att man "läser igenom forum och sedan filkopierar i någon timme med kommandotolken i Linux"?

Exempelvis i standardutgåvan av Ubuntu?

När jag kopierar en fil från en mapp till en annan så trycker jag F3 för att få fönstret delat i två så jag kan högerklicka på filen och kopiera den till den andra panelen. Men det är för att jag är för lat för att trycka super-E och sedan CTRL-C, CTRL-V eller dra den med musen för att posta det i ett annat fönster.

Tyvärr fungerar det bara i sidled, behöver man kopiera uppifrån och ner behöver man tyvärr två fönster ovanpå varandra

Visa signatur

Server: Fractal design Define 7 XL | AMD Ryzen 7 5800X 8/16 | ASUS ROG CROSSHAIR VIII DARK HERO | 64GB Corsair @ 3000MHz | ASUS Radeon RX 460 2GB | Samsung 960 PRO 512 GB M.2 | 2x 2TB Samsung 850 PRO SSD | 6x Seagate Ironwolf Pro 10TB
WS: Phantex Entoo Elite | AMD Ryzen Threadripper 1950X 16/32 | ASUS Zenith extreme | 128GB G.Skill @ 2400MHz | ASUS Radeon HD7970 | 3x 2TB Samsung 960PRO M.2 | 6x Seagate Ironwolf Pro 10 TB
NEC PA301W 30" @ 2560x1600 | Linux Mint 21.3 Cinnamon

Permalänk
Medlem
Skrivet av AdrWel:

Du vet nog redan att någon kommer säga Linux.. och det är för det är så. Du kan använda nästan allt, undantag är spel som har anticheat som kräver windows..

Inte bara det, men Linux är ju väldigt nischad och saknar mycket i väg av drivrutinsstöd, särskilt vad gäller extern hårdvara.

Visa signatur

| Corsair Obsidian 1000D | AMD Ryzen 9 5950x 3.4 GHz(5 GHz boost) med Corsair iCue H170i Elite Capellix | Asus ROG Crosshair VIII Dark Hero | G.Skill Trident Z neo, 2x16GB 3600MHz C16 | ROG Strix LC GeForce 3090 Ti 24GB | 1x Seagate FireCuda 520 1TB, 1x Samsung 850 EVO 250GB, 1x Samsung 970 EVO 1TB, 2x 1TB HDD, 1x Seagate Ironwolf 16TB HDD | Corsair AX860i | ASUS PG279Q & ASUS XG27AQM|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yrch:

Onedrive driver mig till vansinne. Installerade om datorn, och flyttade över alla sparade spel som ligger i dokument från en extern hårddisk. Onedrive skall då synca filerna och det blir mer än de 5GB man har gratis. Då säger Onedrive att man inte längre kan ta emot mejl för att Onedrive är fullt. Försöker då ta bort filerna från Onedrive men då säger Onedrive att den tar bort filerna från alla lagringsplatser. Jag gissar att Microsoft gör på det viset för att man skall betala för Onedrive.

ja det är ett aber och vissa spel med autosaves crashar när Onedrive kommer i närheten av att kunna bli fullt.Samt att göra det krångligare att stänga av är så fult so jag bara vill ha det av pga princip skäl.

Sen att Microsoft envisas med att aktivera ett avstängt onedrive ibland med patchar är även det riktigt fult.

Permalänk
Medlem
Skrivet av AdrWel:

Skillnaden är dock att Windows kostar tusenlappen och har bloat men Linux distros (generellt) har tyå ingen. KDE DE har bloat men det kan man enkelt ta bort med att ta bort paketet för bloaten

Nja.. Inte för att många utanför företagen vet säkert, men kan ändå nog säkert sägas att de installationer som levereras med datorer (vilket ju trots allt är det absolut vanligaste, åtminstone utanför den har sidans användare) inte kostar tillverkaren många kronor om några alls. Och hur många kronor den genomsnittliga Windowsanvändaren här betalar kan man ju även det fundera på. Men jag skulle inte satsa många kronor på att det är tvåsiffrigt.

Och sen att Windows är så hjälpsamt självdestruktivt är ju garanterat ytterligare en faktor till att det uppskattas av datortillverkare. Minskar tiden till en ny behöver köpas. Även när bloaten som sägs skjuta upp det faktiskt används. Windows är planerad obsoletifikation.

Gränsen för vad är bloat kan såklart variera, från allt ej efterfrågat till det som är påträngande. Men många Linuxdistar har trots allt både saker som de flesta aldrig kommer använda, och ibland även frågor om man vill använda dem. Som just backup tex.

Skrivet av Alexraptor:

Inte bara det, men Linux är ju väldigt nischad och saknar mycket i väg av drivrutinsstöd, särskilt vad gäller extern hårdvara.

Linux stödjer definitivt mer hårdvara än något annat oavsett om det är externa eller interna prylar. Att det finns hårdvara enbart med mjukvarustöd för ett visst annat system levererat är ju en väldigt annan sak.

Det är bara laddstolpeproblemet.

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Skrivet av OldComputer:

När det gäller Microsoft fråga om onedrive, så har dom missat ett svar:

"För att jag använder Linux sedan 10 år bakåt i tiden.

Ur ett jobbperspektiv hade jag gillat att kunna köra Linux med Office-sviten på liknande sätt som jag idag använder de här programmen på min jobb-Mac. Men då är ju alla de här programmen frivilliga och tar bara upp resurser när man använder dem snarare än att ha djupa kopplingar in i systemet som de har i Windows.

Alla mina egna jobbfiler ligger på OneDrive, och bara som synkverktyg och för att det ska vara lätt att komma igång på en ny maskin om den gamla blir stulen eller så, är ju de här tjänsterna fantastiskt bra. Exemplet jag gav förut, med Gitrepon, är ärligt talat det enda problemet jag haft med OneDrive på flera år, och berodde inte på OneDrive i sig utan på att någon ändrade en inställning utan min kännedom.

Med det sagt: jobb är jobb, och privat är privat. Jag undviker aktivt produkter som tigger om uppmärksamhet på mina egna datorer.

Permalänk
Medlem

vart får ni allt denna tjöt från? har windows 11 pro aldrig fått någon reklam eller tjöt.

Permalänk
Medlem

Jag vill inte att Onedrive körs hela tiden - Jag vill inte att onödiga saker körs alls. Speciellt inte från storföretag.

Jag vet inte vad Onedrive är - Nej, egentligen gör jag inte det. Det är ett problem att inte veta vad programmen gör, utöver det dom sägs göra.

Jag använder inte Onedrive - Inte alls.

Jag försöker lösa ett problem med Onedrive - Onedrive är problemet.

Jag försöker snabba upp min dator - Alltid.

Jag får för många aviseringar Alltid här också. Fortfarande för många från Windows Defender som aldrig är nöjt.

Något annat - Mycket annat, men det orkar jag inte gå över här.

Nöjda nu, Microsoft?
Troligen inte.

Permalänk
Medlem

I mitt arbete jobbar jag med att få användarna att gå över till OneDrive. Privat lägger jag massvis med tid på att försöka bli av med OneDrive för min sambo. Den blockerar hennes e-post, varje gång hon startar datorn är det samma visa. OneDrive har synkat och fyllt hennes utrymme i molnet.

MS har gjort det pinigt svårt att bli av med det och istället satsat alla kort på att man ska köpa mer lagring. Affärsmetoden är tyvärr det vi får se mer av i alla dessa molntjänster och vad internet har utvecklats till. Företagen vill ha en del av dina pengar och gör det svårare att opta-ut om man inte är beredd att punga ut.

Visa signatur

thank you, come again

Permalänk
Medlem
Skrivet av pytonOrm:

onedrive sånt skit inte fan lagrar jag mina privata saker där inte, när hackers kan komma över dom. Idioti är det

Det är minimal risk att det ska hända om du slagit på MFA. Det är inget fel på OneDrive som en tjänst. Du skyddar ju dina viktiga filer i en molntjänst. Men det kostar ju och det är inte alla beredda att betala.

Visa signatur

thank you, come again

Permalänk

Superusers

Är inte Sweclockers främst för superusers? Otroligt så lama på datorer dator nördar blivit de senaste 20-30 åren. Hade ni varit mina anställda skulle det blivit teknik förbud för de flesta som skriver här. Sen att en utvecklare vill veta varför man är missnöjd med en produkt är inget ovanligt och inte alls värt en gnällig artikel.

Permalänk
Medlem

Microsoft tjänar pengar på all telemetri de samlar in från mig.

Så...
ge mig 100 USD så skall jag berätta vad jag tycker om OneDrive.
för 100 USD till skall jag berätta hur jag tycker ski...OneDrive kan förbättras.
Och slutligen ge mig 1 USD varje månad jag använder det, Microsoft skall inte vara ensamma om att tjäna pengar på mitt användande

Inte det?
Ok, bara så ni vet, i Gmail kan man ha en mailbox som är tre gånger så stor som ert OneDrive...
(ett tips jag bjuder på)

Permalänk
Medlem
Skrivet av AndreaX:

Linux stödjer definitivt mer hårdvara än något annat oavsett om det är externa eller interna prylar. Att det finns hårdvara enbart med mjukvarustöd för ett visst annat system levererat är ju en väldigt annan sak.

Det är bara laddstolpeproblemet.

Det spelar ingen roll hur mycket hårdvara som stöds om det inte stöds väl.

Permalänk
Medlem

Jag har inget emot Onedrive som så, och då det ingår för alla i familjen då vi har office 365 har det även 1 TB utrymme per person. Men VARFÖR får jag inte välja vilken katalog på datorn jag vill använda till Onedrive. Min systemdisk är det program och Windows installerat på, inga sparade filer alls ligger där pga ominstallationer.

Jag vet att det går att länka kataloger och få det att funka ändå, men att de inte har som standard att man kan välja kataloger från annan enhet är för mig en dealbreaker.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av UncleDirty:

Sen att Microsoft envisas med att aktivera ett avstängt onedrive ibland med patchar är även det riktigt fult.

Hade avinstallerat onedrive sedan tidigare, vart tvungen att springa och kolla nu på stört så den inte var tillbaks igen, men så var det som tur var inte. Nu har jag förvisso inte fått senaste halvårsuppdateringen än, så vem vet vad som händer efter att den är inlagd...

Bra fräckt för övrigt av dem att lägga till ett dark pattern efter att EU uttryckligen förbjudit sådant. Visar hur mycket respekt de jävlarna i redmond har för lagar och regler... Är uppenbart bara pengar som styr för dem!

Skrivet av BioX2003:

vart får ni allt denna tjöt från? har windows 11 pro aldrig fått någon reklam eller tjöt.

Räcker för mig att öppna kontrollpanelen så ser man direkt reklam från MS. "Allt finns här med Microfjoppkonto", säger rubriken, och sedan är det en svada som följer om hur "dina favoritappar och tjänster från MS" synkas automatiskt, osv. Min favoritapp från MS? Kan uppriktigt sagt inte komma på en enda.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Curik:

Det spelar ingen roll hur mycket hårdvara som stöds om det inte stöds väl.

Visst, men det beror ju också på vad väl betyder. Att hårdvaran stöds i modernare tolkning är att föredra framför omvägen genom stöd av föråldrad middleware.

Och ska man tex koppla i en gammal scanner så är ju även Linux dåliga stöd (använd en extraherad "Windows"-rutin, bättre än alternativet i Windows. (Windows-installationen funkar inte alls längre)

Och då är Windows-användaren ironiskt nog likväl mer körd helt i sin egen miljö.

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Medlem
Skrivet av KingCobra:

Känner mig ensam här men, jag är väldigt nöjd med onedrive. Fungerar klockrent för mina behov, foton och aktiedokument. Kan arbeta i mina excel filer och det är väldigt smidigt att ladda upp och ladda ned filer /foton.
Har kört google drive innan men den var knöligare vid redigering dokument samt ladda ned filer.
Har office 365 abonnemang så jag har tillräckligt utrymme.

Angående spionering....vill MS titta på bilder jag tagit är det inte hela världen. Mina bonsaier är ju ganska fina trots allt.
Vill de kolla mina dokument, varsegod. De lär inte fatta någonting ändå och de har absolut ingen användning av dem.

Laddar naturligtvis inte upp olagligt inehåll, inget naket eller ekonomiskt känsligt.

Blir ju förstås nyfiken på dina bonsaier nu faktiskt.

Visa signatur

Huvuddator: 7800X3D, 2x16GB G.Skill Flare X5 6000MHz CL30, Asus B650E-F, KFA2 RTX 4090 SG, 6TB NVMe/SATA SSD, 42" LG OLED C3 Evo

Never fade away...

Folda för Sweclockers! https://www.sweclockers.com/forum/trad/1348460-faq-kom-igang-...

Permalänk
Medlem

Onedrive stängs av sedan W10 på datorn och dom problem det innebär vid återskapande utav image så nej tack.

På min mobil däremot med Android där fungersr det och det är där jag dokumenterar mitt liv.

Permalänk
Medlem

Windows 11 och dess överförmyndarskap fick mig att slutligen uppgradera till Linux på heltid. Kör Debian stable, funkar kanon. Har en stackars sata-SSD med windows med egen bootloader, med sataporten avstängd i bios, ifall något spel skulle strula. Hittills inte behövts.

Ogillar starkt den här utvecklingen med s.k. ”enshittification”. Varje år testas vårt tålamod, med allt från A/B-tester till reklam och dark patterns direkt i operativsystemet vi betalat för.

Vill man ha mig som kund, så får man först och främst fokusera på att tillverka en bra produkt som jag faktiskt vill använda.

Sen hade det hjälpt om de respekterade mig som kund, och inte förlitar sig på popups och highlightade ”accept all”. Popups som ”är du säker på att du vill byta från Edge? Titta här vad bra den är, snälla byt inte” upplever jag bara som patetiskt. Det inger inget vidare förtroende att de måste hålla på med sådant.

Med Windows känns inte som att man äger sin egen dator längre. Windows 7 var den sista bra versionen, enligt mig.

</gubb-rant>

Visa signatur

R5 3600 | Sapphire 5700XT Pulse | B450-F Strix | 2x8 Corsair 3000MHz | Seasonic Prime 650W | FD Meshify C | BeyerDynamic DT-990 | Nintendo Switch | Steam Deck | PS5 | 12TB HP Microserver | MacBook Air M1 | Linux