Byte ut processorn till en med Quick Sync

Permalänk
Medlem

Byte ut processorn till en med Quick Sync

Hej

Har ett Supermicro moderkort X9SCM-F (socket LGA 1155) med en Xeon processor i dagsläget.

Tyvärr vet jag inte exakt vad det är som sitter i, men tror att jag köpte den runt 2014. Men vilket som så har den inte quick sync.

Fråga till er som kan; kan jag köpa en intel med Quick Sync, samma socket, och sätta in i mitt supermicro moderkort? I så fall har ni några förslag på en lite nyare prolle än xeon från 2014? Kanske lite energisnålare?

mvh

Visa signatur

Är inte linux en billig kopia av ms-dos?

Permalänk
Medlem

Vilka cpu:er moderkortet stöder enligt Supermicros spec:

Intel® Xeon® processor E3-1200 & v2 series, Intel® 2nd Gen and 3rd Gen Core i3, Intel® Pentium® and Celeron processors *** *
Socket H2 (LGA 1155)

* Per Intel's spec, for platforms using C202/C204 PCH:
1) Intel i5/i7 CPUs are not supported
2) Intel E3-12x5 series processors which have integrated graphics support are not recommended.

*** BIOS rev. 2.0 or above is needed to support new E3-1200 v2 CPUs, which supports PCI-E 3.0 & DDR3 1600.

Så en Intel i3 2xxxx eller 3xxxx är nog vad du får leta efter.

Visa signatur

Fractal Define 7 | Seasonic Prime Titanium 850W | ROG STRIX B550-E GAMING | AMD Ryzen 7 5800X3D | Thermalright TRUE copper w. 2x Noctua NF-A12x25 | 32GB TridentZ RGB 3600C16 | Asus GeForce RTX 4090 TUF Gaming OC | Samsung 980 Pro 1Tb | Samsung 970 EVO 1Tb | 2x Samsung 850 EVO 1Tb @ RAID1 | Samsung 870QVO 4Tb | Acer Predator X34

Permalänk
Skrivet av akn3:

Hej

Har ett Supermicro moderkort X9SCM-F (socket LGA 1155) med en Xeon processor i dagsläget.

Tyvärr vet jag inte exakt vad det är som sitter i, men tror att jag köpte den runt 2014. Men vilket som så har den inte quick sync.

Fråga till er som kan; kan jag köpa en intel med Quick Sync, samma socket, och sätta in i mitt supermicro moderkort? I så fall har ni några förslag på en lite nyare prolle än xeon från 2014? Kanske lite energisnålare?

mvh

Enligt produktsidan https://www.supermicro.com/products/archive/motherboard/x9scm... ska det funka med 3e generationens i3 processorer eller xeon E3 1200 v1 och v2

enligt intel ark så har processorerna xeon E3-1225 stöd billigaste Xeon annars kolla och ändra på denna sidan https://ark.intel.com/content/www/us/en/ark/search/featurefil...

Visa signatur

"Ta det lungt jag är dyslektiker"

Permalänk
Medlem

Dock är de gamla som gatan så tveksamt om det ens är värt tid och pengarna.

Permalänk
Medlem

Tack för alla svar!

Skrivet av diizzy:

Dock är de gamla som gatan så tveksamt om det ens är värt tid och pengarna.

Okej misstänkte det 😔

Visa signatur

Är inte linux en billig kopia av ms-dos?