B660 / i9 13900k | Oklarheter vid undervolt

Permalänk
Medlem

B660 / i9 13900k | Oklarheter vid undervolt

Hej!

Beklagar i förskott mina okunskaper inom området. Tillhör kategorin boomers som historiskt inte dragit sig från att pilla med allsköns hårdvara men som för den delen inte kan allt om undervolt m.m. Mitt mål med detta projekt är att få datorn att gå svalare och därmed (förhoppningsvis) lite tystare vid hög belastning. Hårdvaran jag sitter på är:

  • ASUS Prime B660-Plus D4

  • Intel Core i9 13900k

  • Arctic Liquid Freezer II 360 (med 3st Noctua NF-F12)

  • Allt ovanstående sitter i ett välventilerat chassi

Till saken; jag har enligt alla konstens regler uppdaterat BIOS på moderkortet och valt Microcode 104 för att kunna undervolta manuellt i BIOS på mitt B660-moderkort. Följde en guide och sänkte Global Core SVID samt Cache SVID med -0.15 offset. Körde Cinebench och noterade skillnaderna i olika värden via HWMonitor. Det är dessa testresultat jag finner som märkliga:

Med 0x104 och ovanstående settings på Auto:

  • Package temp: 29 (min) / 94 (max)

  • VCORE Max: 1.403

  • VID Max: 1.515

  • Cinebench resultat: 29011

Med 0x104 och ovanstående settings med -0.15 Offset:

  • Package temp: 28 (min) / 97 (max)

  • VCORE Max: 1.279

  • VID Max: 1.387

  • Cinebench resultat: 32071

Jag får dels inte ihop hur det är en så pass stor skillnad i Cinebench-resultat med sänkt Core & Cache SVID, likaså får jag inte ihop varför max-temperaturen på CPUn inte går ner med sänkt VID/VCORE. Beror det på att CPUn orkar pressa sig längre innan något slags throttle och därav högre resultat men samma temp, eller vad sker? Och går det att få ner dessa temps på något sätt ens?

Tack för eventuella råd!

Permalänk
Medlem

Kan rekommendera läsning av prestandatest vid olika power limits.

i9-12900k:
https://www.techpowerup.com/review/intel-core-i9-12900k-alder...

i9-14900k:
https://www.techpowerup.com/review/intel-core-i9-14900k-rapto...

i9-13900k:
https://www.reddit.com/r/hardware/comments/10bna5r/13900k_pow...

Om ditt mål är att sänka temperaturen med bibehållen stock-prestanda så gäller undervolt i kombination med reducering av power limit.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chij:

Hej!

Beklagar i förskott mina okunskaper inom området. Tillhör kategorin boomers som historiskt inte dragit sig från att pilla med allsköns hårdvara men som för den delen inte kan allt om undervolt m.m. Mitt mål med detta projekt är att få datorn att gå svalare och därmed (förhoppningsvis) lite tystare vid hög belastning. Hårdvaran jag sitter på är:

  • ASUS Prime B660-Plus D4

  • Intel Core i9 13900k

  • Arctic Liquid Freezer II 360 (med 3st Noctua NF-F12)

  • Allt ovanstående sitter i ett välventilerat chassi

Till saken; jag har enligt alla konstens regler uppdaterat BIOS på moderkortet och valt Microcode 104 för att kunna undervolta manuellt i BIOS på mitt B660-moderkort. Följde en guide och sänkte Global Core SVID samt Cache SVID med -0.15 offset. Körde Cinebench och noterade skillnaderna i olika värden via HWMonitor. Det är dessa testresultat jag finner som märkliga:

Med 0x104 och ovanstående settings på Auto:

  • Package temp: 29 (min) / 94 (max)

  • VCORE Max: 1.403

  • VID Max: 1.515

  • Cinebench resultat: 29011

Med 0x104 och ovanstående settings med -0.15 Offset:

  • Package temp: 28 (min) / 97 (max)

  • VCORE Max: 1.279

  • VID Max: 1.387

  • Cinebench resultat: 32071

Jag får dels inte ihop hur det är en så pass stor skillnad i Cinebench-resultat med sänkt Core & Cache SVID, likaså får jag inte ihop varför max-temperaturen på CPUn inte går ner med sänkt VID/VCORE. Beror det på att CPUn orkar pressa sig längre innan något slags throttle och därav högre resultat men samma temp, eller vad sker? Och går det att få ner dessa temps på något sätt ens?

Tack för eventuella råd!

att tempraturen inte går ner är för att kylaren inte klarar av att hålla cpun kyld under extrema laster så som i Cinebench, ofta är resultatet att man vid undervoltning får högre poäng då cpun klarar av att bosta högre/längre.

Vid laster som dessa på just 13900k och 14900k så måste du in och begränsa dess power limit som ofta default på många moderkort helt ignoreras och då resulterar i en cpu som inte går att kyla ordentligt utan exotisk kylning.

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wcx:

Om ditt mål är att sänka temperaturen med bibehållen stock-prestanda så gäller undervolt i kombination med reducering av power limit.

Skrivet av norrby89:

Vid laster som dessa på just 13900k och 14900k så måste du in och begränsa dess power limit som ofta default på många moderkort helt ignoreras och då resulterar i en cpu som inte går att kyla ordentligt utan exotisk kylning.

Tack så mycket för era svar! Power Limit hade gått mig helt förbi. Körde ett snabbtest med samma undervolt som tidigare, P1 på default men P2 begränsad till 200W och fick direkt nedanstående resultat:

  • Package temp: 28 (min) / 88 (max)

  • VCORE Max: 1.288

  • VID Max: 1.398

  • Package Power (max): 200.94W (var 298W i default)

  • Cinebench resultat: 31450

Med tanke på att allt på default resulterade i dryga 32000p i Cinebench (men med 100W högre strömbudget och 10C varmare CPU) så måste jag säga att jag är enormt nöjd med dessa resultat som ett första test. Får tweaka vidare men ville bara tacka er för era tips!