Permalänk
Skrivet av ante_ante:

Testat orcaslicer?

Nej, det har jag inte. Får testa det längre fram när jag har tid. 👍

Permalänk
Medlem
Skrivet av SnakeBite:

Nej, det har jag inte. Får testa det längre fram när jag har tid. 👍

Superslicer är en helt fantastisk slicer också. Har Simplify3D också, men den är inte riktigt lika bra och kostar en massa pengar.

Permalänk
Medlem

Finns det någon i Stockholm, helst nordväst som kan skriva ut mot ersättning?

Skulle behöva skriva ut 2 saker, ca 4x5x3cm vardera

Permalänk
Medlem

Är förbannat sugen på att köpa en Creality K1 även fast priset är en aning mycket pengar för mig. Den ser ut att vara både riktigt bra (med den uppdaterade extrudern istället för den som K1 skeppades med i början) och riktigt snabb vilket är en stor fördel, och så är den innesluten vilket är ett krav om jag skulle köpa en ny. Har just nu fortfarande bara min Ender 3 första generationen (utan silent steppers och sånt) som jag har uppgraderat till direct drive.

Kollat en hel del youtube på olika printers i samma prisnivå och liknande funktioner/prestanda men det känns som att den här är best bang for the buck om man inte är jätteintresserad av att experimentera och att köpa från kina direkt.
Nån som har en och är nöjd? Missnöjd? I så fall med vad?

Permalänk
Medlem

Synd att man inte är rik, inte så farligt pris heller om man lyckas köpa en av de första 100.

https://www.elegoo.com/pages/elegoo-orangestorm-giga
https://www.youtube.com/watch?v=fuwQkoD_2zc

Permalänk
Medlem

Pengarna är väl en sak, det gäller väl att ha plats för den också (och behovet av den, och ett bra elpris)...

Visa signatur

The power of GNU compiles you!
"Often statistics are used as a drunken man uses lampposts -- for support rather than illumination."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xaio:

Synd att man inte är rik, inte så farligt pris heller om man lyckas köpa en av de första 100.

https://www.elegoo.com/pages/elegoo-orangestorm-giga
https://www.youtube.com/watch?v=fuwQkoD_2zc

Ser väldigt få användnings områden för en vanlig användare, väldigt nisch skrivare. Och vissa saker som dom skryter med känns lite som när elgiganten gör reklam för en laptop med en SNABB (3 generationer gammal i3), MYCKET RAM (8gb) OCH STOR SKÄRM (14" 960p).

Permalänk
Medlem
Skrivet av swesen:

Ser väldigt få användnings områden för en vanlig användare, väldigt nich skrivare. Och vissa saker som dom skryter med känns lite som när elgiganten gör reklam för en laptop med en SNABB (3 generationer gammal i3), MYCKET RAM (8gb) OCH STOR SKÄRM (14" 960p).

Man, that printer got sliced😂

Visa signatur

Kan din dator göra det här?

Permalänk
Medlem
Skrivet av swesen:

Ser väldigt få användnings områden för en vanlig användare, väldigt nisch skrivare. Och vissa saker som dom skryter med känns lite som när elgiganten gör reklam för en laptop med en SNABB (3 generationer gammal i3), MYCKET RAM (8gb) OCH STOR SKÄRM (14" 960p).

Smaken är som baken delad, får nöja mig med något billigare behöver större yta annars har min bambu x1 allt annat jag kan tänka mig.

Permalänk
Hedersmedlem

mini-recension Bambu Labs A1-mini + AMS Lite

Så var det dags att reflektera lite över min nya Bambu Labs A1 Mini + AMS Lite.

Bakgrund
Jag har alldeles för många 3D-skrivare. Hemma har jag nu en Bambu Labs X1C med AMS, en P1P uppgraderad till P1S och nu en A1 mini.
i vårt hus på gotland har jag nu ställt en Prusa MKS3+ (i Prusabox) och en Anker M5 (väntar spänt på deras V6 Color Engine). jag har även en Ender 3 pro som jag nog moddat sönder snart och en Creality CR6-SE. Med andra ord, för många 3D-skrivare men också en del erfarenhet av olika skrivare.

Varför en A1 mini?
Därför? :). Ärligt talat har jag blivit så impad av mina Bambu labs och gillar hastigheten och enkelheten. och AMS har verkligen vunnit mig över tll både flerfärg eller att använda olika material för utskrift och support. min Anker M5 är ganska snabb så jag vet att en bedslinger också kan vara snabb och jag blev helt enkelt sugen på en lite mindre skrivare + AMS.

Installation
Det gick supersnabbt att få igång A1 mini och AMS Lite. Inte mkt som behövdes skruvas och kopplas ihop. jag tror jag var redo att skriva ut inom 30 minuter. Den är liten men tänk på om du har AMS Light så tar det upp en del palts vid sidan om.

Användning
Personligen ser jag A1-mini som en liten testbed för Banbu lab för saker som kommer komma i nya versioner av X1C och P1S (X2C/P2S??). Man har sett till att munstycket skrapas av på skrivaren istället för byggplattan. Dess noise cancelling är riktigt cool och verkar funka bra då den är tyst! Riktigt Tyst.

Det tar lite tid att vänja sig vid en mindre byggplatta (18x18 cm) men jag insåg att majoriteten av det jag skriver ut inte behöver mer. Så en A1 mini kan hantera mindre utskrifter medan de andra tar de större.

Kvalitén på utskrifterna tuycker jag hittills varit utmärkt. I bilden ovan skriver jag ut en hund som har självlysande filament på utsidan. Jag har inga bättre foton men den blev superbra. Jag har skrivt ut en hel del annat och jag tycker det lät matcher upp mina andra Bambu labs-skrivare, och det till nästan samma hastighet.

AMS Lite
Jag har blivit beroende av möjligheten att ha flera rullar redo för utskrift via AMS. Vare sig om det gäller multifärg, multimaterial eller att jag vill snabbt kunna dra igång en utskrift med en av de rullar jag brukar skriva med så är det skönt att slippa hela tiden byta rulle. Liten sak kanske men det märks när jag behöver byta rulle hela tiden för nya utskrifter på min MK3S+ etc. Eller varöfr inte kunna ta en rulle med lite filament på och låta AMS automatiskt fortsätta på nästa rulle.

Jag tycker det är synd att den gamla AMS inte funkar men ASM Lite är ett ok substitut. Den är lite klurigare att använda lite flimsig men jag har skrivit flera multi-färg utskrifter utan problem.

Att denna slänger ut "poopen" (de små plastsnuttarna som extruderas ut när den byter färg) till vänster utan att de skickar med något som kan ta emot är kanske lite dumt. Det första jag skrev ut var en liten behållare som tar emot.

"Poopen" är förövrigt mindre än hos vanliga AMS, antagligen då det inte är lika långt som man måste extrudera ut för att byta färg.

Slutsats
Jag är skitnöjd. Så pass nöjd att min Anker M5 fick åka till Gotland. Det kanske ändras när jag får V6 Color Engine för den men just nu så är det A1 mini som nästan går mest hemma. Jag kan tänka mig Prusa är lite stressade för deras Mini+ har ju varit en storsäljare för dom och den kostar nu lika mkt som en A1 Mini MED AMS Lite. och är mkt långsammare.

En cool grej de inkluderade med A1 Mini är massor av små filament-swatches som visar upp alla (nuvarande) Bambu lab filament och färger. jag skrev ut en hållare för att lättare kunna se färgerna.

Jag såg att de nu tar förbeställningar på A1 Mini utan AMS Lite (319€) vilket är ett riktigt bra pris IMHO.

Visa signatur

-----------------------------------------------------
Ägare/grundare: www.bjorn3d.com

Permalänk
Medlem

Säljer min Prusa Mini+ i gott skick med enclosure på marknaden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mordekai:

Säljer min Prusa Mini+ i gott skick med enclosure på marknaden.

5000kr för en begagnad mini (även med enclosure) är väll rätt dåligt pris ändå? Speciellt om man begränsar vilka man vill sälja till.

(Skriver man om sin annons i diskussions tråden är det fair game att diskutera annonsen )

Permalänk
Medlem
Skrivet av rotkiv42:

5000kr för en begagnad mini (även med enclosure) är väll rätt dåligt pris ändå? Speciellt om man begränsar vilka man vill sälja till.

(Skriver man om sin annons i diskussions tråden är det fair game att diskutera annonsen )

Absolut får man det, det är ju också fem build plates och den är som ny. Lite rätt har du ändå, mest pga Bambu Labs mini.

Permalänk
Medlem

Funkar BL/CR-touch på Creality CR-10 V2?

Jag har en Creality CR-10 V2 och funderar på att köpa en BL-Touch eller en CR-touch.
På de flesta säljsidorna står det att varken BL- eller CR-touch funkar på 8-bitarskort (t.ex. https://www.3djake.se/creality-3d-skrivare-och-reservdelar/cr.... Min V2 har originalkortet, d.v.s version 2.5.2, som är ett 8-bitarskort.
Samtidigt finns det firmware för V2 + touch. Det finns också ett "dotterkort" monterat nära extrudern med en 5-pinnarskontakt märkt BL_T.
Tidigare har det funnits 8-bitskits för CR-10 V2/V3, men de verkar inte säljas längre.
Finns det 8- respektive 32-bitarsvarianter av BL-Touch, eller var det bara olika kablar/kontakter man fick?
Jag gissar att det funkar på 2.5.2 och att det är gamla 1.X-kort som inte funkar, men vet inte säkert.
Är det någon som har koll på detta?

Permalänk
Medlem

ljudnivå bambu lab p1p och p1s

Jag köpte tidigare i år en neptune 3 pro haft en del problem till och från. Har nu bestämt mig för att köpa en till skrivare antagligen en bambu lab p1p eller p1s. Det som får mig att tveka är ljudnivån på båda dessa maskiner, som jag förstår det så är p1s mer högljud än p1p. Bor fortfarande hemma så även om skrivarn skulle låta mer än min n3p så är det okej för tillfället, kommer dock antagligen flytta snart till lägenhet. Låter och skakar någon av maskinerna såpas mycket att det skulle störa grannar? Har sett en del personer på reddit som har gjort dem tystare någon som har gjort det?

Permalänk
Medlem
Skrivet av gatagata:

Jag köpte tidigare i år en neptune 3 pro haft en del problem till och från. Har nu bestämt mig för att köpa en till skrivare antagligen en bambu lab p1p eller p1s. Det som får mig att tveka är ljudnivån på båda dessa maskiner, som jag förstår det så är p1s mer högljud än p1p. Bor fortfarande hemma så även om skrivarn skulle låta mer än min n3p så är det okej för tillfället, kommer dock antagligen flytta snart till lägenhet. Låter och skakar någon av maskinerna såpas mycket att det skulle störa grannar? Har sett en del personer på reddit som har gjort dem tystare någon som har gjort det?

Ingen granne som klagat här, det som låter mycket är när man startar en utskrift alternativt rätt mycket vibrationer med vissa infills tex Gyroid. Min står tom på golvet men allt ska flyttas till en garderob snart då det är det enda rummet förutom badrummet som har från-luft.

Permalänk
Medlem
Skrivet av gatagata:

Jag köpte tidigare i år en neptune 3 pro haft en del problem till och från. Har nu bestämt mig för att köpa en till skrivare antagligen en bambu lab p1p eller p1s. Det som får mig att tveka är ljudnivån på båda dessa maskiner, som jag förstår det så är p1s mer högljud än p1p. Bor fortfarande hemma så även om skrivarn skulle låta mer än min n3p så är det okej för tillfället, kommer dock antagligen flytta snart till lägenhet. Låter och skakar någon av maskinerna såpas mycket att det skulle störa grannar? Har sett en del personer på reddit som har gjort dem tystare någon som har gjort det?

Går ju att lösa det mesta av vibrationerna med en sten/betongplatta under och några möbeltassar för att absorbera och dämpa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av martengooz:

Går ju att lösa det mesta av vibrationerna med en sten/betongplatta under och några möbeltassar för att absorbera och dämpa.

Säljs även fötter på deras sida för just detta, ingen aning hur bra dessa är.
https://store.bambulab.com/products/anti-vibration-feet-for-p...

Permalänk
Medlem
Skrivet av martengooz:

Går ju att lösa det mesta av vibrationerna med en sten/betongplatta under och några möbeltassar för att absorbera och dämpa.

Det får bli att jag gör det och försöka ljud isolera med att sätta väggar på maskinen. Förhoppningsvis stör det inte några grannar i framtiden lol

Permalänk
Medlem

Väggarna kommer inte hjälpa något för vibrations-oljud mot grannarna, utan endast vad du själv hör i samma rum. Så sikta på att lägga dämpande isolation under maskinen mot underlaget/golvet om det är vad du oroar dig mest för.

Permalänk
Medlem
Skrivet av martengooz:

Går ju att lösa det mesta av vibrationerna med en sten/betongplatta under och några möbeltassar för att absorbera och dämpa.

Jag minskade fortplantandet av vibrationer med över 90% genom att ställa skrivaren på en stenplatta från bauhaus som jag ställde på SD-fötter gjorda för högtalare.

Visa signatur

FormD T1 || i9 10850K || MSI MEG Z490i UNIFY || Nvidia RTX3080FE || 32GB G.SKILL Trident Z Neo 3600MHz CL16 || WD SN550 1TB && Kingston Fury Renegade 2TB|| Corsair SF750 Platinum
Dell S2721DGFA|HP Omen 34C
BenQ W1300 | Yamaha RX-A830 | Playstation 3

Permalänk
Medlem

Min printer står på flera lager klippt liggunderlag. Inga vibrationer tar sig vidare

Visa signatur

Windows 11 Pro | Intel i7 8700 | ASUS Prime Z370-P | Corsair 16GB 3000MHz | ASUS GTX 1080 | Fractal Design Define S | Corsair RM750x | Hyper 212 EVO

Permalänk
Medlem
Skrivet av martengooz:

Väggarna kommer inte hjälpa något för vibrations-oljud mot grannarna, utan endast vad du själv hör i samma rum. Så sikta på att lägga dämpande isolation under maskinen mot underlaget/golvet om det är vad du oroar dig mest för.

Ja det som oroar mig mest är definitivt att det ska bli problem med grannarna för min egna del så är det skit samma om det låter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av gatagata:

Jag köpte tidigare i år en neptune 3 pro haft en del problem till och från. Har nu bestämt mig för att köpa en till skrivare antagligen en bambu lab p1p eller p1s. Det som får mig att tveka är ljudnivån på båda dessa maskiner, som jag förstår det så är p1s mer högljud än p1p. Bor fortfarande hemma så även om skrivarn skulle låta mer än min n3p så är det okej för tillfället, kommer dock antagligen flytta snart till lägenhet. Låter och skakar någon av maskinerna såpas mycket att det skulle störa grannar? Har sett en del personer på reddit som har gjort dem tystare någon som har gjort det?

Aldrig sett en Bambu live men dom verkar leva om en heldel av de videos man sett.

RatRig eller annan DIY CoreXY går att få rätt tysta.
Har en ZeroG Mercury One.1 (byggd av en Ender 5 Plus, bara ramen kvar i princip) som enligt mig är tyst, det enda ljud som stör är skrammel från Bltouch pinnen.

Permalänk
Medlem

Köpa ifrån bambu lab eller återförsäljare?

Skrev ju tidigare i veckan att jag var intresserad av att köpa antingen p1s eller p1p. Väntade först på att bambu skulle ha nån form av black friday deal men der verkar ju inte vara på själva skrivarna men utan på filament. Men nu undrar jag egentligen bara ni som har en bambu skrivare köpte ni den ifrån bambu direkt eller en återförsäljare? Hos 3d prima är p1s nästan tusen kroner dyrare. Är det värt att lägga dem extra pengarna för att slippa ha kontakt med bambus egna support om det skulle uppstå problem? Har iaf bara hört att bambus support kan i många lägen vara väldigt dåliga. Såg nu att addnorth säljer bambu skrivare och delar. Någon som har erfarenhet av dem?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av gatagata:

Skrev ju tidigare i veckan att jag var intresserad av att köpa antingen p1s eller p1p. Väntade först på att bambu skulle ha nån form av black friday deal men der verkar ju inte vara på själva skrivarna men utan på filament. Men nu undrar jag egentligen bara ni som har en bambu skrivare köpte ni den ifrån bambu direkt eller en återförsäljare? Hos 3d prima är p1s nästan tusen kroner dyrare. Är det värt att lägga dem extra pengarna för att slippa ha kontakt med bambus egna support om det skulle uppstå problem? Har iaf bara hört att bambus support kan i många lägen vara väldigt dåliga. Såg nu att addnorth säljer bambu skrivare och delar. Någon som har erfarenhet av dem?

Jag har köpt alla mina från bambu direkt (X1C var tekniskt sett en kickstarter-skrivare men både P1P och uppgraderingen till P1S och sen A1 Mini köpte jag direkt). Jag har behövt vara i kontakt med deras support 1 gång för min X1C och det gick utmärkt. De skickade en ny bädd efter några dagar för en kabel gått sönder (var något som hände med en del kickstarter-skrivare).

Jag förståer tanken om support och det kanske är värt att ha en svensk kontakt för support men jag kommer nog köpa direkt från dom nästa gång igen. Jag skulle dock fortfarande vänta in vad deras black Friday-erbjudande är för att vara säker att det bara är på filament. mkt rykten som går. Jag vet att de kommer ha ganska stora rabatter på om man köper 8 st rullar men jag har inte sett att det är den enda rabatten.

Jag hade ändå tänkt köpa på mig mer filament, lite reservdelar och kaaanske en till AMS (den är nersatt till 359 € nu så är lite sugen) så väntar spänt på mailet med mer info.

Visa signatur

-----------------------------------------------------
Ägare/grundare: www.bjorn3d.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Björn Endre:

Jag har köpt alla mina från bambu direkt (X1C var tekniskt sett en kickstarter-skrivare men både P1P och uppgraderingen till P1S och sen A1 Mini köpte jag direkt). Jag har behövt vara i kontakt med deras support 1 gång för min X1C och det gick utmärkt. De skickade en ny bädd efter några dagar för en kabel gått sönder (var något som hände med en del kickstarter-skrivare).

Jag förståer tanken om support och det kanske är värt att ha en svensk kontakt för support men jag kommer nog köpa direkt från dom nästa gång igen. Jag skulle dock fortfarande vänta in vad deras black Friday-erbjudande är för att vara säker att det bara är på filament. mkt rykten som går. Jag vet att de kommer ha ganska stora rabatter på om man köper 8 st rullar men jag har inte sett att det är den enda rabatten.

Jag hade ändå tänkt köpa på mig mer filament, lite reservdelar och kaaanske en till AMS (den är nersatt till 359 € nu så är lite sugen) så väntar spänt på mailet med mer info.

Jo det går ju mkt rykten om vad deras black friday erbjudande kommer vara. Läste nån kommentar på reddit som sa att microcenter har rabatt på bambu maskinerna. Så var det någon som påstod att deras priser ska stämmas över med bambus priser. Är det så att det faktiskt blir rea på maskiner och inte bara filament, kanske det ändå är mer värt trotts allt att köpa ifrån bambu. Man får ju även 6 månaders medlemsskap hos dem och får rabatt på filament. Vilket e najs också i guess. Får väl helt enkelt vänta och se vad själva rean är på.

Permalänk
Medlem
Skrivet av gatagata:

Skrev ju tidigare i veckan att jag var intresserad av att köpa antingen p1s eller p1p. Väntade först på att bambu skulle ha nån form av black friday deal men der verkar ju inte vara på själva skrivarna men utan på filament. Men nu undrar jag egentligen bara ni som har en bambu skrivare köpte ni den ifrån bambu direkt eller en återförsäljare? Hos 3d prima är p1s nästan tusen kroner dyrare. Är det värt att lägga dem extra pengarna för att slippa ha kontakt med bambus egna support om det skulle uppstå problem? Har iaf bara hört att bambus support kan i många lägen vara väldigt dåliga. Såg nu att addnorth säljer bambu skrivare och delar. Någon som har erfarenhet av dem?

Jag har inte haft några problem med bambulabs egna support, 3dprima höll reperation(Köpt 3d-skrivare via webhallen) när jag hade strul med min Creality CR-6 SE, tog 6 månader innan det strulet va löst.
Såhär hanterar deras reparationskillar maskinerna också: https://imgur.com/a/j7POfU1

Vad du missar om du inte köper via bambulabs egna websida är gratis 6 månaders membership på deras filament. Personligen tycker jag att deras priser på filament är dyrt med eller utan membership.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xaio:

Jag har inte haft några problem med bambulabs egna support, 3dprima höll reperation(Köpt 3d-skrivare via webhallen) när jag hade strul med min Creality CR-6 SE, tog 6 månader innan det strulet va löst.

Vad du missar om du inte köper via bambulabs egna websida är gratis 6 månaders membership på deras filament. Personligen tycker jag att deras priser på filament är dyrt med eller utan membership.

Det känns ändå lite tryggt att höra att deras support har funkat i ditt fall. Det får mig att känna mig lite tryggare att köpa direkt ifrån dem.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av gatagata:

Jo det går ju mkt rykten om vad deras black friday erbjudande kommer vara. Läste nån kommentar på reddit som sa att microcenter har rabatt på bambu maskinerna. Så var det någon som påstod att deras priser ska stämmas över med bambus priser. Är det så att det faktiskt blir rea på maskiner och inte bara filament, kanske det ändå är mer värt trotts allt att köpa ifrån bambu. Man får ju även 6 månaders medlemsskap hos dem och får rabatt på filament. Vilket e najs också i guess. Får väl helt enkelt vänta och se vad själva rean är på.

Det finns redan rabatter på deras skrivare på deras hemsida (och medan jag skrev 'ändrades rubriken från Sales till black Friday Sales):
https://eu.store.bambulab.com/collections/sale

659€ för P1S mot 9 995 Kr hos 3DPrima. 559E för P1P mot 8 995 Kr hos 3Dprima.

Noterade också att om du lä'gger till 8 t av deras filament där så får du rabatt i kassan.
Enligt infon jag fick förut är det 40% rabatt på 8 rullar PLA Basic, Matte, PETG Basic och ABS.
Sen är det 30% rabatt på 8 rullar av alla andra.
Det har ryktats att man inte kunde bara köpa filament men jag får rabatten om jag lägger till bara filament och ingen skrivare.

Köpt filament nu och så här är rabatten:
PLA Basic/Matt/PETG Basic ABS:
0-3 st: ingen rabatt
4-7 30% rabatt
8 and up: 40% rabatt
"The rest"
0-3: ingen rabatt
4-7 20% rabatt
8 and up: 30% rabatt

Visa signatur

-----------------------------------------------------
Ägare/grundare: www.bjorn3d.com