Varför skulle man inte kunna det? Utvecklare har väl klart större möjlighet att lägga till extra ljuskällor än vad man har i film, där ljus alltid följer fysikens lagar.
Kommer att tänka på funktioner i senaste Blender där du t ex kan göra en lista över vilka ljuskällor som ska påverka ett objekt (så att t ex ljuskälla som reflekteras i ett objekt kan ändras så att den påverkar hela scenen utom just det objektet) -- det bör väl gå i spelmotorer också, men verkligen inte i film.
Light linking har funnits i Maya och 3DS i säkert 20 år (vill minnas att Maya 2006 var första gången jag använde det, men tror inte det var någon ny funktion), så det är inga problem att få in det i en spelmotor. UE har det sedan 4.2x-nånting. Finns dock lite begränsningar och det kan påverka prestandan negativt.
Många problem med mörka partier kan också lösas genom bättre material och tonmappning. Blender 4.0 introducerar en ny BSDF shader som har mer realistisk energikonsevering. Vad det betyder i praktiken är att du kan bomba materialet med mer ljus innan det blir överexponerat. En bra tonmappning kan ha liknande effekt. Genom att kunna använda starkare ljuskällor kommer ljuset nå mörka partier bättre, och det blir även mindre brus för denoisern att ta hand om.
Ifall inget av detta funkar - kanske är material och tonmappning så bra det kan bli och light linking är inget alternativ - så kan man ju alltid mixa in lite gammal rastering. Det är digitala hittepå-världar så man kan göra vad man vill.