Macbook Pro 14 tum, M3 Max full fat

Permalänk
Inaktiv

Macbook Pro 14 tum, M3 Max full fat

Blev tokig när Apple oväntat visade M3-mackarna nu i höstas och såg hur dyra de var - hade ju först och främst trott att de inte skulle komma förrän runt februari-mars nästa år typ och så dök de upp då istället. Min första Macbook Pro var också i denna storleksklassen, då kallad 13" som bekant - liten och smidig och relativt lätt också - tyckte att den var dyr redan då, drygt 13000 för varianten med toppmodellen Core i7. 2018 var den slutkörd, batteriet hade svällt åt fanders och den fungerade allmänt dåligt trots ny hybrid-HDD - thunderboltporten var körd även den med mera.

Nästa Macbook Pro med Core i7 kostade 31 papp. Kändes surt, i och med att man inte ens fick en dGPU för alla de pengarna (dock en i7 med Crystalwell 128MB eDRAM LLC, vilken skrämde upp den inbyggda grafiken och CPU-prestandan en del iallafall), och minnet och SSD var numera fastlött och gick inte att uppgradera. Nåväl, man kunde iallafall köra world of warcraft hjälpligt på maskinen om man skruvade ned inställningarna - praktiskt om man ville göra klart veckoquesten för timewalking fängelsehålor medans man är och hälsar på gamla farsan osv. Spela WoW med Apples magic mouse är ju inte direkt optimalt, men det funkar i krig. (Varför magic mouse? Den e så skön när man bara slösurfar, samt fysiskt smidig, lätt att ta med i datorväskan osv.)

Så 5 år senare kunde man se intel-mackarnas skugga på väggen, min modell var bara ett år ifrån obsolet-stadiet då Apple släpper all support och reservdelsstöd och definitivt även slutar uppdatera MacOS till den, så M3-processorerna blev droppen som fick bägaren att rinna över typ. Den kändes i allmänt seg trots att det var en i7, det var som att 4C/8T var en flaskhals när man hade många flikar i safari, och 16GB var även det väl lite minne - och som sagt inte uppgraderbart längre... Suck. Samt att fläktarna ven som satan så fort den började jobba minsta lilla också.

Så nu är man uppe på nästan 50 lax om man vill ha snabbaste grafiken i nättaste fysiska formatet i absoluta grundutförandet; Tim Apple vet minsann hur man genererar mervärde åt aktieägarna, även om han inte vet hur man innoverar, tillverkar elbilar, 5G-modemkretsar eller AR-glasögon.

Och med allting fortfarande fastlött på kretskortet så blir det ju att köpa "tillräckligt" från första början, till Apples snuskigt hutlösa överpriser för uppgraderingar. Man är ju inte gjord av pengar gubevars, så blev standardmängden 48GB RAM (vilket ju faktiskt är en ansenlig mängd trots allt), plågade mig dock upp till hela 1TB flash då basalternativet 512GB är fan bra snålt på en maskin i den här kalibern och prisklassen. Jävla Apple alltså till att skörta folk...!

Så över 51 papp. Fick lite pengar i inbyte dock för den gamla datorn (dess batteri hade tursamt nog inte svällt) så det hjälpte förvisso att mildra smällen något.

Så över 100fps i WoW i full upplösning (3000+ gånger 2000nånting, minns inte) med alla inställningar på nivå 7 utom RT (som MacOS-WoW inte har stöd för) - inte så jävla pjåkigt! Fläktarna hörs förvisso, men det är ingalunda en öronplåga. Inte som dustbuster-vinet från Intelpropparnas tid.

Centrala plazan i Valdrakken ger FPS-drops förvisso ändå trots M3 när det är högtryck på servern - men i genomsnitt ligger den ändå på 55fps även med ganska många runtikring mig. Får prova att köra en superbloom och se hur det går när hundra pers spammar alla sina förmågor på en gång under slutstriden... Lär ju få den att gå på knäna gissar jag.

Apples GPU har en del bisarra egenheter för sig - till exempel klarar den bara 4x MSAA (eller det är max som WoW exponerar iallafall), och prestandasmällen är riktigt ordentlig. Så jag stängde av det igen. Uppskalning ger inte heller någon särskilt stor prestandaskjuts - från 100% skalning till minimum skalning (typ 25% eller vad det nu är) gav bara en marginell ökning på FPS. Skumt!

Kan ju iofs gott och väl vara så att Blizz inte lägger särskilt mycket resurser på att optimera MacOS-versionen av klienten. Iallafall, rätt jäkla fett att ha desktop-prestanda på grafiken i bärbart utförande. OCH till tämligen låg ljudnivå också. 16-tummaren lär ju vara ganska så knäpp tyst vid spel... Nu hoppas man bara på lite RT-stöd också, och kanske även variable rate shading, om Apple lagt till stöd för det, är osäker på om M3:s GPU klarar det i hårdvara eller ej.

Litet irriterande att se att disk/nätverksaktivitet suger så mycket CPU under MacOS även i ARM-utförande. Laddar hem saker från nätet över wifi, en CPU-kärna maxar ur bara för det. Händer ju inte på min windumsburk kan jag säga. Detta är väl en av de större klagomålen jag har egentligen. Första Macken kan jag förstå att CPUn belastades; den hade inte hårdvarukryptering, utan körde CPU-instruktioner nyuppfunna för Sandy Bridge för den biten. Men det var samma visa med min nästa Mack också och den hade Apples omskrutna säkerhetsprocessor T2 som skötte all diskhantering, och nu samma visa även med M3. Fan vet vad som pågår, helt ärligt. Kör Apple med PIO istället för DMA...? Hm.

Tjaja. Har 16 processorkärnor. Spelar ju ingen större roll om en av dem sitter på 100% egentligen under nedladdningar och patchning osv. Drar lite mer ström än den borde bara.

Är även imponerad av min nyinköpta Anker PowerCore 548, med 192Wh kapacitet. Med ett handtag på toppen och en 60W laddsladd till Macken ger den kapacitet till många timmars spelande på resande fot. Den passar fint i min datorryggsäck. Även efter en dryg timme av att leverera 60W var den bara lätt ljummen på framsidan, med övriga sidor rumstempererade som det kändes. Den inbyggda skärmen är av ganska B kvalitet - låg upplösning, och TN sannolikt; riktigt dåliga tittvinklar, men det är ju inte så att man stirrar på den hela dan lång heller så är väl inte så viktigt kanske. Roligt att den ens har en skärm. Skoj även med den inbyggda LED-belysningen i toppen, med en ofärgad silikontuta runtikring topplocket som kan veckla upp sig som en svamp och fungera som ljusspridare. En automatfunktion gör att ljuset tänds om laddbanken är inkopplad till nätet när strömmen går, och det finns även en SOS-blinkfunktion om man är ute och campar och hamnar i nöd. Batteriet är - som Anker påstår - av elbilskaliber och använder litium-järnfosfatceller som ska klara 3000 laddcykler utan att tappa spänst. Ganska mycket det!

Jag har gormat en hel del nu om hur dyr den här datorn är, och nu är det ju så att köper man Apple så kommer det att kosta. Så har det alltid varit, och jag valde ju ändå att köpa, medveten som jag var om priset. Men nivån har på senare år stegrats allt mer, och det har ofta känts som en mycket väl medveten strategi enbart för att inbringa mer pengar åt ägarna. Macbook Pro brukade inte vara SÅ HÄR dyra, det är som att Apple tagit steget från premium till lyx med flit och vilja.

Å andra sidan måste det ju tillstås, hur löjligt det än låter, att den här datorn för 51 papp faktiskt är betydligt bättre ur pris/prestandahänseende än min förra Macbook med i7 och iGPU för 31 papp. Även om hänsyn tas till 5 år av haltande Moores Lag till sin fördel så är M3 Max något i alldeles hästväg jämfört med en trött quadcore coffee lake, vissen dual channel LPDDR3-2133 och den segaste inbyggda grafik som kunde köpas för pengar tills AMD släppte Ryzen AM5-serien av processorer! lol För att inte tala om skillnaden i skärmkvalitet, vilken jag inte ens nämnt - 254DPI, 120Hz, P3 färgomfång och full HDR1000 med ett par tusen zoners FALD och 1600nits toppvärde. Vet inte om någon annan laptop på marknaden har en skärm som står sig mot Apples, ärligt talat. Och då har ju mer än två år redan passerat sedan M-serien av MBP hade premiär. För att inte tala om alla de andra förbättringarna, Wifi6, SDXC-läsare, HDMI 2.1, hörlursuttag med stöd för hög impedans med mera... Okej högtalare också, förresten. Inte audiofil-kvalitet såklart, men de låter inte pjåkigt alls för att vara en bärbar.

Så nu kan jag resa och hälsa på farsan till jul i stor stil. Behöver inte känna mig som jag tar med mig värsta härket längre (mina förra Mackar var inte särskilt snabba ens när de var helt nya), det här är gudarnas ambrosia i datorväg. En dröm, helt enkelt. Gör ju inte heller att den är så jäkla välbyggd dessutom; allt känns otroligt gediget, till och med skarven runt bottenplattan är så precis att man knappt kan känna den när man stryker fingrarna över den.

+
I princip allt, utom priset.

-
MacOS är fortfarande lite avigt och opolerat på sina ställen.
Dyr.