Hemma lagring, är mitt synology NAS(2013 model) för gammal eller osäkert

Permalänk
Medlem

Hemma lagring, är mitt synology NAS(2013 model) för gammal eller osäkert

Heja SWEC!!

Jag har ett DS213j o 2st* 3tb WD reds. Jag vet att den är ganska gammal nu och långsamt. Men finns de nån risk med harvåra+mjukvara sidan med synology? Jag skulle inte använder den från mölnen/appar på telefonen eller koppla den mot nätet utan sätta den hemma bakom routern.

Vill bara fixa backups av bilder bland annat o system restore filer från min stationär dator.

Visa signatur

>>X3D o sval=yeet^2!

Permalänk
Medlem

Vad ska du använda den till? Rent hårdvarumässigt så är den nog lika säker som vilken dator som helst. Programvarumässigt så är den ca 10 år gammal. Uppdateras den fortfarande?

Rent fysiskt så är det väl fläktar, nätaggregatet och hårddiskarna som går sönder först. Hårddiskarna är antagligen lättast att byta.
Programvarumässigt så är det väl avkodning och säkerhetsfixar som riskerar mest från framtida angrepp.

Nätverksanslutningen är nog mer begränsad än CPU / RAM. 1Gbit är 100 MB / sek. Vilket dom flesta diskar, även snurrdiskar lätt kommer över idag. För 10 Gbit så krävs ändå åtminstone SSD i båda ändarna.

Det första jag skulle byta på den enheten är diskarna. Ger nog mest och är antagligen lättast att ta med sig till en ny enhet. Gränsen ligger nog i hur stora diskar den klarar av att hantera. Gränsen ligger (enligt uppgifter) någonstans runt 6TB. Hur vida det här är en hård gräns eller bara något dom kan garantera är svårt att sia om. Men det här är såklart också en anledning som kan vara en avgörande faktor om bara diskar eller hela enheten ska bytas ut.

Det jag skulle prioritera först skulle vara nätaggregatet och hårddiskarna om jag skulle behålla den.

Visa signatur

Server: Fractal design Define 7 XL | AMD Ryzen 7 5800X 8/16 | ASUS ROG CROSSHAIR VIII DARK HERO | 64GB Corsair @ 3000MHz | ASUS Radeon RX 460 2GB | Samsung 960 PRO 512 GB M.2 | 2x 2TB Samsung 850 PRO SSD | 6x Seagate Ironwolf Pro 10TB
WS: Phantex Entoo Elite | AMD Ryzen Threadripper 1950X 16/32 | ASUS Zenith extreme | 128GB G.Skill @ 2400MHz | ASUS Radeon HD7970 | 3x 2TB Samsung 960PRO M.2 | 6x Seagate Ironwolf Pro 10 TB
NEC PA301W 30" @ 2560x1600 | Linux Mint 21.3 Cinnamon

Permalänk
Medlem

Hej, tack för svaret. NASen har använts i typ 2 år sedan inköp, samma som diskerna. Ska koppla upp den och ser vilken datum stå på den senaste uppdatering. Kommer ihåg att jag hade lagt den som en externt disk innan. Har för mig att jag kunde använder den som en backup system. Har också google drive(200gb) som kan kompliteras med min system när jag har fått hur allt ska går ihop med lite kartläggning av vad jag behöver. har hårdvara hemma som duge hoppas jag.. Kanske kan sätta en 500gb sata drive i NASen och en 3tb HDD. Nog gisser jag har bara 1GB koppling via rountern. Hade CAT6 nånstans också. Vet att datorn har 2.5GB LAN port.

Vad jag har lagrings massigt;
Staionary Dator Just nu
1st * 1tb-Gen3 (system disk)
2st* 500gb SSD-Sata(spel bibliotech, bilder)
1st* 3tb WD red hårddisk(kopplade via sata, finns ingen plats för fler)

Liggandes;
1st* 2tb-Gen4(ny inköpt ska vara C: disken snart.)
2st* 3tb WD red hårddisk(15års samling av data)
1st 180gb sata ssd(oanvänt)
1st*256gb AHCI M2 ssd(oanvänt)
2st*120 gb sata ssd(okänt skick)

Enheter;
1st* Stationär Datorer
1st* Laptop- Använt sällen och gammal.
1st* Synology 213j- plats för 2st 3,5" disk(ganska långsamt cpu)
1st* Strawberry Pi 3b.

Visa signatur

>>X3D o sval=yeet^2!

Permalänk
Medlem

Senaste firmware för DS213j ser ut att vara 7.1.1-42962 Update 6 från juni 2023 så det är ju hyfsat nytt även om produkten är EOL.
Skulle inte exponera något direkt ut mot Internet oavsett hur ny firmware är, men bakom router med eventuellt VPN för att komma åt lagringen utifrån är det inga problem.

Visa signatur

Ryzen 7 3800X, Asus Prime X370 Pro, 32 GB LPX 3600, Gainward RTX 3060 Ti Ghost, 7 TB SSD + 4 TB HDD

Permalänk
Medlem

Kör min ds1512 och dx513 fortfarande. Bytte diskar i ds1512 för nån månad sen då de var lite trångt om plats och diskarna trotsallt dryga 10 år (inte en enda fel förvisso, men kändes hellre än för sen). Gick igenom fläktar osv, allt funkar fortfarande prima. Nästan lite förvånad

Funderade innan på att byta ut ds1512:an men gillar inte riktigt vad Synology håller på med nu med egna, seriöst överprisade diskar. Känns som de trissat upp priset ganska ordentligt även innan kronan kapsejsade.

Kan tillägga att dessa två snurrat 24/7 sen de inhandlades, så ~90000 driftstimmar.

Permalänk
Medlem

@reeson det borde inte vara några problem.

Däremot får man räkna med ganska låg prestanda jämfört med nya saker men det är ju samma sak med datorer för 10år sedan. Om man har nyare diskar i den och mjukvaran är relativt ny eller uppdaterad så är det snarare hårdvaran i sig som kan bli knas. Det som ofta går sönder först är kraftagg, eller AC adapter och därefter komponenter på moderkortet du har i enheten. Svårt säga då man kan fråga sig om kvaliten är bra eller inte, men har den rullat i 10år så får man nog anse det var bra kvalite.

Om du inte har stora behov av prestanda och annat skulle jag nog köpt en ny även om du väljer en budget variant, alternativt en bättre begagnad kanske.

Jag hade själv en brandvägg jag köpte begagnad som hade några år på nacken, det här var för många år sedan. Den var riktigt dyr ny så man kan ju tycka det borde vara kvalite men LAN chipet pajade efter 3års drift. Själva brandväggen funkade men chipet gick sönder. Efter det slutade jag med dyra prylar och gick över till basic brandvägg (router) istället. Sedan dess har två stycken gått sönder och jag har bytt, inte så farligt eftersom prylarna inte kostar så mycket pengar. Det jag vill säga är att det är mycket svårt veta vad som är kvalite idag, det är mer lotteri om man får något som håller länge eller inte.

Permalänk
Medlem

Du kommer fortfarande långt på den. Så länge du kör den lokalt. Ska du lägga ut den för extern access så bör du uppgradera men så länge du inte ska det så kan du glatt köra vidare på den du har.

Visa signatur

På Internet sedan 1997.

Permalänk
Medlem

@Sarato @DennisOlof @Deeziel @Pepsin .Tack för alla svar och inblick. Köpt en ett nätverk switch o ska pillar mig fram med den existerande synology o ser hur långt jag kommer med den. Allt är gammal men inte mycket använt.

Visa signatur

>>X3D o sval=yeet^2!

Permalänk
Medlem

@reeson kör på du.

Jag har själv en hel del äldre prylar av olika slag, det mesta fungerar fortfarande om man vill använda det. Någon prestanda och högre fart blir det inte men grejerna fungerar. Iofs dags att skicka en hel del till återvinning men det har inte blivit av ännu, så länge man har plats för att spara grejer så brukar det bli så. Svårt att kasta grejer, skrot kan vara bra att ha man vet aldrig

Permalänk
Medlem
Skrivet av reeson:

@Sarato @DennisOlof @Deeziel @Pepsin .Tack för alla svar och inblick. Köpt en ett nätverk switch o ska pillar mig fram med den existerande synology o ser hur långt jag kommer med den. Allt är gammal men inte mycket använt.

Synology lovar att hålla den med kritiska uppdateringar till 2025/06. Se sida 8 i https://global.synologydownload.com/download/Document/Softwar... dock under vad de kallar "Extended Life Phase"

En stor fördel med synology är det långa stödet man får (i detta fall 2013 - 2025). Så jag skulle inte vara orolig på att använda den. En annan fördel med synology är att deras volymer inte är nått eget hitta på utan går att komma åt med hjälp av en vanlig linux. Så om hårdvaran går sönder så kan man komma åt den i en annan dator som inte behöver vara en synology, se mer på https://kb.synology.com/sv-se/DSM/tutorial/How_can_I_recover_...

Detta är långt ifrån självklart när det kommer till off-the-shelf nas

Citat:

Extended Life Phase
During the Extended Life Phase, only qualified Synology-defined Critical impact security fixes and
selected urgent priority bug fixes may be released as they become available. Other fixes may be
delivered as appropriate.

Edit: Men glöm inte att en nas i sig inte är en backup, så tänk igenom hur du vill säkra din data.

Permalänk
Medlem

@varget bra att veta. Låter som Synology är inte helt kass kanske.

Visa signatur

>>X3D o sval=yeet^2!