LG satsar på 144 Hz med nästa generation OLED-TV

Permalänk
Medlem
Skrivet av JasBC:

Ärlig fråga: hur ska man leva med en 98-tums TV? Var i lokala elektronikbutiken idag och de hade två 98-tummare på golvet, och han i kassan var i telefon där han försökte sälja in en av dem. Han sa bara emblemaget gick på 33 kg och allt som allt var det ett 80-något kg paket man skulle behöva frakta runt. Tog senare reda att TV:n var ungefär 1,3x2,2-meter i storlek, tog måttband och såg det typ var väggen i vardagsrummet i bredd. . . .

Förr eller senare borde det nog vara enklare att erbjuda OLED i form av tapeter man klistrar fast direkt på väggen istället.

Vi är ju "nästan" där redan med rullbar OLED.

Visa signatur

Huvuddator: 7800X3D, 2x16GB G.Skill Flare X5 6000MHz CL30, Asus B650E-F, KFA2 RTX 4090 SG, 6TB NVMe/SATA SSD, 42" LG OLED C3 Evo
Spellaptop: Asus ROG Strix G15, 6800H, 16GB, RTX 3070Ti, 1TB NVMe
Övrigt: Dell XPS 13 modell 9310, Apple Macbook Air M1 8GB samt Samsung Galaxy S7 FE, Steam Deck
Dammsamlare: PS5, Switch och Xbox One X
Folda för Sweclockers! https://www.sweclockers.com/forum/trad/1348460-faq-kom-igang-...

Permalänk
Medlem

Förstår inte varför de smållar så väldigt med Hz på TV-apparater? Försök maxa standarden så fort som möjligt! Finns uppenbarligen kretsar som kan hantera betydligt högra Hz, kolla endast så långt som de bättre 4k datorskärmarna som kommer upp ända till 240Hz. Men antar de vill mjölka marknaden genom att höja lite undan för undan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hybe:

behöver ju skala ned vilket inte är önskvärt.
Kan inte säga exakt avstånd men du måste ganska nära på 100" för att kunna urskilja pixlar även i 4K.

Det behöver skalas upp exakt 2x, o med nåt vettigt filter så ser det bättre ut än att visa det i native 4K.
O för övrigt ser jag skillnad på 1080p o 4K vid 55" på 3m avstånd, så vid 100" kommer skillnaden mellan 4K o 8K vara precis lika tydlig.

Skrivet av jonatannossrep:

Förstår inte varför de smållar så väldigt med Hz på TV-apparater? Försök maxa standarden så fort som möjligt! Finns uppenbarligen kretsar som kan hantera betydligt högra Hz, kolla endast så långt som de bättre 4k datorskärmarna som kommer upp ända till 240Hz. Men antar de vill mjölka marknaden genom att höja lite undan för undan.

För att filmer o serier som dessa apparater oftast används till idag ligger på 24-30 fps.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gurrrra:

För att filmer o serier som dessa apparater oftast används till idag ligger på 24-30 fps.

Hänger inte med, en skärm med hög Hz kan spela upp material med lägre FPS, så vad är problemet med detta? Som sagt mjölkar de ju. Det är ju uppenbart att de fattat att spelare som använder en TV som skärm vill ha bland annat högre Hz, annars hade de inte lagt till spelläge, VRR och +100Hz.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jonatannossrep:

Hänger inte med, en skärm med hög Hz kan spela upp material med lägre FPS, så vad är problemet med detta? Som sagt mjölkar de ju. Det är ju uppenbart att de fattat att spelare som använder en TV som skärm vill ha bland annat högre Hz, annars hade de inte lagt till spelläge, VRR och +100Hz.

Samsung har högre Hz, det är nog den främsta anledningen

Permalänk
Medlem

För lite för att göra det intressant för en som redan sitter på C-serien, nästa år hoppar jag över till en av 32" 4K 240Hz OLED skärmarna.

Permalänk
Medlem

Klarar mig med 120Hz på TVn. Spel i 30, 40 och 60fps dubblas jämt upp till 120hz, bästa med nya konsolerna är 120hz mode med 40fps. 144hz känns meningslöst, 240hz skulle funka bra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GuessWho:

Uppskalning ?
Att materialet renderas i en lägre upplösning och sen skalas upp till högre.

Eller om du har en 8K TV så skulle du rendera i högre än native för att sen skala ner det till 'bara' 8K ?

skala upp menar jag sk.

Skrivet av Gurrrra:

Det behöver skalas upp exakt 2x, o med nåt vettigt filter så ser det bättre ut än att visa det i native 4K.
O för övrigt ser jag skillnad på 1080p o 4K vid 55" på 3m avstånd, så vid 100" kommer skillnaden mellan 4K o 8K vara precis lika tydlig.

För att filmer o serier som dessa apparater oftast används till idag ligger på 24-30 fps.

ja vad bra att du ser skillnad

Visa signatur

Technörd

Permalänk
Medlem
Skrivet av JasBC:

Ärlig fråga: hur ska man leva med en 98-tums TV? Var i lokala elektronikbutiken idag och de hade två 98-tummare på golvet, och han i kassan var i telefon där han försökte sälja in en av dem. Han sa bara emblemaget gick på 33 kg och allt som allt var det ett 80-något kg paket man skulle behöva frakta runt. Tog senare reda att TV:n var ungefär 1,3x2,2-meter i storlek, tog måttband och såg det typ var väggen i vardagsrummet i bredd. . . .

Man har givetvis ett stort vardagsrum. Har inga problem med att få in 98”. 77an idag ser inte alls stor ut.

Visa signatur

Lätt som Paj

Permalänk
Skrivet av Clasito:

De flesta tror att DV är enda HDR formatet som finns. En del vill också inte heller vara utan det oavsett.

Jag var nära på att välja S90C också men tyckte skillnaden mellan den och C3 var väldigt liten. Föredrar de mer realistiska färgerna hos C3 än Samsungs hyperverkliga.

På pappret framstås det som en enorm förbättring men mina ögon ger inte den bilden. Men ja det är ju inget snack om att QDOLED är mer kapabel än WOLED. Antar MLA dröjer till året efter när de kanske har något nytt till G5 så att gapet behålls mellan de modellerna.

Jag köpte en s90c och har fortfarande min Lg c2 55tum kvar hemma vilket är i stort sett samma panel som c3an. Satte dem i samma rum för att jämföra lite både i hdr filmer & hdr film spel. Vilken markant skillnad det är både båda fallen när det gäller ljusstyrka. Samsung är så mycket bättre både i ljusstyrka men även i visa färger som Lg panel inte helt enkel klarar av visa, då är min panel också kalibrerad genom avsforum så färgen röd ser helt naturlig ut. Även färgen vit visas bättre på Samsung nu är det verkligen vit färg å inte mer lite gulfärgat vit. Även en sak som överraska mig var att responstiden kändes lite snabbare alla spel flyter på lite bättre helt enkel. Alltid gillat Lg men Samsung gjort ett grymt jobb med denna tv solklart bästa tv jag ägt

När det gäller motion i film & sport är skillnaden igen alls. Ställt in blur & judder reduction båda på noll för att sedan jämföra & märker ingen skillnad vilket ja var lite orolig för innan köp.

Permalänk
Medlem
Skrivet av atschoo81:

Jag köpte en s90c och har fortfarande min Lg c2 55tum kvar hemma vilket är i stort sett samma panel som c3an. Satte dem i samma rum för att jämföra lite både i hdr filmer & hdr film spel. Vilken markant skillnad det är både båda fallen när det gäller ljusstyrka. Samsung är så mycket bättre både i ljusstyrka men även i visa färger som Lg panel inte helt enkel klarar av visa, då är min panel också kalibrerad genom avsforum så färgen röd ser helt naturlig ut. Även färgen vit visas bättre på Samsung nu är det verkligen vit färg å inte mer lite gulfärgat vit. Även en sak som överraska mig var att responstiden kändes lite snabbare alla spel flyter på lite bättre helt enkel. Alltid gillat Lg men Samsung gjort ett grymt jobb med denna tv solklart bästa tv jag ägt

När det gäller motion i film & sport är skillnaden igen alls. Ställt in blur & judder reduction båda på noll för att sedan jämföra & märker ingen skillnad vilket ja var lite orolig för innan köp.

Just vitbalansen är förvisso en ren kalibreringsfråga. Där tycks Samsung ha valt att sätta färgtemperaturen lite för kall, medan LG är lite för varm. Det får man rätta till genom kalibrering.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jonatannossrep:

Hänger inte med, en skärm med hög Hz kan spela upp material med lägre FPS, så vad är problemet med detta? Som sagt mjölkar de ju. Det är ju uppenbart att de fattat att spelare som använder en TV som skärm vill ha bland annat högre Hz, annars hade de inte lagt till spelläge, VRR och +100Hz.

Jovisst kan dom det, jag menar mer att det är väldigt få som har ett behov av att ha en tv på 240hz. Blir ganska svårt att marknadsföra o sälja dom när det typ bara är gejmers med dyra grafikkort i vardagsrummet som kan använda det fullt ut.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jonatannossrep:

Förstår inte varför de smållar så väldigt med Hz på TV-apparater? Försök maxa standarden så fort som möjligt! Finns uppenbarligen kretsar som kan hantera betydligt högra Hz, kolla endast så långt som de bättre 4k datorskärmarna som kommer upp ända till 240Hz. Men antar de vill mjölka marknaden genom att höja lite undan för undan.

Med det resonemanget borde vi rimligen ha paneler med 10k Hz redan...

Visa signatur

WS: R7 5800X, 32GB, Suprim X 3080, Acer X38P+Acer XB271HU
FS: HPE ML110 Gen10 Xeon Silver, Qnap TS-h973AX ~100TB
NW: Fortigate, Ruckus, Zyxel XS1930HP 10Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av _niko_:

Med det resonemanget borde vi rimligen ha paneler med 10k Hz redan...

Poängen var ju det att tillverkare är tråkiga och själva inte driver standarden framåt i den takt de kunnat då de inte ser några monetära incitament, men det är väl egentligen väntat då hela syftet med börsnoterade företag är att de ska försöka maximera vinsten. Vi skulle definitivt ha snabbare skärmar om fler tillverkare trodde att de tjäna mer pengar på att alltid sträva framåt även om de redan låg i framkant, är det någon fråga om det? Men visst kan man dra det till sin spets och säga "10k Hz", men förstår väl som alla andra att det finns en gräns för vad som är rimligt. Om det inte några GPU:er klarar av att driva populära spel i 10k Hz så förstår väl till och med jag att nischen är för liten att försöka fylla rimligtvis. Poängen är att det finns skapligt många populära spel du kan driva i över 144 Hz i 4K utan problem, och känns som om de ändå ska ställa om produktionen för +24 Hz kan de väl passa på och gå några snäpp högre. Känns näst intill dumsnålt, eller som att de mjölkar marknaden eftersom de producerar alla OLED TV:s, minus Samsung fram till nyligen.

Så ja, jag gnäller väl egentligen bara för att företag är företag. Ursäkta frustrationen!

Permalänk
Medlem

Det är en fråga om bandbredd, det blir otroligt mycket data att skyffla. HDMI 2.1 stödjer max 120Hz i 4k, osäker på display port.

Visa signatur

Perl - Made by Idiots, Java - Made for Idiots, C++ - Envied by Idiots

Permalänk
Medlem
Skrivet av atschoo81:

Jag köpte en s90c och har fortfarande min Lg c2 55tum kvar hemma vilket är i stort sett samma panel som c3an. Satte dem i samma rum för att jämföra lite både i hdr filmer & hdr film spel. Vilken markant skillnad det är både båda fallen när det gäller ljusstyrka. Samsung är så mycket bättre både i ljusstyrka men även i visa färger som Lg panel inte helt enkel klarar av visa, då är min panel också kalibrerad genom avsforum så färgen röd ser helt naturlig ut. Även färgen vit visas bättre på Samsung nu är det verkligen vit färg å inte mer lite gulfärgat vit. Även en sak som överraska mig var att responstiden kändes lite snabbare alla spel flyter på lite bättre helt enkel. Alltid gillat Lg men Samsung gjort ett grymt jobb med denna tv solklart bästa tv jag ägt

När det gäller motion i film & sport är skillnaden igen alls. Ställt in blur & judder reduction båda på noll för att sedan jämföra & märker ingen skillnad vilket ja var lite orolig för innan köp.

Hur kalibrerar man en TV genom AVSForum?

Permalänk
Medlem
Skrivet av jonatannossrep:

Poängen var ju det att tillverkare är tråkiga och själva inte driver standarden framåt i den takt de kunnat då de inte ser några monetära incitament, men det är väl egentligen väntat då hela syftet med börsnoterade företag är att de ska försöka maximera vinsten. Vi skulle definitivt ha snabbare skärmar om fler tillverkare trodde att de tjäna mer pengar på att alltid sträva framåt även om de redan låg i framkant, är det någon fråga om det? Men visst kan man dra det till sin spets och säga "10k Hz", men förstår väl som alla andra att det finns en gräns för vad som är rimligt. Om det inte några GPU:er klarar av att driva populära spel i 10k Hz så förstår väl till och med jag att nischen är för liten att försöka fylla rimligtvis. Poängen är att det finns skapligt många populära spel du kan driva i över 144 Hz i 4K utan problem, och känns som om de ändå ska ställa om produktionen för +24 Hz kan de väl passa på och gå några snäpp högre. Känns näst intill dumsnålt, eller som att de mjölkar marknaden eftersom de producerar alla OLED TV:s, minus Samsung fram till nyligen.

Så ja, jag gnäller väl egentligen bara för att företag är företag. Ursäkta frustrationen!

Det är nog inte riktigt så okomplicerat som du tror att öka uppdateringsfrekvensen. Bildprocessorn ska hänga med och temperaturerna behöver hållas på bra nivåer. Enklare med datorskärmar där bildprocesseringen är ungefär likvärdig med begagnat dasspapper. Sen är det klart att det måste finnas ekonomi i det också. Det är inte som att tillverkarna bedriver välgörenhet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Det är nog inte riktigt så okomplicerat som du tror att öka uppdateringsfrekvensen. Bildprocessorn ska hänga med och temperaturerna behöver hållas på bra nivåer. Enklare med datorskärmar där bildprocesseringen är ungefär likvärdig med begagnat dasspapper. Sen är det klart att det måste finnas ekonomi i det också. Det är inte som att tillverkarna bedriver välgörenhet.

Fast de som vill ha hög Hz vill ju inte ha någon bildprocessering. I spelarvärlden är det istället en TV med påtvingade effekter som är värt begagnat dasspapper, och det finns ju inget som hindrar tillverkarna att de låser högre Hz bakom begränsningar på det som "kostar" sett till beräkningar. Kylning är kanske ett problem, men det finns inte heller något som fysisk hindrar de från att sluta plocka bort millimeter för millimeter på TV varje år och istället göra tjockare TV med "mer aluminium" så att de kyller. Så det enda det faller på är att de inte tror att det finns en tillräcklig marknad för detta och att de sitter redan på en tillräckligt bra position för att inte behöva ta några risker, och det enda jag säger att jag tycker det är synd! Förväntat? Ja, men fortfarande synd! Jag sa redan i inlägget du citera att jag förstår det (kanske) (o)ekonomiska i det, men det betyder att det inte gör det mindre synd. Det finns heller inte något definitivt ekonomiskt som säger att det är det långsiktigt bästa att inte söka utveckling även när det går bra för en, se bara hur det gick för Intel för ett nära exempel. Men jag förstår att det är tryggt (kortsiktigt) att inte försöka mer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jonatannossrep:

Fast de som vill ha hög Hz vill ju inte ha någon bildprocessering, och det finns ju inget som hindrar tillverkarna att de låser högre Hz bakom begränsningar på det som "kostar" sett till beräkningar. Kylning är kanske ett problem, men det finns inte heller något som fysisk hindrar de från att sluta plocka bort milimeterd för millimeter på TV varje år och istället göra tjockare TV med "mer aluminium" så att de kyller. Så det enda det faller på är att de inte tror att det finns en tillräcklig marknad för detta och att de sitter redan på en tillräckligt bra position för att inte behöva ta några risker, och det enda jag säger att jag tycker det är synd! Förväntat? Ja, men fortfarande synd! Jag sa redan i inlägget du citera att jag förstår det ekonomiska i det, men det betyder att det inte gör det mindre synd.

Uppdateringsfrekvens, för böfvelen. Vill man inte ha bildprocessering får man köpa någon sunkskärm från Asus. LG har en 33x 3DLUT samt en 1DLUT som ska appliceras på signalen, och det sker i 12 bitar. Du kan inte stänga av det och bryr man sig om bildkvalitet vill man inte gör det heller. Vad gäller kylning kan man säkert få HDR i 1000 nits över hela bildytan, med tillräckligt många fläktar...

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Uppdateringsfrekvens, för böfvelen. Vill man inte ha bildprocessering får man köpa någon sunkskärm från Asus. LG har en 33x 3DLUT samt en 1DLUT som ska appliceras på signalen, och det sker i 12 bitar. Du kan inte stänga av det och bryr man sig om bildkvalitet vill man inte gör det heller. Vad gäller kylning kan man säkert få HDR i 1000 nits över hela bildytan, med tillräckligt många fläktar...

Varför pratar du överhuvudtaget om HDR i 1000 nits när vi talar Hz? (2 bokstäver > "korrekthet" på ett forum [grattis till att nå nivån där man "ordmärker"!]) HDR har väl väldigt lite med max Hz förutom att skärmen kanske i teorin blir något varmare vid högre Hz, men kan inte tänka mig att det är någon enorm procentuell andel av värmeutvecklingen kontra HDR i 1000, och denna skulle man inte behöva ha några fläktar för att avleda, sluta sätta upp halmgubbar överhuvudtaget tack! Hela anledningen att man köper en skärm och inte en TV är just precis att man inte vill ha bildprocessering, och det finns en god anledningen till att TV-apparater idag nästan alltid kommer med möjlighet att stänga av de flesta processeringen. Den allt mer växande marknaden av människor som vill använda en TV till sin dator eller konsol för att spela.

Vet inte hur 3DLUT etc. är, men är det en fysisk begränsning eller går det inte för att LG tycker det är en dålig idea att stänga av det och inte tillåter det? Och hur mycket hindrar detta egentligen de från att göra bra skärmar med högra Hz? Är det en begränsning även Samsung dras med för att kunna nå bra bildkvalité? Tror många spelare inte bryr sig så mycket om bildkvalitén. (Kan spel ens populära spel göra nytta av 3DLUT, 12 bitar etc.?) Jag vill ha OLED-TV främst för dess minimala eftersläpning, höga svärta och storlekar som inte finns som datorskärmar, och skärmar som kommer upp ens i närheten av +65 tum (vill helst ha 77) kostar betydligt mer än en TV av samma storlek.

Men i slutändan, ursäkta jag är blir ledsen på företag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jonatannossrep:

Varför pratar du överhuvudtaget om HDR i 1000 nits när vi talar Hz? (2 bokstäver > "korrekthet" på ett forum [grattis till att nå nivån där man "ordmärker"!]) HDR har väl väldigt lite med max Hz förutom att skärmen kanske i teorin blir något varmare vid högre Hz, men kan inte tänka mig att det är någon enorm procentuell andel av värmeutvecklingen kontra HDR i 1000, och denna skulle man inte behöva ha några fläktar för att avleda, sluta sätta upp halmgubbar överhuvudtaget tack! Hela anledningen att man köper en skärm och inte en TV är just precis att man inte vill ha bildprocessering, och det finns en god anledningen till att TV-apparater idag nästan alltid kommer med möjlighet att stänga av de flesta processeringen. Den allt mer växande marknaden av människor som vill använda en TV till sin dator eller konsol för att spela.

Vet inte hur 3DLUT etc. är, men är det en fysisk begränsning eller går det inte för att LG tycker det är en dålig idea att stänga av det och inte tillåter det? Och hur mycket hindrar detta egentligen de från att göra bra skärmar med högra Hz? Är det en begränsning även Samsung dras med för att kunna nå bra bildkvalité? Tror många spelare inte bryr sig så mycket om bildkvalitén. (Kan spel ens populära spel göra nytta av 3DLUT, 12 bitar etc.?) Jag vill ha OLED-TV främst för dess minimala eftersläpning, höga svärta och storlekar som inte finns som datorskärmar, och skärmar som kommer upp ens i närheten av +65 tum (vill helst ha 77) kostar betydligt mer än en TV av samma storlek.

Men i slutändan, ursäkta jag är blir ledsen på företag.

Om du vill ha en större skärm, säger du att du vill ha mer tum? Eller kanske högre meter? Vidare missade du helt poängen med liknelsen med HDR. Högre uppdateringsfrekvens innebär mer värme och slitage, likt HDR innebär mer värme och slitage. Det går att motverka genom bland annat bättre kylning. Bättre kylning kan innebära kompromisser som de flesta kunder inte vill ha.

Nej, hela anledning att "man" köper en monitor istället för en TV är inte för att slippa bildprocessering. Det är måhända något okunniga gamers gör men bra bildprocessering är en fördel, inte en nackdel.

3DLUT;en är där för att ge korrekt färgåtergivning och bättre möjligheter att kalibrera skärmen. I LG's fall är det 33x33x33 punkter som säger åt TV;n att ändra ett värde (input) till ett annat värde (output). Det ska göras för varje pixel i X antal uppdateringar per sekund, med 12 bitars precision. Exakt hur mycket beräkningskraft som krävs kan nog bara LG svara på men det borde vara uppenbart att kraven på hårdvaran ökar med högre uppdateringsfrekvenser.

Att många gamers inte bryr sig om bildkvalité må väl vara hänt, men varför ska LG göra TV-apparater för att möta gamers ignorans och bottenlåga förväntningar? Det finns rätt många som faktiskt bryr sig om bra bild och inte ser det som självändamål att jaga högsta möjliga uppdateringsfrekvens. Här har vi liksom skärmar som kan ge både bra bild, låga eftersläpningar och låg latens.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

[Se ovan]

Mer tum, sen sa jag att jag inte har något emot om skärmen blev någon millimeter tjockare. Jag missade inte poängen, för det är väl trevligt om folk förutsätter att man inte är helt tom i bollen, för det är ju extremt uppenbart att det är en kompromiss! Jag säger att jag åtminstone inte bryr mig denna strävan efter att försöka göra TV apparater tumma som papper när de redan är bara ett par millimeter tummare, och att jag säger att liknelsen med 1000 konstant HDR är helt irrelevant och onödig eftersom vi pratar om Hz, så varför jämföra med något som uppenbarligen skulle kräva betydligt mer kyllning, till det extreme att det kanske kräver "fläktar". Det är att göra en halmgubbe av vad jag efterfråga eftersom de inte är jämförbara. I slutändan alstrar väl inte heller själva panelen så mycket extra energi av högre Hz, så främst skulle det väl i så fall kräva extra tjocklek på kylaren till kretsen som eventuellt blir törstigare av att hantera mer Hz (om vi förutsätter att de inte kan optimera den alls).

Som sagt, det kan bara LG svara på. Samsungs Odyssey Neo G8 4K UHD 240Hz verkar klara av 12bit åtminstone, så tekniken finns, sen kanske Samsung själva gör kretsen och inte vill dela den, men det går uppenbarligen att tillverka med dagens teknik, och kan man göra det spelar inte tummen någon roll som vi båda förstår. Sen antar jag detta inte är samma som 3DLUT, men vet inte hur viktigt detta är för bildkvalitet om man kan få ut 12bit, för jag erkänner jag är inte så insatt i detta. (Har använt LUT i spel via Reshade, och det var i princip gratis sett till beräkningar och la inte till latens att tala om, så om 3D är mycket dyrare vet jag inte.) Sök finns det ju en ett span mellan +24Hz och +120Hz som LG är fri att satsa på med. Det poängterar ju dock LG:s ovilja att utveckla om de inte kan, och som sagt riskerar de ju att hamna efter i slutändan. (Sen säger jag inte att de inte försökt, det kan säkert vara svårt och de har kanske inte haft turen att plocka upp de med rätt kompetens för att lyckas).

Må hända att jag förenklar bildprocessering, för det finns effekter som "ignoranta gamers" (tackar och bockar, du nåde nivån av att kalla otrevliga saker) vill ha, som texiskt sett vi vill ha, t.ex. black-frame-insertion (inte så relevant för OLED) eller VVR (inte kombinerbara med det tidigare), HDR är väl imte helt fel (så länge spelet stöder det och det inte måste ha någon konvertering som lägger till latens på) och 3DLUT är knappast något vi skulle ogilla (för varför skulle vi ogilla bättre bild?). Alla vinner på att dessa saker är frivilliga att slå på och av, och i de fallen det tydligen är omöjligt (?) som med 3DLUT antar jag som sagt att det måste LG svara på och jag förstår om de vill katra till de som prioriterar bildkvalite, men jag är väl tillåtet att önska mig åtminstone en model utan detta, utav X antal som skulle ha detta. Jag är väl fri att önska, och tycka det är synd att de inte har detta? Är det konstigt att jag funderar och spekulerar om det finns en outnyttjad marknad bland spelare som de missar? Men fan måla upp en bild av mig som en ignorant gamers som skiter i bildkvalité och som inte förstår att det är kompromisser med en del saker, och fullständigt ignorera att den mesta bildbehandling kan vara på eller av. Jag lämnar denna konversationen för du är uppenbarligen inte villig att argumentera i god tro.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sunray:

Det är en fråga om bandbredd, det blir otroligt mycket data att skyffla. HDMI 2.1 stödjer max 120Hz i 4k, osäker på display port.

Stämmer inte. Se https://en.wikipedia.org/wiki/HDMI#Refresh_frequency_limits_f.... De listar 144Hz, men även teoretiskt kan du komma högre än även 144Hz utan att behöva ta till DSC för bandbredden finns där. Det är bara att ingen gjort detta på bred skala. Finns rätt mycket mellan 144 och 240 Hz innan bandbredden maxar ut. HDR lägger på 25% extra bandbredd, och man skulle ju kunna ha en TV som kan köra HDR med begränsad Hz och ett avstängt läge där man får högre om man så önskar. Nyaste DP med UHBR 20 har nästan dubbla bandbredden mot HDMI, men försåtligt tar det ett tag innan resterande hårdvara hinner ikapp, särskilt på TV-apparater där det inte prioriteras.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jonatannossrep:

Mer tum, sen sa jag att jag inte har något emot om skärmen blev någon millimeter tjockare. Jag missade inte poängen, för det är väl trevligt om folk förutsätter att man inte är helt tom i bollen, för det är ju extremt uppenbart att det är en kompromiss! Jag säger att jag åtminstone inte bryr mig denna strävan efter att försöka göra TV apparater tumma som papper när de redan är bara ett par millimeter tummare, och att jag säger att liknelsen med 1000 konstant HDR är helt irrelevant och onödig eftersom vi pratar om Hz, så varför jämföra med något som uppenbarligen skulle kräva betydligt mer kyllning, till det extreme att det kanske kräver "fläktar". Det är att göra en halmgubbe av vad jag efterfråga eftersom de inte är jämförbara. I slutändan alstrar väl inte heller själva panelen så mycket extra energi av högre Hz, så främst skulle det väl i så fall kräva extra tjocklek på kylaren till kretsen som eventuellt blir törstigare av att hantera mer Hz (om vi förutsätter att de inte kan optimera den alls).

Som sagt, det kan bara LG svara på. Samsungs Odyssey Neo G8 4K UHD 240Hz verkar klara av 12bit åtminstone, så tekniken finns, sen kanske Samsung själva gör kretsen och inte vill dela den, men det går uppenbarligen att tillverka med dagens teknik, och kan man göra det spelar inte tummen någon roll som vi båda förstår. Sen antar jag detta inte är samma som 3DLUT, men vet inte hur viktigt detta är för bildkvalitet om man kan få ut 12bit, för jag erkänner jag är inte så insatt i detta. (Har använt LUT i spel via Reshade, och det var i princip gratis sett till beräkningar och la inte till latens att tala om, så om 3D är mycket dyrare vet jag inte.) Sök finns det ju en ett span mellan +24Hz och +120Hz som LG är fri att satsa på med. Det poängterar ju dock LG:s ovilja att utveckla om de inte kan, och som sagt riskerar de ju att hamna efter i slutändan. (Sen säger jag inte att de inte försökt, det kan säkert vara svårt och de har kanske inte haft turen att plocka upp de med rätt kompetens för att lyckas).

Må hända att jag förenklar bildprocessering, för det finns effekter som "ignoranta gamers" (tackar och bockar, du nåde nivån av att kalla otrevliga saker) vill ha, som texiskt sett vi vill ha, t.ex. black-frame-insertion (inte så relevant för OLED) eller VVR (inte kombinerbara med det tidigare), HDR är väl imte helt fel (så länge spelet stöder det och det inte måste ha någon konvertering som lägger till latens på) och 3DLUT är knappast något vi skulle ogilla (för varför skulle vi ogilla bättre bild?). Alla vinner på att dessa saker är frivilliga att slå på och av, och i de fallen det tydligen är omöjligt (?) som med 3DLUT antar jag som sagt att det måste LG svara på och jag förstår om de vill katra till de som prioriterar bildkvalite, men jag är väl tillåtet att önska mig åtminstone en model utan detta, utav X antal som skulle ha detta. Jag är väl fri att önska, och tycka det är synd att de inte har detta? Är det konstigt att jag funderar och spekulerar om det finns en outnyttjad marknad bland spelare som de missar? Men fan måla upp en bild av mig som en ignorant gamers som skiter i bildkvalité och som inte förstår att det är kompromisser med en del saker, och fullständigt ignorera att den mesta bildbehandling kan vara på eller av. Jag lämnar denna konversationen för du är uppenbarligen inte villig att argumentera i god tro.

Det är inte en halmgubbe utan en liknelse för att visa att avsevärt bättre kylning kräver avsevärda förändringar. Du tycks utgå ifrån att det bara handlar om millimeter. Vad det snarare handlar om är att hela panelen behöver hålla en jämn och låg temperatur, där elektroniken bakom inte bör värma upp en liten yta. Vidare handlar det om vilken stress panelen utsätts för. Vill du se större förbättringar kommer det också kräva större förändringar. Det kostar pengar och är kanske i slutändan inte vad de flesta kunder vill ha. Ett enkelt exempel på det är fläktar. Det är något de flesta helst vill undvika.
Ökar du stressen måste du även kvalitetssäkra för att undvika otrevliga överraskningar, och för att kunna stå bakom garantin. Det är rimligt att utvecklingen sker stegvis här, med bättre prestanda i takt med att tekniken mognar, för att hålla priserna på rimliga nivåer.

Samsung-skärmen har en bildprocessor värd ungefär en Corn Flake. Kanske två om det är 12 bitar. LG's bildprocessor som sitter i TV-apparaterna är mer som ett helt paket Corn Flakes. Det är knappast LG som ligger efter och saknar vilja att utveckla här. Datorskärmar för konsumenter har billigast möjliga elektronikskrot tillverkarna kan komma undan med. TV;n kör med någon form av ARM SoC.

Ja, du skulle i varje fall teoretisk kunna stänga av 3DLUT;en och bara köra en 1DLUT, med övermättade och mindre korrekta färger som resultat. Och det för några extra hurtz?