Bästa gratis defrag. programmen för Windows 10

Permalänk
Medlem

Bästa gratis defrag. programmen för Windows 10

Har testat många, även crackade... Min favorit var O&O defrag men har inte råd att köpa den just nu. Är ute efter schemalagd defrag, SMART för SSD samt health check och real time check funktioner om möjligt men e man snål/fattig kan man inte få allt så alla tips är välkommna... Tack på förhand!

// encor3

Visa signatur

Fractal Design Arc Midi | Asus P8Z77-V | i5 3570K @ 4.3Ghz Turbo |
Cooler Master Hyper 212 EVO w/ CM Blade Master PWM PnP | Corsair VENGEANCE 4x4GB CL9 1600Mhz | Corsair HX850W |
Gigabyte GTX 970 G1 Gaming Windforce x3 |
OCZ Vertex3 MAX IOPS 120Gb | Samsung 840 EVO 250Gb | Kingstong HyperX 120Gb | WDC 1Tb 7200rpm | 7200 rpm Hitachi 2Tb |
Vid influx av cash är uppgradering prio 1!

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

SSD's behöver inte "defraggas" Använd TRIM. Windows 10's inbyggda ska va rätt bra?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av tcntad:

SSD's behöver inte "defraggas" Använd TRIM. Windows 10's inbyggda ska va rätt bra?

Jo, det sköts ju även som standard i Windows. Mina HDDs har 0% fragmentering och alla partitioner på SSDs står som "5 days since last retrim".

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av Thomas:

Jo, det sköts ju även som standard i Windows. Mina HDDs har 0% fragmentering och alla partitioner på SSDs står som "5 days since last retrim".

Har personligen aldrig brytt mig om sånt här sedan jag böt till W10, vet bara att trim är aktivt:p
Edit: 8 days since last retrim

Permalänk
Medlem

Defragmentering är någonting man använder främst på mekaniska hårddiskar, inte på en SSD. Fragmentering innebär att filer över tid fysiskt sprids ut på olika platser över hårddisken, vilket för mekaniska hårddiskar innebär att läshuvudet måste färdas mellan flera olika platser för att läsa hela filen, vilket tar mycket längre tid än om hela filen låg sekventiellt på en plats.

Detsamma gäller över huvud taget inte för en SSD. Det tar inte längre tid att plocka data från olika block än om de ligger "nära" varandra, så fragmentering i det sammanhanget är ett icke-problem.

Visa signatur

Ryzen 3700X | Asus X570-F | 32GB Kingston Fury Renegade | RX 7800 XT | Fractal Design R6C | Noctua NH-D15 | Corsair RM650x | 6TB SSD av varierad kvalisort | Asus VG279QM | Ducky One 2 | CM MM720

Permalänk
Medlem

Jag har 2 mekaniska diskar för lagring, därför jag e ute efter ett defrag program... Har faktiskt inte hört om TRIM så ska kolla upp d.
Men har ni nåra förslag för mina mekaniska?

Kollade i CMD o TRIM va aktiv så behöver inte bry mig om SSDarna Tack för tipset!

tillkommit info
Visa signatur

Fractal Design Arc Midi | Asus P8Z77-V | i5 3570K @ 4.3Ghz Turbo |
Cooler Master Hyper 212 EVO w/ CM Blade Master PWM PnP | Corsair VENGEANCE 4x4GB CL9 1600Mhz | Corsair HX850W |
Gigabyte GTX 970 G1 Gaming Windforce x3 |
OCZ Vertex3 MAX IOPS 120Gb | Samsung 840 EVO 250Gb | Kingstong HyperX 120Gb | WDC 1Tb 7200rpm | 7200 rpm Hitachi 2Tb |
Vid influx av cash är uppgradering prio 1!

Permalänk
Medlem
Skrivet av encor3:

Men har ni nåra förslag för mina mekaniska?

Du kan använda det inbyggda i Win 10, söker du på "defrag" i sökrutan kommer rätt alternativ upp.

Fragmentering är alltså någonting som sker över tid som en konsekvens av att du tar bort, flyttar och skriver nya filer på diskarna. Används de huvudsakligen för långtidslagring behöver du därmed nästintill aldrig defragmentera, och definitivt inte ha det schemalagt.

Visa signatur

Ryzen 3700X | Asus X570-F | 32GB Kingston Fury Renegade | RX 7800 XT | Fractal Design R6C | Noctua NH-D15 | Corsair RM650x | 6TB SSD av varierad kvalisort | Asus VG279QM | Ducky One 2 | CM MM720

Permalänk
Medlem

Det funkar bra med Windows inbyggda till dina snurrdiskar. Någor extern program behöver du inte. För Samsung disken kör du Samsung Magician. Kostnadsfritt och bra.

Visa signatur

Varit med i datorvärlden sedan början på 70 talet. Telegrupp chef i Marinen, Jobbat med Xerox 800 ordbehandlings maskiner när det begav sig. PC-nisse sedan mitten av 80 talet. Raffinaderi inspektör sedan 1980.

Permalänk
Medlem
Skrivet av KjellO:

Det funkar bra med Windows inbyggda till dina snurrdiskar. Någor extern program behöver du inte. För Samsung disken kör du Samsung Magician. Kostnadsfritt och bra.

Nice då gör ja d, tack så mycket!

Visa signatur

Fractal Design Arc Midi | Asus P8Z77-V | i5 3570K @ 4.3Ghz Turbo |
Cooler Master Hyper 212 EVO w/ CM Blade Master PWM PnP | Corsair VENGEANCE 4x4GB CL9 1600Mhz | Corsair HX850W |
Gigabyte GTX 970 G1 Gaming Windforce x3 |
OCZ Vertex3 MAX IOPS 120Gb | Samsung 840 EVO 250Gb | Kingstong HyperX 120Gb | WDC 1Tb 7200rpm | 7200 rpm Hitachi 2Tb |
Vid influx av cash är uppgradering prio 1!

Permalänk
Medlem

[quote postid="20087219" userid="77600" name="encor3"]
Har testat många, även cracked.... Min favorit var O&O defrag men har inte råd att köpa den just nu. Är ute efter schemalagd defrag, SMART för SSD samt health check och real time check funktioner om möjligt men e man snål/fattig kan man inte få allt så alla tips är välkomna Tack på förhand!

// encor3

Va e tag ja skrev det här inlägget och vet att SSD inte behöver defrag, vilket ja även skrev men va så nöjd med O&O så därför ja hörde mig för men säger ni att win 10 e tillräckligt bra så kör ja på, Tack!

//encor3

Visa signatur

Fractal Design Arc Midi | Asus P8Z77-V | i5 3570K @ 4.3Ghz Turbo |
Cooler Master Hyper 212 EVO w/ CM Blade Master PWM PnP | Corsair VENGEANCE 4x4GB CL9 1600Mhz | Corsair HX850W |
Gigabyte GTX 970 G1 Gaming Windforce x3 |
OCZ Vertex3 MAX IOPS 120Gb | Samsung 840 EVO 250Gb | Kingstong HyperX 120Gb | WDC 1Tb 7200rpm | 7200 rpm Hitachi 2Tb |
Vid influx av cash är uppgradering prio 1!

Permalänk
Medlem

Enda jag tycker är värt å ha då den kan göra så mycket mer än bara defragga: https://www.disktrix.com/

Permalänk
Medlem

Menar du att du stökar om datat på de mekaniska diskarna så ofta att du är i behov av frekvent defragmentering?

Min uppfattning var att om man fortfarande har mekaniska diskar i sin dator så brukar det vara för data som man dumpar där och i princip bara läser vid behov, och därmed inte flyttar runt och ändrar på materialet till sådan grad att datat blir fragmenterat. Men du kanske har video-material på diskarna som du redigerar och som därmed ändras frekvent?

Visa signatur

Also found as @piteball@mastodon.rockhost.se

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pitr-:

Menar du att du stökar om datat på de mekaniska diskarna så ofta att du är i behov av frekvent defragmentering?

Min uppfattning var att om man fortfarande har mekaniska diskar i sin dator så brukar det vara för data som man dumpar där och i princip bara läser vid behov, och därmed inte flyttar runt och ändrar på materialet till sådan grad att datat blir fragmenterat. Men du kanske har video-material på diskarna som du redigerar och som därmed ändras frekvent?

Du får det att låta onormalt med schemalagd defrag på snurrdiskar men det är ju standard i Windows 10 och 11. Tror standardinställning är veckovis analys och optimering av diskar.

Visa signatur

Windows 11 Pro | Intel i7 8700 | ASUS Prime Z370-P | Corsair 16GB 3000MHz | ASUS GTX 1080 | Fractal Design Define S | Corsair RM750x | Hyper 212 EVO

Permalänk
Medlem
Skrivet av Joppis:

Du får det att låta onormalt med schemalagd defrag på snurrdiskar men det är ju standard i Windows 10 och 11. Tror standardinställning är veckovis analys och optimering av diskar.

Nejdå det var inte det jag menade. Men jag tänkte mer att det kändes onödigt att ta till något annat än inbyggda defrag, speciellt om man inte jobbar väldigt frekvent med data-förändring på en mekanisk disk. Men å andra sidan, jag har själv använt O&O Defrag och andra konkurerande lösningar en gång i tiden, är väl mer förvånad av att dessa ens har överlevt efter att SSD drog in över välrden. =D

Visa signatur

Also found as @piteball@mastodon.rockhost.se

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pitr-:

Nejdå det var inte det jag menade. Men jag tänkte mer att det kändes onödigt att ta till något annat än inbyggda defrag, speciellt om man inte jobbar väldigt frekvent med data-förändring på en mekanisk disk. Men å andra sidan, jag har själv använt O&O Defrag och andra konkurerande lösningar en gång i tiden, är väl mer förvånad av att dessa ens har överlevt efter att SSD drog in över välrden. =D

Ahh! Då missuppfattade jag bara

Visa signatur

Windows 11 Pro | Intel i7 8700 | ASUS Prime Z370-P | Corsair 16GB 3000MHz | ASUS GTX 1080 | Fractal Design Define S | Corsair RM750x | Hyper 212 EVO