Reportage: Här säkras Försvarets kommunikation

Permalänk
Melding Plague

Reportage: Här säkras Försvarets kommunikation

En mer hotfull omvärld har gjort det än viktigare att skydda Försvarsmaktens eget nät. Vi har pratat med två ansvariga chefer för att förstå hur det arbetet går till.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Hedersmedlem

Sammanfattning: Försvarsmakten har datanät och datasystem, mest i Mälardalen. Och när man jobbar med data så ska man inte bara klicka på saker, ibland får man faktiskt använda tangentbordet också! Förresten, vi anställer just nu, att vara nörd är inget hinder.

Permalänk
Medlem

Haha alltid lika roligt när man gräver av en fiber som "INTE finns" och massa gröna bilar är där innom en timme

Permalänk
Medlem

Som gammal Hv-soldat glädjer det mig, att FM har hittat ett bra forum för öka intresset för FM samt kanske även rekrytera.

stavning.
Permalänk
Medlem

Heja Sverige!

Permalänk
Medlem

Säkra militärens kommunikation och avsäkra folkets... eller?

Visa signatur

Xeon E5450@3.2ghz
9800GTX+

Permalänk

Det är kommunikation på helt annan nivå idag och man är fundersam på detta sköts. Jag tänker alla drönare som flyger och spanar, både med värmekamera och utan. Hur denna information samlas någostans och sedan gess ut till berörda parter på det sätt de behöver ha informationen.
T.ex är det kanske inte effektivast om drönarpiloten pratar direkt med de i stridsvagnarna, utan någon mellanhand ger information på rätt sätt, som är lättast för dem att tolka.

I vilket fall så behövs det mycket kommuniation med all utrustning som hanterar jammers (störsändare) bra. Om drönare styrs av Ai lokalt i enheten så är de svårare att slå ut med störsändare.

Permalänk
Medlem

Jag har sällan skådat en så pass teknikfattig artikel på Swec.

Permalänk
Medlem

Vladimir Vladimirovich Putin liked this post

Visa signatur

Ryzen 7 3800X, Asus Prime X370 Pro, 32 GB LPX 3600, Gainward RTX 3060 Ti Ghost, 7 TB SSD + 4 TB HDD

Permalänk
Medlem

Intressant att svenska försvaret samarbetar med USA som spionerade på svenska politiker, höga tjänstemän och SAAB (och andra Europeiska ledare). Det måste bli svårare att skydda Sveriges kommunikation när man bokstavligen släpper in militär från främmande makt i landet. Jänkarna har uttrycket "letting the fox guard the hen house".

Visa signatur

“The dollar is our currency, but it's your problem.” -John Connally, President Nixon's Treasury Secretary to a group of European finance minsters
"Keep the Russians out, the Americans in, and the Germans down" -NATO Secretary General, Lord Ismay

Permalänk
Skrivet av iXam:

Jag har sällan skådat en så pass teknikfattig artikel på Swec.

De vill väl inte avslöja för mycket.

Jag själv arbetar inom den privata sektorn och företag har i princip samma sak som konsumenter har i sina hus. Inget speciellt med våra prylar mer än att de kostar mer och borde ha fler funktioner. Problemet idag är att konsumentprylarna säljs i miljardtals exemplar, våra så kanske högst tiotusentals. Detta leder till att det kommer in ofantligt mycket mer pengar på konsumentprylarnas utveckling och ibland skämtar man att konsumentversionen är bättre.

Utan att veta ett skvatt om militären, (jag har inte ens gjort lumpen), så gissar jag att militären ibland kan se konsumentversioner av utrustning som riktigt bra och prisvärda. Nu kör de säkert industriversion av routrar och annat.

Det som är säkert är att militären har fått nya redskap och de får in ofantlig mycket information som är skitsvårt att kortfattat ge ut till rätt personer. Om man har 40st drönarpiloter som är ute och flyger på ett litet område och rapporterar in data så blir det lätt kaos. Det krävs då IT folk och annat som vet hur man ska hantera/behandla informationen och hur säkert föra den vidare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

De vill väl inte avslöja för mycket.

Vilket är FULLT förstårligt men det gör artikels existerande på ett community som Swec ännu mer malplacerat.
Nu är det ju en jobbannons men NÅGOT intressant kunde dom väl ha skrivit annat än "det ska vara säkert och stabilt".
Nåja, jag är gubbe och börjar gubbklaga mer och mer.

Permalänk
Medlem

Vad kan man förvänta sig i lön på försvaret?
Högst relevant fråga eftersom ni annonserar här och jag skulle tro att många här vill veta det innan de bemödar sig att ens fundera på ett jobb hos er.

Alla vet ju att soldater riskerar sitt liv och närståendes lidande för en spottstyver, kan inte tänka mig att detta skulle vara bättre.
Men det är säkert bra för nyexade eller skoltrötta som vill ha en språngbräda till bättre arbeten.

En enkel sammanfattning av all text i annonsen:

Försvarsmaktens telekommunikations- och informationssystemförband (FMTIS) söker personal med teknisk kompetens inom cybersäkerhet, Unix, virtualisering och nätverk. Deras fokus är på underhåll och skydd av sitt eget nätverk och system, särskilt mot ökande cyberhot. De letar efter nyfikna, kreativa och säkerhetsmedvetna individer som kan anpassa sig till förändrande teknik och tänka innovativt. Intresset för dessa roller har ökat i samband med Sveriges eventuella Natomedlemskap. (Försvarets intresse, inte sökandes intresse)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dem8n:

Vad kan man förvänta sig i lön på försvaret?
Högst relevant fråga eftersom ni annonserar här och jag skulle tro att många här vill veta det innan de bemödar sig att ens fundera på ett jobb hos er.

Ingångslönen för en soldat är 22000kr tror jag men eftersom dom annonserar på det här sättet antar jag att man blir civilanställd och då är lönen lite högre.

Jag tror det är 3:e artikeln som är FM-sponsrad och varje gång kommer lönefrågan upp och ingen svarar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dem8n:

Vad kan man förvänta sig i lön på försvaret?
Högst relevant fråga eftersom ni annonserar här och jag skulle tro att många här vill veta det innan de bemödar sig att ens fundera på ett jobb hos er.

Alla vet ju att soldater riskerar sitt liv och närståendes lidande för en spottstyver, kan inte tänka mig att detta skulle vara bättre.
Men det är säkert bra för nyexade eller skoltrötta som vill ha en språngbräda till bättre arbeten.

En enkel sammanfattning av all text i annonsen:

Försvarsmaktens telekommunikations- och informationssystemförband (FMTIS) söker personal med teknisk kompetens inom cybersäkerhet, Unix, virtualisering och nätverk. Deras fokus är på underhåll och skydd av sitt eget nätverk och system, särskilt mot ökande cyberhot. De letar efter nyfikna, kreativa och säkerhetsmedvetna individer som kan anpassa sig till förändrande teknik och tänka innovativt. Intresset för dessa roller har ökat i samband med Sveriges eventuella Natomedlemskap. (Försvarets intresse, inte sökandes intresse)

Eller för den som inte tycker att pengar är det viktigaste här i världen utan vill arbeta med någonting som är viktigt på riktigt.

Tycker faktiskt det är rätt tragiskt att så många verkar ha valt yrke helt utifrån löneläget, visst kan det vara trevligt med en hyffsad lön. Men är det allt man jagar får man nog ett otroligt fattigt liv.

Visa signatur

Chassi> FD Define S CPU> i7 10700 GPU>RTX 3070 MB> GB B460 Aorus Pro AC Ram> 32GB PSU> Corsair AX1200

"Server"> Enthoo Pro CPU> i7 5960x @ 4,2 Ghz GPU>GTX 760 MB> Asus x99 Deluxe Ram> 32GB 2666mhz PSU> Corsair CX650

Kringutrustning> Philips 70PUS7304, AOC AGON AG271QG, Roccat ISKU Fx, Logitech G502 Spectrum, MX 5500, MX Revolution, Arctis Nova Pro Wireless, Behringer Ms40, HP Reverb G2, MSI GF65 Thin 10SER, USB 990 Pro 2tb,

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mizccc:

Eller för den som inte tycker att pengar är det viktigaste här i världen utan vill arbeta med någonting som är viktigt på riktigt.

Tycker faktiskt det är rätt tragiskt att så många verkar ha valt yrke helt utifrån löneläget, visst kan det vara trevligt med en hyffsad lön. Men är det allt man jagar får man nog ett otroligt fattigt liv.

Det är svårt att betala hyran eller maten på Ica med den svällande känslan av stolthet i bröstet.

Visa signatur

Any machine is a smoke machine if you use it wrong enough - AvE

Permalänk
Medlem

Jag kan garantera att de läser alla kommentarer till artikeln och är väl införstådda i att folk vill ha ett lönespan att förhålla sig till. Vem vet, de kanske släpper en fjärde artikel där de presenterar detta.

Hade man varit arbetssökande så hade nog detta ändå kunnat vara intressant. Men nu bor jag inte ens i rätt område och är rätt säker på att nuvarande betalar bättre.

Intressant sätt att lägga ut en jobbannons på dock. Jag har sett annonser från försvarsmakten tidigare i pappersform och banners på nätet. Detta är något nytt ändå där de använder sig av sponsrade artiklar.

Visa signatur

🎮 ASUS RTX 3080 STRIX • i7-13700K • Define 7 • ASUS B660-PLUS D4 ⌨ 64GB DDR4 3600MHZ 💿 4TB NVMe
🖥️ Acer Predator 43" CG437KP 120hz 🖥️ 2 x LG 43" 43UN700

📹 Mitt skrivbord 🎬 Mitt biorum

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mizccc:

Eller för den som inte tycker att pengar är det viktigaste här i världen utan vill arbeta med någonting som är viktigt på riktigt.

Tycker faktiskt det är rätt tragiskt att så många verkar ha valt yrke helt utifrån löneläget, visst kan det vara trevligt med en hyffsad lön. Men är det allt man jagar får man nog ett otroligt fattigt liv.

Är det därför chefen där har en årslön på 4 miljoner?

Fattigt liv får man knappast av att jaga högre lön, snarare tvärtom för man har råd att göra roliga saker på sin fritid och slipper bekymra sig om man har råd.

Eller hur tänkte du att man får ett fattigare liv av att ta jobb med bra lön?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dem8n:

Är det därför chefen där har en årslön på 4 miljoner?

Fattigt liv får man knappast av att jaga högre lön, snarare tvärtom för man har råd att göra roliga saker på sin fritid och slipper bekymra sig om man har råd.

Eller hur tänkte du att man får ett fattigare liv av att ta jobb med bra lön?

Det är skillnad på att ta ett jobb med bra lön och att jaga ett jobb med lönen som främsta anledning. Vissa kan ha turen att verkligen brinna för någonting där lönen är hög, det är naturligtvis det bästa av båda världar. Men minst lika många är miserabla på sin arbetsplats men vägrar byta till någonting som verkar mer intressant för att dom då riskerar att gå ner i lön.

Angående hur mycket pengar man "behöver" så skiljer ju detta naturligtvis mycket från person till person men i ett land som Sverige där vi har all trygghet i världen med billiga försäkringar, "gratis" sjukvård osv så kan man välja i princip vilket yrke man vill och ha nog med pengar för att ha en aktiv fritid.

Jagar man däremot materiella kickar så kan man tjäna precis hur mycket pengar som helst och dom kommer ändå inte räcka till. Det är väl jakten på dessa materiella kickar (som dessutom inte verkar göra någon lycklig) som jag tycker är både tragisk och skadlig för vårat samhälle.

Visa signatur

Chassi> FD Define S CPU> i7 10700 GPU>RTX 3070 MB> GB B460 Aorus Pro AC Ram> 32GB PSU> Corsair AX1200

"Server"> Enthoo Pro CPU> i7 5960x @ 4,2 Ghz GPU>GTX 760 MB> Asus x99 Deluxe Ram> 32GB 2666mhz PSU> Corsair CX650

Kringutrustning> Philips 70PUS7304, AOC AGON AG271QG, Roccat ISKU Fx, Logitech G502 Spectrum, MX 5500, MX Revolution, Arctis Nova Pro Wireless, Behringer Ms40, HP Reverb G2, MSI GF65 Thin 10SER, USB 990 Pro 2tb,

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mizccc:

Det är skillnad på att ta ett jobb med bra lön och att jaga ett jobb med lönen som främsta anledning. Vissa kan ha turen att verkligen brinna för någonting där lönen är hög, det är naturligtvis det bästa av båda världar. Men minst lika många är miserabla på sin arbetsplats men vägrar byta till någonting som verkar mer intressant för att dom då riskerar att gå ner i lön.

Angående hur mycket pengar man "behöver" så skiljer ju detta naturligtvis mycket från person till person men i ett land som Sverige där vi har all trygghet i världen med billiga försäkringar, "gratis" sjukvård osv så kan man välja i princip vilket yrke man vill och ha nog med pengar för att ha en aktiv fritid.

Jagar man däremot materiella kickar så kan man tjäna precis hur mycket pengar som helst och dom kommer ändå inte räcka till. Det är väl jakten på dessa materiella kickar (som dessutom inte verkar göra någon lycklig) som jag tycker är både tragisk och skadlig för vårat samhälle.

Ja jo men i detta fallet handlar det om enklare jobb som förmodligen ger mer betalt på många andra arbetsplatser, kan man välja så väljer man ju högre lön för samma arbetsuppgifter.
Det lär inte vara någon jätterusning med tanke på att de måste göra reklam för jobben, sen i försvaret ska man ju veta att man inte har ett skit att säga till om.
Det är stenhårt hierarkiskt uppbyggt, det är ingen skön arbetsplats vi pratar om.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dem8n:

Det lär inte vara någon jätterusning med tanke på att de måste göra reklam för jobben, sen i försvaret ska man ju veta att man inte har ett skit att säga till om.

Ungefär som nuvarande jobb man har nu privat Ska göra ett jobb och när man frågar om det finns grejer så är svaret "det måste ju finnas annars går det inte driva ett företag" Man får leka oppfinnar jocke nästan dagligen, för det är ju för dyrt köpa något nytt...

Lönen är inte mycket bättre, än om jag hade jobbat statligt.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dem8n:

Ja jo men i detta fallet handlar det om enklare jobb som förmodligen ger mer betalt på många andra arbetsplatser, kan man välja så väljer man ju högre lön för samma arbetsuppgifter.
Det lär inte vara någon jätterusning med tanke på att de måste göra reklam för jobben, sen i försvaret ska man ju veta att man inte har ett skit att säga till om.
Det är stenhårt hierarkiskt uppbyggt, det är ingen skön arbetsplats vi pratar om.

Vad svamlar du om, FM har i stort sett samma regelverk att följa som alla andra statliga myndigheter.
Klart den är strikt hierarkisk. Det ligger i verksamhetens natur. Det är inte förskoleverksamhet det gäller.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Falistar:

Vad svamlar du om, FM har i stort sett samma regelverk att följa som alla andra statliga myndigheter.
Klart den är strikt hierarkisk. Det ligger i verksamhetens natur. Det är inte förskoleverksamhet det gäller.

Vad består svamlet i? Det låter som ni håller med varandra i sak, bara att ni har olika värderingar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pv2b:

Vad består svamlet i? Det låter som ni håller med varandra i sak, bara att ni har olika värderingar.

"sen i försvaret ska man ju veta att man inte har ett skit att säga till om"

Permalänk
Inaktiv

Har FMTIS samma avtal som andra inom försvaret, att de kan placeras vart som helst i världen? "If we need you there, we'll put you there" typ.

Själv skulle jag kräva VÄLDIGT hög lön om jag skulle skriva på ett avtal som ger arbetsgivaren möjlighet att flytta runt mig vart fan som helst.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Falistar:

"sen i försvaret ska man ju veta att man inte har ett skit att säga till om"

Det är samma sak som att säga att verksamheten är strikt hierarkisk.

Permalänk
Medlem

Nej det är det verkligen inte. FM så som alla andra statliga myndigheter har att följa de regler som gäller på Svensk arbetsmarknad. Anställd på samma villkor,vad gäller rättigheter, skyldigheter.

Det är för mig rent oroande att man inte klarar av att förstå skillnaden mellan anställningsvillkor och den faktiska tjänsten.