TV-guiden 2023/24 – diskussionstråden

Permalänk
Medlem
Skrivet av Julkatten:

Vill börja med att tacka för en riktigt grym guide, hade aldrig kunnat sätta mig in i respektive tillverkares modellprogram utan denna!

Till frågan. Det har blivit dags att uppgradera från min 12 år gamla 55" Sony till en 75" eller 85" i mellanklassen. Ganska mörkt vardagsrum utan direkt solljus (inbyggd altan utanför). Övervägande prio borde ligga på betraktningsvinkel om det ställs mot reflexdämpning. Avstånd ca 3,3 meter från soffa till TV. 90% användning är streaming i form av YouTube/Netflix men planerar att införskaffa en PS5 inom kort.

Budget ligger runt 15' och jag har sneglat in följande modeller:

  • Philips 75PUS8808

  • Panasonic 75LX800E

  • Samsung 75Q70C

  • LG 75QNED826

  • Sony 75X85K

1. "Bäst" är kanske inte rätt begrepp här, men är det någon av ovanstående modeller som utmärker sig mot övriga?
2. Borde jag addera ~5' och satsa på en 85" i samma klass?
2. Med tanke på min uppgraderingsfrekvens (~12 år), kommer jag ångra att jag inte går på en TV i toppklassegmentet?

Citerar mig själv och meddelar att det inte blev nån av modellerna ovan utan en TCL 75" MQLED80 (C805) från Elgiganten. Leverans i december, det ser vi fram emot.

Visa signatur

NZXT H6 · NZXT C850 · STRIX B650E-F · 7800X3D · ASRock 7900XT · G.Skill 32GB DDR5-6000 · WD Black 2TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av dan@work:

Jag hoppades på att @laxpudding skulle kommentera det inlägget, eftersom det är hans kollegor som pushar på att man måste ha kalibrering. Försäljaren körde igång en demo via qr-kod där man fick se sida vid sida hur hemsk bilden är om man inte pröjsar extra... Eller för att använda försäljarens egna ord "ska du göra det där själv, eller?"
Lite lustigt också att som han sa "kalibrering tar flera timmar" samtidigt som TVn ska komma till butiken den 4:de och då finnas klar för upphämtning.

Säljaren sålde dig en extra funktion och du betalade

En kalibrering är anpassad till platsen den är gjord på, för en viss ljusnivå, så en som görs i butiken är inte ’perfekt’ på något sätt

Det finns många typer av kalibreringar från helt automatiska som skapar fina grafer, till de med verklig handpåläggning

Hade du fått leka lite själv med inställningarna på ’den dåliga’ tvn så hade du kunnat slå på ’filmmaker mode’ och se hur nära de kommer från fabriken. Faktum är att de redan är ganska bra. Framförallt om man följer någon guide som testbilder på lagom.nl och sånt

Men vill man inte hålla på så kan man köpa tjänsten, inget konstigt med det. Du betalar ju för någons tid, kunskap och att de har utrustning som inte du har. Inte alls pengar i sjön

Egentligen så ska man ju regelbundet kalibrera för att tvns bild ändras efter användning och pixelcykler körs (mest ändring första månaden/halvåret), så även en perfekt kalibrering är något av en färskvara

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av dan@work:

Jag hoppades på att @laxpudding skulle kommentera det inlägget, eftersom det är hans kollegor som pushar på att man måste ha kalibrering. Försäljaren körde igång en demo via qr-kod där man fick se sida vid sida hur hemsk bilden är om man inte pröjsar extra... Eller för att använda försäljarens egna ord "ska du göra det där själv, eller?"
Lite lustigt också att som han sa "kalibrering tar flera timmar" samtidigt som TVn ska komma till butiken den 4:de och då finnas klar för upphämtning.

Mina kollegor? Jag har genom åren utbildat ett par hundra personer i hur kalibrering går till. Forna elever kanske?

Jag vet inte vem som är vem i en random butik någonstans i Sverige som står och säljer tjänsten. Däremot kan jag ana att när någon säger att "kalibrering kan ta flera timmar" så är det en person som jag INTE har utbildat. Och jag kan ana av bemötandet att det är något som handlar om aggressiv försäljningskultur och har väldigt lite med själva ämnet kalibrering att göra. Fortfarande inte mina kollegor.

Men fråga på, därför jag finns här:

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Mina kollegor? Jag har genom åren utbildat ett par hundra personer i hur kalibrering går till. Forna elever kanske?

Jag vet inte vem som är vem i en random butik någonstans i Sverige som står och säljer tjänsten. Däremot kan jag ana att när någon säger att "kalibrering kan ta flera timmar" så är det en person som jag INTE har utbildat. Och jag kan ana av bemötandet att det är något som handlar om aggressiv försäljningskultur och har väldigt lite med själva ämnet kalibrering att göra. Fortfarande inte mina kollegor.

Men fråga på, därför jag finns här:

Hur lyckas du får ner tiden under flera timmar?

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av DasIch:

Hur lyckas du får ner tiden under flera timmar?

En bra konstruerad skärm där man har kunskap om hur den fungerar, till exempel Sonys Trimaster-skärmar, kan man kalibrera på minuter.

Konsument-TV är lite knivigare, fast med erfarenhet är det också där fråga om minuter, de flesta kan sättas på mindre än 20 minuter. Kortare om man har erfarenhet. Den som gjort hundra Samsung-TV:s vet vilka reglage som är användbara och vad som behöver göras.

Majoriteten kalibreringar jag gör på plats tar timmar som helhet. En liten andel går till själva kalibreringen. Timmarna som rinner iväg går åt till att avgöra vad annat som orsakar fel och oväntade resultat. Likt hembioförstärkare eller andra typer av signalomvandlare som påverkar bilden. I studiomiljöer är det ofta någon överambitiös SDI->HDMI-konverter som tycker den ska räkna om färgrymder eller liknande via någon inbyggd FPGA. Så får man googla fram manualer för att tolka effekten av de minimalistiska menyerna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

En bra konstruerad skärm där man har kunskap om hur den fungerar, till exempel Sonys Trimaster-skärmar, kan man kalibrera på minuter.

Konsument-TV är lite knivigare, fast med erfarenhet är det också där fråga om minuter, de flesta kan sättas på mindre än 20 minuter. Kortare om man har erfarenhet. Den som gjort hundra Samsung-TV:s vet vilka reglage som är användbara och vad som behöver göras.

Majoriteten kalibreringar jag gör på plats tar timmar som helhet. En liten andel går till själva kalibreringen. Timmarna som rinner iväg går åt till att avgöra vad annat som orsakar fel och oväntade resultat. Likt hembioförstärkare eller andra typer av signalomvandlare som påverkar bilden. I studiomiljöer är det ofta någon överambitiös SDI->HDMI-konverter som tycker den ska räkna om färgrymder eller liknande via någon inbyggd FPGA. Så får man googla fram manualer för att tolka effekten av de minimalistiska menyerna.

Jag tänker att bara mätandet tar en massa tid. På min C3;a har jag t.ex. börjat med RGB balansen. Kör ett svep på gråskalan, sen justera varje punkt, nytt svep och justera igen eftersom en punkt kan påverka en annan. Blir en del fram och tillbaka där (sen måste man kanske inte nödvändigtvis ha ner felen till under 0.2 dE...). Sen justera luminansen (förmodligen lite onödigt dock), och då får man gå tillbaka till RGB balansen igen. Slutligen en LUT på det, och det tar minst ett par timmar för någorlunda kvalitet (i varje fall med DisplayCal).

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av DasIch:

Jag tänker att bara mätandet tar en massa tid. På min C3;a har jag t.ex. börjat med RGB balansen. Kör ett svep på gråskalan, sen justera varje punkt, nytt svep och justera igen eftersom en punkt kan påverka en annan. Blir en del fram och tillbaka där (sen måste man kanske inte nödvändigtvis ha ner felen till under 0.2 dE...). Sen justera luminansen (förmodligen lite onödigt dock), och då får man gå tillbaka till RGB balansen igen. Slutligen en LUT på det, och det tar minst ett par timmar för någorlunda kvalitet (i varje fall med DisplayCal).

Är du på 20-stegsreglagen? Dessa rör man normalt inte. Finns mängder av personer, hela forum som bara ägnar tiotusentals inlägg om ämnet. För man tror att detta, just detta, är vad kalibrering handlar om. Sådana reglage orsakar som regel mer problem än de löser och användas för att maskera felen i graferna. Man drar tills mätningen blir snygg – inte för att bilden blir bättre.

Kalibrering handlar i förlängningen om bilden. Då gäller det att förstå bildkvalitet så att man förstår vilka kompromisser som kan genomföras för att prioritera just bildkvalitet och för en konsument-TV: upplevelsen. Detta kan ju en autokalibrering aldrig åstadkomma. Den kan bara prioritera mätvärden. Kan aldrig förstå när den adderar fel utanför det som algoritmen mäter.

Är produkten konstruerat rätt från början, alla komponenter håller tillräckligt kvalitet och färgmatematiken är korrekt, då behövs inga 20-stegsreglage. En sunt konstruerad TV och en erfaren person sätter gråskalan på vanliga gain/bias inom minuter.

Är TV:n osund kan man inte göra det perfekt och då är det lätt att lura sig att 20-stegsreglagen och timmar av pillande gör det bättre. Polera bajskorven, sunk cost fallacy och allt det där. Tv:n är inte så bra. Mätperfektion är inte det viktiga, utan det viktiga är att förstå hur man tar bort de stora felen. Då krävs det att man förstår bildkvalitet.

Permalänk
Bildexpert 📺

Kan addera att jag kalibrerat många LG OLED B och C-modeller som användas inom film/video-produktion. Inte som grading-skärm utan mer för att kunderna/producenter etc. ska ha något att titta på. Finns ingen anledning för mig att pilla i 20-stegsreglage och sikta på perfekta dE-värden. Det finns inte precision över bildytan för det. Konsument-TV har för låg uniformitet.

Enkelt att testa: kalibrera i mitten tills det är "perfekt" enligt mätningar. Flytta mätaren 10 cm åt sidan om mitten. Mät om. Det blir inte samma, kanske tillräckligt samma, men inte samma. Flytta 10 cm till andra sidan om mitten. Blir något annat. Flytta tillbaka till mitten där du först mätte: nu har du återigen något annat för bilden har driftat. Därav att "ISF-standard" är kalibrering om dE 3 för det är rimliga avvikelser för en helt okey konsument-TV.

På det gör man sedan oftast en visuell matchning mot en gradingskärm så att så mycket som möjligt stämmer överrens med sådant som metamerism och indviduella skillnader man inte kan påverka. Till exempel så tappar LCD-baserade displayer (likt en yrkesmonitor, Sony, Eizo etc.) mer mättnad vid låg luminans medan en OLED behåller mer mättnad vid låga luminanser. Är det en colorist som behöver displayerna utgår man från hur den coloristen arbetar. Vissa behöver vitbalasen, andra behöver hudtonerna, en tredje skuggtonerna etc.

Permalänk
Medlem

Vilken jäkla grej. Lämnade tillbaka G2 77" som kosta 29990:- och haffade en 77" G3 för 32990:-

https://www.webhallen.com/se/product/359536-LG-77-OLED77G36LA...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Manyjac:

Vilken jäkla grej. Lämnade tillbaka G2 77" som kosta 29990:- och haffade en 77" G3 för 32990:-

https://www.webhallen.com/se/product/359536-LG-77-OLED77G36LA...

Två kvar i lager står det… nästan lite sugen själv

Kul med alla som klagat på att G3 inte var nedsatt, antar att det blir några returer för de som lyckas handla

Permalänk
Medlem

Jag beställde en g2 65 för 21. Man blir lite sugen på en g3 65 för 24. Samma differens i kronor som för den nämnda 77an. Någon med erfarenhet av båda?

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Två kvar i lager står det… nästan lite sugen själv

Kul med alla som klagat på att G3 inte var nedsatt, antar att det blir några returer för de som lyckas handla

Finns det några uppenbara fördelar med G3 77" jämfört med C3 77" som kan vara värd mellanskillnaden på 10 laxar (om man ändå inte kommer ha TV:n på en vägg)?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jojkenstein:

Finns det några uppenbara fördelar med G3 77" jämfört med C3 77" som kan vara värd mellanskillnaden på 10 laxar (om man ändå inte kommer ha TV:n på en vägg)?

Jag gick från Oled c9 till g3. Jag har väntat på en Oled som funkar bra när det inte är mörkt i vardagsrummet så är helnöjd med lyftet i ljusstyrkan på g-modellen. För mig är det lätt värt prispåslaget.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Är du på 20-stegsreglagen? Dessa rör man normalt inte. Finns mängder av personer, hela forum som bara ägnar tiotusentals inlägg om ämnet. För man tror att detta, just detta, är vad kalibrering handlar om. Sådana reglage orsakar som regel mer problem än de löser och användas för att maskera felen i graferna. Man drar tills mätningen blir snygg – inte för att bilden blir bättre.

Kalibrering handlar i förlängningen om bilden. Då gäller det att förstå bildkvalitet så att man förstår vilka kompromisser som kan genomföras för att prioritera just bildkvalitet och för en konsument-TV: upplevelsen. Detta kan ju en autokalibrering aldrig åstadkomma. Den kan bara prioritera mätvärden. Kan aldrig förstå när den adderar fel utanför det som algoritmen mäter.

Är produkten konstruerat rätt från början, alla komponenter håller tillräckligt kvalitet och färgmatematiken är korrekt, då behövs inga 20-stegsreglage. En sunt konstruerad TV och en erfaren person sätter gråskalan på vanliga gain/bias inom minuter.

Är TV:n osund kan man inte göra det perfekt och då är det lätt att lura sig att 20-stegsreglagen och timmar av pillande gör det bättre. Polera bajskorven, sunk cost fallacy och allt det där. Tv:n är inte så bra. Mätperfektion är inte det viktiga, utan det viktiga är att förstå hur man tar bort de stora felen. Då krävs det att man förstår bildkvalitet.

Vad är problemet med 20-stegsreglagen? Jag kan inte se annat än att de funkat väldigt bra. Neutral gråskala hela vägen och jag har även fått bort problem med vissa färger som haft för hög luminans. Kan inte se några problem i bilden heller.

Visst, 2-stegsreglagen ger typ 90% av resultaten på mycket kortare tid.

Skrivet av Laxpudding:

Kan addera att jag kalibrerat många LG OLED B och C-modeller som användas inom film/video-produktion. Inte som grading-skärm utan mer för att kunderna/producenter etc. ska ha något att titta på. Finns ingen anledning för mig att pilla i 20-stegsreglage och sikta på perfekta dE-värden. Det finns inte precision över bildytan för det. Konsument-TV har för låg uniformitet.

Enkelt att testa: kalibrera i mitten tills det är "perfekt" enligt mätningar. Flytta mätaren 10 cm åt sidan om mitten. Mät om. Det blir inte samma, kanske tillräckligt samma, men inte samma. Flytta 10 cm till andra sidan om mitten. Blir något annat. Flytta tillbaka till mitten där du först mätte: nu har du återigen något annat för bilden har driftat. Därav att "ISF-standard" är kalibrering om dE 3 för det är rimliga avvikelser för en helt okey konsument-TV.

På det gör man sedan oftast en visuell matchning mot en gradingskärm så att så mycket som möjligt stämmer överrens med sådant som metamerism och indviduella skillnader man inte kan påverka. Till exempel så tappar LCD-baserade displayer (likt en yrkesmonitor, Sony, Eizo etc.) mer mättnad vid låg luminans medan en OLED behåller mer mättnad vid låga luminanser. Är det en colorist som behöver displayerna utgår man från hur den coloristen arbetar. Vissa behöver vitbalasen, andra behöver hudtonerna, en tredje skuggtonerna etc.

Ja, även om det skulle vara perfekt uniformitet är det bara mitten som går att använda till att avgöra vitbalansen. Det blir ju grön-magenta-skiftning när betraktningsvinklarna ändras. Gråtoner och färger ändras inte så mycket men vitt går bara att avgöra av att titta rakt på det.

Brukar använda min Iphone som referens här. Inte så att jag direkt försöker matcha skärmen mot telefonen, utan snarare att om skärmen visar rätt bör det vara en nära matchning mot telefonen. Om något är uppenbart avvikande är det ett problem som behöver fixas. Skärmarna i Iphone är så nära referensklass man kommer som vanlig dödlig (Vincent har en video där han jämför Iphone 12 mot Sonys proffs-OLED, och de är slående lika).

Permalänk
Medlem
Skrivet av dan@work:

Jag hoppades på att @laxpudding skulle kommentera det inlägget, eftersom det är hans kollegor som pushar på att man måste ha kalibrering. Försäljaren körde igång en demo via qr-kod där man fick se sida vid sida hur hemsk bilden är om man inte pröjsar extra... Eller för att använda försäljarens egna ord "ska du göra det där själv, eller?"
Lite lustigt också att som han sa "kalibrering tar flera timmar" samtidigt som TVn ska komma till butiken den 4:de och då finnas klar för upphämtning.

Jag jobbade för mediamarkt som var ISF certifierade, kan som anses vara bland dom seriösa certifikaten bland kalibrerare. Men skulle personligen inte rekommendera mediamarkt’s kalibrering förutom några enstaka personer i hela kedjan som vet vad dom gör, vissa tar det bara inte seriöst och bryr sig genuint inte om kunden.
Sen finns det eldsjälar i några orter runt om i Sverige som kommer hem till en med utrustningen och som har ISF - intyg.

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av DasIch:

Vad är problemet med 20-stegsreglagen? Jag kan inte se annat än att de funkat väldigt bra. Neutral gråskala hela vägen och jag har även fått bort problem med vissa färger som haft för hög luminans. Kan inte se några problem i bilden heller.

Visst, 2-stegsreglagen ger typ 90% av resultaten på mycket kortare tid.

Ja, även om det skulle vara perfekt uniformitet är det bara mitten som går att använda till att avgöra vitbalansen. Det blir ju grön-magenta-skiftning när betraktningsvinklarna ändras. Gråtoner och färger ändras inte så mycket men vitt går bara att avgöra av att titta rakt på det.

Brukar använda min Iphone som referens här. Inte så att jag direkt försöker matcha skärmen mot telefonen, utan snarare att om skärmen visar rätt bör det vara en nära matchning mot telefonen. Om något är uppenbart avvikande är det ett problem som behöver fixas. Skärmarna i Iphone är så nära referensklass man kommer som vanlig dödlig (Vincent har en video där han jämför Iphone 12 mot Sonys proffs-OLED, och de är slående lika).

Finns många 20-stegsreglage som fungerar bra. Panasonics Master-OLED-modeller till exempel. Samtidigt behöver man sällan dra i dem alls eftersom 2-stegsreglaget sätter allting rätt. Modellerna är färgmässigt sund från början. Vad jag sett av C3:s gråramp (sample of one so far) är också exemplariskt. Då kan reglaget fungera som tänkt. Men det är inte fallet på den absoluta majoriteten LG OLED:s jag kalibrerat hittills.

Finns gott om apparater där man aldrig får kontroll över gråskalan. 20-stegsreglagen gör inte gråskalan bättre på dessa och kan inte åstadkomma någonting av värde för bildkvaliteten. Möjligen flytta runt felen till något som kompromiss. Mätgrafen och dE-siffrorna kan fortfarande snyggas till, därför många är så förtjusta i dem. Problemet jag ser med de flesta av dem är mängden posterisering det skapar. Finns bara ett begränsat antal bitar för att internt beskriva nivåerna och när man flyttar runt dem med reglagen adderar det posterisering.

Luminansnivåerna i färgerna var ett stort problem för 10–15 år sedan på dåtidens modeller. Inte längre. Att det fokuseras mycket på luminansnivåerna handlar mer om hur Calman presenterar en luminansgraf där som man gärna vill jämna till. Fast det kan vara problem som inte syns för ögat. Samma sak även där. Reglage för att justera färgrymder inte är linjära i hur de påverkar hela färgomfånget utan agerar ojämnt, mer i avgränsade fläckar samt även där adderar posterisering. Justeringen kan addera synliga fel i bilden, vilka sedan inte syns i några grafer.

Det är också ganska bra att ha någon med som sanity-checkar. Man kan ägna långa stunder åt de här reglagen. Jämför man sedan på riktigt material före/efter kan det vara rätt mycket tid som går till något som inte ens syns. Eller är av diskutabel effekt.

Allt detta är en del av den normala mognadsprocessen när man lär sig något nytt. I fallet TV-apparater är varje ny TV och ny modell en ny utmaning som gör att man måste ifrågasätta metoder och tillvägagångssätt. Jag lär mig fortfarande något nytt varje gång, även 16 år senare.

Så när du är klar med din C3: (det var väl det du köpte?), testa en Philips PUS-modell och dra i de där reglagen på samma sätt som du drog i C3:ns reglage. Testa sedan en Samsung. etc. etc.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jojkenstein:

Finns det några uppenbara fördelar med G3 77" jämfört med C3 77" som kan vara värd mellanskillnaden på 10 laxar (om man ändå inte kommer ha TV:n på en vägg)?

MLA ger ju ganska mycket höjd ljusstyrka (gäller ej 83” dock!)

Mycket bättre kylning av panelen ska hjälpa mot både inbränningar och orka driva ännu högre ljusstyrka från varje pixel

Om det är ’värt det’ är ju upp till var och en

Känns som att G3 är C5 fast redan nu (ren chansning), lite som att få en framtida modell redan nu

Men den underliggande bilden är ju exakt samma

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Ryssfemma:

Jag jobbade för mediamarkt som var ISF certifierade, kan som anses vara bland dom seriösa certifikaten bland kalibrerare. Men skulle personligen inte rekommendera mediamarkt’s kalibrering förutom några enstaka personer i hela kedjan som vet vad dom gör, vissa tar det bara inte seriöst och bryr sig genuint inte om kunden.
Sen finns det eldsjälar i några orter runt om i Sverige som kommer hem till en med utrustningen och som har ISF - intyg.

Japp, mina erfarenheter också. Kunskapen blev så olika förvaltade på olika ställen och det viktigaste för varuhusen som lyckades bra var vem som var chef där. De chefer som gått utbildningen – eller åtminstone förstod konceptet – betraktade kalibreringen som en värde. De som kunde mest från början på kurserna var från något av de MM-varuhusen. Andra varuhus hade mer problem än andra, både med försäljningen och utförandet av tjänsten.

Permalänk
Medlem

Är jag konstig som vill köpa Panasonic TX-65MZ1500?
Känns som en bra tv för att få bästa bilden utan att behöva punda ut överdrivet mycket.
I UK går den för 2000 GBP (26000 SEK) men i sverige ligger den på 40000 SEK.
Visst att sverige är dyrt men den prisskillnaden är ju absurd.

Visa signatur

Mina poster är en illusion. Det som står skrivet här över står i själva verket inte där så inget av det som du läser är sant. Inte ens den här texten. Jag har själv ingen kunskap om det jag skriver och ingen bör således läsa eller ta in den information som står skrivet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Finns många 20-stegsreglage som fungerar bra. Panasonics Master-OLED-modeller till exempel. Samtidigt behöver man inte sällan dra i dem alls eftersom 2-stegsreglaget sätter allting rätt. Modellerna är färgmässigt sund från början. Vad jag sett av C3:s gråramp (sample of one so far) är också exemplariskt. Då kan reglaget fungera som tänkt. Men det är inte fallet på den absoluta majoriteten LG OLED:s jag kalibrerat hittills.

Finns gott om apparater där man aldrig får kontroll över gråskalan. 20-stegsreglagen gör inte gråskalan bättre på dessa och kan inte åstadkomma någonting av värde för bildkvaliteten. Möjligen flytta runt felen till något som kompromiss. Mätgrafen och dE-siffrorna kan fortfarande snyggas till, därför många är så förtjusta i dem. Problemet jag ser med de flesta av dem är mängden posterisering det skapar. Finns bara ett begränsat antal bitar för att internt beskriva nivåerna och när man flyttar runt dem med reglagen adderar det posterisering.

Luminansnivåerna i färgerna var ett stort problem för 10–15 år sedan på dåtidens modeller. Inte längre. Att det fokuseras mycket på luminansnivåerna handlar mer om hur Calman presenterar en luminansgraf där som man gärna vill jämna till. Fast det kan vara problem som inte syns för ögat. Samma sak även där. Reglage för att justera färgrymder inte är linjära i hur de påverkar hela färgomfånget utan agerar ojämnt, mer i avgränsade fläckar samt även där adderar posterisering. Justeringen kan addera synliga fel i bilden, vilka sedan inte syns i några grafer.

Det är också ganska bra att ha någon med som sanity-checkar. Man kan ägna långa stunder åt de här reglagen. Jämför man sedan på riktigt material före/efter kan det vara rätt mycket tid som går till något som inte ens syns. Eller är av diskutabel effekt.

Allt detta är en del av den normala mognadsprocessen när man lär sig något nytt. I fallet TV-apparater är varje ny TV och ny modell en ny utmaning som gör att man måste ifrågasätta metoder och tillvägagångssätt. Jag lär mig något nytt varje gång.

Så när du är klar med din C3: (det var väl det du köpte?), testa en Philips PUS-modell och dra i de där reglagen på samma sätt som du drog i C3:ns reglage. Testa sedan en Samsung. etc. etc.

Just posterisering och bandning fick jag mycket av med Calman. Kollade jag en gråramp var det ett band i mörka tonerna som drog kraftigt åt rött och runt 75% vitt var ett ljust band på 100%. Mörka och kontrastrika scener i film såg ut som ren skit. Jag spenderade flera timmar med att testa olika inställningar för att bli av med problemet, men gav upp. Calmans support behagar inte heller svara, så nu är det på min shit-list.

Har kört ColourSpace Zro istället och gjort kalibreringen manuellt. Inte sett några tecken på artefakter eller andra konstigheter i bilden. Sen är det förvisso mycket tid till liten nytta. Jättelåga dE i RGB-balansen gör ingen synbar skillnad mot att bara sätta det till "good enough". Att snygga till dif. EOTF grafen gör nog närmast noll skillnad. Enda jag kan märka där är att ikonen till Utforskaren inte ser lika självlysande ut (just den gula färgen stack ut och det syntes även på mätningar).

Jag tar gärna och testar lite olika TV-apparater. Får ställa mig med en skylt ute på gatan: "Utför TV-kalibrering mot mat".

Permalänk
Medlem
Skrivet av rumpnisse:

Är jag konstig som vill köpa Panasonic TX-65MZ1500?
Känns som en bra tv för att få bästa bilden utan att behöva punda ut överdrivet mycket.
I UK går den för 2000 GBP (26000 SEK) men i sverige ligger den på 40000 SEK.
Visst att sverige är dyrt men den prisskillnaden är ju absurd.

Panasonic blir knappt rabatterade här och det brukar dröja väldigt länge också. De har nog ett ganska bra fäste fortfarande i UK så priserna är bättre där.

Jag hade gärna köpt en Panasonic igen men deras priser är som du säger helt absurda här. Märkte även att Sony inte har reat ut alls lika kraftigt som bara för något år sedan. Jag var spekulant på 65" OLED i år och såg att deras A80L, som är jämförbar med C3 och S90C, kostade 27000kr. Tidigare år har Sony matchat LG ganska väl, kanske någon tusenlapp dyrare. Hoppas inte Sony fortsätter gå åt Panasonics håll när det gäller pris, finns ju snart inga märken att välja på. :S

Visa signatur

f0rest stan | Citera mera | 5800x – 6700 XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av aent:

Det bidde en 65 g2 från hembiobutiken för 21 000. Fanns inga exemplar att hämta imorgon på varken power, elgiganten eller netonnet, så får vänta lite. Vägginfästningen avgjorde delvis, kanske inte prisvärt direkt.

Sen idag kommer g3 ner till acceptabelt pris. Extra 3 000:- över g2 tycker jag är värt.

Men fanns ingen g2 i Malmö med omnejd så beställde enligt ovan. Den hann skickas idag med förväntad returfrakts-kostnad på 3 000 :-. Ringde lite för sent, nackdelen med att jobba.

Så nu grämer man sig sådär lite smått. Extra 6 000:- är lite väl. Men får fundera.

Permalänk
Bildexpert 📺

@DasIch: har skrivit det förr, men tål att upprepas. Med Calman hade jag enorma problem med inkonsekvens till den grad jag började misstänka att det fel på min utrustning. LUT-genereringen (som också är basen för deras autokalibering) har lämnat mig många timmar fattigare utan att jag kunnat ta betalt för tiden jag förlorade, vilket också slösade andras tid när resultaten utebelv. Dessutom ville Calman ha $1800 för att jag skulle få fortsätta använda mjukvaran.

Colourspace är inte nådigt mot användaren alla gånger. Men jag har gång på gång fått konsekventa och förväntade resultat. Det var inte fel mina mätprylar.

Permalänk
Medlem

"Blindtest" mellan Sony, Panasonic, Samsung och LG: https://youtu.be/pHfdCpxzt8I

Visa signatur

Perl - Made by Idiots, Java - Made for Idiots, C++ - Envied by Idiots

Permalänk
Medlem
Skrivet av aent:

Men fanns ingen g2 i Malmö med omnejd så beställde enligt ovan. Den hann skickas idag med förväntad returfrakts-kostnad på 3 000 :-. Ringde lite för sent, nackdelen med att jobba.

Hur fasiken kan det kosta 3000:- att skicka tillbaka TV:n? Låter otroligt dyrt.

Visa signatur

"I have a hammer! I can put things together! I can knock things apart! I can alter my environment at will and make an incredible din all the while! Ah, it’s great to be male!"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sunray:

"Blindtest" mellan Sony, Panasonic, Samsung och LG: https://youtu.be/pHfdCpxzt8I

TL:DW;

Sony A95L : 27.5/35
Samsung S95C 26.9/35
LG G3 : 26.2/35
Panasonic MZ2000: 23.9/35

Ganska jämna i det stora hela

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

TL:DW;

Sony A95L : 27.5/35
Samsung S95C 26.9/35
LG G3 : 26.2/35
Panasonic MZ2000: 23.9/35

Ganska jämna i det stora hela

Bra summering. Panasonic ligger helt klart efter och sen kollar man prislappen..

Visa signatur

Perl - Made by Idiots, Java - Made for Idiots, C++ - Envied by Idiots

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

@DasIch: har skrivit det förr, men tål att upprepas. Med Calman hade jag enorma problem med inkonsekvens till den grad jag började misstänka att det fel på min utrustning. LUT-genereringen (som också är basen för deras autokalibering) har lämnat mig många timmar fattigare utan att jag kunnat ta betalt för tiden jag förlorade, vilket också slösade andras tid när resultaten utebelv. Dessutom ville Calman ha $1800 för att jag skulle få fortsätta använda mjukvaran.

Colourspace är inte nådigt mot användaren alla gånger. Men jag har gång på gång fått konsekventa och förväntade resultat. Det var inte fel mina mätprylar.

Ja, vet att du nämnde det förut. Jag läste runt lite och hitta en del motstridiga uppgifter, men vissa som lovordade Calman. Tänkte därför: "1500Kr och hur dåligt kan det vara egentligen?".
Det visade sig vara 1500Kr rakt ner i avloppet. Sämsta skit jag varit med om. De lyckas liksom ta en redan bra skärm och göra den MYCKET sämre. Jag menar, det är till den grad att bilden blir helt trasig.
Jag tänkte också först att det kanske var något fel på colorimetern, eller att den i varje fall mäter fel av någon anledning. Men problemen försvann inte av att ställa in maximal mättid, under 5 nits, med genomsnitt över flera mätningar. Varken HCFR, Displaycal eller Colourspace visade några problem heller.

Tråkiga med Colourspace är att hemsidorna (finns ju två av någon anledning) är katastrofalt dåliga och en massa information ligger utspridd på både sidorna och olika forumtrådar. Ofta är det skrivet på dålig engelska också, så man behöver tolk för att förstå. Programmet funkar dock och ger grafer som är användbara (det får man inte heller med Calman, om man försöker sig på manuell kalibrering).

Jag har även upptäckt att man kan generera "färgprover"(vad fasen kallar man det på svenska?) med DisplayCal, spara som .csv och importera i Colourspace. Det är rätt användbart.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hurtigbullen:

Hur fasiken kan det kosta 3000:- att skicka tillbaka TV:n? Låter otroligt dyrt.

minhembio retur

Jag kan tänka mig att det är dyrt att skicka. Hade hoppats på under 1 000:- dock. Den hämtades upp 15.02, jag ringde 16:30.
Känns ovärt att skicka tillbaka för det priset, särskilt som jag står för eventuell fraktrisk. Tvn kommer stå rätt ljust så både reflexfilter och ljusstyrka känns värt för den mindre summan.

Får se det som lärdom, var lite mer tålmodig med stora bökiga saker och köp i närområdet. De har aviserat hemkörningen nu ikvälll också (enda gången man inte är tacksam för snabb frakt?), mellan 9-13 vardagar. Med 30 mins notis. Jag jobbar som lärare och har lektioner, det är typ omöjligt.

Jag borde kanske lägga detta i gubbgnällstråden istället.

Permalänk
Medlem
Skrivet av aent:

minhembio retur

Jag kan tänka mig att det är dyrt att skicka. Hade hoppats på under 1 000:- dock. Den hämtades upp 15.02, jag ringde 16:30.
Känns ovärt att skicka tillbaka för det priset, särskilt som jag står för eventuell fraktrisk. Tvn kommer stå rätt ljust så både reflexfilter och ljusstyrka känns värt för den mindre summan.

Får se det som lärdom, var lite mer tålmodig med stora bökiga saker och köp i närområdet. De har aviserat hemkörningen nu ikvälll också (enda gången man inte är tacksam för snabb frakt?), mellan 9-13 vardagar. Med 30 mins notis. Jag jobbar som lärare och har lektioner, det är typ omöjligt.

Jag borde kanske lägga detta i gubbgnällstråden istället.

Ett alternativ är väl att försöka sälja den ny när priset gått upp igen. Eller bara vara nöjd med TV:n och sluta kolla priser och trådar.

Visa signatur

Perl - Made by Idiots, Java - Made for Idiots, C++ - Envied by Idiots