Så stor del av Googles sökintäkter på Iphone går till Apple

Permalänk
Melding Plague

Så stor del av Googles sökintäkter på Iphone går till Apple

Över en tredjedel av Googles reklamintäkter för sökningar i Safari går direkt till Apple.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk

Det var som f-n. Jag ska nu bojkotta Android och iPhone och köra Nokia classic telefonen.

Nå bra det utreds och monopolet förhoppningsvis försvinner.

Annars min uppfattning av mitt beteende var att för 15år sedan då sökte jag hela tiden på olika saker och jag testade hur många olika sökmotor som helst. Idag så känner jag konstigt nog inte samma behov. Jag vet inte vad det beror på, men det är aldrig så jag skulle testa en annan sökmotor än google för att hitta något. (en helt annan sak att använda en sites sökmotor)

Permalänk
Medlem

"Så stor del av Googles sökintäkter på Iphone går till Apple"

En stor anledning till att jag läser sweclockers brukar vara för det inte är clickbait.
Skriv direkt i titeln att en tredjedel går till Apple istället för att bli som Aftonbladet.
Det är inte bra journalistik att efterapa större tidningar och tro det är rätt.

Visa signatur

Ryzen 5800X3D | 64 GB Ram | 7900 XTX | Samsung 990 Pro 4 TB + Seagate FireCuda 520 2TB * 2
Laptop: Core 9 Ultra 185H | 24GB Ram | RTX 4060 | 3 TB NVME

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lodisen:

"Så stor del av Googles sökintäkter på Iphone går till Apple"

En stor anledning till att jag läser swecloclers brukar vara för det inte är clickbait.
Skriv direkt i titeln att en tredjedel går till Apple istället för att bli som Aftonbladet.
Det är inte bra journalistik att efterapa större tidningar och tro det är rätt.

Du kommer aldrig kunna gissa vad som hände sedan!!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lodisen:

"Så stor del av Googles sökintäkter på Iphone går till Apple"

En stor anledning till att jag läser swecloclers brukar vara för det inte är clickbait.
Skriv direkt i titeln att en tredjedel går till Apple istället för att bli som Aftonbladet.
Det är inte bra journalistik att efterapa större tidningar och tro det är rätt.

Är helt enig. Är inte en gnällig person, men känner att jag måste få gnälla lite nu när jag sett för många av dessa clickbait-titlar på senaste. Jag tycker faktiskt inte det är okej att en sådan seriös sida som Sweclockers sjunker till dessa nivåer.

Visa signatur

MOBO: MSI X570 Tomahawk CPU: AMD Ryzen 5800X RAM: G.SKill Trident Z Neo 32GB
GPU:
Radeon 6900XT SSD: Samsung 860 EVO 1TB, 970 EVO 250GB, Kingston Uv500 120GB
PSU: Corsair RM850X V2 Chassi: NZXT H700i Skärm: Samsung Odyssey G8 OLED
Telefon: Samsung Galaxy S23 Ultra

Permalänk
Medlem
Skrivet av johanruda:

Är helt enig. Är inte en gnällig person, men känner att jag måste få gnälla lite nu när jag sett för många av dessa clickbait-titlar på senaste. Jag tycker faktiskt inte det är okej att en sådan seriös sida som Sweclockers sjunker till dessa nivåer.

Personligen så kommer jag sluta läsa nyheterna bara.
Speciellt då jag ofta läser om mycket från andra källor innan det kommer ut på Sweclockers.

Förhoppningsvis finns det fler som gör sin röst hörd, så vi kan behålla det den kvalitativa journalistik som gjorde att vi först sökte oss hit.

Visa signatur

Ryzen 5800X3D | 64 GB Ram | 7900 XTX | Samsung 990 Pro 4 TB + Seagate FireCuda 520 2TB * 2
Laptop: Core 9 Ultra 185H | 24GB Ram | RTX 4060 | 3 TB NVME

Permalänk
Skrivet av Lodisen:

"Så stor del av Googles sökintäkter på Iphone går till Apple"

En stor anledning till att jag läser swecloclers brukar vara för det inte är clickbait.
Skriv direkt i titeln att en tredjedel går till Apple istället för att bli som Aftonbladet.
Det är inte bra journalistik att efterapa större tidningar och tro det är rätt.

Skrivet av johanruda:

Är helt enig. Är inte en gnällig person, men känner att jag måste få gnälla lite nu när jag sett för många av dessa clickbait-titlar på senaste. Jag tycker faktiskt inte det är okej att en sådan seriös sida som Sweclockers sjunker till dessa nivåer.

Vill inte vara gnällig, men återigen är det bland annat klicks som drar in degen och då är det clickbait-rubriker som gäller. Även sweclockers måste falla dit på det, och det är säkert inte den vanliga personalen som sagt detta det kommer nog högre uppifrån.

Fick jag välja fritt hade jag velat haft gamla vanliga swec tillbaka alla dagar.

Edit: såg nu att nyheten berättar ju redan att det är en 3:e del haha.

Visa signatur

PSN: Boosing

Permalänk
Medlem
Skrivet av theBoosing:

Är det ni som betalar sweclockers personal?
Vill inte vara gnällig, men återigen är det bland annat klicks som drar in degen och då är det clickbait-rubriker som gäller. Även sweclockers måste falla dit på det, och det är säkert inte den vanliga personalen som sagt detta det kommer nog högre uppifrån.

Fick jag välja fritt hade jag velat haft gamla vanliga swec tillbaka alla dagar.

Gör man inte sin röst hörd så får inte ledningen heller ett humm om vad användarna vill ha.
Jag tror att de flesta på Swecloclers är entusiaster och vill inte ha clickbait, men jag kan ju ha fel.

Visa signatur

Ryzen 5800X3D | 64 GB Ram | 7900 XTX | Samsung 990 Pro 4 TB + Seagate FireCuda 520 2TB * 2
Laptop: Core 9 Ultra 185H | 24GB Ram | RTX 4060 | 3 TB NVME

Permalänk
Skrivet av Lodisen:

Gör man inte sin röst hörd så får inte ledningen heller ett humm om vad användarna vill ha.
Jag tror att de flesta på Swecloclers är entusiaster och vill inte ha clickbait, men jag kan ju ha fel.

Ingen vill ha clickbait, inte någonstans oavsett vad det gäller. Pengarna styr, inte vi

Visa signatur

PSN: Boosing

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Det var som f-n. Jag ska nu bojkotta Android och iPhone och köra Nokia classic telefonen.

Nå bra det utreds och monopolet förhoppningsvis försvinner.

Annars min uppfattning av mitt beteende var att för 15år sedan då sökte jag hela tiden på olika saker och jag testade hur många olika sökmotor som helst. Idag så känner jag konstigt nog inte samma behov. Jag vet inte vad det beror på, men det är aldrig så jag skulle testa en annan sökmotor än google för att hitta något. (en helt annan sak att använda en sites sökmotor)

Skrivet av Lodisen:

"Så stor del av Googles sökintäkter på Iphone går till Apple"

En stor anledning till att jag läser sweclockers brukar vara för det inte är clickbait.
Skriv direkt i titeln att en tredjedel går till Apple istället för att bli som Aftonbladet.
Det är inte bra journalistik att efterapa större tidningar och tro det är rätt.

Det står ju på framsidan som en underrubrik exakt hur mycket det rörde sig om. Du behöver inte klicka för att veta.

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Medlem

190/2400 ≈ 8% av googles annonsintäkter är alltså iOS, det är ganska galet mycket med tanke på alla andra typer av enheter det finns

Permalänk
Medlem
Skrivet av talonmas:

Det står ju på framsidan som en underrubrik exakt hur mycket det rörde sig om. Du behöver inte klicka för att veta.

Små steg. Bättre att säga ifrån på en gång.
Dessutom ser man inte det vid RSS på titlarna.

Du kommer aldrig tro vad Lodisen säger! Tryck här för att läsa mer!

Men om du tycker det är bra är väl det bara att säga det.

Dold text
Visa signatur

Ryzen 5800X3D | 64 GB Ram | 7900 XTX | Samsung 990 Pro 4 TB + Seagate FireCuda 520 2TB * 2
Laptop: Core 9 Ultra 185H | 24GB Ram | RTX 4060 | 3 TB NVME

Permalänk
Medlem

Affärside. App för RSS-flöde som ersätter originalrubrikerna med en AI/LLM-genererad sådan som bättre speglar artikelns innehåll!

Permalänk
Medlem

Äkta Schibsted journalistik 👌🏻

Visa signatur

Louqe Ghost S1 + L TopHat | ASRock Phantom Gaming ITX | Intel Core i9-9900K | Corsair Vengeance LPX 32GB | Gigabyte GeForce RTX 2080 Ti 11GB | Corsair SF750 Platinum | Samsung 970 EVO Plus 500GB | Intel 660P 2TB | Custom Vattenkylning CPU/GPU | Windows 11 Pro x64

Permalänk
Medlem

När företag blir så enormt stora... Ja... Lagstifta att de måste redovisa alla sådana hemligheter årligen.

Det blir mycket enklare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

190/2400 ≈ 8% av googles annonsintäkter är alltså iOS, det är ganska galet mycket med tanke på alla andra typer av enheter det finns

Glöm inte att reklamens värde är kopplat till en potentiell kunds köpkraft. Och Apple har mycket större marknadsandel i rikare länder. Som exempel har iOS en marknadsandel på runt 56 procent i USA men bara 4 procent i Indien. Ett företag bör alltså vara beredd att betala mycket mer för en annons riktad till en amerikansk användare än till en indisk eftersom tiden är vad som begränsar vår förmåga att ta till oss av reklambudskap.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lodisen:

Personligen så kommer jag sluta läsa nyheterna bara.
Speciellt då jag ofta läser om mycket från andra källor innan det kommer ut på Sweclockers.

Förhoppningsvis finns det fler som gör sin röst hörd, så vi kan behålla det den kvalitativa journalistik som gjorde att vi först sökte oss hit.

OMG! Snacka om överreaktion.

Här har vi en nischad webbsida för entusiaster som är helt gratis att nyttja. För att få finanserna att gå ihop behöver man reklam och för att få reklamen att täcka så behöver man visningar. Självklart gör man vad man kan för att få det att gå runt och här anser jag att Sweclockers är klart snällare än många andra webbsidor.

I detta fallet kan man hitta följande text strax under rubriken : "Över en tredjedel av Googles reklamintäkter för sökningar i Safari går direkt till Apple."

Är det inte ganska tydligt? Jag anser att det är en stor del så jag klickar, om du inte anser det så behöver du ju inte klicka?

Förövrigt, om man hänger upp sig på någon detalj kan man alltid kontakta utgivaren. Du ska inte förvänta dig att bara för att du slutar läsa så förstår man exakt vad som är problemet.

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Medlem

Tvåtusenfyrahundrafuckingmiljarder på bara ett år...i reklamintäkter O_O

...

...

Visa signatur

MB: Asus ROG Strix Z370-E Gaming // CPU: Intel Core i7-8700K
GPU: Asus RTX 3080 TUF OC // Acer Predator XB271HU
RAM: Corsair 16GB DDR4 3000Mhz // PSU: Corsair 750W HX
SSD: Samsung 840 Pro 128GB + 850 EVO 250GB + 850 EVO 500GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lodisen:

"Så stor del av Googles sökintäkter på Iphone går till Apple"

En stor anledning till att jag läser sweclockers brukar vara för det inte är clickbait.
Skriv direkt i titeln att en tredjedel går till Apple istället för att bli som Aftonbladet.
Det är inte bra journalistik att efterapa större tidningar och tro det är rätt.

Kanske ska skriva hela artikeln i titeln så du slipper klicka? Betalar du så mycket för att läsa nyheter på SweC att du är motvillig att ge dem ett sketet klick?

Visa signatur

MB: Asus ROG Strix Z370-E Gaming // CPU: Intel Core i7-8700K
GPU: Asus RTX 3080 TUF OC // Acer Predator XB271HU
RAM: Corsair 16GB DDR4 3000Mhz // PSU: Corsair 750W HX
SSD: Samsung 840 Pro 128GB + 850 EVO 250GB + 850 EVO 500GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

190/2400 ≈ 8% av googles annonsintäkter är alltså iOS, det är ganska galet mycket med tanke på alla andra typer av enheter det finns

Samtidigt väcker det ju följdfrågan...hur mycket tjänar de på att ha Google som standardsökmotor hos Apple? Med utgifter kommer inkomster.

Visa signatur

MB: Asus ROG Strix Z370-E Gaming // CPU: Intel Core i7-8700K
GPU: Asus RTX 3080 TUF OC // Acer Predator XB271HU
RAM: Corsair 16GB DDR4 3000Mhz // PSU: Corsair 750W HX
SSD: Samsung 840 Pro 128GB + 850 EVO 250GB + 850 EVO 500GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wiggin:

Tvåtusenfyrahundrafuckingmiljarder på bara ett år...i reklamintäkter O_O

Det är VÄLDIGT mycket pengar!

Visa signatur

Att förespråka Mac på Swec är som att förespråka hybridbilar på en raggarträff i Mora.

Permalänk
Skrivet av Neon:

OMG! Snacka om överreaktion.

Här har vi en nischad webbsida för entusiaster som är helt gratis att nyttja. För att få finanserna att gå ihop behöver man reklam och för att få reklamen att täcka så behöver man visningar. Självklart gör man vad man kan för att få det att gå runt och här anser jag att Sweclockers är klart snällare än många andra webbsidor.

Hur mycket tjänar SweClockers på annonser?
Hur kan man se det, eller om det är hemlig information hur kan man räkna ut det?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mammabrada:

Hur många tjänar SweClockers på annonser?
Hur kan man se det, eller om det är hemlig information hur kan man räkna ut det?

Vad har du i månadslön?
Hur kan man se det, eller om det är hemlig information hur kan man räkna ut det?

Skämt åsido, jag vet inte varför något företag eller person skulle vara intresserad att dela med sig av sådan person till någon random i ett forum. Skulle du? Är det på något sätt ens relevant?

Det kanske inte var så just du menade, men jag blir lite trött på folk som klagar över formatet på sina gratisnyheter. SweC och FZ är ju fullkomligt läsbara till skillnad från andra liknande sidor på nätet, vilket jag är väldigt tacksam över som daglig läsare och besökare.

Visa signatur

MB: Asus ROG Strix Z370-E Gaming // CPU: Intel Core i7-8700K
GPU: Asus RTX 3080 TUF OC // Acer Predator XB271HU
RAM: Corsair 16GB DDR4 3000Mhz // PSU: Corsair 750W HX
SSD: Samsung 840 Pro 128GB + 850 EVO 250GB + 850 EVO 500GB

Permalänk
Skrivet av Wiggin:

Vad har du i månadslön?
Hur kan man se det, eller om det är hemlig information hur kan man räkna ut det?

Skämt åsido, jag vet inte varför något företag eller person skulle vara intresserad att dela med sig av sådan person till någon random i ett forum. Skulle du? Är det på något sätt ens relevant?

Det kanske inte var så just du menade, men jag blir lite trött på folk som klagar över formatet på sina gratisnyheter. SweC och FZ är ju fullkomligt läsbara till skillnad från andra liknande sidor på nätet, vilket jag är väldigt tacksam över som daglig läsare och besökare.

Tja, bara lite nyfiken. Om man kan ta reda på hur många besökare SweC har, så borde man kunna räkna ut ungefär hur mycket SweC tjänar på annonser. Är SweC i själva verket ett mini-Google? Vore ju kul om det gick bra för SweC, så slipper man oroa sig för att SweC måste läggas ned i framtiden pga pengabrist. Isåfall måste vi steppa upp och kanske börja donera pengar eller nåt för att dra vårt strå till stacken.