Så stora utsläpp leder AI-boomen till

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Klart vi äter fossila bränslen, indirekt. Alltå det går åt olja för att driva traktorer, transport, kyla, värme, plast, sopor, kompost, djur och deras utsläpp, …

Förstår inte hur man kan se det på andra sätt

Jag kräver ursprungsdeklaration av den koldioxid vetet i min limpa har tagit upp från atmosfären!

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av medbor:

Klart vi äter fossila bränslen, indirekt. Alltå det går åt olja för att driva traktorer, transport, kyla, värme, plast, sopor, kompost, djur och deras utsläpp, …

Förstår inte hur man kan se det på andra sätt

Det går som sagt att ränka på flertalet olika sätt. Det var ju min poäng här.

Så visst kan man räkna med fossilförbrukningen i utandningsluft baserat på all fossilförbränning som gått åt för matintaget.
Men det blir en hoppslöst svår kalkyl. Ska man räkna in förpackningarna? Att man rimligen behöver kläder på kroppen för att gå och handla maten? Det är inte kritik mot din inställning här utan det jag menar är att det spåret blir väldigt svårt att kunna ge någon vettig uträkning för. Så något svar i tråden på frågan med det scopet kan man nog inte räkna med.
Om man då inte förenkla frågan till den grad att vi inte äter fossila bränslen ;).

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Det går som sagt att ränka på flertalet olika sätt. Det var ju min poäng här.

Så visst kan man räkna med fossilförbrukningen i utandningsluft baserat på all fossilförbränning som gått åt för matintaget.
Men det blir en hoppslöst svår kalkyl. Ska man räkna in förpackningarna? Att man rimligen behöver kläder på kroppen för att gå och handla maten? Det är inte kritik mot din inställning här utan det jag menar är att det spåret blir väldigt svårt att kunna ge någon vettig uträkning för. Så något svar på frågen med det scopet kan man nog inte räkna med. Om man då inte förenkla frågan till den grad att vi inte äter fossila bränslen ;).

Jo jag förstår helt din invändning och synsätt, men att räkna det som noll bara för att det är svårt att räkna ut känns inte heller rätt. Oklart vad man borde göra. I slutänden blir det så många variabler, ska man räkna in allt som den bonden äter också eller

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Maximo:

Kräver långsiktig planering och investering = wont happen

Det kommer att hända.

Permalänk
Quizmaster Göteborg 2022 & 2023

Lite lustigt att man bara pratar om att använda AI och inte energiförbrukning av att träna upp den.
Det behövs mycket mer prestanda att träna upp en AI än att använda en.
Chat GPT3 behövde ett antal GWh för sin träning och den är liten jämför med ChatGPT 4.
ChatGPT3 använde runt 80 miljarder koefficienter medans ChatGPT4 behövde runt 1.7 biljoner.
Kan ju undra vad nästa version kommer att behöva i sin träning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MBlaze:

Lite lustigt att man bara pratar om att använda AI och inte energiförbrukning av att träna upp den.
Det behövs mycket mer prestanda att träna upp en AI än att använda en.
Chat GPT3 behövde ett antal GWh för sin träning och den är liten jämför med ChatGPT 4.
ChatGPT3 använde runt 80 miljarder koefficienter medans ChatGPT4 behövde runt 1.7 biljoner.
Kan ju undra vad nästa version kommer att behöva i sin träning.

Studien tar upp detta och nämner att det gjorts många studier på energiförbrukningen för att träna stora modeller, eftersom det är relativt lätt att göra, men att energiförbrukningen för att använda dem inte studerats lika noga trots att användningen kan påverka miljön lika mycket eller mer. Så hela poängen med studien var att undersöka just den biten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ibis:

Blir vi som art markant lyckligare med detta? Jag kan tycka att många gånger tappar man den "mätstickan" när det gäller framsteg eller kostnader.

Fick mig att tänka på det här med Alan Watts, vad fler verktyg för att få mer gjort kan innebära: https://www.youtube.com/watch?v=qqXvezeJmFM

Precis, har har så rätt, det vi har är aldrig tillräckligt.

Här är ett exempel på när fyra hörn bildar en kvadratisk cirkel.

Visa signatur

There is always a price to pay for convenient

Permalänk
Medlem

Jag testade att generera en bild hemma och det tog 10s. 1000 bilder blir 2,8h. Mitt nätagg är på 900W. Det blir 2,5kWh. En iPhone 15 Pro har ett batteri på 12,7 Wh, enligt Google. Det blir ungefär 200 laddningar, om man tror att mitt 4060ti och en AMD 7600 lyckas belasta nätagget fullt ut hela tiden, vilket på det hela taget inte känns så troligt. Tänker man sig att de drar betydligt mindre räcker det till färre laddningar, men jag har inte orkat räkna på det. (Om det är något fel på min haldana Google-matte, påpeka gärna!)

Checkpoint: StarlightXL Animated V3
Sampler: Euler 20 steg
Prompt: "The coolest member of the Sweclockers online computer forum."

Bild:

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mange71:

Jag testade att generera en bild hemma och det tog 10s. 1000 bilder blir 2,8h. Mitt nätagg är på 900W. Det blir 2,5kWh. En iPhone 15 Pro har ett batteri på 12,7 Wh, enligt Google. Det blir ungefär 200 laddningar, om man tror att mitt 4060ti och en AMD 7600 lyckas belasta nätagget fullt ut hela tiden, vilket på det hela taget inte känns så troligt. Tänker man sig att de drar betydligt mindre räcker det till färre laddningar, men jag har inte orkat räkna på det. (Om det är något fel på min haldana Google-matte, påpeka gärna!)

Checkpoint: StarlightXL Animated V3
Sampler: Euler 20 steg
Prompt: "The coolest member of the Sweclockers online computer forum."

Bild:
<Uppladdad bildlänk>