Permalänk
Medlem

Moderkort går inte in i chassit

Moderkort (MSI Tomahawk B650) går inte in i mitt chassi (Fractal Design Focus 2).
När jag placerar moderkortet i chassit så hamnar inte monteringshålen rakt över de förmonterade distanserna, utan hamnar ca "ett halvt hål" fel i den övre delen av chassit (dom hamnar hyfsat rätt i den undre delen).
Värt att nämna är att moderkortet har förmonterad IO-sköld.
Har kollat alla trådar jag kan hitta och blir inte klok på detta.

Bilder på chassi och distanser: https://imgur.com/a/sWJQiww
Bilder på monteringshålen på moderkortet när det är placerat i chassit: https://imgur.com/a/rdV9rEB
Bilder på IO-sköld: https://imgur.com/a/jKhkJhH

Någon som kan se problem direkt eller haft liknande erfarenhet som kan vara till hjälp?

PS: Fortfarande hyfsat ny på byggen, rättning av terminologi välkomnas.

Permalänk
Officiell jultomte

Den andra bilden du länkar visar "pinnen" som ska hålla moderkortet på plats medan du får i skruvarna. Har du testat placera så att den går "in" i hålet och se hur moderkortet ligger då? Tar det emot någonstans?

Visa signatur

PC1: i5-13600kf, 32gb DDR5@6000MHz, GTX 1080, Prime Z690-A, Windows 11
PC2: Ryzen 5 5600X, 16GB DDR4, GTX 1070Ti, ROG STRIX B550-F, Windows 10
SRV1: i5 10500T, 16GB DDR4, Debian
Home Assistant-tråden | Stryktipset

Permalänk
Medlem

Nix, moderkortet vägrar att landa på den där pinnen.
Här är en lite bättre bild på hela moderkortet lagt i chassit, men pinnen under hålet i mitten: https://imgur.com/a/PAPPihk
Jag tycker att det verkar som att det tar emot vid IO-plåten (observera glappet mellan chassit och plåten som blir kraftigare mot toppen av chassit): https://imgur.com/a/shBsYoh
Tycker det verkar ta emot längst med hela backsidan faktiskt (fast inte lika mycket som vid IO-plåten): https://imgur.com/a/uMfPChM

Permalänk
Medlem

Har du testat att bara trycka moderkortet mot IO-plåten? Den brukar ju fjädra en del för att jordflärparna ska få bra kontakt med kontakterna på moderkortet. Eventuellt kan det även vara bra att kolla så att flärparna på plåten ligger rätt, det är lätt hänt att någon t.ex. sticker in i en kontakt istället för att ligga utanpå som de ska.

Permalänk
Medlem
Skrivet av perost:

Har du testat att bara trycka moderkortet mot IO-plåten? Den brukar ju fjädra en del för att jordflärparna ska få bra kontakt med kontakterna på moderkortet. Eventuellt kan det även vara bra att kolla så att flärparna på plåten ligger rätt, det är lätt hänt att någon t.ex. sticker in i en kontakt istället för att ligga utanpå som de ska.

Menar du att man ska trycka igenom metallen längst ut på IO-skölden genom öppningen i chassit?
Bild på IO-skölden utanför chassit (jämför med bilderna när moderkortet är insatt i chassit): https://imgur.com/a/J68fQsx

Stavfel
Permalänk
Medlem

Ser lite krokig ut i plåten i bakkanten på bilderna, så pressa moderkortet bakåt tills pinnen i mitten faller i sitt hål.

Alternativt, kan du inte ersätta distansen i mitten på moderkortet till en "vanlig" utan lokaliseringspinne, då får du mer spelutrymme då gängorna på skruvarna har mindre diameter än den har. Lite svårare att skruva på plats, men inte värre än vanligt.

Permalänk
Medlem

Den yttersta kanten av IO-plåten ska igenom hålet. Inte hela silverfärgade metallen.

Visa signatur

Ryzen 5600 | RTX 3080

Permalänk
Medlem
Skrivet av skarlet:

Menar du att man ska trycka igenom metallen längst ut på IO-skölden genom öppningen i chassit?
Bild på IO-skölden utanför chassit (jämför med bilderna när moderkortet är insatt i chassit): https://imgur.com/a/J68fQsx

Aha, jag tänkte att IO-plåten var separat som den ibland är, men den är visst fastskruvad på moderkortet på den modellen. Och jämfört med MSIs produktbilder så ser den normal ut.

Så då vet jag inte vad felet kan vara. Normalt får man som sagt trycka moderkortet en del mot chassit för att skruvhålen ska hamna rätt, men om det verkligen inte går att få det att passa så har jag ingen aning.

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo

@skarlet: Nu ligger tråden i rätt underforum!

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av loefet:

Ser lite krokig ut i plåten i bakkanten på bilderna, så pressa moderkortet bakåt tills pinnen i mitten faller i sitt hål.

Alternativt, kan du inte ersätta distansen i mitten på moderkortet till en "vanlig" utan lokaliseringspinne, då får du mer spelutrymme då gängorna på skruvarna har mindre diameter än den har. Lite svårare att skruva på plats, men inte värre än vanligt.

Har ingen extra, alla distanserna kom med chassit. Tror du att det kan ha att göra distanserna? Kan det hjälpa att skaffa egna?

Permalänk
Medlem
Skrivet av FZL:

Den yttersta kanten av IO-plåten ska igenom hålet. Inte hela silverfärgade metallen.

Är du säker? Det är inte en separat IO-plåt, den är en del av moderkortet. Det är en ganska tjock bit metall som ska tryckas igenom i så fall. Lite extra bilder på området IO-plåten när moderkortet är i chassit: https://imgur.com/a/cqbIwF1

Permalänk
Medlem

Kanske är det kameralinsen som gör att det ser ut så, eller? Jag tycker det ser ut som chassiet fått sig en törn och är lite intryckt.
Testa trycka till chassiet lite så kanske moderkortet faller på plats.

Permalänk
Medlem
Skrivet av skarlet:

Har ingen extra, alla distanserna kom med chassit. Tror du att det kan ha att göra distanserna? Kan det hjälpa att skaffa egna?

Ok, synd att de inte skickade med en till normal att byta med.
Tänkte mer på att den klacken på mittendistansen har liknande diameter som hålen i moderkorten vilket gör att det är väldigt oflexibelt var det hamnar.
På en vanlig distans så finns det ju inget som sticker upp, utan moderkortet ligger ju bara ovanpå dem och skruven man använder har rätt så mycket spel runt om, vilket gör att man får större toleranser och man kan lättare få dit moderkortet. För tittar man på övriga bilder så är det ju nära att bara skruva dit moderkortet i distanserna om det inte vore för specialaren i mitten.

Hade nog själv bara tagit bort den i mitten och satt en annan i dess ställe, och hade man ingen lös så hade nog den längst ner till höger hade rykt, finns inget där som behöver pressas ner på moderkortet, så minimal risk enligt mig.

Skrivet av skarlet:

Är du säker? Det är inte en separat IO-plåt, den är en del av moderkortet. Det är en ganska tjock bit metall som ska tryckas igenom i så fall. Lite extra bilder på området IO-plåten när moderkortet är i chassit: https://imgur.com/a/cqbIwF1

Ser ut att sitta som den ska.

Permalänk
Skrivet av skarlet:

Är du säker? Det är inte en separat IO-plåt, den är en del av moderkortet. Det är en ganska tjock bit metall som ska tryckas igenom i så fall. Lite extra bilder på området IO-plåten när moderkortet är i chassit: https://imgur.com/a/cqbIwF1

Den sitter rätt. Ibland kan det behövas lite kraft för att få ned moderkortet rätt. Ser ut som du är ganska nära hålen ändå så utan att ha sett det irl skulle jag tro du får trycka till lite bara.

Att byta till egna distanser borde inte hjälpa då de skulle skruvas i samma hål.

Permalänk
Medlem

Nu har jag fått i 6/8 skruvar genom att skruva i skruvar där det funkar + applicering av ett stadigt tryck med handflatan på IO-stycket mot chassit. Vad jag inte blir klok på är att dom två återstående hålen närmst IO-portarna fortfarande inte sitter rakt ovanför gängorna! Hur är detta möjligt, någonting är skevt, antingen moderkortet eller chassit? Vågar jag skruva i dom två sista på sniskan och acceptera att moderkortet/chassit e lite skevt? Jag har inte dragit skruvarna hårt, dom är iskruvade bara precis så att dom går in i gängorna.
Här är lite bilder, obserera att det inte finns något glapp mellan IO-plåten och chassit nu, men det finns 0 spelrum kvar! https://imgur.com/a/4NIPaVT

Permalänk
Medlem
Skrivet av skarlet:

Nu har jag fått i 6/8 skruvar genom att skruva i skruvar där det funkar + applicering av ett stadigt tryck med handflatan på IO-stycket mot chassit. Vad jag inte blir klok på är att dom två återstående hålen närmst IO-portarna fortfarande inte sitter rakt ovanför gängorna! Hur är detta möjligt, någonting är skevt, antingen moderkortet eller chassit? Vågar jag skruva i dom två sista på sniskan och acceptera att moderkortet/chassit e lite skevt? Jag har inte dragit skruvarna hårt, dom är iskruvade bara precis så att dom går in i gängorna.
Här är lite bilder, obserera att det inte finns något glapp mellan IO-plåten och chassit nu, men det finns 0 spelrum kvar! https://imgur.com/a/4NIPaVT

Du har fortfarande inte fått dit mittpinnen tyvärr, är nog mycket det som gör att det inte går bättre.
Börjar du skruva nu, så kommer ju kortet böjas över den.

Som sagt innan chassit kan ha fått sig en smäll i bakkant/stått med vikt på, och är ju inte så tjock metall på chassin idag, som gör att det lätt böjer sig.

Permalänk
Medlem

Så skumt problem! Jag kan inte tro det är moderkortet som är skevt, snarare då chassit. Kan du se om det liksom står ojämnt på sina fötter, går det att vippa?

Men ja, 6/8 skruvar håller ju ändå moderkortet på plats så jag hade inte oroat mig för det. Däremot kanske montering av GPU och annat kan bli lurigare om chassit är skevt.

Kanske går att knäcka till det OM du kan identifiera att det är skevt OCH gör det i så fall helt tomt på grejer. Eller kör som det är om resten av grejerna går att montera.

EDIT

Skrivet av loefet:

Du har fortfarande inte fått dit mittpinnen tyvärr, är nog mycket det som gör att det inte går bättre.
Börjar du skruva nu, så kommer ju kortet böjas över den.

Som sagt innan chassit kan ha fått sig en smäll i bakkant/stått med vikt på, och är ju inte så tjock metall på chassin idag, som gör att det lätt böjer sig.

Jävlar ja! Om du inte fått i den blir det nog inte bra om det trycker emot undersidan av moderkortet! Tolkade det som du fått i den men bara inte fått i två skruvar. Skulle följa loefets råd.

Permalänk
Medlem
Skrivet av loefet:

Du har fortfarande inte fått dit mittpinnen tyvärr, är nog mycket det som gör att det inte går bättre.
Börjar du skruva nu, så kommer ju kortet böjas över den.

Som sagt innan chassit kan ha fått sig en smäll i bakkant/stått med vikt på, och är ju inte så tjock metall på chassin idag, som gör att det lätt böjer sig.

Hur vet man att mittpinnen är på?
Har du någon rekommendation på åtgärd ifall att chassit böjt sig?

Permalänk
Medlem
Skrivet av skarlet:

Hur vet man att mittpinnen är på?
Har du någon rekommendation på åtgärd ifall att chassit böjt sig?

Moderkortet skall ligga på den hexagonala delen på denna, den runda biten skall vara i hålet på moderkortet.

Här ser man inte hela den runda delen, vilket jag tolkar att moderkortet inte ligger på plats ännu.

Om det är nytt kontakta återförsäljaren/tillverkaren, annars lätt våld åt andra hållet.
Ser ju ut på bilderna där du har moderkortet i, att moderkortet och chassit ligger tätt mot varandra på mitten med liten glipa uppe och nere. Kan ju dock distortion från kameran också.

Permalänk
Medlem

Mittenpinnen, hatar den. Den går aldrig i som den ska och sitter hårt när man ska montera bort MK av nån anledning.
Tror också det är OP:s problem. Fick samma sorts problem när inte min satt i helt. Moderkortet böjer sig förmodligen och därför inte når ut till yttre hålen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Myllerman:

Mittenpinnen, hatar den. Den går aldrig i som den ska och sitter hårt när man ska montera bort MK av nån anledning.
Tror också det är OP:s problem. Fick samma sorts problem när inte min satt i helt. Moderkortet böjer sig förmodligen och därför inte når ut till yttre hålen.

Jo den krånglar till det mer än vad den gör nytta i detta fallet.
Som jag skrev innan, är den lösskruvbar så ta bort den och satt dit distansen som sitter längst nere till höger istället om man inte råkar ha en annan som passar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av loefet:

Jo den krånglar till det mer än vad den gör nytta i detta fallet.
Som jag skrev innan, är den lösskruvbar så ta bort den och satt dit distansen som sitter längst nere till höger istället om man inte råkar ha en annan som passar.

Är distansen längst ner till höger "minst nödvändig"? Jag ska på med en RTX 3090 sen också, funkar utan den distansen?

Permalänk
Medlem
Skrivet av loefet:

https://i.imgur.com/KZZOCIR.jpeg
Moderkortet skall ligga på den hexagonala delen på denna, den runda biten skall vara i hålet på moderkortet.

https://i.imgur.com/WPq3lK6.jpeg
Här ser man inte hela den runda delen, vilket jag tolkar att moderkortet inte ligger på plats ännu.

Om det är nytt kontakta återförsäljaren/tillverkaren, annars lätt våld åt andra hållet.
Ser ju ut på bilderna där du har moderkortet i, att moderkortet och chassit ligger tätt mot varandra på mitten med liten glipa uppe och nere. Kan ju dock distortion från kameran också.

Jag började sakta skruva i en av dom två sista. Det "snappade till", och sedan gick den sista i också. Undrar om det var mittpinnen som hoppade i hålet kanske. Kollar bakom chassit nu för att se om så är fallet, pinnen verkar vara i hålet (ser ut som att den dragits mot kortet innan den hoppat in....), men moderkortet ligger fortfarande inte an mot den hexagonala delen.

Se bilder här: https://imgur.com/a/Vg6CTm8

Borde jag se till att man inte ser något av den cylindriska delen från baksidan?
Borde jag se till att pinnen går in i hålet först av allt innan man går vidare med dom andra hålen?

Bävar inför att skruva loss allt och börja om igen!

Permalänk
Medlem
Skrivet av skarlet:

Borde jag se till att man inte ser något av den cylindriska delen från baksidan?
Borde jag se till att pinnen går in i hålet först av allt innan man går vidare med dom andra hålen?

Svaret på båda är: ja.

Jag hade inte varit nöjd med att den inte ligger helt inne i hålet...det böjer moderkortet.
Ser även ut som du skrapat rätt rejält på kanten av moderkortet just vid hålet. Detta är inga problem men visar att du nog använt en hel del våld.

Min gissning är att du inte lyckats skjuta moderkortet tillräckligt långt bakåt i chassit som det behöver göra för att skruvarna ska lyckas sitta rätt. Kan du se var det tar emot? Min gissning är nått på övre delen närmare toppen, det ser ut så på bilderna.

Visa signatur

5700x3D | RTX 2060 Super | 2 TB M.2 | 32 GB RAM | Gigabyte DS3H| 750 WATT

Permalänk
Medlem
Skrivet av skarlet:

Är distansen längst ner till höger "minst nödvändig"? Jag ska på med en RTX 3090 sen också, funkar utan den distansen?

Av de som sitter på det moderkortet så ja. Övriga sitter nära komponenter som man behöver trycka neråt med lite kraft för att få dit, kablar från nätaggregatet, RAM-minnen, PCI-e platser. Eller som de fyra runt CPU-sockeln håller i så att CPUkylaren inte ramlar av. Medans den i högra (framåt i chassit) hörnet bara har ett par SATA, USB, fläkt uttag, inga som kan ge så mycket bändkraft att det skall hända något, vare sig när man kopplar in/ut eller när kablarna sitter där.

Sedan kan man ha ett stort grafikkort på ett moderkort av Mini-ITX storlek också och den sitter bara fast med totalt 4 skruvar.

Har haft något gammalt moderkort som nästan är lika brett som ditt, men inte når den högra raden med hål utan har en lång sektion som hänger fritt, och det är ju inga problem (var dock lite rädd att knäcka moderkortet när man tryckte dit RAM minnet som satt ute nära kanten).

Skrivet av skarlet:

Jag började sakta skruva i en av dom två sista. Det "snappade till", och sedan gick den sista i också. Undrar om det var mittpinnen som hoppade i hålet kanske. Kollar bakom chassit nu för att se om så är fallet, pinnen verkar vara i hålet (ser ut som att den dragits mot kortet innan den hoppat in....), men moderkortet ligger fortfarande inte an mot den hexagonala delen.

Se bilder här: https://imgur.com/a/Vg6CTm8

Borde jag se till att man inte ser något av den cylindriska delen från baksidan?
Borde jag se till att pinnen går in i hålet först av allt innan man går vidare med dom andra hålen?

Bävar inför att skruva loss allt och börja om igen!

Från baksidan så bör du inte se något av den cylindriska delen, så den är inte på plats ännu tyvärr.
Ja, "lättast" vore att få dit den först, för skruvarna du fått dit gör så att moderkortet sitter i spänn och kan göra det svårare att skjuta det i sidled.

Permalänk
Medlem

Försök att sätta en stor skruvmejsel emot I/O-plåten och knacka försiktigt så den åker in i urtaget för den i chassit, se pilen i bilden.
Lossa lite på de skruvar du har satt i innan du gör det här.

Visa signatur

"The following statement is false: The previous statement is true! Welcome to our corner of the universe"

Permalänk
Medlem

Har lyckats lösa det! Jag vill beskriva vad jag gjorde i detalj för er som hjälp mig och för efterföljande offer.

Började om från början med målet att få in mittpinnen först. Testade att montera kortet i stående ställning med IO-portarna nedåt (istället för i klassikt liggande position). Det underlättade väldigt mycket då det finns väldigt mycket flex i IO-skölden som "trycker ifrån" chassit, så gravitationen hjälpte till att trycka ned kortet mot chassit. Med lite extra hjälp med ett medelhårt tryck ovanpå kortet så snappade mittpinnen in helt kleant!

Problemet med att hålen inte hamnar rakt ovanför gängorna kvarstod dock. Hålen till vänster hade alla samma fel mellan hål/gänga, och alla till höger hade motsatt fel => moderkortet har ett rotationsfel runt mittpinnen! Genom att lägga en ganska stor kraft på IO-delen "snett uppifrån" så roterade moderkortet perfekt på plats (det är definitivt metallen på IO-skölden som trycker ifrån som leder till rotationsfelet!). Jag började att skruva in en skruv på övre vänster hörn (ovanför IO-portarna) samtidigt som jag applicerade tryck på IO-delen. När skruven väl var inne så låg alla hål helt perfekt ovanför gängorna och jag kunde lätt skruva in resten.

Med IO-delen så menar jag hela klossen runt om IO-portarna.

Slutsats: Productionsfel på IO-skölden på mitt moderkort eller lättare inkompabilitet mellan moderkort och chassi.

Se bilder som beskriver vad jag menar här: https://imgur.com/a/fVOuKvR

Tack allihop för hjälpen, alla tips var grymt användbara och hjälpte mig att hitta en lösning till slut God jul på er!

Permalänk

Kan va synvilla men ser iaf ut som att bakre väggen är böjd eller sitter snett på chassit.

Men du fick ju dit det så du har troligen flexat ut det till där den ska vara.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo

Rätt säker på att detta är för att chassit har fått sig en smäll, det har dock inte tagits några vettiga bilder på chassit så det får ses som en kvalificerad gissning.

Den strukturella stabiliteten är betydligt högre i moderkortet och precisionen är högre på IO-plåten än chassit.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin