Permalänk

Vilka spel till PS5?

Finns det några bra spel till PS5 ute idag eller som kommer kommande nästa 6-9 månader? Försökt kolla runt lite men det verkar som de mesta av de spel som finns redan finns på Steam (Cyberpunk, Spider-man, EA Sports osv) eller PS4 så undrar om det finns nåt "exklusivt" PS5 titel. (som är bra)

Eller skriv vilka spel ni kör/vill ha vet jag.

Visa signatur

CPU:: Intel Core i7-2600K @ 3.9GHz |Mobo: Asus P8P67 Deluxe |RAM: G.Skill DDR3 16 GB |Grafik: Asus Radeon HD 290X DirectCU II |OS: Windows 7 Professional 64-bit |Chassi: Fractal Design R3 |Hårddisk: SSD Samsung 128GB 830 Series & Seagate Barracuda 7200.12 (3TB) |Nätagg: Fractal Design 800W |Mus: Mionix Avior 8200 |KB: Ducky Shine2 Green LED Brown mx |Monitor: Samsung SyncMaster P2370 (2ms / 50000:1 / Slim) @ 1920x1080

Permalänk
Permalänk

Trodde Spider Man och Final Fantasy även fanns på Steam

https://store.steampowered.com/app/1817070/Marvels_SpiderMan_...

Men det är kanske inte samma Spider Man?

Tipsa gärna om andra bra PS 5 spel som man *bör* köpa eller PS 4 titlar som man bör köpa och spela på PS 5

Trodde att Tekken 8 också var exklusivt till PS5

Visa signatur

CPU:: Intel Core i7-2600K @ 3.9GHz |Mobo: Asus P8P67 Deluxe |RAM: G.Skill DDR3 16 GB |Grafik: Asus Radeon HD 290X DirectCU II |OS: Windows 7 Professional 64-bit |Chassi: Fractal Design R3 |Hårddisk: SSD Samsung 128GB 830 Series & Seagate Barracuda 7200.12 (3TB) |Nätagg: Fractal Design 800W |Mus: Mionix Avior 8200 |KB: Ducky Shine2 Green LED Brown mx |Monitor: Samsung SyncMaster P2370 (2ms / 50000:1 / Slim) @ 1920x1080

Permalänk
Medlem
Skrivet av Twister86:

Trodde Spider Man och Final Fantasy även fanns på Steam

https://store.steampowered.com/app/1817070/Marvels_SpiderMan_...

Men det är kanske inte samma Spider Man?

Tipsa gärna om andra bra PS 5 spel som man *bör* köpa eller PS 4 titlar som man bör köpa och spela på PS 5

Trodde att Tekken 8 också var exklusivt till PS5

Spider-Man 2 är PS5 exklusivt, iaf för stunden.
Sen vet jag Final Fantasy16 också är det (PC port är påväg dock)

Vad gäller framtiden ser jag framemot Wolverine.

Visa signatur

13600KF, RTX 4070 FE, B760I, 32GB DDR4, NR200P

Permalänk
Medlem

Playstation Store har en kategori med konsol-"exklusiva" spel. En del av dom finns på PC så kolla deras wiki-sida först.

PlayStation Console Exclusives
https://store.playstation.com/en-se/category/d42c9dc6-5516-4a34-a511-c09894266d98/1

Astrobot är inte portat till PS VR 2 än så det kräver det gamla PS VR 1-headset:et för Playstation 4 som även fungerar på Playstation 5.

Visa signatur

“The dollar is our currency, but it's your problem.” -John Connally, President Nixon's Treasury Secretary to a group of European finance minsters
"Keep the Russians out, the Americans in, and the Germans down" -NATO Secretary General, Lord Ismay

Permalänk

Är lite sugen på att köpa ett PS 5 försöker bara klura ut om det finns något spel jag faktiskt vill spela där.

Är God of War exklusivt till Playstation? Är God of War bra? Några andra spel tips man bör ha till PS5an?

Visa signatur

CPU:: Intel Core i7-2600K @ 3.9GHz |Mobo: Asus P8P67 Deluxe |RAM: G.Skill DDR3 16 GB |Grafik: Asus Radeon HD 290X DirectCU II |OS: Windows 7 Professional 64-bit |Chassi: Fractal Design R3 |Hårddisk: SSD Samsung 128GB 830 Series & Seagate Barracuda 7200.12 (3TB) |Nätagg: Fractal Design 800W |Mus: Mionix Avior 8200 |KB: Ducky Shine2 Green LED Brown mx |Monitor: Samsung SyncMaster P2370 (2ms / 50000:1 / Slim) @ 1920x1080

Permalänk
Medlem

Lista med Playstation Studios titlar på Steam:
https://store.steampowered.com/franchise/playstationstudios/#...

God of War Ragnarök (2022) är uppföljaren till God of War (2018) och finns för tillfället endast på PS5. Ragnarök lär väl komma till PC så småningom eftersom den första God of War (2018) portades till PC.

Finns på PC:
Days Gone
Death Stranding
God of War (2018)
Horizon Zero Dawn
The Last of US Part 1
Marvel's Spider-Man Remastered
Marvel's Spider-Man Miles Morales
Ratchet and Clank Rift Apart
Returnal
Sackboy
Uncharted Legacy of Thieves Collection (Uncharted 4 A Thief's End + Lost Legacy)

Kommer till PC officiellt:
Horizon Forbidden West (lanseringsdatum 2024)

Det är sannolikt att God of War Ragnarök, The Last Of Us Part 2, och Spider-Man 2 kommer till PC eftersom de redan har portat tidigare spel i serierna.

PS5-spel:
Astro's Playroom
Demon's Souls. Remake av originalet som släpptes till Playstation 3.
Ghost of Tshushima (finns också på PS4)
Gran Turismo 7

PS4-spel:
Bloodborne
Dreams
Gravity Rush (finns även på PS Vita)
Gravity Rush 2
The Last Of Us Part 2
The Last Guardian
Shadow of the Colossus (2018). Remake av Playstation 2-spelet från 2005.
Ratchet and Clank (2016)

Playstation Studios-kategori på Playstation Store:
https://store.playstation.com/en-se/category/5b2b07b9-0df3-49...

Visa signatur

“The dollar is our currency, but it's your problem.” -John Connally, President Nixon's Treasury Secretary to a group of European finance minsters
"Keep the Russians out, the Americans in, and the Germans down" -NATO Secretary General, Lord Ismay

Permalänk
Medlem

Inte för och vara en sån men är det inte en kul upplevelse och spela om spelen igen fast på ny spelenhet?

Visa signatur

MSI X99A GODLIKE GAMING | i7-6950X 4.3GHz | 64GB RAM 3200MHz | RTX 2080

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil

Permalänk
Medlem

En sak som jag sitter och tänker på, är det inte lite dumt att köpa spelen digitalt när det kommer till PS5? Sony är ju inte direkt kända för att ha bakåtkompatibel på sina maskiner vid nästa generationskonsoler?

Fördelen med xbox tex, är att man lugnt kan köpa sina spel digitalt där för man kommer åt alla spel oavsett generation.

Är själv lite sugen på Ps5:an, och att köpa spelen digitalt är något jag föredrar då man lätt kan skifta, men detta är väl något negativt om man köper det på ps5an?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Twister86:

Är lite sugen på att köpa ett PS 5 försöker bara klura ut om det finns något spel jag faktiskt vill spela där.

Är God of War exklusivt till Playstation? Är God of War bra? Några andra spel tips man bör ha till PS5an?

Det beror väl helt och hållet på vad du har för smak när det gäller spel. Själv gillar jag ganska många av dom "exklusiva" spelen som Sony släpper. Dom jag själv skulle rekommendera utifrån min egen smak är bl.a. dessa:

God of War (2018, finns även på PC nu)
God of War: Ragnarök (Uppföljaren till ovanstående, bara på PS just nu)
Horizon Zero Dawn (finns på PC också)
Horizon Forbidden West (uppföljaren till ovan stående, bara på PS just nu)
Death Stranding Director's Cut (finns även till PC)
Ratchet and Clank: Rift Apart (finns även på PC)
Spider-Man Remastered (finns även på PC)
Spider-Man Miles Morales (finns även på PC)
Spider-Man 2 (finns bara på PS just nu)
The Last of Us 1 (finns även på PC)
The Last of Us 2 (finns bara på PS just nu, det kommer en remaster som kanske är värd att vänta på)
Stray (finns även på PC)

Jag har säkert glömt några, men det här är vad jag kommer på just nu.

Vissa av titlarna ovan är ganska krävande på PC så om man inte har en okej gaming PC så kommer upplevelsen troligen att vara bättre på PS5.

Sen har du ett gäng PS4 titlar som fått PS5 patchar så att dom är en lite bättre upplevelse än på PS4.

Ser fram emot bl.a. Wolverine (från samma studio som gjort Spider-Man spelen), Death Stranding 2 och Silent Hill 2 remake.

Permalänk
Medlem

Funderade själv och starta en tråd och såg denna då jag köpt en Ps5 som kommer imorgon.

Själv gillar jag Uncharted serien och Last of Us.

Även spelat God of War serien före och spelat endel bilspel som rally och Gran Turismo.

Vad tycker ni om nya Spiderman 2?

Vilka spel rekommenderar ni som är ny skapande liknande Uncharted och Last of Us eller kanske något helt annat?

Visa signatur

Chassi: Ssupd Meshroom S V2, Moderkort: Gigabyte Aorus X570I Pro Wifi, Processor:Ryzen 7 5800X3D , Cpu kylare: EK-AIO Elite 280 D-RGB Minnen Gskill Ripsaw 16 Gb Cl16 3600 mhz,Startdisk:SSD Samsung 970 Evo plus 1 TB , Grafikkort:PNY RTX4070TI Super Verto Oc PSU: Corsair SF850L Skärm: ASUS ROG Swift PG278Q Tillbehör: Logitech G903 & Funk KB460 , Logitech Z520 datorhögtalare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jonas79:

Funderade själv och starta en tråd och såg denna då jag köpt en Ps5 som kommer imorgon.

Själv gillar jag Uncharted serien och Last of Us.

Även spelat God of War serien före och spelat endel bilspel som rally och Gran Turismo.

Vad tycker ni om nya Spiderman 2?

Vilka spel rekommenderar ni som är ny skapande liknande Uncharted och Last of Us eller kanske något helt annat?

Har du spelat dom tidigare Spider-Man spelen (första och Miles Morales) och gillade dom så borde du gilla Spider-Man 2. Själv tyckte jag att det var bättre än föregångarna i nästan alla aspekter. Har du inte spelat dom tidigare spelen så skulle jag nog rekommendera att börja med dom, om du tycker att dom verkar intressanta.

Permalänk
Redaktion
Redaktör
Skrivet av Jonas79:

Funderade själv och starta en tråd och såg denna då jag köpt en Ps5 som kommer imorgon.

Själv gillar jag Uncharted serien och Last of Us.

Även spelat God of War serien före och spelat endel bilspel som rally och Gran Turismo.

Vad tycker ni om nya Spiderman 2?

Vilka spel rekommenderar ni som är ny skapande liknande Uncharted och Last of Us eller kanske något helt annat?

Kan varmt rekommendera Ghost Of Tsushima.
Otorligt tillfredställande strider och grymt bra implementation av Dual Sense-funktionerna.
För mig är just Dual Sense-kontrollen och hur den implementeras en av de bästa funktionerna med PS5. Även med multiplatform-spel föredrar jag ibland att spela på PS5 enbart pga detta.

Permalänk

Jag gillar inte "Dark Souls" typ spel, är God of War eller Ghost of Tsushima "Dark-souls" tema?

Gillade däremot Middle-earth och Batman Arkham (Steam, öppen värld)

Någon som spelat GTA 5 eller Red Dead 2 på PS5 och hur är det där? Bra? Som man spela på en PS4? Eller funkar de ens till PS5 om de nu inte kommit till PS5 och man använder PS4 versionen?

Visa signatur

CPU:: Intel Core i7-2600K @ 3.9GHz |Mobo: Asus P8P67 Deluxe |RAM: G.Skill DDR3 16 GB |Grafik: Asus Radeon HD 290X DirectCU II |OS: Windows 7 Professional 64-bit |Chassi: Fractal Design R3 |Hårddisk: SSD Samsung 128GB 830 Series & Seagate Barracuda 7200.12 (3TB) |Nätagg: Fractal Design 800W |Mus: Mionix Avior 8200 |KB: Ducky Shine2 Green LED Brown mx |Monitor: Samsung SyncMaster P2370 (2ms / 50000:1 / Slim) @ 1920x1080

Permalänk
Medlem

Jag är galet taggad på Final Fantasy VII: Rebirth. Det är enda anledningen till att jag inte sålt mitt PS5!

Visa signatur

Kontor: Intel Core i3-12100F | ASUS B660-I STRIX | Intel Arc A750 Founders Edition | 16 GB Kingston Fury Beast DDR5 5200Mhz CL40 | Corsair SF750 Platinum 750W | Noctua NH-L12 Ghost S1 Edition | Louqe Ghost S1 MKII Limestone
Soffan: AMD Ryzen 5 7600 | ASUS B650E-I STRIX | ASUS Geforce GTX 1080 Ti STRIX | 32 GB Corsair Vengeance DDR5 6000Mhz CL36 | Corsair SF750 Platinum 750W | Thermalright AXP120-x67 | Fractal Design Ridge White
Bärbart: Apple Macbook Air 13" M1 Space Grey (8GB RAM, 256GB SSD)
Server/NAS: AMD Ryzen Pro 5 4650G | Gigabyte MC12-LE0 | 64GB DDR4 3200MHz ECC | Fractal Design Node 804

Permalänk
Medlem
Skrivet av Twister86:

Jag gillar inte "Dark Souls" typ spel, är God of War eller Ghost of Tsushima "Dark-souls" tema?

Gillade däremot Middle-earth och Batman Arkham (Steam, öppen värld)

Någon som spelat GTA 5 eller Red Dead 2 på PS5 och hur är det där? Bra? Som man spela på en PS4? Eller funkar de ens till PS5 om de nu inte kommit till PS5 och man använder PS4 versionen?

Nej, Ghost of Tsushima och God of War är inte Souls-likes. Är inte heller nån stor fan av Souls-likes.